: Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, στις αρχές Ιουνίου, όπως συνέβαινε και προ πανδημίας, αναμένεται να ξεκινήσουν φέτος οι .

Έτσι, νωρίτερα αναμένεται φέτο ανακοίνωση των .

Υπενθυμίζουμε ότι η έχει ήδη ανακοινωθεί, προκειμένου οι μαθητές να προετοιμαστούν εγκαίρως.

Σύμφωνα πληροφορίες,  οι Πανελλήνιες 2022 αναμένεται να αρχίσουν αμέσως μετά την αργία του Αγίου Πνεύματος, η οποία πέφτει φέτος στις 13 Ιουνίου.

Με βάση τις ημερομηνίες έναρξης των προηγούμενων χρόνων, οι Πανελλήνιες ξεκινούσαν είτε την πρώτη είτε τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουνίου.

Έτσι, λοιπόν, στις 14 Ιουνίου (Τρίτη) ή 15 Ιουνίου (Τετάρτη) 2022, αναμένεται να ξεκινήσουν φέτος οι Πανελλήνιες 2022 για την εισαγωγή στα ανώτατα εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, ενώ στον ίδιο αριθμό με τον περυσινό αναμένεται να είναι και οι θέσεις των εισακτέων στα πανεπιστήμια.

Επίσης, υπάρχει και μια δεύτερη εισήγηση για έναρξη τη Δευτέρα 6 Ιουνίου ή την Τρίτη 7 Ιουνίου 2022.

Ωστόσο, όλα δείχνουν πως πιο πιθανό είναι ν’ αρχίσουν αμέσως μετά την αργία του Αγίου Πνεύματος (13 Ιουνίου).

Υπενθυμίζουμε ότι, μέχρι τις 31 Μαρτίου έχουν προθεσμία οι πρυτάνεις να καταθέσουν προτάσεις για την αναδιάρθρωση των Πανεπιστημίων τους, οι οποίες θα περιλαμβάνουν πιθανές καταργήσεις, συγχωνεύσεις αλλά και αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών.

Άγνωστο παραμένει ακόμα πότε θα υλοποιηθούν οι αλλαγές, με το υπουργείο Παιδείας να μην επιβεβαιώνει ακόμα κανένα σενάριο. Η βούληση πάντως της πολιτικής ηγεσίας είναι να προχωρήσει σε αλλαγές από φέτος, ακόμα κι αν είναι σε περιορισμένο βαθμό.

Οι τελικές αποφάσεις πάντως αναμένονται κοντά στον Μάιο, εφόσον έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων των ΑΕΙ.

Η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη έχει εξαγγελθεί εδώ και πολύ καιρό από το Υπουργείο Παιδείας με τις πρώτες «πιέσεις» προς τα Πανεπιστήμια να έχουν γίνει ήδη από τη περσινή χρονιά, ιδίως μετά τα αποτελέσματα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

Περίπου 30 τμήματα λόγω της ΕΒΕ είχαν κάτω από 30 εισακτέους, ενώ στο μικροσκόπιο του Υπουργείου Παιδείας μπαίνουν και οι περιπτώσεις, όπου συναντάται το ίδιο αντικείμενο σπουδών σε πληθώρα τμημάτων.

Τι θα γίνει με το ;

Κι ενώ τους προηγούμενους μήνες υπήρξαν συζητήσεις  μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας και των Πανεπιστημίων, δεν προέκυψε κάποιο αποτέλεσμα. Η πολιτική ηγεσία επανέρχεται με επιστολή προς τους πρυτάνεις ζητώντας τους να καταθέσουν στοιχεία για το γνωστικό αντικείμενο των σπουδών των τμημάτων τους που να συνδέονται με ακαδημαϊκά κριτήρια, με τη σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας αλλά και τις δράσεις εξωστρέφειάς τους.

Εφόσον κατατεθούν οι προτάσεις των πανεπιστημίων, το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να κρατάει κλειστά τα χαρτιά του για τον χρόνο εφαρμογής των τελικών αποφάσεών του.

Σε κάθε περίπτωση, οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελληνίων 2022 δεν γνωρίζουν ακόμα να θα υπάρξουν μεταβολές στο μηχανογραφικό δελτίο και ούτε το μέγεθος των μεταβολών αυτών.

Όλα τα σενάρια παραμένουν ανοιχτά. Όπως είχε γράψει το iPaidia.gr πρόσφατα, η πολιτική ηγεσία δεν είχε αποφασίσει αν οι αλλαγές θα ισχύσουν από φέτος, ενώ πιθανή είναι και μία μικρή μεταβολή του μηχανογραφικού με περιορισμένο αριθμό συγχωνεύσεων και καταργήσεων φέτος και μετάθεση μεγαλύτερων αλλαγών από την επόμενη χρονιά.

Ποιά τμήματα βρίσκονται στο μικροσκόπιο

Τα αποτελέσματα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής κατά την πρώτη εφαρμογή της, ο αριθμός φοιτητών και διδασκόντων, ο κατακερματισμός των τμημάτων των ΑΕΙ σε πληθώρα πόλεων και τα ομοειδή τμήματα αποτελούν κάποια από τα κριτήρια που καταδεικνύουν προς τα πού κινείται η πολιτική ηγεσία για τις τελικές αποφάσεις της.

