Πανελλήνιες 2017: ΑΟΘ – Η γνώμη μας σχετικά με τα φετινά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας είναι ότι απαιτούσαν από τον μαθητή ουσιαστική κατανόηση της ύλης. Κάτι το οποίο – σύμφωνα με τη δική μας άποψη, είναι απαραίτητο να συμβαίνει.
Έχουμε επανειλημμένως υποστηρίξει: α) ότι το μάθημα ΔΕΝ είναι «λογικής» μαθαίνω έννοιες απέξω, β) την αναγκαιότητα χρήσης διαγραμμάτων τα οποία αφενός βοηθούν στην κατανόηση των ερωτημάτων και αφετέρου (και σε πολλές περιπτώσεις) «φανερώνουν» την λύση, αλλά και γ) ότι αυτό που χαρακτηρίζει ένα μάθημα σε δύσκολο ή εύκολο είναι ο βαθμός «σωστής» προσέγγισής του από τον μαθητή από την πρώτα ακούσματα που θα έχει.
Οι δικές μας σκέψεις για τα φετινά θέματα είναι οι παρακάτω:
ΘΕΜΑ Α
Σαφή ερωτήματα χωρίς κάποιο «πονηρό» σημείο. Το ερώτημα Α3 ήθελε ιδιαίτερη προσοχή στην εκφώνησή του αλλά και στη συγκριτική πρόκριση της απάντησης δ έναντι της β. Αρκετοί υποψήφιοι θεώρησαν το σιτάρι και το ψωμί συμπληρωματικά αγαθά με αποτέλεσμα να επιλέξουν το β. Βεβαίως η ανάγνωση και μόνο της δ επιλογής θα έπρεπε να τους κάνει να το ξανασκεφτούν. Η γνώμη μας πάντως είναι ότι το β θα μπορούσε να μην υπάρχει σαν πιθανή απάντηση.
ΘΕΜΑ Β
Απόλυτα σαφείς ερωτήσεις που φωτογράφιζαν πολύ καθαρά τις ζητούμενες απαντήσεις.
ΘΕΜΑ Γ
Γ1. Εδόθη το στοιχείο της μεγιστοποίησης του μέσου προϊόντος για L = 50 ενώ δεν ήταν απαραίτητη πληροφορία στην συμπλήρωση των ερωτηματικών (κενών). Κάτι τέτοιο βεβαίως δίνει πρόσθετη δυνατότητα επίλυσης.
Γ3. Είχε ενδιαφέρον ότι από τη σχέση TC = 50 + W.L + C.Q ουσιαστικά δινόταν ότι FC = 50 δεδομένου ότι TC = FC + VC και VC = L.W + C.Q
Γ4. Χρειάζονταν αρκετοί υπολογισμοί και συμφωνούμε με τη μοριοδότηση των 8 μονάδων.
Τα υπόλοιπα ερωτήματα δεν χρήζουν (κατά την άποψή μας) κάποιας ιδιαίτερης ανάλυσης ή παρατήρησης.
ΘΕΜΑ Δ
Δ1.Κλασικό ερώτημα χωρίς κάτι το ιδιαίτερο για σχολιασμό.
Δ2, Δ3, και Δ4.
Ο βαθμός δυσκολίας δεν ήταν (συγκριτικά με άλλες χρονιές) μικρός. Όμως δεν θεωρούμε ότι ο προσεκτικός και με μαθηματική σκέψη υποψήφιος θα δυσκολευόταν να υπολογίσει τις νέες συναρτήσεις ζήτησης και προσφοράς (Δ2) αλλά και να απαντήσει στα Δ3 και Δ4 ερωτήματα αν είχε κάνει στο πρόχειρό του διάγραμμα.
Κλείνοντας το σχολιασμό μας ευχόμαστε καλά αποτελέσματα στους μαθητές και κυρίως να «εισπράξουν» το ανάλογο της προσπάθειά τους.