: Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για τη διεξαγωγή των , με τα 300 μέλη των αρμόδιων επιτροπών αλλά και τους 100.000 υποψήφιους να προετοιμάζονται για… διαφορετικές εξετάσεις μετά αυστηρά μέτρα ασφαλείας αλλά και μετά από εγκλεισμό τριών μηνών για τους μαθητές.

Φέτος θα λειτουργήσουν περίπου 80 νέα εξεταστικά κέντρα σε ολόκληρη τη χώρα, ώστε να μπουν λιγότεροι υποψήφιοι στις κατάλληλες αίθουσες.

Ωστόσο, ενδέχεται να παρουσιαστούν τεχνικά προβλήματα, καθώς σε πολλές από τις αίθουσες των γυμνασίων που έχουν «επιστρατευτεί» για τις δεν υπάρχουν τα απαραίτητα μηχανήματα για τη μετάδοση των θεμάτων.

Το ελπίζει πως θα έχει φέτος σύμμαχο τον καιρό, καθώς στις 15 Ιουνίου ξεκινά η διαδικασία των εξετάσεων χωρίς κλιματιστικά αλλά και ανεμιστήρες.

Σύμφωνα με «Τα Νέα», ο χάρτης των φετινών σχεδιάζεται από την αρχή φέτος, καθώς όλοι οι κανόνες έχουν αλλάξει.

Αναλυτικά:

1. Με τεστ στις αίθουσες συνεδριάσεων. Προβληματισμός και ανησυχία επικράτησαν τις προηγούμενες ημέρες σε σχέση με το πώς θα συνεδριάσουν τα μέλη των επιτροπών των . Οι αίθουσες όπου συνεδριάζουν συνήθως οι υποεπιτροπές του υπουργείου Παιδείας είναι απομονωμένες, με ηχομόνωση και μικρές! Συχνά σε αυτές συνεδριάζουν έως και 30 άτομα σε 30 τ.μ. Κατ’ επέκταση, έχει ήδη αποφασιστεί ότι τα μέλη των επιτροπών των θα μπαίνουν στο υπουργείο Παιδείας μόνο μετά το ειδικό μοριακό τεστ για να αποδειχθεί εάν είναι φορείς του νέου κορωνοϊού ή όχι.

2. Η μείωση της ύλης και η δυσκολία στην επιλογή θεμάτων. Καταρχήν, η Νεοελληνική Γλώσσα φέτος συνεξετάζεται με τη Λογοτεχνία (με συμμετοχή της δεύτερης κατά 15% στη βαθμολογία), οπότε το μάθημα θα είναι πιο απαιτητικό για τους υποψηφίους. Ισχύει όμως παράλληλα και το αξίωμα που συνηθίζουν να χρησιμοποιούν μέλη των επιτροπών Εξετάσεων, ότι «όσο λιγότερη η ύλη, τόσο πιο δύσκολα τα θέματα». Η μείωση της εξεταστέας ύλης φέτος ακούστηκε αρχικά με ικανοποίηση, ωστόσο είναι σίγουρο ότι θα προβληματίσει τους θεματοδότες που είναι αναγκασμένοι να αντλήσουν θέματα από κεφάλαια που ήταν ήδη περιορισμένα. Δύσκολο θα είναι έτσι να επιλεγούν θέματα που θα είναι κριτικά και θα μπορέσουν να διαβαθμίσουν τους υποψηφίους. Οι γενικές οδηγίες του υπουργείου Παιδείας αναφέρονται στην επιλογή θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, τα οποία δεν πρέπει να αλλάξουν τη φιλοσοφία τους λόγω των συνθηκών. Μοιραία όμως τα δεδομένα αλλάζουν φέτος και τον φορμαλισμό της θεματολογίας των Εξετάσεων.

3. Ο τρίμηνος εγκλεισμός. Οι υποψήφιοι πέρασαν δύο μήνες κλεισμένοι στα σπίτια τους, πολλοί δεν επέστρεψαν στα σχολεία, ενώ η πλειονότητα των φροντιστηρίων ακολούθησαν τις συστάσεις των ειδικών και συνεχίζουν τα μαθήματά τους διαδικτυακά. Κατ’ επέκταση ο πολυήμερος εγκλεισμός των νεαρών υποψηφίων στα σπίτια τους δημιούργησε δυσκολίες στην προετοιμασία τους, καθώς η διαδικτυακή εκπαίδευση δεν δυσκόλεψε τις προηγούμενες ημέρες μόνο την κρατική εκπαίδευση, αλλά και την ιδιωτική και φροντιστηριακή. Παράλληλα, τα «ζωντανά» διαγωνίσματα που είναι μια μορφή εκπαίδευσης και προετοιμασίας δεν έγιναν, κάτι που έχει επίσης αρνητικό ψυχολογικό πρόσημο για τους υποψηφίους.

4. Τα νέα εξεταστικά κέντρα. Τον αριθμό των 80 φτάνουν τα νέα εξεταστικά κέντρα στη χώρα, με πολλά από αυτά να προκύπτουν από την αξιοποίηση των γυμνασίων. Ο κατάλογος με τα νέα εξεταστικά κέντρα ανακοινώθηκε ήδη από το υπουργείο Παιδείας. Ετσι θα έχουμε φέτος 899 εξεταστικά κέντρα στα γενικά λύκεια (56 περισσότερα από πέρυσι) και 156 στα επαγγελματικά λύκεια (περίπου 24 περισσότερα από πέρυσι).

 

5. Μόνο με φυσικό αερισμό. Χωρίς κλιματιστικά (παρά μόνο όπου δεν υπάρχει καμία δυνατότητα φυσικού αερισμού), χωρίς ανεμιστήρες και με μόνο «σύμμαχο» τον καλό καιρό θα επιχειρήσει να κάνει φέτος Πανελλαδικές Εξετάσεις το υπουργείο Παιδείας, μετά την επιμονή του να ολοκληρώσει τη διαδικασία μέσα στο καλοκαίρι. Βέβαια, οι αίθουσες των εξεταστικών κέντρων προβλέπεται ότι θα πρέπει να αερίζονται επαρκώς με φυσικό τρόπο. Μόνο όπου δεν θα είναι δυνατό αυτό προβλέπεται η χρήση κλιματιστικών, σύμφωνα με τις οδηγίες της σχετικής εγκυκλίου της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του υπουργείου Παιδείας.

6. Οι «νέοι κανόνες». Οπως είναι γνωστό, φέτος καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων. Εως πέρυσι, σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπήρχαν δύο μαθήματα κατεύθυνσης που έδιναν περισσότερα μόρια από τα άλλα, αφού είχαν υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας. Τα μαθήματα αυτά ήταν από τα δυσκολότερα και συνήθως κρατούσαν τις βάσεις χαμηλά, γιατί οι επιδόσεις των περισσότερων υποψηφίων δεν ήταν υψηλές. Τα μαθήματα αυτά είναι τα Αρχαία Ελληνικά και η Ιστορία Κατεύθυνσης για το 1ο Πεδίο, τα Μαθηματικά και η Φυσική για το 2ο Πεδίο, η Βιολογία και η Χημεία για το 3ο και τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και η Οικονομία για το 4ο Επιστημονικό πεδίο. Φέτος και τα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα είναι ισοδύναμα και έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα στη διαμόρφωση της συνολικής βαθμολογίας. Η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας θα φέρει περισσότερα μόρια στους υποψηφίους. Επίσης φέτος οι υποψήφιοι θα διαλέξουν μόνο από ένα επιστημονικό πεδίο τα τμήματα που τους ενδιαφέρουν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025