ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2017
Οι αλλαγές που αποφασίστηκαν επί υπουργίας Νίκου Φίλη για το Γυμνάσιο προκαλούν… καραμπόλες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το υπουργείο Παιδείας αναγκάστηκε φέτος να αποφασίσει οι ενδοσχολικές Εξετάσεις (σε όλα τα μαθήματα της Γ΄ Λυκείου) να προηγηθούν των Πανελλαδικών (σε 4 ή το πολύ 5 μαθήματα).
Η απόφαση, ωστόσο, προκαλεί οξύτατες αντιδράσεις μαθητών και γονιών – μιλούν για μεγαλύτερη κόπωση και άγχος για τους μαθητές και επιπλέον έξοδα φροντιστηρίων πριν από τις κρίσιμες Πανελλαδικές Εξετάσεις– με αποτέλεσμα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Καθημερινής», το υπουργείο Παιδείας να σχεδιάζει να περιορίσει τον αριθμό των ενδοσχολικών μαθημάτων στα οποία οι μαθητές θα εξεταστούν γραπτώς, λίγο πριν από τις κρίσιμες Πανελλαδικές για τα ΑΕΙ/ΤΕΙ.
Αυτές προγραμματίζεται να ξεκινήσουν την Τρίτη 6 Ιουνίου και να ολοκληρωθούν στις 14 Ιουνίου. Θα ακολουθήσουν οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα και για τα ΤΕΦΑΑ και τις αστυνομικές και στρατιωτικές σχολές. Πέρυσι, στις Πανελλήνιες πήραν μέρος συνολικά 105.548 υποψήφιοι.
Ειδικότερα, τα τελευταία χρόνια η διδασκαλία των μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ολοκληρωνόταν πολύ γρήγορα. Ενδεικτικά, το 2016 τα μαθήματα ολοκληρώθηκαν στις 11 Μαΐου για να ξεκινήσουν στις 16 Μαΐου οι εξετάσεις εισαγωγής σε ΑΕΙ/ΤΕΙ. Επρόκειτο για ένα από τα μικρότερα διδακτικά έτη στο Λύκειο, το οποίο «παρέσυρε» και το Γυμνάσιο, αφού οι καθηγητές των Γυμνασίων αξιοποιούνται ως επιτηρητές στις Πανελλαδικές εξετάσεις και τα σχολικά κτίρια –τα περισσότερα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας συστεγάζονται– ως εξεταστικά κέντρα.
Η περυσινή, γρήγορη ολοκλήρωση των μαθημάτων στα Λύκεια κρίθηκε αναγκαία, επειδή οι Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν «διπλές». Συγκεκριμένα, το 2016 διοργανώθηκαν δύο κατηγορίες εξετάσεων: με το νέο σύστημα (με τα 4+1 μαθήματα) το οποίο εφαρμόστηκε για πρώτη φορά και με το παλαιό σύστημα (με τα 6 μαθήματα) για τους αποφοίτους των παλαιότερων ετών που το επέλεξαν. Επρεπε, λοιπόν, να αναζητηθούν ημερομηνίες για να εξεταστούν όλα τα μαθήματα με τα δύο συστήματα.
Το κόστος
Ενας επιπλέον, κρίσιμος παράγοντας επίσπευσης των διαδικασιών –ανεξαρτήτως συστήματος– είναι το δημοσιονομικό κόστος των Πανελλαδικών εξετάσεων. Μετά την εξέταση, ακολουθεί η διόρθωση γραπτών κ.ά. και όλες οι διαδικασίες πρέπει να ολοκληρωθούν έως τις 30 Ιουνίου, διότι από την 1η Ιουλίου αρχίζουν οι θερινές διακοπές των εκπαιδευτικών και η όποια εργασία τους στο σχολείο πληρώνεται προσαυξημένη ως αργία.
Φέτος, υπάρχει μεγαλύτερο περιθώριο ημερολογιακών ελιγμών, καθώς οι Πανελλαδικές θα γίνουν μόνο με το σύστημα των 4+1 μαθημάτων. Eτσι, η διδασκαλία των μαθημάτων μπορεί να διαρκέσει περισσότερο. «Πρόκειται για πάγιο αίτημα των εκπαιδευτικών, καθώς από τον Απρίλιο παραλύουν τα σχολεία λόγω των Πανελλαδικών Εξετάσεων» ανέφερε στην «Κ» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Ιωάννης Παντής.
Από την άλλη, η αλλαγή στην σειρά των εξετάσεων επιβάλλεται από τις αλλαγές στο Γυμνάσιο, που εφαρμόστηκαν πρώτη φορά την τρέχουσα σχολική χρονιά. Οπως ανέφερε στην «Κ» ο εκπαιδευτικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, τα μαθήματα στα Γυμνάσια θα διαρκέσουν έως τις 31 Μαΐου, όταν έως πέρυσι ολοκληρώνονταν στα μέσα Μαΐου. Ετσι, για να εργαστούν οι καθηγητές Γυμνασίου στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αυτές πρέπει να αρχίσουν μετά τις 31 Μαΐου. Εως τα τέλη Μαΐου θα πραγματοποιηθούν οι ενδοσχολικές Εξετάσεις για την έκδοση των απολυτηρίων και θα ακολουθήσουν οι Πανελλαδικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ/ΤΕΙ.
Ωστόσο, ο νέος σχεδιασμός προκαλεί αντιδράσεις από μαθητές, γονείς και καθηγητές που επισημαίνουν το προφανές: εάν οι ενδοσχολικές εξετάσεις προηγηθούν των Πανελλαδικών, ουδείς υποψήφιος στην τελική ευθεία της προετοιμασίας του και με το άγχος των Πανελλαδικών, θα αφήσει τις επαναλήψεις στα 4 ή 5 κρίσιμα μαθήματα, για να φρεσκάρει τις γνώσεις του σε όλα τα ενδοσχολικά μαθήματα. Ετσι, υπάρχει κίνδυνος οι ήδη «υποβαθμισμένες» ενδοσχολικές εξετάσεις να μετατραπούν σε παρωδία, με σωρεία από «λευκές κόλλες». Παράλληλα, όσο πιο γρήγορα τελειώνουν οι Πανελλαδικές, τόσο πιο γρήγορα σταματούν τα έξοδα των γονιών για τα φροντιστήρια, τα οποία λίγο πριν από την εξεταστική περίοδο εντατικοποιούνται υπέρμετρα.
Για τους λόγους αυτούς, το υπουργείο Παιδείας προκρίνει να δώσει χρόνο στη διδασκαλία των μαθημάτων και να μειώσει τον αριθμό των μαθημάτων που θα εξεταστούν ενδοσχολικά έως τα τέλη Μαΐου (π.χ. να μην εξεταστούν τα Θρησκευτικά ή η ξένη γλώσσα). Μάλιστα, έχει διατυπωθεί η πρόταση και για κατάργηση όλων των ενδοσχολικών εξετάσεων στη Γ΄ Λυκείου. Και στα δύο ενδεχόμενα, ο τελικός βαθμός στα εν λόγω μαθήματα θα προκύψει από τους προφορικούς βαθμούς των τετραμήνων. Οι οριστικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν εντός της εβδομάδας.
Απόστολος Λακασάς – Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