: «Το 2020 χαρακτηρίστηκε από την επιμονή της Κυβέρνησης και της να προχωρήσει σε νομοθετικές πρωτοβουλίες με βαθιά νεοφιλελεύθερο πρόσημο», αναφέρει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή της η ΟΛΤΕΕ και συνεχίζει:

«Οι πιο εμβληματικές νομοθετικές παρεμβάσεις αφορούσαν πολιτικές όπως:

  • Κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου
  • Ο νόμος 4713/2020, για την αποδόμηση των εργασιακών σχέσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.
  • Ο νόμος για την απόλυτη ισοτίμηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχίων των αδιαβάθμητων, εκτός εκπαιδευτικού συστήματος και εκτός διαδικασιών αξιολόγησης, ιδιωτικών κολεγίων.
  • Η διαδικασία επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης – διευθυντών διευθύνσεων – χωρίς μοριοδοτούμενα κριτήρια, σε απόλυτη αντίθεση με τις διακηρύξεις περί «επιτελικού κράτος».
  • Ο νόμος για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ν. 4673/20) ο οποίος τελικά επικεντρώνεται στην κατάρτιση. Σε κανένα άρθρο του νομοσχεδίου δεν γίνεται αναφορά για προσπάθεια ενίσχυσης των ΕΠΑ.Λ. με οποιανδήποτε τρόπο. Θεσμοθετήθηκαν όμως οι μεταγυμνασιακές Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) χωρίς να γνωρίζουμε ποιες ειδικότητες θα λειτουργήσουν.
  • Τροπολογία στον ν. 4673/20, που υποχρεώνει τα επιμελητήρια να εγγράψουν στις τάξεις τους, τους απόφοιτους των ιδιωτικών κολεγίων τριετούς παρακολούθησης και μάλιστα χωρίς εξετάσεις άδειας άσκησης επαγγέλματος, όπως συμβαίνει με τους αποφοίτους των Ελληνικών Α.Ε.Ι.
  • Οι ρυθμίσεις για την μαθητεία στην ηλικία των 15 ετών.
  • Η αλλαγή του τρόπου εκλογής των υπηρεσιακών συμβουλίων.

 

Το νομοσχέδιο «», για το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και τη φύλαξη τους κατατέθηκε για «διαβούλευση» για μια ακόμη φορά χωρίς διάλογο με τους φορείς, αποκαλύπτοντας ίσως την πιο ακραία, νεοφιλελεύθερη και ταξικά φορτισμένη εκπαιδευτική πολιτική που ασκείται αυτή τη στιγμή από την κυβέρνηση της ΝΔ.

Τρεις βασικές αλλαγές επιφέρει το νομοσχέδιο των Υπουργείων Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη, όσον αφορά στην εισαγωγή των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η πρώτη αλλαγή αφορά την στα πανεπιστημιακά τμήματα. Συγκεκριμένα, η βάση εισαγωγής για κάθε τμήμα θα προκύπτει, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, από ένα ποσοστό (80%-120%) του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων των υποψηφίων κάθε επιστημονικού πεδίου στα μαθήματα που εξετάστηκαν. Τα παραπάνω θα ισχύσουν από τις .

Η δεύτερη αλλαγή αφορά στον . Η αλλαγή αυτή, που επίσης προγραμματίζεται -εν τέλει- για τις επόμενες Πανελλαδικές (2022) εισάγει 2 φάσεις συμπλήρωσης μηχανογραφικού. Στην Α’ φάση, οι υποψήφιοι θα μπορούν να συμπληρώσουν συγκεκριμένο αριθμό τμημάτων στο μηχανογραφικό. Ο αριθμός θα προκύπτει από το 10% του συνόλου των τμημάτων για τα ΓΕΛ και το 20% για τα ΕΠΑΛ. Στη Β’ φάση, θα συμμετέχουν όσοι δεν έχουν εισαχθεί στην πρώτη φάση, χωρίς περιορισμό επιλογών και για τις θέσεις των ΑΕΙ που θα έχουν απομείνει. Παράλληλα, θα υπάρξει μηχανογραφικό για την εισαγωγή στα δημόσια ΙΕΚ, με βάση το απολυτήριο, κάτι που διαφαίνεται πως θα ισχύσει από φέτος.

Η τρίτη αλλαγή αφορά το . Για τα 4ετή προγράμματα σπουδών, το όριο θα είναι ν+2. Για τα προγράμματα σπουδών διάρκειας μεγαλύτερης των 4 ετών, θα είναι ν+3. Οι αλλαγές θα ισχύσουν για τους νεοεισερχόμενους φοιτητές, ενώ θα υπάρξει στο μέλλον πρόβλεψη και για εξαιρέσεις (λόγοι εργασίας, σοβαρών θεμάτων υγείας, κτλ).

Άλλες τρεις αλλαγές επίσης επιφέρει το νομοσχέδιο των Υπουργείων Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη, όσον αφορά στην ενίσχυση της ασφάλειας, κατά το κυβερνητικό αφήγημα, στους χώρους των πανεπιστημίων. Αυτές αφορούν :

, τη σύσταση «πανεπιστημιακής αστυνομίας» με την ονομασία ειδικής Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (ΟΠΠΙ) και την ενίσχυση διατάξεων πειθαρχικού δικαίου.

Αποτελεί τεράστια πρόκληση να εξαγγέλλει η κυβέρνηση τόσο σοβαρές αλλαγές για τα ΑΕΙ, με τα Ιδρύματα κλειστά, με τους φοιτητές στα σπίτια τους, με τις οικογένειές τους να βιώνουν σοβαρά προβλήματα με τα ενοίκια και τη φοιτητική μέριμνα, αλλά και με τους μαθητές σε διαρκή ανασφάλεια και άγχος με το «άνοιξε – κλείσε» των σχολείων.

Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αποκλείει από την δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση ακόμα περισσότερα παιδιά από τις ασθενέστερες και ευάλωτες κοινωνικά τάξεις με την καθιέρωση () και τον αποκλεισμό ειδικών κατηγοριών όπως τους μαθητές των Ε.Ν.Ε.Ε.ΓΥ-Λ, αναβαθμίζοντας έτι περαιτέρω τις ταξικές διακρίσεις.

Η πολιτική αυτή θα εξωθήσει όσους αποτύχουν στα ιδιωτικά κολλέγια εκεί που δεν απαιτείται, να υπάρχει καμιά βάση εισαγωγής παρά μόνο η υποχρέωση, των πελατών, να καταβάλουν τα συμφωνηθέντα δίδακτρα.

Τα μέχρι τώρα ψηφισθέντα νομοσχέδια που αφορούν τη Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά και το συγκεκριμένο που βρίσκεται στη «διαβούλευση» πρέπει να νοηθούν ως ένα σύνολο που όλα κατατείνουν σε δύο στόχους: αφενός στη μείωση του αριθμού των παιδιών που σπουδάζουν δημόσια και δωρεάν συνεπώς και στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση και συντηρητικοποίηση της Παιδείας μας και αφετέρου στη μείωση του κόστους της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας κάτι που αποδεικνύεται και στον προϋπολογισμό που ψηφίστηκε όπου υπάρχει μείωση δαπανών για την Δημόσια Δωρεάν Εκπαίδευση.

Η θέση της ομοσπονδίας μας, όσον αφορά το  ποσοστό εισαγωγής αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με τα τρέχοντα δεδομένα είναι:

  • Στην Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε., και στις σχολές ΑΣΤΕΡ, ΑΣΤΕΚ σε ειδικό ποσοστό θέσεων 50% .
  • Στις αντίστοιχες ή συναφείς του πτυχίου τους Σχολές, Τμήματα και Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων των Πανεπιστημίων, σε ειδικό ποσοστό θέσεων το οποίο ορίζεται σε 20% τουλάχιστον των διατιθέμενων σε κάθε Σχολή και Τμήμα.
  • Στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, σε ειδικό ποσοστό θέσεων 50%.
  • Στις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών, σε ειδικό ποσοστό θέσεων 50%.
  • Στη Σχολή Αστυφυλάκων και στη Σχολή Πυροσβεστών, σε ειδικό ποσοστό θέσεων 50%.
  • Στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα , σε ειδικό ποσοστό θέσεων 20%.
  • Στη Σχολή Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας σε ειδικό ποσοστό θέσεων 20%.
  • Στη Σχολή Ανθυποπυραγών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, σε ειδικό ποσοστό θέσεων 20%.»