| Αρχικά και πριν το καταθέσουμε τις απόψεις μας για τα φετινά θεωρούμε απαραίτητο – κάποτε, όχι σε μακρινή στιγμή – να αποφασίσουμε ποια γενική γραμμή ακολουθούμε στο χώρο της παιδείας αναφορικά με το επίπεδο των που οδηγούν στα ΑΕΙ.

Μανώλης Αναστόπουλος,

Ποιο συγκεκριμένα θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο αν μας ενδιαφέρει η ανάπτυξη κριτικής σκέψης από τους υποψήφιους φοιτητές ή η δυνατότητά τους στην επιφανειακή αφομοίωση εννοιών.

Η δική μας θέση (ασφαλώς) υποστηρίζει την πρώτη άποψη () δεδομένου ότι είμαστε θιασώτες του «αποφασίζω τι θα ακολουθήσω» και όχι του «ακολουθώ χωρίς κάποιο γιατί».

Σχολιασμός Ιουνίου 2019

ΘΕΜΑ Α

Θεωρούμε προς την σωστή κατεύθυνση την ύπαρξη ερωτημάτων όπως το Α3. Σωστά διατυπωμένο ερώτημα που «φωτογραφίζει» την σταθερότητα της συνολικής δαπάνης των καταναλωτών χωρίς να το αναφέρει με τον συνηθισμένο άμεσο τρόπο.

ΘΕΜΑ Β

Ένα κλασικό θέμα ανάπτυξης που δεν θεωρούμε ότι χρήζει κάποιου ιδιαίτερου σχολιασμού.

ΘΕΜΑ Γ

Μια ενδιαφέρουσα άσκηση (όχι απαραίτητα του 1ου ή 3ου κεφαλαίου..) βατή για εκείνον ο οποίος γνωρίζει και ακολουθεί την συγκεκριμένη μεθοδολογία της ζήτησης. Δεν πιστεύουμε ότι ο υποψήφιος που είχε αντιληφθεί την χρησιμότητα των διαγραμμάτων στη διαδικασία επίλυσης της άσκησης (όχι αφού την έχει ήδη λύσει) θα αντιμετώπιζε κάποιο (σοβαρό) πρόβλημα.

ΘΕΜΑ Δ

Επίσης μια κλασική άσκηση που ξεκινώντας με στοιχεία του 3 κεφαλαίου μας οδηγούσε στην ισορροπία της αγοράς. Θα αναφερθούμε στο ερώτημα Δ2 το οποίο «ζητούσε» από τον εξεταζόμενο να έχει «αντιληφθεί» όχι «απομνημονεύσει» το ότι για την επιχείρηση το κόστος: α) αφορά τις δαπάνες για αμοιβή των ΣΠ που απασχολεί και β) ισούται με το γινόμενο της ποσότητας του ΣΠ επί την αμοιβή / μονάδα του.

Επίλογος

Θεωρούμε προς την σωστή κατεύθυνση την ύπαρξη ερωτημάτων σαν αυτά που προηγουμένως σχολιάσαμε. Θα θέλαμε όμως η ύπαρξη ερωτημάτων ανάλογης (μη παπαγαλίστικης) λογικής να εδραιωθεί στις πανελλαδικές εξετάσεις του μαθήματος.

Κάποιοι θα μας κατηγορήσουν ότι έτσι θα δυσκολέψουμε την προσπάθεια των παιδιών. Εμείς θεωρούμε ότι με αυτό τον τρόπο θα ενεργοποιήσουμε σε μεγαλύτερο βαθμό την κριτική ικανότητα η οποία στη συνέχεια θα διευκολύνει την λήψη σωστών αποφάσεων.

Τα συγχαρητήριά μας στους μαθητές που μέσα σε ένα περιβάλλον που δεν «διακρίνεται» για την σταθερότητά του προσπάθησαν και πέτυχαν το καλύτερο!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025