: Οι για 42,850 θέσεις σε ΑΕΙ και για 26,640 θέσεις σε ΤΕΙ ξεκινούν την ερχόμενη Τρίτη 6 Ιουνίου και αφού ολοκληρωθούν στις 21 Ιουνίου θα ακολουθήσουν οι σε ειδικά μαθήματα 22-30 Ιουνίου.

Γράφει ο Γιώργος Πιπερόπουλος
Φέτος τα 104, 965 παιδιά που δήλωσαν συμμετοχή και μαζί γονείς και συγγενείς θα «ψηθούν» μεταφορικά, (και καθώς όπως προβλέπεται θα έχουμε ζέστες και πραγματικά) για την επιτυχή ολοκλήρωση προσπαθειών όχι μόνο της φετινής χρονιάς αλλά και περασμένων χρόνων της φροντιστηριακής προετοιμασίας.

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 μέσα από τα ελληνικά ΜΜΕ, και τώρα πια μέσα από τα αγαπημένα μου Blogs προσπαθώ να βοηθήσω παιδιά και γονείς να ελέγξουν και να αποφύγουν το άγχος που λογικά συνδέεται με αυτή την κρίσιμη δοκιμασία και θα τυλίξει παιδιά και γονείς.
Την αποτυχία κανείς μας δεν τη θέλει και για κάθε παιδί που θα τη βιώσει εάν το άγχος θα το αποσυντονίσει η πικρία είναι ανείπωτη…
H αλήθεια είναι ότι όταν ένα παιδί αποτυχαίνει εισπράττει διπλά την αίσθηση της ΑΠΟΤΥΧΙΑΣ- πρώτα γιατί απέτυχε και μειώνεται το ΕΓΩ του απέναντι στους συμμαθητές και, δεύτερον, επειδή έχει την υποκειμενική αίσθηση ότι ΠΡΟΔΩΣΕ τους γονείς του, ότι δεν στάθηκε αντάξιο των κόπων, μόχθων και εξόδων στις δύσκολες αυτές οικονομικά εποχές!

 
Συχνά ακούω γονείς να μιλάνε για χάπια, για ηρεμιστικά και αγχολυτικά που θα βοηθήσουν το παιδί να ελέγξει το άγχος και το στρες αλλά εδώ η θέση μου είναι κατηγορηματική – ΟΧΙ σε χάπια, με εξαίρεση απειροελάχιστες περιπτώσεις όπου τα δίνει ο ειδικός ιατρός για άλλους λόγους! Εξάλλου τα κάθε λογής αγχολυτικά μπορεί να επιδράσουν κατασταλτικά σε σημείο ώστε να λείψει από το παιδί η απαιτούμενη ένταση για προσοχή και νοητική διέγερση χωρίς την οποία δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει μέσα στην αίθουσα εξετάσεων.

 
Το ερώτημα που αντιμετωπίζω από γονείς, παιδιά και…δημοσιογράφους όλες αυτές τις δεκαετίες εντοπίζεται στο εάν υπάρχει «συνταγή επιτυχίας» και ποια είναι τα συστατικά της στοιχεία.

 
Η πολύχρονη ενασχόληση με το θέμα των με έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι ΣΥΝΤΑΓΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ αλλά έχω καταλήξει στη χρήσιμη διαπίστωση ότι η προσοχή των παιδιών και των οικογενειών τους θα πρέπει να εστιασθεί σε τρία συγκεκριμένα σημεία:

 
* Στο σπίτι όπου συνιστώ συναισθηματική ανακωχή ανάμεσα σε γονείς, αδέλφια, θείους και θείες γιαγιάδες και παππούδες,
* Στον εξεταστικό χώρο,
* Στην ψυχική κατάσταση των παιδιών μετά από κάθε μέρα εξετάσεων, με άλλα λόγια στην προετοιμασία των παιδιών μας να συνεχίσουν στα επόμενα με αισιοδοξία οποιαδήποτε και εάν πιστεύουν ότι ήταν η επίδοσή τους στο μάθημα στο οποίο εξετάσθηκαν μέχρι στιγμής.
Μισός αιώνας εμπειριών ως πανεπιστημιακός δάσκαλος μου επιτρέπει να παραθέσω πάλι μερικές πρακτικές συμβουλές:

 
1] Παιδιά εντρυφήστε στη μελέτη κάνοντας ένα συνδυασμό εντατικής σπουδής αλλά και ψυχαγωγίας. Ο εγκέφαλός μας έχει τεράστιες δυνατότητες αλλά και οι ψυχοσυναισθηματικές και ψυχοκοινωνικές μας ανάγκες διαδραματίζουν σημαντικό ρολό στην υπόθεση της επιτυχίας. Ακόμη και το καλύτερο μυαλό, ο πιο δυνατός μαθητής η μαθήτρια μετά από κάποιο χρονικό διάστημα θα κουραστεί και τότε είναι απαραίτητο να σταματήσει το παιδί και να επιδιώξει ένα ευχάριστο διάλειμμα.

