: Πριν λίγες ημέρες το υπουργείο παιδείας, ανακοίνωσε των αριθμό των εισακτέων μαζί με τους συντελεστές για την

Ποιά τμήματα θα έχουν πρόβλημα

Οι αλλαγές στον αριθμό των δεν είναι μεγάλες, μιας και οι περισσότερες σχολές έχουν τον ίδιο αριθμό εισακτέων με πέρυσι. Ωστόσο τη διαφορά θα κάνει φέτος η , που θα αφήσει κενά.

Για φέτος ο συνολικός αριθμός των θέσεων στα ΑΕΙ είναι 77.415. Όπως αναφέρει ο Μαθηματικός, Στράτος  Στρατηγάκης στη naftemporiki, ένα από αυτά αφορά στην «Τη βελτίωση της σύνδεσης της ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, με την αύξηση εισακτέων σε Τμήματα με αναμενόμενη αύξηση της απορρόφησης των αποφοίτων τους, όπως π.χ. στα Τμήματα Επιστημών Αγωγής στην Πρώιμη και Παιδική Ηλικία, στα Τμήματα Νηπιαγωγών, στα τμήματα Πληροφορικής, στην Κτηνιατρική.», όπως αναφέρεται στο δελτίο τύπου. Συμφωνώ απόλυτα με την Πληροφορική (το έχω γράψει πολλές φορές) και την Κτηνιατρική.

Το πρόβλημα είναι με τα τμήματα Νηπιαγωγών και Βρεφονηπιοκόμων. Το 2019 είχαμε 83.763 γεννήσεις και 124.965 θανάτους. Η χώρα μας αντιμετωπίζει πολύ σημαντική μείωση του πληθυσμού της. Να θυμίσουμε ότι το 2011 είχαμε 106.428 γεννήσεις και το 2016 92.898 γεννήσεις. Όταν οι φετινοί θα αποφοιτήσουν και θα εργαστούν θα υπάρχουν στα Νηπιαγωγεία μας σχεδόν 10.000 λιγότερα παιδιά. Εν τω μεταξύ οι άνεργοι νηπιαγωγοί είναι πολλοί αφού εδώ και 10 χρόνια δεν έχουν γίνει διορισμοί. Δεν μπορώ να καταλάβω πως το σκέφτηκαν.

Ένα άλλο κριτήριο που χρησιμοποιήθηκε είναι η προσπάθεια στήριξης των των ακριτικών περιοχών (Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας). Με την εισαγωγή της αναμένεται να μειωθούν δραματικά οι φοιτητές αυτών των Πανεπιστημίων. Αυξάνοντας τον αριθμό των εισακτέων φοβάμαι ότι δεν θα υπάρξει αποτέλεσμα στην πράξη, αφού θα μείνουν κενές πάρα πολλές θέσεις. Θα βρεθεί το Υπουργείο Παιδείας μπροστά στο πρόβλημα να τα διατηρήσει με ελάχιστους φοιτητές ή να τα κλείσει.

Το Πανεπιστήμιο Πατρών εισηγήθηκε το κλείσιμο 4 τμημάτων και το έκανε δεκτή την εισήγησή του και δεν όρισε εισακτέους σ’ αυτά τα τμήματα.

Στους πίνακες βλέπουμε τα τμήματα με τη μεγαλύτερη αύξηση και τη μεγαλύτερη μείωση του αριθμού των εισακτέων. Διαπιστώνουμε ότι έχουμε πολύ μεγάλη αύξηση στις στρατιωτικές σχολές και πολύ μεγάλη μείωση στην Αστυνομία, μετά τη μεγάλη περσινή αύξηση. Έτσι ερχόμαστε στην προπέρσινη κατάσταση. Στις σχολές με τη μεγαλύτερη αύξηση του αριθμού των εισακτέων βλέπουμε μεγάλη αύξηση σε σχολές σε περιφερειακά Πανεπιστήμια που θα χτυπηθούν  από την και, συνεπώς, θα μείνουν κενές. Πρόκειται, δηλαδή, για θέσεις θεωρητικές και όχι πραγματικές.

Ως προς το συντελεστή της (ΕΒΕ) 196 τμήματα επέλεξαν το χαμηλότερο δυνατό συντελεστή.  το 0,8. Μεταξύ αυτών και κάποια υψηλόβαθμα τμήματα, που σημαίνει μάλλον ότι αδιαφορούν ή αντιτίθενται στο συγκεκριμένο μέτρο. Τα περισσότερα υψηλόβαθμα τμήματα επέλεξαν τον υψηλότερο συντελεστή, το 1,2, που πρακτικά δεν έχει καμία σημασία στα υψηλόβαθμα τμήματα. Σε τμήματα που αρνήθηκαν να ορίσουν συντελεστή το Υπουργείο Παιδείας όρισε αυτό το συντελεστή για τον υπολογισμό της ΕΒΕ, όπως προβλέπεται από το νόμο, και επέλεξε τον χαμηλότερο, δηλαδή το 0,8.

Κάποια τμήματα έθεσαν πολύ υψηλούς συντελεστές στο ειδικό μάθημα του ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου, που πιθανόν να τους στερήσει πολλούς φοιτητές. Το τμήμα Γραφιστικής και αρκετά τμήματα Αρχιτεκτόνων όρισαν ως συντελεστή για τα δύο σχέδια το 1, που σημαίνει ότι οι υποψήφιοι πρέπει να γράψουν τουλάχιστον 15 για να έχουν δικαίωμα να δηλώσουν το τμήμα. Στο τμήμα της Ξάνθης οι συντελεστές και για τα μαθήματα και για τα σχέδια είναι 1,1, που σημαίνει ότι στα σχέδια πρέπει να γράψει ο μαθητής τουλάχιστον 16,5 (πάντα με τα περσινά στοιχεία) για να έχει δικαίωμα να δηλώσει τη σχολή. Αυτό συνιστά αιφνιδιασμό των υποψηφίων που γνώριζαν μέχρι ένα μήνα πριν τις εξετάσεις ότι αρκεί το 10 στα σχέδια και ξαφνικά γίνεται 15 και πιθανό να αφήσει πολλές κενές θέσεις σ’ αυτά τα τμήματα.

Θα δούμε πως θα επηρεάσει τον αριθμό των φοιτητών η πρώτη εφαρμογή της , που αναμένεται να δημιουργήσει νέο τοπίο σε κάποια Πανεπιστήμια, που θα δρομολογήσει εξελίξεις. Το μόνο που γνωρίζουμε με βεβαιότητα είναι ότι αλλάζει η έννοια του αριθμού των εισακτέων. Δεν δείχνει ποια πόσοι θα εισαχθούν, αλλά πόσες θέσεις προσφέρονται στα Πανεπιστήμια. Πόσοι θα εισαχθούν είναι κάτι που θα μάθουμε στα τέλη Αυγούστου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025