Πανελλήνιες 2021: Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης, εκπαιδευτικός – ερευνητής και πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ., σχολιάζει τις δηλώσεις του υφυπουργού παιδείας, Άγγελου Συρίγου.
Τι αναφέρει το κείμενο για τις Πανελλήνιες 2021
Όπως αναφέρει στο κείμενο του σε πρόσφατη συνέντευξή στην ΕΡΤ ο Υφυπουργός παιδείας κ. Άγγελος Συρίγος ανέφερε ό,τι «ένας τεράστιος αριθμός φοιτητών εγκαταλείπει τα ΑΕΙ και δεν αποφοιτά λόγω αντικειμενικής μαθησιακής αδυναμίας να ανταποκριθεί στο πανεπιστήμιο. Πρέπει να πάψουμε να αντιμετωπίζουμε τα πανεπιστήμια ως την τετάρτη λυκείου. Ο αριθμός των θέσεων για τα δημόσια ΙΕΚ είναι επαρκής για να καλυφθούν οι θέσεις εκείνων των ατόμων που εκτιμούμε ότι θα μείνουν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης». Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του ανέφερε «Η Ελλάδα έχει το μικρότερο ποσοστό αποφοίτησης 9% και ο Μ.Ο. στην Ε.Ε. είναι 24%».
Σύμφωνα με τα λεχθέντα από τον Υφυπουργό προκύπτει από τους δέκα (10) εισερχόμενους φοιτητές οι εννέα (9) δεν αποφοιτούν.
Αυτό εκ πρώτης όψεως δεν μπορεί να συμβαίνει και για το λόγο αυτό ανατρέξαμε σε επίσημα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία.
Στην ετήσια έκθεση ΚΑΝΕΠ – ΓΣΕΕ του 2019-2020, η οποία στηρίζεται σε στατιστικά στοιχεία της Eurostat, αναφέρεται ότι το ποσοστό αποφοίτησης (απόφοιτοι/εισερχόμενοι %) στην Ελλάδα ανέρχεται στο 58,9% και στην Ε.Ε. των 28 στο 76,2%, με έτος αναφοράς το 2018.
Σε κάθε περίπτωση το ποσοστό αποφοίτησης είναι πράγματι μικρότερο από τον Μ.Ο. της Ε.Ε., αλλά το 9% με το 58,9% απέχει παρασάγγας και δημιουργεί ανησυχία στους υποψήφιους οι οποίοι εάν θεωρήσουν ό,τι η δήλωση του Υφυπουργού είναι ακριβής, ενδέχεται να οδηγηθούν στο συμπέρασμα ότι είναι προτιμότερο να συμπληρώσουν το παράλληλο μηχανογραφικό και να εγγραφούν στα ΙΕΚ.
Σε ότι αφορά τον ισχυρισμό ότι ένας τεράστιος αριθμός φοιτητών εγκαταλείπει τα ΑΕΙ λόγω αντικειμενικής μαθησιακής αδυναμίας, τότε εάν οι μαθητές λυκείου οι οποίοι, εκτός των ωρών διδασκαλίας στο σχολείο, αφιερώνουν άλλες τόσες ώρες σε φροντιστήρια, ιδιαίτερα και προσωπική μελέτη και τελικά παρουσιάζουν αντικειμενικές μαθησιακές αδυναμίες, τότε φταίει το εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο θα πρέπει να αλλάξουν οι κυβερνώντες, Υπουργοί, Υφυπουργοί και όχι απλά να κάνουν διαπιστώσεις.
Στη δήλωση του Υφυπουργού ότι τα Δημόσια ΙΕΚ διαθέτουν επαρκείς θέσεις για να καλύψουν όσους, κατά την εκτίμησή του, μείνουν εκτός ΑΕΙ παρατηρούμε τα εξής.
Από τους 100.00 και πλέον υποψήφιους θα μείνουν εκτός περίπου 25.000 διότι οι διατιθέμενες θέσεις στα ΑΕΙ είναι 77.415.
Οι διατιθέμενες θέσεις δεν θα καλυφθούν κυρίως λόγω ΕΒΕ και όσοι θα μείνουν εκτός (υπολογίζονται 20.000 έως 30.000) θα έχουν την ευχέρεια να εισαχθούν σε ένα δημόσιο ΙΕΚ, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υφυπουργού. Πόσεις θα είναι οι θέσεις εισαγωγής στα δημόσια ΙΕΚ; Σύμφωνα με την πρόσφατη Απόφαση του υπουργείου παιδείας Κ5/62224 7-6-2021 ΦΕΚ 242 τ.Β΄ θα είναι 6.105 στα ΙΕΚ του υπουργείου παιδείας, 840 στα ΙΕΚ του ΟΑΕΔ 675 στα ΙΕΚ του υπουργείου Υγείας.
