:  Τι λέει ο  18χρονος Σαζέμπ  που ήρθε από το Πακιστάν και μένει σε δομή της κοινωνικής οργάνωσης «Άρσις» . Φοίτησε σε ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη και φέτος πήρε το απολυτήριό του με βαθμό 16,4.

 

Ο Σαζέμπ θέλησε να  περάσει στο πανεπιστήμιο. Ωστόσο στις 16 Ιούνη όταν πήγε να εξεταστεί για το πρώτο μάθημα των , αναγκάστηκε να εγκαταλείψει  την αίθουσα.

Με εντολή του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης απομακρύνθηκε από την αίθουσα πριν προλάβει να ολοκληρώσει την εξέτασή του.

Ο λόγος του αποκλεισμού του είναι ότι σε ένα εργαστηριακό μάθημα ο βαθμός του είναι πολύ χαμηλότερος από τον μέσο όρο των υπόλοιπων μαθημάτων του. Για μισό βαθμό αποκλείεται από τη διαδικασία των .

Η πρόσβαση των στην εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι περιορισμένη. Σε αυτό συγκλίνουν ανθρωπιστικές οργανώσεις, εκπαιδευτικοί και διεθνείς οργανισμοί.

Η πανδημία χειροτέρευσε την κατάσταση με τα συνεχόμενα lockdown στις δομές και την τηλεκπαίδευση να μην μπορεί ουσιαστικά να έχει εφαρμογή για παιδιά που μένουν σε σκηνές και στερούνται υλικοτεχνικής υποδομής.

Αν στα παραπάνω συνυπολογίσουμε το εμπόδιο της γλώσσας, καταλαβαίνουμε ότι πολλά παιδιά στη χώρα μας, στερούνται το δικαίωμα στην εκπαίδευση, και αυτό εντείνει τον κοινωνικό αποκλεισμό.

Το παράδειγμα του Σαζέμπ από το Πακιστάν θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν ένα αντίβαρο στην «ζοφερή κανονικότητα».

Αλλά το εκπαιδευτικό σύστημα αποφάσισε να εξαντλήσει την αυστηρότητά του σε ένα παιδί που χωρίς να έχει τις ίδιες ευκαιρίες, προσπάθησε να συναγωνιστεί επί ίσοις όροις τους συνομήλικούς του και να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο, ελπίζοντας σε μια καλύτερη ζωή.
Το χρονικό του αποκλεισμού

Ο αποκλεισμός του από το δικαίωμα συμμετοχής στις οφείλεται σε μια αυθαίρετη και καταχρηστική βαθμολόγηση που έγινε εις βάρος του από έναν διδάσκοντα στο απ’ όπου αποφοίτησε!

Σε ένα εργαστηριακό μάθημα ειδικότητας, ο βαθμός του έχει μεγάλη απόκλιση από τον μέσο όρο της βαθμολογίας που συγκεντρώνει στα υπόλοιπα μαθήματα.

Συνέπεια αυτού είναι ο ασυνόδευτος ανήλικος να αποκλείεται από τις , αφού για μισή μονάδα δεν συγκεντρώνει την απαιτούμενη βάση.

Ο Σαζέμπ, μετά την εξέλιξη αυτή, γράφει ένα συγκινητικό γράμμα στον καθηγητή, που δημοσιεύει η ΕφΣυν.

Η επιστολή του στον καθηγητή

«Κύριε Π., έμαθα πως μου βάλατε 7 στο μάθημά σας και με αυτόν τον βαθμό δεν μπορώ να πάρω το πτυχίο μου. Κύριε Π., ήρθα εδώ από πολύ μακριά για να προσπαθήσω να έχω ένα καλύτερο μέλλον. Γι’ αυτόν τον λόγο, προσπάθησα πολύ, σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Έμαθα την ελληνική γλώσσα, ολοκλήρωσα τρία χρόνια στο σχολείο και όλα αυτά έγιναν πραγματικά με πολύ κόπο.

