|  O χρόνος για τις μετρά πλέον αντίστροφα – Ποιες είναι οι «παγίδες» και οι «γρίφοι» – Πώς διαμορφώνονται οι

Οι ξεκινούν την Παρασκευή, 7 Ιουνίου για τη μεγαλύτερη κατηγορία των και μια ημέρα νωρίτερα, στις 6 του μήνα, για τα .

Παρ’ ότι όμως η εξεταστική διαδικασία ολοκληρώνεται στις 18 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και στις 20 του μήνα για τα Επαγγελματικά Λύκεια, η συνολική φετινή περίοδος των διαγωνισμών ολοκληρώνεται με τα Ειδικά Μαθήματα στις 2 Ιουλίου.

Το υπουργείο Παιδείας έχει δώσει στη δημοσιότητα τα οριστικά , όπως θα αποτυπωθούν στο νέο θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι των φετινών .

Το φετινό , για πρώτη φορά δεν θα περιλαμβάνει ΤΕΙ, θα έχει περισσότερα από 150 νέα τμήματα και προγράμματα σπουδών για τα οποία δεν έχουν δοθεί ακόμη αναλυτικές πληροφορίες.

Παγίδες και γρίφοι

Ιδιαίτερα προσεκτικοί θα πρέπει να είναι οι περίπου 100.000 όλων των κατηγοριών που θα συμπληρώσουν φέτος και θα διεκδικήσουν τις 78.336 θέσεις. Οι δύο παγίδες, σύμφωνα με ρεπορτάζ από τα «ΝΕΑ», είναι τα ασαφή όρια στα των μηχανικών που φέτος έχουν διπλασιαστεί με τις πανεπιστημιοποιήσεις των ΤΕΙ. Σημαντική εκκρεμότητα αποτελεί το ότι τα πρώην πολυτεχνικά ΤΕΙ εξακολουθούν να προσφέρουν τετραετείς σπουδές και όχι πενταετείς. Επιπλέον, τίθεται το ερώτημα: στις μετεγγραφές φέτος θα δούμε αντιστοίχιση των έως πέρυσι τετραετούς φοίτησης ΤΕΙ με αντίστοιχα πενταετούς φοίτησης πολυτεχνείων; Το δημοσίευμα επισημαίνει, ακόμη ότι χρειάζεται πολλή προσοχή η περίπτωση του Παιδαγωγικού Τμήματος Εκπαίδευσης που λειτουργεί φέτος για πρώτη φορά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και θα προσφέρεται ως επιλογή σε όλα τα επιστημονικά πεδία.

Πώς διαμορφώνονται οι

Οι σε κάθε τμήμα, όπως αναφέρει στην «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης, καθορίζονται από τρεις παράγοντες: τις επιδόσεις των υποψηφίων (που εξαρτώνται από τη δυσκολία των θεμάτων), τον αριθμό των εισακτέων και τη σειρά με την οποία δηλώνουν τις σχολές οι υποψήφιοι στο μηχανογραφικό δελτίο.

Τον τρόπο κατάταξης των σχολών στο μηχανογραφικό τον μαθαίνουμε πάντα μετά τη δημοσίευση των . Βεβαίως, ένα σημαντικό δεδομένο αποτελεί ο τρόπος με τον οποίο δήλωσαν οι υποψήφιοι τις προηγούμενες χρονιές, ακολουθώντας και τις τάσεις στην αγορά εργασίας. Ωστόσο, αυτό το δεδομένο προσφέρει πιο αξιόπιστα συμπεράσματα για τις υψηλόβαθμες περιζήτητες σχολές (π.χ. ιατρικές, νομικές, πολυτεχνεία) και όχι τόσο για τα τμήματα στις μεσαίες και χαμηλότερες βαθμολογικές κλίμακες.

«Μόνο όταν ολοκληρωθούν οι και μελετήσουμε τα στατιστικά των επιδόσεων των υποψηφίων, θα μπορούμε να μιλήσουμε για τάσεις στις . Με πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα γίνεται απλή αξιολόγηση των τάσεων στις βαθμολογίες στα γραπτά», παρατηρεί ο κ. Στρατηγάκης.

