: Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, Μαθηματικό – Ερευνητή, οι φετινές εξετάσεις αναμένεται να είναι δύσκολες για τους υποψηφίους.

Αναλυτικά όσα αναφέρει σε άρθρο του στη Ναυτεμπορική:

Οι θα είναι ιδιαίτερα δύσκολες για τους υποψηφίους. Συμπληρώσαμε δύο χρόνια πανδημίας και μπήκαμε στον τρίτο χρόνο. Οι υποψήφιοι που θα διαγωνιστούν φέτος στις έχασαν το τελευταίο τρίμηνο, όταν ήταν μαθητές της Α΄ Λυκείου. Στη Β΄ Λυκείου έκαναν έξι μήνες τηλεκπαίδευση. Καμία από τις δύο χρονιές δεν έδωσαν προαγωγικές εξετάσεις, συνεπώς δεν έχουν καμία εμπειρία εξετάσεων. Τελευταία φορά που συμμετείχαν σε εξετάσεις ήταν όταν φοιτούσαν στη Γ΄ Γυμνασίου, όταν εξετάστηκαν σε τέσσερα μαθήματα.

Στην Α΄ Λυκείου χάθηκε, στην ουσία, το τελευταίο τρίμηνο, αφού τα σχολεία έκλεισαν στις 10 Μαρτίου 2022. Μέχρι να οργανωθεί και να ξεκινήσει η τηλεκπαίδευση πέρασε χρόνος. Μετά τα σχολεία άνοιξαν με τους μισούς μαθητές σε κάθε τμήμα και τους μαθητές να πηγαίνουν στο σχολείο τις μισές μέρες.

Στη Β΄ Λυκείου το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου πέρασε με τηλεκπαίδευση. Αποδείχθηκε, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, ότι η τηλεκπαίδευση δεν λειτούργησε. Τα κενά των μαθητών είναι πολύ μεγάλα, τόσο που έφθασε στο σημείο το ΔΝΤ να προβλέψει ότι αυτή η έλλειψη γνώσεων μπορεί να φέρει μέχρι και 3% μείωση στο ΑΕΠ των ανεπτυγμένων χωρών. Το πρόβλημα είναι, λοιπόν, μεγάλο. Φυσικά η τηλεκπαίδευση ήταν καλύτερη από το τίποτα.



Στη Γ΄ Λυκείου τα σχολεία ήταν ανοιχτά μαζί με τα παράθυρα. Τα self-test βρίσκονταν στην καθημερινότητά τους. Πολλά παιδιά αρρώστησαν και έχασαν μία εβδομάδα μάθημα, λόγω της απαραίτητης καραντίνας. Αλλά και καθηγητές αρρώστησαν με αποτέλεσμα να έχουν πολλές κενές ώρες. Κάποιοι από τους 28.000+ νεκρούς της πανδημίας ήταν γονείς υποψηφίων. Κάποια παιδιά έμειναν ορφανά, αλλά έπρεπε να συνεχίσουν την προσπάθειά τους. Όλα αυτά κάνουν τη μάθηση πολύ πιο δύσκολη από ότι τα προηγούμενα χρόνια.

Η εξεταστέα ύλη είναι, για πρώτη φορά, μεγαλύτερη από κάθε άλλη φορά κατά 30%, περίπου σχεδόν σε πολλά μαθήματα. Τα δύο προηγούμενα χρόνια που είχε οριστεί η διευρυμένη εξεταστέα ύλη δεν εφαρμόστηκε, διότι μειώθηκε, λόγω των προβλημάτων στη λειτουργία των σχολείων. Φέτος, επομένως, θα εξεταστούν οι υποψήφιοι στη μεγαλύτερη ύλη, για πρώτη φορά. Τα Λατινικά είναι το νέο μάθημα στο οποίο θα εξεταστούν οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών σπουδών, τελειόφοιτοι και απόφοιτοι προηγουμένων ετών. Τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, λοιπόν, από κάθε άλλη χρονιά για τους υποψηφίους που κουβαλούν τα μαθησιακά κενά που δημιουργήθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκόσμια. Κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι απρόβλεπτο πως θα ανταποκριθούν οι υποψήφιοι στις απαιτήσεις των Πανελλαδικών Εξετάσεων και πως θα διαμορφωθούν οι επιδόσεις τους, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να έχουμε εκπλήξεις κακών επιδόσεων.