Το μόνο που ήθελα ήταν να τελειώσω το σχολείο και να μπω στο Πανεπιστήμιο για να κάνω περήφανους τους γονείς μου και για να έχω μια καλύτερη εργασία από τα χωράφια. Γι’ αυτά τα πράγματα προσπαθώ ακόμη και θα συνεχίσω να προσπαθώ.

Έφτασα ένα βήμα από το τέλος. Σας παρακαλώ λοιπόν να δείξετε λίγη επιείκεια και κατανόηση της κατάστασής μου και να μου βάλετε έναν βαθμό παραπάνω ώστε να μπορέσω να συνεχίσω τη διαδρομή μου, μη με ξαναγυρίσετε στην αρχή της».

Έκκληση στον συγκεκριμένο καθηγητή απηύθυναν και οι συνάδελφοί του χωρίς ωστόσο να υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα. Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, ο καθηγητής έχει δηλώσει ασθένεια και δεν έχουν καταφέρει να επικοινωνήσουν μαζί του ούτε από την υπηρεσία του.

Σύμφωνα με το parallaximag.gr, από την πλευρά του ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Θωμάς Μπαχαράκης αναφέρει πως η καταγγελία είναι ανυπόστατη. «Ο μαθητής έφτασε το πρωί στο σχολείο, μπήκε στην αίθουσα, αλλά την ώρα της ταυτοποίησης στοιχείων, εκείνος δεν υπήρχε στους καταλόγους των εξεταζόμενων. Επομένως απομακρύνθηκε από την αίθουσα», δηλώνει.


Στον Συνήγορο του Πολίτη και στο Συμβούλιο της Ευρώπης

Ο μαθητής έχει ήδη καταθέσει ένσταση για την αυθαίρετη βαθμολόγηση του στον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου και έχει αναφέρει τον κίνδυνο αποκλεισμού του από τις εξετάσεις στον Συνήγορο του Πολίτη. Υπό αυτήν την έννοια το ζήτημα του βαθμού του, όταν πήγε να δώσει τις εξετάσεις του, εκκρεμούσε.

Για την υπόθεση αυτή ο μαθητής προτίθεται ν’ απευθυνθεί και προς τον Επίτροπο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και προς κάθε άλλη αρμόδια εθνική ή ευρωπαϊκή δικαστική ή διοικητική αρχή, προς απόδοση της δικαιοσύνης.

Σύμφωνα με τους Ανάδοχους Εκπαιδευτικούς, ο πρόσφυγας ζήτησε επειγόντως από τις αρχές να του αποδοθεί η βαθμολογία που δικαιούται, και η οποία αυθαίρετα και καταχρηστικά του στερήθηκε από τον καθηγητή του, ώστε να μην αποκλειστεί από τη συμμετοχή του στις .

Επίσης ζητά τη διερεύνηση των συγκεκριμένων συνθηκών, καθώς και των πραγματικών κινήτρων που οδήγησαν τον καθηγητή στην αυθαίρετη βαθμολόγησή του. Για το ζήτημα διερευνάται, μάλιστα, αν τα κίνητρα για την συγκεκριμένη βαθμολόγηση ήταν ρατσιστικά.

«Κατάφερε να παλέψει σε ένα σύστημα που το έδιωχνε διαρκώς»

Η κ. Μαρία Ελευθεριάδου από την ομάδα Ανάδοχοι Εκπαιδευτικοί σε συνέντευξή της στο Κόκκινο αναφέρει:

«Είναι αδιανόητο αυτό που συμβαίνει αλλά δυστυχώς δεν ήταν αναπόφευκτο. Είναι αποτέλεσμα μιας πάγιας τακτικής όλων αυτών των χρόνων, είναι η επισφράγιση μιας πορείας χρόνων τώρα που αποκλείει τα προσφυγόπουλα από την τυπική εκπαίδευση» σχολίασε αρχικά η κ. Ελευθεριάδου, συμπληρώνοντας ότι «δυστυχώς δεν πέσαμε από τα σύννεφα, παρ’ ότι ελπίζαμε μέχρι την τελευταία στιγμή ότι αυτό το παιδί θα κάνει την εξαίρεση».