Από την άλλη, οι αποτελούν διαγωνισμό συμπλήρωσης προκαθορισμένου αριθμού θέσεων εισακτέων. Διενεργούνται για να συμπληρωθούν αυτές οι θέσεις. «Πρόκειται για έντονα ανταγωνιστική διαδικασία, στην οποία κάθε υποψήφιος πρέπει να γράψει καλύτερα από τον συμμαθητή του για να πετύχει στη σχολή που θέλει. Σε μια τέτοια διαδικασία δεν χρειάζεται βαθμολογικό όριο, ούτε ο στόχος είναι το 20. Στόχος είναι να γράψεις καλύτερα από τον διπλανό σου. Αυτή είναι η πηγή του άγχους», λέει ο κ. Στρατηγάκης και εξηγεί ότι «το 19 δεν εξασφαλίζει από μόνο του την εισαγωγή στην σχολή που θέλει ο υποψήφιος».

«Ενδεικτικά, το 2015 ο αριθμός των υποψηφίων που έγραψαν στη Φυσική βαθμό μεγαλύτερο του 15 ήταν 4.405 από τους 46.826 υποψηφίους, ποσοστό μόλις 9,4%. Ηταν η χρονιά με τα δυσκολότερα θέματα Φυσικής. Υποψήφιοι έβγαιναν στεναχωρημένοι από τα εξεταστικά κέντρα γιατί δεν είχαν γράψει καλά, φοβούμενοι ότι είχε χαθεί ο στόχος της περιζήτητης σχολής. Οταν ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες και τα στατιστικά στοιχεία, επιβεβαιώθηκε ότι δεν είχαν γράψει καλά ούτε οι… ανταγωνιστές τους για μία θέση στις περιζήτητες σχολές, συνεπώς ο στόχος δεν είχε χαθεί.

Την επόμενη χρονιά τα θέματα στη Φυσική ήταν πολύ εύκολα. Οι υποψήφιοι έβγαιναν ευχαριστημένοι από τα εξεταστικά κέντρα έχοντας “σκίσει”, μέχρι που ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες και είδαν ότι και οι συμμαθητές τους “έσκισαν” και ας μην είχαν διαβάσει τόσο πολύ. Πράγματι 5.010 υποψήφιοι έγραψαν βαθμό από 19 και άνω, ποσοστό 17,78%. Ο πληθωρισμός των αριστούχων δημιούργησε πολλά προβλήματα, αφού δεν μπορούσαν να διακριθούν οι άριστοι από τους πολύ καλούς, ώστε να εισαχθούν οι άριστοι στις περιζήτητες σχολές, που είχαν πολύ λιγότερες θέσεις από τους 5.010 υποψηφίους που έγραψαν πάνω από 19. Το 19 δεν ήταν αρκετό για την εισαγωγή στις περιζήτητες σχολές. Μάλιστα, υπήρξαν και διαμαρτυρίες των μαθητών που είχαν διαβάσει σκληρά και είδαν να γράφουν τον ίδιο βαθμό με αυτούς οι μέτρια προετοιμασμένοι. Συμπέρασμα; Σε καλύτερη μοίρα βρέθηκαν όσοι είχαν γράψει 16 το 2015, από όσους έγραψαν 19 το 2016», θυμάται ο κ. Στρατηγάκης.

Σήμερα, ο μόνος γνωστός παράγων για τη διαμόρφωση των βάσεων είναι ο αριθμός των εισακτέων. Οι θέσεις στις περιζήτητες σχολές (ιατρικές, νομικές, πολυτεχνεία) έμειναν ίδιες. Αύξηση υπήρξε στις οικονομικές σχολές και στις σχολές θετικών επιστημών. Αυτό σημαίνει ότι θα μειωθεί ο ανταγωνισμός για την εισαγωγή σε αυτές τις σχολές.

Πόσοι θα είναι φέτος οι

Εν τω μεταξύ, το υπουργείο Παιδείας εκτίναξε φέτος τον αριθμό των εισακτέων στους 78.335, αριθμός αυξημένος κατά 3.643 σε σχέση με πέρυσι, με όλους τους επιτυχόντες των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων να εισάγονται από τον Σεπτέμβρη του 2019 για πρώτη φορά αποκλειστικά σε πανεπιστήμια, μιας και τα ΤΕΙ έχουν εξαφανιστεί από τον χάρτη.

Αύξηση εισακτέων προβλέπει η προκήρυξη της Ελληνικής Αστυνομίας για τις δημοφιλείς αστυνομικές σχολές, μια αύξηση που έρχεται μετά από αρκετά χρόνια που είχε παγώσει ο αριθμός εισακτέων. Ειδικότερα, η Σχολή Αστυφυλάκων θα λάβει τον ερχόμενο Σεπτέμβρη 310 εισακτέους, έναντι 250 πέρσι, δηλαδή 60 περισσότερους, ενώ η Σχολή Αξιωματικών παραμένει στα ίδια επίπεδα με πέρσι(40).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025