Ευτυχώς η (ΕΒΕ), που ίσχυσε από το 2021, δεν επηρεάζεται από τις επιδόσεις των υποψηφίων, καθώς ορίζεται ως ποσοστό του μέσου όρου που έγραψαν όλοι οι υποψήφιοι της Ελλάδας. Αν οι επιδόσεις είναι χαμηλές είναι χαμηλή και η ΕΒΕ. Αν οι επιδόσεις είναι υψηλές αυξάνεται και η ΕΒΕ. Το μόνο που μένει περίπου ίδιο είναι ο αριθμός των υποψηφίων που αποκλείονται. Περίπου ένας στους τρεις θα μείνει εκτός ΑΕΙ, αν έχουμε την κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα παρόμοια με τις προηγούμενες χρονιές. Υπάρχουν, φυσικά, και ακραία παραδείγματα όπου κόβονται η μισοί ή περνούν όλοι, αλλά απαιτούν ανέφικτη κατανομή στη βαθμολογική κλίμακα. Συνεπώς δεν πρέπει να αγχώνονται οι υποψήφιοι, διότι φοβούνται ότι τα μαθησιακά κενά που έχουν και η ελλιπής προετοιμασία τους θα τους αφήσει εκτός ΑΕΙ.

Η ΕΒΕ δεν λειτουργεί όπως παλαιότερα η βάση του 10. Τότε όποιος βρισκόταν κάτω από το 10 δεν είχε το δικαίωμα εισαγωγής στα ΑΕΙ, ανεξάρτητα αν τα θέματα ήταν εύκολα ή δύσκολα. Τώρα, ευτυχώς, αυτό δεν ισχύει. Το γενικότερο μαθησιακό πρόβλημα που έχουν οι φετινοί υποψήφιοι, δεν θα επηρεάσει την εισαγωγή τους. Φυσικά ισχύει, όπως πάντα, ότι οι υποψήφιοι που θα έχουν τις καλύτερες επιδόσεις θα εισαχθούν στις περιζήτητες σχολές.



Ο τρόπος υπολογισμού των μορίων που αλλάζει από φέτος, καθώς κάθε τμήμα έχει ορίσει διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας για κάθε μάθημα, δεν πρόκειται να μειώσει τον αριθμό των υποψηφίων που θα εισαχθούν στα ΑΕΙ. Το μόνο που αλλάζει είναι η κατάταξη των υποψηφίων για κάθε τμήμα.

Η μείωση του αριθμού των εισακτέων κατά 9.000 θέσεις δεν θα αφήσει περισσότερους υποψηφίους εκτός ΑΕΙ, αφού οι θέσεις είναι περισσότερες από τον αριθμό των υποψηφίων που ξεπερνούν το όριο της ΕΒΕ. Κάποιοι, όμως, περισσότεροι από τις προηγούμενες χρονιές, θα υποχρεωθούν να σπουδάσουν μακριά από το σπίτι τους, αφού περίπου 3.000 θέσεις εισακτέων μετακόμισαν από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη προς τα ΑΕΙ της περιφέρειας. Αυτό, φυσικά, δεν είναι καλό αν αναλογιστούμε τη φάση της ακρίβειας που ζούμε.

Ευτυχώς υπάρχουν και τα καλά νέα. Δεν θα εφαρμοστεί, τελικά, το διπλό μηχανογραφικό, αφού το υπουργείο Παιδείας κατάλαβε ότι δεν είχε τίποτα να προσφέρει. Το αποτέλεσμα είναι ότι φέτος η αναμονή, που τσακίζει τα νεύρα των υποψηφίων και των οικογενειών τους, για την έκδοση των αποτελεσμάτων θα είναι μικρότερη από κάθε άλλη χρονιά. Τα αποτελέσματα αναμένεται να εκδοθούν το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου. Θα μπορέσουν, έτσι, οι γονείς που πρέπει να βρουν σπίτι σε άλλη πόλη, να το κάνουν με την άνεσή τους τον Αύγουστο.

Οι υποψήφιοι που έχουν σοβαρές παθήσεις καταθέτουν για πρώτη φορά το μηχανογραφικό τους το Μάιο και όχι το Σεπτέμβριο που το κατέθεταν τα προηγούμενα χρόνια. Έτσι θα μάθουν τις σχολές που εισάγονται μαζί με τους όλους τους άλλους υποψηφίους και όχι τον Οκτώβρη που τα μαθήματα στα ΑΕΙ έχουν ήδη ξεκινήσει. Πόσο απλό ήταν και πόσα χρόνια χρειάστηκαν για να γίνει.

Το ελάχιστο ύψος των γυναικών στην Αστυνομία και το Λιμενικό μειώθηκε από 1,70μ. σε 1,63μ., καθώς κρίθηκε αντισυνταγματική η εξίσωση του ύψους με τους άνδρες, αφού ο μέσος όρος ύψους είναι διαφορετικός για άνδρες και γυναίκες. Στην Πυροσβεστική καταργήθηκε εντελώς το ύψος, αλλά προστέθηκε νέο αγώνισμα.

Ας ελπίσουμε όλα να κυλήσουν ομαλά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και στη διαδικασία εισαγωγής των υποψηφίων.



 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025