 
2] Συχνά, πιο συχνά από ότι πολλοί νομίζουν, η υπερβολική μελέτη και επανάληψη… δεν βοήθα! Αφού έχετε διαβάσει όλο το χρόνο, λίγο πριν τις εξετάσεις, αν μου επιτραπεί η έκφραση που πολλοί φοιτητές και φοιτήτριες μου χρησιμοποιούν, «…ρίξτε το λίγο έξω…»
3] Μην προσπαθήσετε να «ελέγξετε» τις γνώσεις σας λίγα λεπτά της ώρας πριν την είσοδό σας στον εξεταστικό χώρο. Μέσα στην ένταση της ψυχοσυναισθηματικής σας διέγερσης είναι πολύ πιθανό να σας φανούν όλα άγνωστα με αποτέλεσμα να αγχωθείτε και να πανικοβληθείτε. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο τότε…συνέλθετε γρήγορα γιατί αλλιώς για σήμερα χάσατε.

 
4] Μέσα στον εξεταστικό χώρο φροντίστε να εξοικειωθείτε με πρόσωπα και πράγματα και πάρτε μαζί σας ένα μπουκάλι νερό για δροσιά αλλά και για παρηγοριά. Οι άνθρωποι έχουμε την τάση να παλινδρομούμε σε παιδικές ηλικίες μπροστά σε καταστάσεις στρες και άγχους.

 
5] Μόλις δοθούν τα θέματα ξεκινήστε με αυτό που ξέρετε καλύτερα. Μην κολλήσετε στο άγνωστο ή δύσκολο θέμα. Απαντώντας το εύκολο που κατέχετε καλά δημιουργείτε στον εαυτό σας την θετική ψυχολογικά αίσθηση ότι κάνετε κάτι δημιουργικό και στη συνέχεια με ανεβασμένο το ηθικό σας καταπιαστείτε με το ή τα δύσκολα θέματα και πάλι πηγαίνοντας προοδευτικά από τα γνωστά στα λιγότερο γνωστά.

 
6] Είναι πιθανό για μερικά δευτερόλεπτα να σας φανούν όλα τα θέματα άγνωστα με αποτέλεσμα να αγχωθείτε αλλά προσπαθήστε να μην πανικοβληθείτε. Εάν αισθανθείτε άγχος φροντίστε να…χαλαρώστε για λίγα λεπτά, διαβάστε ξανά τα θέματα και θα ξαφνιαστείτε (όσοι και όσες είστε καλά διαβασμένοι) με τη συνειδητοποίηση ότι τελικά δεν σας είναι και τόσο άγνωστα…

 
7] Άσχετα με το πώς γράψατε σε ένα συγκεκριμένο μάθημα συνεχίστε τις προσπάθειές σας για τα υπόλοιπα μαθήματά σας. Σίγουρα κάθε μάθημα μετρά αλλά εκείνο που τελικά μετράει περισσότερο είναι η δυνατότητα να χειρισθείτε κάθε μάθημα σαν ξεχωριστή οντότητα. Δεν είναι λίγα τα παιδιά που έγραψαν χαμηλά στο πρώτο μάθημα και στη συνέχεια πήγαν πολύ καλά στα υπόλοιπα χωρίς άγχος και ηττοπάθεια με αποτέλεσμα να περάσουν εάν όχι στην πρώτη σίγουρα σε κάποια από τις επιλογές τους.

 
8] Στη διάρκεια των εξετάσεων η διατροφή είναι προσεγμένη, ισορροπημένη χωρίς τις υπερβολές που μπορεί να δημιουργήσουν κάποια οργανική αναστάτωση.

 
Κλείνω με την παράκληση, ως συνταξιούχος αλλά ΟΧΙ ανενεργός πανεπιστημιακός δάσκαλος που γνώρισα χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες, στους γονείς και συγγενείς να δείξουν ωριμότητα και ζητάω από εσάς παιδιά να οπλισθείτε με μπόλικο χιούμορ, αυτό που βοηθά να ξεπερνάμε και τις δυσκολότερες φάσεις στη ζωή μας…
Γονείς και συγγενείς Ψυχραιμία!…
Παιδιά καλή επιτυχία!…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025