«Το παιδί προσπαθώντας να δώσει πανελλήνιες προετοιμαζόταν πολύ σοβαρά και ουσιαστικά όλη τη χρονιά, γιατί θεωρούσε ότι θα είναι μια ευκαιρία για να αλλάξει η ζωή του, για να μην ξαναγυρίσει στα χωράφια όπου δούλευε τρία χρόνια πριν. Συνέχιζε να παλεύει για αυτές τις εξετάσεις, παρότι γνώριζε ότι υπήρχε ο κίνδυνος ότι όταν ενηλικιωνόταν θα μπορούσε και να απελαθεί. Κατάφερε να παλέψει σε ένα σύστημα που το έδιωχνε διαρκώς» τόνισε χαρακτηριστικά το μέλος των Ανάδοχων Εκπαιδευτικών.

«Θέλουμε ακόμα να ελπίζουμε ότι μιλάμε για ένα λάθος, ότι δεν μπορεί ένας παιδαγωγός να ζυγίζει με τέτοια μαθηματική ακρίβεια την απόδοση ενός παιδιού, και μάλιστα σε μια περίοδο με τηλεκπαίδευση. Μιλάμε για μισή μονάδα», δήλωσε στη συνέχεια η κ. Ελευθεριάδου, τονίζοντας ότι οι Ανάδοχοι Εκπαιδευτικοί θα προσπαθήσουν μέχρι τέλους να διορθωθεί η αδικία και να δοθεί η δυνατότητα στον νεαρό μαθητή να εξεταστεί στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτέμβρη.

«Όταν αυτά τα παιδιά δεν τα κρατάμε στο σχολείο, εμείς τα διώχνουμε στο περιθώριο. Πρέπει κάποια στιγμή οι εκπαιδευτικοί να αντιληφθούμε την ευθύνη μας», σχολίασε στη συνέχεια.

«Αρσις»: Οι πρώτοι που πλήττονται είναι οι πλέον κοινωνικά ευάλωτοι

Η «Αρσις», που έχει στηρίξει επίσης τον 18χρονο, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει:

«Η ισότητα των ευκαιριών στην εκπαίδευση -η διακηρυγμένη αρχή με καταγωγή από τον Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση- καταργείται στην πράξη από τις κοινωνικές ανισότητες στην πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα, τις οποίες διεύρυνε η πανδημία, καθιστώντας σαφές ότι οι πρώτοι που πλήττονται είναι οι πλέον κοινωνικά ευάλωτοι: ανάμεσά τους οι ανήλικοι πρόσφυγες που πηγαίνουν σχολείο».

«Να μη χάσει ο μαθητής το δικαίωμα στις » είναι το ψήφισμα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Avaaz όπου συγκεντρώνονται υπογραφές για το δικαίωμα του Σαζέμπ να βαδίσει όρθιος.

Ντροπιαστική εικόνα ρατσιστικού αποκλεισμού

Ανακοίνωση για την υπόθεση εξέδωσε και η ΚΕΕΡΦΑ Θεσσαλονίκης που μεταξύ άλλων αναφέρει: «Είναι μια ακόμα ντροπιαστική εικόνα ρατσιστικού αποκλεισμού των προσφυγόπουλων από τη δημόσια παιδεία, που καταγγέλλουν όλη τη χρονιά οι τοπικοί σύλλογοι δασκάλων και ΕΛΜΕ, οι Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων και όλος ο κόσμος της εκπαίδευσης.

Αυτοί οι ρατσιστικοί αποκλεισμοί είναι το αποκορύφωμα των παρατεταμένων lockdown και των απαγορεύσεων εξόδου από τα καμπ, τις τραγικές ελλείψεις καθηγητών και υποδομών στις τάξεις υποδοχής, το αλαλούμ ευθυνών με τις σχολικές μετακινήσεις και φυσικά την έλλειψη εξοπλισμού κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης.

Με πληροφορίες από in.gr