Πανελλήνιες 2022: Απαιτητικά ήταν τα χθεσινά θέματα σε Μαθηματικά, Αρχαία και Βιολογία για τους φετινούς υποψήφιους των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Ο σχολιασμός των θεμάτων
Όπως αναφέρει το in, στα Μαθηματικά, τα θέματα που επέλεξαν τα μέλη της Επιτροπής ήταν πολύ απαιτητικά και μάλιστα ήδη από το δεύτερο ερώτημα (κάτι που θα δυσκολέψει ακόμη και την κατάκτηση της βαθμολογικής «βάση» για πολλούς υποψηφίους). Φαίνεται έτσι ότι οι θεματοδότες δυσκολεύτηκαν σήμερα το πρωί να καταλάβουν ότι οι νέοι που επέστρεψαν στα εξεταστικά κέντρα μετά την πανδημία, δεν είναι οι ίδιοι με εκείνους που θυμούνταν δυο χρόνια νωρίτερα. Είναι ανήσυχοι, αγχωμένοι, με εμφανή την δυσκολία στο να επανέλθουν στο πρόγραμμα τους. Και το δεδομένο αυτό, απαιτεί τουλάχιστον ένα σεβασμό και μια ειδική διαχείριση.
Στο ίδιο μάθημα, τα ερωτήματα Δ3 και Δ4, όπως έλεγαν σήμερα μαθηματικοί, είναι πιθανό να μην μπόρεσαν να τα απαντήσουν και οι πολύ καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι, ενώ αναμένονται φέτος πολύ λιγότεροι αριστούχοι από εκείνους που είχαν καταγραφεί σε παλαιότερες χρονιές. Κατ επέκταση, πιθανολογείται και ότι φέτος να έχουμε τις χαμηλότερες βαθμολογίες των τελευταίων (πολλών) χρόνων στο μάθημα.
Όπως κάθε χρόνο, πολύ χαμηλός αναμένεται να είναι και ο μέσος όρος των βαθμολογιών των διαγωνιζόμενων από το 4ο επιστημονικό πεδίο (Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής), όπου και τα προηγούμενα χρόνια η μέση επίδοση δεν ξεπερνούσε το 9 στην κλίμακα του 20. Πέρυσι στο επιστημονικό αυτό πεδίο ο μέσος όρος των υποψηφίων στα Μαθηματικά βαθμολογήθηκε στο 6,9.
Τα μέλη της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας αναφέρουν σε ανακοίνωση τους ότι στο δεύτερο θέμα «η πληθώρα των ερωτήσεων ίσως δυσκολέψει του υποψήφιους, ενώ στο τρίτο θέμα τα ερωτήματα καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης και η αντιμετώπιση του Γ1, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή».
Γενικά η Εταιρεία αναφέρει ότι σήμερα «η καλή γνώση της ύλης προηγούμενων ετών είναι απαραίτητη και τα θέματα παρουσιάζουν αυξημένη δυσκολία σε σχέση με πέρυσι. Είναι πιθανό να υπάρξει μεγάλη απόκλιση στις επιδόσεις μεταξύ του προσανατολισμού Θετικών σπουδών και σπουδών Οικονομίας – Πληροφορικής, που εξετάστηκαν στα ίδια θέματα σήμερα».
Από την πλευρά της και η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) ανακοίνωσε σήμερα ότι τα θέματα στα Μαθηματικά ήταν «απαιτητικά για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους». «Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν ευχέρεια στις πράξεις και ολοκληρωμένες γνώσεις για να ανταποκριθούν. Οι βαθμολογίες από το 15 και πάνω απαιτούσαν ιδιαίτερες δεξιότητες στο αντικείμενο από την πλευρά των μαθητών» αναφέρει η Ομοσπονδία.
Απαιτητικά και Αρχαία και Βιολογία – Τι θα γίνει στις Ιατρικές
Στα Αρχαία Ελληνικά επίσης είχαμε «επιστροφή στο παρελθόν» και πιο δύσκολα θέματα από εκείνα που επελέγησαν την περυσινή χρονιά αλλά και το 2020, όπου είχαν προηγηθεί οι πολιτικές της καραντίνας και των κλειστών σχολείων. Όπως σχολίασε η ΟΕΦΕ, η νοηματική απόδοση που ζητήθηκε στο αδίδακτο κείμενο το οποίο αντλήθηκε από το «Ιστορίαι» του Θουκυδίδη ήταν απαιτητική, αν και οι γραμματικές παρατηρήσεις ήταν διατυπωμένες με σαφήνεια.
Και η Βιολογία όμως όπως λένε οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας «ευνοούν τη συνδυαστική σκέψη και απαιτούν στους υποψήφιους να έχουν εμβαθύνει στην ύλη και να έχουν κατανοήσει τους βιολογικούς μηχανισμούς που περιγράφει το σχολικό βιβλίο».
Αυτό θα μπορούσε πιθανά να οδηγήσει σε σκέψεις για άνοδο των βάσεων στις Ιατρικές Σχολές της χώρας. Στην πραγματικότητα όμως αναμένεται να γίνει ακριβώς το αντίθετο. Κι αυτό γιατί με τον προσδιορισμό των συντελεστών των μαθημάτων βαρύτητας ανα Σχολή από τα ίδια τα ΑΕΙ, η βαθμολογική συμμετοχή της Βιολογίας στο σύνολο των μορίων των υποψηφίων για τις Σχολές αυτές μειώθηκε στο 25% (από 33% που ήταν πριν), ενώ ανέβηκε η Έκθεση (στο 25%, από 20% εως πέρυσι) και η Φυσική. Κατ επέκταση αναμένεται ότι οι βαθμολογίες για τις Ιατρικές Σχολές φέτος θα είναι διαφορετικές, πιθανά οριακά μικρότερες απ όσο γνωρίζαμε, λόγω των αλλαγών στην ποσοστιαία συνεισφορά των μαθημάτων στα μόρια του κάθε υποψηφίου.
Σε κάθε περίπτωση συγκρίσεις φέτος δεν μπορούν να γίνουν με προηγούμενες χρονιές, ενώ να υπενθυμίσουμε πως ούτε θεαματικές αλλαγές αναμένονται στον αριθμό εκείνων που θα μείνουν εκτός ανώτατης εκπαίδευσης, καθώς η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) ανα τμήμα, κάθε χρόνο υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο των πανελλαδικών επιδόσεων όλων των υποψηφίων.
Κριτική σκέψη όμως απαιτούσαν και τα (κατά τα άλλα εμπνευσμένα) θέματα που επέλεξαν την περασμένη Παρασκευή, πρώτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων, τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία όπου οι υποψήφιοι έγραψαν για την ιστορική μνήμη (όπως είναι αποτυπωμένη στις σελίδες του Ραϋμόνδου Αλβανού για τον ελληνικό εμφύλιο), την αξία των επετείων στην αποφυγή της …λήθης μελετώντας απόσπασμα ομιλίας της Κικής Δημουλά, και την ιστορία των οικογενειακών κειμηλίων που ενώνουν τις γενιές, όπως την σκέφτηκε ο Θανάσης Βαλτινός σε διήγημα του στο βιβλίο «Επείγουσα ανάγκη ελέου» που περιέγραφε την «μικρή ιστορία» ενός …ταγαριού.
Υπενθυμίζεται ότι οι νέοι που διαγωνίζονται για τα πανεπιστήμια της χώρας διεκδικούν φέτος 68.395 θέσεις (στις οποίες θα προστεθούν και οι εισακτέοι στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος).