Πανελλήνιες 2021: Ανακοινώθηκε πρόσφατα το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παρότι αποτελείται από λίγα άρθρα – προσθήκες σε υπάρχον ν/σ είναι δαιδαλώδες και δυσνόητο. Κινείται στο ίδιο πλαίσιο του εξεταστικού συστήματος που λειτουργεί εδώ και 50 περίπου χρόνια (με μόνη εξαίρεση την περίοδο Αρσένη) και δεν προσφέρει καμιά αλλαγή – μεταρρύθμιση στο χώρο της παιδείας.
Άρθρο του Θωμά Γεωργιάδη
Μέλος της Γραμματείας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής
Βασική επιδίωξη του υπ. Παιδείας, μέσω του ν/σ είναι: α) η μείωση του αριθμού των εισακτέων σε επίπεδο 30 – 35% και β) στη συνέχεια η κατάργηση σχολών και τμημάτων σε Πανεπιστήμια λόγω της έλλειψης φοιτητών. Είναι βέβαιο ότι σε λίγα χρόνια ο εκπαιδευτικός χάρτης της χώρας μας θα είναι εντελώς διαφορετικός από αυτόν που είναι σήμερα.
Η φιλοσοφία του ν/σ είναι ότι για να περάσει κάποιος υποψήφιος σε σχολή πρέπει: α) να επιλέξει πολύ μικρό αριθμό τμημάτων από το επιστημονικό του πεδίο (το 10% για τα ΓΕΛ και 20% για τα ΕΠΑΛ από αυτές που μπορεί να επιλέξει έως τώρα), β) να «πιάσει» τον μέσο όρο βαθμολογίας που θα έχει προκύψει στο επιστημονικό πεδίο και γ) να «πιάσει» την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) η οποία θα έχει καθοριστεί από το αντίστοιχο Πανεπιστημιακό τμήμα.
Η μείωση του αριθμού των εισακτέων σχεδιάζεται και θα πραγματοποιηθεί «βίαια» με την «δικαιολογία» ότι δεν μπορεί να περνά κάποιος σε σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με βαθμούς 3-4-5. Αν υπήρχε πραγματικά αυτό το «ενδιαφέρον» από την πλευρά της κυβέρνησης θα έπρεπε όλο το προηγούμενο διάστημα (μεγαλύτερο του 1,5 έτους), οπότε και πέρασε σειρά νομοθετημάτων, να ασχοληθεί με την ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας και όχι μόνο εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση, όλο αυτό το διάστημα, καλύπτεται πίσω από τις απαράδεκτες – λαϊκίστικες και σε αρνητική κατεύθυνση παρεμβάσεις της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ώστε να περάσει τις δικές της ρυθμίσεις.
Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση έχει «σαλαμοποιήσει» όλα τα ν/σ με στόχο να μην κατανοεί εύκολα κάποιος το τι θέλει τελικά να περάσει και προφανώς να μην υπάρχουν αντιδράσεις. Φέρνει ν/σ για την γενική εκπαίδευση αφήνοντας στην άκρη τη τεχνική εκπαίδευση. Όταν έφερε ν/σ για την τεχνική εκπαίδευση ασχολήθηκε με την μαθητεία και την κατάρτιση ενώ παράλληλα έκλεισε το μάτι στα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. Δεν πραγματοποίησε καμιά αναδιάρθρωση στη τεχνική εκπαίδευση η οποία είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αναδιάταξη του εκπαιδευτικού χάρτη.
Αναφέρεται στο ν/σ η δυνατότητα, σε όποιον δεν έχει εισαχθεί σε κάποια σχολή, να υποβάλλει νέο μηχανογραφικό για τα εναπομείναντα κενά – τα οποία προφανώς θα βρίσκονται στην συντριπτική τους πλειοψηφία στα περιφερειακά Πανεπιστήμια. Το ερώτημα όμως είναι: γιατί ο υποψήφιος να το υποβάλλει όταν θα έχει έτοιμη τη λύση των κολεγίων αλλά και των ιδιωτικών Ι.Ε.Κ., που με τόσο ζήλο ενίσχυσε η κυβέρνηση με άλλα ν/σ στο παρελθόν, οπότε μέσα σε 3 χρόνια θα έχει τα ίδια δικαιώματα με τον φοιτητή που χρειάζεται 4 ή 5 χρόνια φοίτησης και τα έξοδα ίσως είναι και λιγότερα από αυτά που απαιτούνται για την φοίτηση εκτός κατοικίας;
Το συγκεκριμένο ν/σ δεν επιτρέπει να γίνουν «βελτιώσεις» καθώς η κεντρική του φιλοσοφία είναι: μείωση εισακτέων, κατάργηση σχολών, ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Είναι μεγάλη ευκαιρία για τις δυνάμεις της κεντροαριστεράς και του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ να προβάλλουν, σε πραγματικό χρόνο καθώς τώρα συζητείται το θέμα, τη δική τους πρόταση για την συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Να μεταφέρουν στο κέντρο της συζήτησης το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο είναι η μόνη πραγματική και ποιοτική αλλαγή που θα μας απαλλάξει από τις συνεχείς και χωρίς ουσία αλλαγές στο εξεταστικό. Να προβάλλουν την ποιοτική αναβάθμιση και αναδιάρθρωση της τεχνικής εκπαίδευσης. Να θέσουν επί τάπητος τη λύση για το πρόβλημα του αναλφαβητισμού που υπάρχει και της ενίσχυσης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.