: Το σχεδιάζει  να επαναφέρει την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση και αυτό φαίνεται ότι συναντάει εμπόδια, αλλά και πιθανές αντιδράσεις

Αυτό γιατί κανένα πρώην ανώτατο τεχνολογικό τμήμα (που «βαφτίστηκε» εν μια νυκτί πανεπιστήμιο) δεν θέλει ξαφνικά να υποβαθμιστεί, όσο και αν η εφαρμογή της της καλοκαιρινής εξεταστικής διαδικασίας αποκαλύψει τελικά λάθη και προβλήματα. Οπως είναι γνωστό, η «πανεπιστημιοποίηση» των που ολοκληρώθηκε πριν από δύο χρόνια ενσωμάτωσε τα πρώην ανώτατα τεχνολογικά ιδρύματα στα πανεπιστήμια, χωρίς να προηγηθούν εκθέσεις βιωσιμότητας ή σκοπιμότητας αλλά και επιστημονικών αλληλεπιδράσεων μεταξύ των ΑΕΙ της χώρας.

Από την πλευρά της, η νέα Εθνική Αρχή για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ) έχει ήδη εκπονήσει μελέτη με… 120 κριτήρια ποιότητας και βιωσιμότητας τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης, με τα οποία και θα μελετηθεί εκ νέου η διάταξη των τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Αλλαγές

Στο κέντρο όλων αυτών, ο προβληματισμός για «επανασύσταση» της ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης συνεχίζεται επί μήνες στο υπουργείο Παιδείας, με τα σχετικά σχέδια να «πηγαίνουν και να έρχονται», σύμφωνα με Τα Νέα. Ετσι, το τελικό σχέδιο που φαίνεται ότι συντάσσεται αυτές τις ημέρες για το θέμα στο κτίριο του Αμαρουσίου περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

Η ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας στη νέα μορφή της θα προσφέρει σπουδές τετραετείς σε Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών. Αυτή είναι η νέα ονομασία που θα καλύψει όλα τα τμήματα των ΑΕΙ τα οποία θα μετεξελιχθούν και θα αποτελέσουν τη νέα τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας.

Τα τμήματα αυτά θα στραφούν σε περισσότερο εφαρμοσμένες τέχνες της πρώην ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης, οι οποίες άλλωστε, όπως έχουν δείξει σειρά από έρευνες που έχουν γίνει στο παρελθόν, εξασφαλίζουν την επαγγελματική αποκατάσταση της πλειονότητας των αποφοίτων τους.

Τα νέα τμήματα θα παραμείνουν, ωστόσο, τμήματα πανεπιστημιακού επιπέδου, καθώς η νέα μορφή της ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης θα είναι «εντός» της πανεπιστημιακής. Ετσι, οι απόφοιτοι των νέων αυτών τετραετών κύκλων σπουδών θα έχουν επαγγελματικά προσόντα επιπέδου 6 (πανεπιστημιακός τίτλος) στο Εθνικό και Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων.


Η είσοδος στα προγράμματα σπουδών τους δεν έχει ακόμη αποφασιστεί πώς θα γίνεται. Το πιθανότερο είναι να γίνεται όπως και στο παρελθόν μέσω των που δίνονται ετησίως. Υπάρχουν, όμως, προτάσεις να πριμοδοτούνται για είσοδο στα προγράμματά τους οι νέοι και οι νέες που προέρχονται από τα Επαγγελματικά Λύκεια ή να ισχύουν για αυτούς χαμηλότερες .

Τα νέα τμήματα θα προκύψουν κυρίως από την πρώτη εφαρμογή της στη διάρκεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων του καλοκαιριού. Πολλά τμήματα, έτσι, αναμένεται να μείνουν με ελάχιστους φοιτητές καθώς δέχονταν με χαμηλότατες βαθμολογίες, ενώ τα τελευταία χρόνια δεν αποτελούσαν τμήματα που συγκέντρωναν μεγάλο αριθμό «πρώτων προτιμήσεων». Τέτοια, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να είναι τα Τμήματα Δασολογίας και Γεωπονίας.

Πάντως, στη σκέψη που έκαναν εκπρόσωποι τμημάτων ή και πανεπιστημίων για να αρνηθούν να συμβάλουν στον καθορισμό της τους, επιλέγοντας το ποσοστό επί του μέσου όρου των φετινών πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων (από 0,80 έως 1,20), η απάντηση ήταν απλή: το ποσοστό αυτό θα ορίζεται από το υπουργείο Παιδείας. Και εάν οι εκπρόσωποί του επιλέξουν τελικά υψηλότερη βάση από εκείνη που θα επέλεγαν τα τμήματα μόνα τους; Αυτό θα οδηγούσε μάλλον σε επιτάχυνση της διαδικασίας και των σκέψεων για το «κλείσιμο» κάποιων τμημάτων, καθώς εύκολα κάποια θα μπορούσαν να βρεθούν κυριολεκτικά χωρίς κανένα πρωτοετή φοιτητή ή φοιτήτρια τη νέα χρονιά…

Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, ο επανασχεδιασμός της ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης πρέπει να γίνει προσεκτικά, κάτι που όλοι στο κτίριο του Αμαρουσίου έχουν αντιληφθεί. Τα παραπάνω θα ενταχθούν στον νέο νόμο – πλαίσιο για τα πανεπιστήμια του υπουργείου Παιδείας και θα συνδυαστούν με σχέδιο περικοπής τμημάτων των ΑΕΙ που προβλέπεται για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025