Σημειώνουμε ότι οι δηλώσεις του Υφυπουργού έγιναν το Σάββατο 5/6/2021 και τη Δευτέρα 7/6/2021 δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ με τις θέσεις που προαναφέραμε.
Απορίας άξιο είναι και το γεγονός ότι σε καμία ανακοίνωση του υπουργείου παιδείας δεν αναφέρεται ότι όσοι μείνουν εκτός ΑΕΙ έχουν τη δυνατότητα να εγγραφούν στη Β΄ τάξη ΕΠΑ.Λ.
Δεν γνωρίζουν οι ιθύνοντες του ΥΠΑΙΘ ότι τα ΕΠΑ.Λ. είναι 404, έχουν πολύ μεγαλύτερη γεωγραφική διασπορά από τα Δημόσια ΙΕΚ του ΥΠΑΙΘ τα οποία είναι 125;
Δεν γνωρίζουν οι ιθύνοντες του ΥΠΑΙΘ ότι τα ΕΠΑ.Λ. έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες να δεχτούν μαθητές απ΄ ότι τα Δημόσια ΙΕΚ να δεχθούν καταρτιζόμενους;
Δεν γνωρίζουν οι υπεύθυνοι του ΥΠΑΙΘ ότι οι απόφοιτοι του ΕΠΑ.Λ. μετά το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας και την πιστοποίηση κατατάσσονται στο επίπεδο 5 όπως και οι απόφοιτοι του ΙΕΚ (Ν. 4763, άρθρο 35, παρ. 2);
Αγνοούν οι υπεύθυνοι του ΥΠΑΙΘ ότι οι απόφοιτοι του ΕΠΑ.Λ. μετά το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας και την πιστοποίηση κατατάσσονται σε τμήματα ΑΕΙ συναφούς ειδικότητας, όπως και οι απόφοιτοι των ΙΕΚ (Ν. 4763/2020, άρθρο 43 παρ., 1);
Αγνοούν οι ιθύνοντες του ΥΠΑΙΘ ότι στους μαθητευόμενους του ΕΠΑ.Λ. η αμοιβή ορίστηκε στο 95% του κατώτερου ημερομίσθιου, ότι η διάρκεια αυξήθηκε σε 11 μήνες, παρέχεται ασφάλιση, ο χρόνος λογίζεται ως συντάξιμος, παρέχεται βεβαίωση προϋπηρεσίας. Γιατί αυτά τα λίγα ευνοϊκά για τα ΕΠΑ.Λ. τα οποία έχει ο Ν. 4763/2020 αποσιωπώνται και γίνεται συνεχώς διαφήμιση για τα ΙΕΚ από το ΥΠΑΙΘ και τις φιλοκυβερνητικές εφημερίδες;
Αγνοούν οι ιθύνοντες του ΥΠΑΙΘ ότι τα Δημόσια ΙΕΚ δεν έχουν μόνιμο προσωπικό, δεν διαθέτουν βιβλιογραφία για τους καταρτιζόμενους, σε πολλές ειδικότητες δε υπάρχουν επαγγελματικά δικαιώματα, χρησιμοποιούν συνήθως τα εργαστήρια των Ε.Κ. και των ΕΠΑ.Λ. τα οποία δεν ανταποκρίνονται συχνά στις απαιτήσεις της κατάρτισης, ένα μεγάλο ποσοστό διακόπτει την κατάρτιση από το Α΄ εξάμηνο και ένα πολύ μικρό ποσοστό αποφοίτων λαμβάνει το Δίπλωμα και το σπουδαιότερο, δεν είναι γνωστό ότι οι εγγραφόμενοι δεν έχουν την κατάρτιση ως επιλογή τους αλλά ως λύση ανάγκης διότι απέτυχαν στις πανελλαδικές;
Είναι κουραστικό να απαριθμήσουμε και άλλα τρωτά του θεσμού των ΙΕΚ.
Τέλος για να μην ξεφύγουμε από το θέμα της απορρόφησης στα Δημόσια ΙΕΚ όσων αποτύχουν στις πανελλαδικές: Πως θα χωρέσουν στα δημόσια ΙΕΚ τόσοι υποψήφιοι οι οποίοι θα μείνουν εκτός ΑΕΙ;
Αυτό είναι πράγματι ένα σταυρόλεξο για πολύ δυνατούς λύτες.
Εμείς αδυνατούμε να το λύσουμε, ίσως το λύσει κάποιος στο υπουργείο παιδείας.
Ίδωμεν
Πανελλήνιες 2021: Οδηγίες για Εξεταστικά κέντρα, Βαθμολογικά Κέντρα και Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα
Πανελλήνιες 2021: ΝΕΕΣ οδηγίες για τα self test
Πανελλήνιες 2021: Έτσι βαθμολογούνται τα γραπτά – Οι κανόνες που ακολουθούνται