Τα 137 τμήματα που δημιουργήθηκαν από την μετατροπή των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια το 2019 είναι τα πρώτα που βρίσκονται στο μικροσκόπιο, αν και δεν προβλέπεται για το σύνολό τους να υποστούν μετατροπές.

Τα τμήματα που είναι μοναδικά δεν πρόκειται να καταργηθούν ενώ αντίθετα τμήματα με αντικείμενο σπουδών που συναντάται σε πολλά τμήματα ανά τη χώρα θα τεθούν υπό αξιολόγηση. Για παράδειγμα, τουλάχιστον 10 τμήματα Γεωπονίας λειτουργούν στα ελληνικά ΑΕΙ, πάνω από 10 τμήματα Μαθηματικών και οικονομικά τμήματα με το ίδιο αντικείμενο.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του Υπουργείου Παιδείας, η συγχώνευση ή κατάργηση των παραπάνω τμημάτων, θα ενισχύσει αντίστοιχα τμήματα σε Πανεπιστήμια με υψηλές αξιολογήσεις που είδαν τα τελευταία χρόνια τις βάσεις τους να καταβαραθρώνονται εξαιτίας μεταξύ άλλων και της απομακρυσμένης έδρας τους.

Ποιές αλλαγές έχουν κλειδώσει

Ήδη οι υποψήφιοι των Πανελληνίων θα συμπληρώσουν ένα διαφορετικό μηχανογραφικό καθώς υπάρχουν προσθήκες σχολών αλλά και  «άνοιγμα» τμημάτων  σε διαφορετικά επιστημονικά πεδία.

Μέχρι στιγμής είναι γνωστό ότι οι Στρατιωτικές Σχολές έχουν ενισχυθεί με ακόμα τέσσερις επιλογές:

Ικάρων-Μετεωρολόγων

Ικάρων-Έρευνας Πληροφορικής

Ικάρων Διοικητικών

Ικάρων Εφοδιαστών

Τα δύο πρώτα τμήματα εντάσσονται στο 2ο επιστημονικό πεδίο και τα υπόλοιπα στο 4ο επιστημονικό πεδίο.

Επιπλέον το τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης, Αγροδιατροφής και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων του ΕΚΠΑ «ανοίγει» και για το 2ο επιστημονικό πεδίο, ενώ ήδη είναι προσβάσιμο από το 3ο και το 4ο.

Το Χρηματοοικονομικής & Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς «ανοίγει» και για το 2ο επιστημονικό πεδίο, ενώ ήδη είναι προσβάσιμο από το 4ο επιστημονικό πεδίο.

Τέλος, το τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου «ανοίγει και για 4ο επιστημονικό πεδίο, ενώ ήδη είναι προσβάσιμο στο 2ο επιστημονικό πεδίο.

Για την εισαγωγή στο Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, εφεξής, όσον αφορά στα ειδικά μαθήματα οι υποψήφιοι θα εξετάζονται μόνο στο ειδικό μάθημα «Ελεύθερο Σχέδιο».

Οι υποψήφιοι, ανάλογα την Ομάδα Προσανατολισμού στην οποία ανήκουν, θα εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα, με επιπλέον μαθήματα και πάλι τα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες. Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022, θα αντικατασταθεί το μάθημα της Κοινωνιολογίας με εκείνο των Λατινικών, για τους υποψηφίους της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών. Και για τους υποψήφιους των προηγούμενων ετών, το υπουργείο Παιδείας έχει αποφασίσει ότι θα διαγωνιστούν στα Λατινικά και όχι στην Κοινωνιολογία, παρά τις αντιδράσεις γονέων και μαθητών.

Στις φετινές Πανελλαδικές θα ισχύουν και πάλι συντελεστές βαρύτητας, με τη διαφορά ότι θα υπάρχει δυνατότητα σε κάθε τμήμα να ορίζει εκείνο ποια μαθήματα θα έχουν συντελεστή, καθώς και τη βαρύτητά του, καθιστώντας την συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου πιο περίπλοκη. Τα Πανεπιστήμια, ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα βάσει του γνωστικού τους, αντικειμένου. Για παράδειγμα, το τμήμα Μαθηματικών, επιλέγει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για τα μαθηματικά, σε σχέση με τα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα, για τα οποία θα πρέπει να ορίσει και σε αυτά χαμηλότερο συντελεστή σε ποσοστό. Δηλαδή για την εισαγωγή του στο τμήμα Μαθηματικών ο υποψήφιος πρέπει να έχει υψηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά, καθώς αν η βαθμολογία του είναι χαμηλή, ο μέσος όρος του πέφτει, ενώ οι υποψήφιοι καλούνται να προχωρήσουν σε επιλογές στο μηχανογραφικό τους βάσει των επιδόσεων ανά μάθημα και όχι του συνολικού μέσου όρου τους.