Αυλαία έριξαν πριν λίγες ώρες οι για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων (σ.σ. αναμένονται οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα), με ανάμεικτα συναισθήματα από τους υποψηφίους και τους εκπαιδευτικούς.

Ελπίδα Οικονομίδη,

Φέτος, δεν εκφράστηκαν έντονες ενστάσεις σχετικά με τον πήχη δυσκολίας ή την ποιότητα των και σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, στην πλειονότητά τους τα θέματα προέρχονταν από το σχολικό εγχειρίδιο.

Παρ’ όλα αυτά, φέτος, επικρατεί η ανησυχία για την ανταπόκριση των υποψηφίων στα , ασχέτως της δυσκολίας τους. Πέρσι, παρουσιάστηκε το φαινόμενο οι υποψήφιοι να χωριστούν σε δύο άνισες ομάδες, ένα μικρό ποσοστό αριστούχων, υψηλότερο όμως των προηγούμενων ετών, κι ένα μεγάλο ποσοστό με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Οι υποψήφιοι της μεσαίας κλίμακας συρρικνώθηκαν.

Το παραπάνω φαινόμενο σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς αναμένεται και φέτος, που η καραντίνα κράτησε τους μαθητές για περίπου έξι μήνες μακριά από την καθημερινότητά τους και τον προγραμματισμό τους. Σε αυτό προστίθεται το γεγονός ότι πρόκειται για τους ίδιους μαθητές που ένα χρόνο πριν βίωσαν για πρώτη φορά την καραντίνα στην Β’ Λυκείου, επομένως κρίνονται διπλά επιβαρυμένοι.

Ο παράγοντας του επιπέδου δυσκολίας των φετινών

Με την ολοκλήρωση και των τριών τελευταίων μαθημάτων, της , και , οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για σαφή θέματα με κλιμακούμενη δυσκολία και δυνατότητα να ξεχωρίσουν οι πολύ καλοί μαθητές.

Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας αν και δεν δυσκόλεψε τους υποψηφίους, παραδοσιακά κρύβει μερικές φορές παγίδες στην τελική αξιολογηση.

Στο 1ο επιστημονικό , τα ζητούμενα στα τρία μαθήματα (Αρχαία, Ιστορία, Κοινωνιολογία) δεν δυσκόλεψαν τους καλά προετοιμασμένους μαθητές ενώ για τους μέτριους ή για τους μαθητές με χαμηλές επιδόσεις, η μελέτη των προηγούμενων μηνών φαίνεται ότι θα είναι αυτή που θα καθορίσει την πορεία των τους.

Στο 2ο επιστημονικό πεδίο, το μάθημα της Φυσικής ίσως είναι αυτό που θα δυσκολέψει τους υποψηφίους, ενώ ερωτηματικό παραμένει αν θα ανταποκριθούν κάποιοι  υποψήφιοι στα Μαθηματικά, που απαιτούσαν γνώσεις της ύλης των προηγούμενων τάξεων. Και τα δύο παραπάνω μαθήματα έχουν συντελεστή βαρύτητας, γεγονός που πιθανόν να ανατρέψει τις περσινές ισορροπίες. Πάντως σημειώνεται ότι ήδη από πέρσι, το εν λόγω πεδίο δέχθηκε σοβαρές απώλειες μορίων, ακόμα και στις πιο υψηλόβαθμες σχολές του.

Στο 3ο επιστημονικό πεδίο, εφόσον οι υποψήφιοι ανταποκριθούν στα ζητούμενα, ίσως υπάρξει ανατροπή με μικρή άνοδο, καθώς το μάθημα της Χημείας, που πέρσι οδήγησε σε καταβαράθρωση των  επιδόσεων και των βάσεων, φέτος δεν φαίνεται να δυσκόλεψε τους υποψηφίους.

Στο 4ο επιστημονικό πεδίο, η Οικονομία στην οποία εξετάζονταν σήμερα οι υποψήφιοι δεν είχε τον χαμηλό βαθμό δυσκολίας της προηγούμενης χρονιάς, με αποτέλεσμα να αναμένονται χαμηλότεροι βαθμοί, ενώ και για τα Μαθηματικά εκφράζονται αμφιβολίες αν θα ανταποκριθεί το σύνολο των υποψηφίων. Πέρσι το εν λόγω πεδίο εμφάνισε άνοδο των βάσεων, αποτελώντας την εξαίρεση, κατέγραψε όμως και πολύ χαμηλές βαθμολογίες.

Ο αστάθμητος παράγοντας της

Η διαδικασία των εκτιμήσεων, έτσι όπως λειτουργούσε τα προηγούμενα χρόνια πλέον αλλάζει «φιλοσοφία» με την έλευση της .

Η κατανομή των υποψηφίων στις κλίμακες των βαθμών επίδοσης θα καθορίσουν και το όριο κάτω από το οποίο θα αποκλειστούν υποψήφιοι από την είσοδό τους στα Πανεπιστήμια.

Κι αυτό το όριο είναι πολύ πιθανό να διαφέρει ανά επιστημονικό πεδίο, καθώς υπάρχουν πεδία όπως το 3ο που παραδοσιακά οι υποψήφιοί του σημειώνουν τις υψηλότερες βαθμολογίες συνολικά αλλά και πεδία όπως το 4ο όπου οι υποψήφιοι παρουσιάζουν χαμηλές επιδόσεις.

Η ανακοίνωση της λίστας της ανά πανεπιστημιακό τμήμα στα μέσα Ιουλίου θα ξεκαθαρίσει το τοπίο, αφήνοντας σε πρώτο στάδιο ένα ποσοστό υποψηφίων εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όμως η επιλογή στο είναι αυτή που θα καθορίσει για τους υποψηφίους που βρίσκονται στο «όριο» την είσοδό τους στα Πανεπιστήμια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025