Το σύστημα που προωθείτε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προβλέπει αύξηση των χρόνων του γυμνασίου σε τέσσερα και μείωση του λυκείου σε δύο, κατά τα πρότυπα του διετούς International Baccalaureate. Το ίδιο μοντέλο είχε προταθεί επί υπουργίας Άννας Διαμαντοπούλου. Τότε δεν είχε προχωρήσει. Θεωρείται δαπανηρό αφού απαιτεί πολλές ειδικότητες εκπαιδευτικών, ενώ χρειάζεται αλλαγή νοοτροπιών και διοικητική ανασυγκρότηση των σχολικών μονάδων. Τα έχετε μελετήσει αυτά;
Η μεταρρύθμιση, και δη στην παιδεία και την υγεία, είναι ακριβή υπόθεση. Υπάρχουν πολλές διεθνείς πρακτικές, τις
οποίες θα μελετήσουμε και θα προσαρμόσουμε στην ελληνική πραγματικότητα.Στην Ελλάδα, το σύστημα 4 + 2 δεν είναι εφικτό να εφαρμοσθεί αυτή την στιγμή. Θα αποτελέσει όμως βάση διαλόγου. Θα πάμε βήμα βήμα, ξεκινώντας από την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών και των μεθόδων διδασκαλίας, κατά προτεραιότητα στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, με στόχο να περιορισθεί δραστικά η παραπαιδεία και να ενταχθεί μέσα στο σχολείο το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θα απαιτηθούν όμως και άλλες αλλαγές, όπως η αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς και οι αναδιαρθρώσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ώστε πχ να γίνεται εισαγωγή των υποψηφίων σε σχολές και όχι σε τμήματα και να ενισχύεται η κινητικότητα των φοιτητών.
Θα αλλάξει το σύστημα πρόσβασης; Μιλούσατε για ελεύθερη πρόσβαση.
Στην πραγματικότητα η ελεύθερη πρόσβαση ισχύει σήμερα, αφού εισάγεταιτο 69% των υποψηφίων. Το θέμα είναι οι όροι εισαγωγής. Οι πανελλαδικές εξετάσεις πρέπει να διατηρήσουν τον αδιάβλητο χαρακτήρα τους. Ωστόσο, ένα νέο σύστημα πρέπει να περιλαμβάνει την αναδιάρθρωση στα ΑΕΙ. Εάν δηλαδή, οι υποψήφιοι εισάγονται σε σχολές – κάτι που θα διευκολύνειτην κινητικότητά τους – ή σε τμήματα με συγκεκριμένο αντικείμενο,όπως τώρα.
Αυτό ήταν και στο νόμο Διαμαντοπούλου, ωστόσο άλλαξε λόγω των αντιδράσεων των ΑΕΙ. Το ίδιο έγινε με τα Συμβούλια που στην πράξη οδηγήσατε σε κατάργηση. Πριν, μιλήσατε για διεθνή πρακτική, τα Συμβούλια είναι θεσμοθετημένα στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών.
Ο νόμος Διαμαντοπούλου είναι στον αντίποδα των δικών μας προτεραιοτήτων, όχι μόνο διότι εξυπηρετεί τη λογική «πανεπιστήμιο-επιχείρηση» αλλά διότι αποδείχθηκε μη λειτουργικός. Ως προς τα Συμβούλια, τι παρήγαγαν; Πότε αξιολογήθηκαν, πότε έστω αυτοξιολογήθηκαν; Παρατείναμε τη θητεία τους μέχρι το 2017 γιατί θέλαμε η πανεπιστημιακή κοινότητα να αποφασίσει. Σημειώνω τη σύμπτωση: Ορισμένα μέλη συμβουλίων παραιτήθηκαν την ημέρα ψήφισης του ν/σ για την εκπαίδευση, δίνοντας την εντύπωση πολιτικού αντιπερισπασμού για να βοηθηθεί ο κ Μητσοτάκης. Δεν προκαλέσαμε εμείς την κρίση με τα Συμβούλια. Άλλοι την επέλεξαν.
Θα γίνουν αλλαγές στο νόμο για τα ΑΕΙ;
Υπάρχει αίτημα για επαναφορά του πρυτανικού συμβουλίου, το οποίο είναι εύλογο. Το συζητάμε γιατί αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα διοίκησης των πανεπιστημίων. Επίσης, οι φοιτητές θα μπορούν να συμμετάσχουν στη λειτουργία των πανεπιστημιακών οργάνων, όπως άλλωστε ισχύει σε πολλές άλλες χώρες.
Την ημέρα της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων, για τα ΑΕΙ σας ζήτησα ένα σχόλιο για τον μέσο όρο 1,5 στα 20, με τον οποίο εισήχθη υποψήφιος. Μιλήσατε για μεμονωμένο αποτέλεσμα, αλλά παραδεχθήκατε ότι το σύστημα έφθασε στα όρια του. Θα επαναφέρετε το όριο εισαγωγής του 10;
Όχι, αυτό αποτελεί μπάλωμα. Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και δη το Λύκειο, χρειάζεται ευρύτερη μεταρρύθμιση.