ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ ΑΣΕΠ

Το ΠΑ.Μ.Ε. εκπαιδευτικών κατά της αξιοκρατίας;..! ή μήπως θύμα εκμετάλλευσης;

Μετά την δημοσιοποίηση της πρόθεσης του υπουργείου παιδείας να αλλάξει τον τρόπο πρόσληψης των αναπληρωτών για το σχολικό έτος 2016-2017, ιδιαίτερα θετική εντύπωση προκάλεσε η ετοιμότητα και η αμεσότητα αντίδρασης του Π.Α.Μ.Ε. εκπαιδευτικών το οποίο επιβεβαίωσε για ακόμη μία φορά το μαχητικό του παρόν, στα σημαντικότερα των ζητημάτων που αφορούν το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ωστόσο στην συγκεκριμένη περίπτωση, το περιεχόμενο της στάσης που κράτησε το ΠΑ.Μ.Ε. υπέρ της άμεσης και άνευ όρων απόσυρσης του σχετικού διατάγματος, προβλημάτισε και προβληματίζει έντονα χιλιάδες εκπαιδευτικούς επιτυχόντες στους γραπτούς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ διότι:

Το συγκεκριμένο διάταγμα αποτελεί για αυτούς την πρώτη έστω και προσωρινή, έστω και μερική ή περιορισμένη αναγνώριση των αδικιών που υπέστησαν τα τελευταία 15 χρόνια από την καταστρατήγηση του νόμου 2525/97, όπου είχε σαν αποτέλεσμα να στερηθούν βιαίως τα νόμιμα εργατικά τους δικαιώματα χάριν των πελατειακών τακτικών ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ΝΔ.

Οι πολιτικές ηγεσίες των δύο παραπάνω κομμάτων επί σειρά ετών όχι μόνο αρνήθηκαν να εφαρμόσουν τα οριζόμενα του νόμου (από το 2002 και εντεύθεν όλες οι προσλήψεις αναπληρωτών και όλοι οι διορισμοί μονίμων θα έπρεπε να γίνονταν από τους πίνακες των επιτυχόντων του διαγωνισμού ΑΣΕΠ) αλλά προχώρησαν προς άγραν ψήφων και στην νομοθέτηση δεκάδων άλλων αντισυνταγματικών διαταγμάτων τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα να ανοίξουν δεκάδες παραθυράκια παράκαμψης της νομιμότητας. Τα νομοθετήματα αυτά έδωσαν την απαραίτητη επίπλαστη νομική κάλυψη για την δημιουργία δεκάδων σχολείων – παραθύρων παράκαμψης του ΑΣΕΠ στα οποία οι προσλήψεις σύμφωνα με το Συμβούλιο της Επικρατείας πραγματοποιούνταν με αδιαφανή κριτήρια που αντέβαιναν στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας (άρθρα 4 παρ. 1 και 103 παρ. 7 Συντάγματος). Από τις παράτυπες αυτές προσλήψεις προέκυψαν και οι περιβόητες προϋπηρεσίες των εκπαιδευτικών που θίγονται αυτήν την στιγμή από την εφαρμογή του διατάγματος Φίλη οι οποίες και πάλι σύμφωνα με το ΣτΕ δεν μπορούν να εκληφθούν ως προσόν διορισμού ή και πρόσληψης και τις οποίες το ΠΑ.Μ.Ε., προς έκπληξη όλων υπερασπίζεται, παρά το γεγονός ότι αποκτήθηκαν στην πλάτη χιλιάδων επιτυχόντων ΑΣΕΠ και των επί σειρά ετών καταπατημένων από το πολιτικό – οικονομικό κατεστημένο σύστημα, δικαιωμάτων τους!

Η πλειοψηφία ωστόσο των επιτυχόντων ΑΣΕΠ είναι απόλυτα πεπεισμένοι ότι το ιστορικό αυτό εργατικό κίνημα της αριστεράς, με τους πάμπολλους αγώνες του υπέρ της δημοκρατίας και της αξιοκρατίας, είναι αδύνατον να υπερασπίζεται με πλήρη γνώση και συνείδηση τις θέσεις που εκφράζει δημόσια τις τελευταίες ημέρες στρεφόμενο εναντίον τους. Είναι αδύνατο διότι και οι δύο αυτές κοινωνικές ομάδες έχουν ακριβώς τον ίδιο στόχο, την εκρίζωση του παλαιού και την θεμελίωση της δημοκρατίας και της αξιοκρατίας. Αυτομάτως για τους επιτυχόντες ΑΣΕΠ, προκύπτει φυσιολογικά η ανάγκη να ερμηνεύσουν τα αίτια, συνεπεία των οποίων το ΠΑ.Μ.Ε. εκπαιδευτικών, παίρνει αυτήν την αντίθετη με τις αρχές του θέση υπέρ όσων εκμεταλλεύτηκαν για χρόνια προς όφελός τους το σάπιο πολιτικό σύστημα που διέλυσε την χώρα.

Παρά τις πάμπολλες ερμηνείες που έχουν ακουστεί αυτές τις ημέρες, μία φαίνεται να κερδίζει το σημαντικότερο έδαφος κι αυτή αφορά τον τρόπο με τον οποίο η ΟΛΜΕ χειρίστηκε από την πρώτη στιγμή την δημοσιοποίηση του διατάγματος Φίλη, συμπαρασύροντας μαζί της και το ΠΑ.Μ.Ε. Πολλοί υποστηρίζουν ότι την επομένη της δημοσιοποίησης η ΟΛΜΕ βρίσκονταν ανάμεσα σε συμπληγάδες. Από την μία πιέζονταν αφόρητα από εκατοντάδες θιγόμενους από το διάταγμα εκπαιδευτικούς, να προχωρήσει σε μαζικές αποτελεσματικές δράσεις κινητοποιώντας το σύνολο των εκπαιδευτικών και των εργατικών φορέων και από την άλλη είχε ήδη διαπιστώσει ότι οι κινητοποιήσεις αυτές δεν θα είχαν καμία σοβαρή νομική βάση διότι καιροφυλαχτούσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, τα οριζόμενα του οποίου υπέρ των επιτυχόντων ΑΣΕΠ, έμοιαζαν σε ισχύ όσο δέκα διατάγματα Φίλη. Με άλλα λόγια το πρόβλημα της ΟΛΜΕ ουσιαστικά εντοπίζονταν στο ότι χωρίς κανένα ουσιαστικό νομικό αλλά και ηθικό επιχείρημα, θα έπρεπε να κινητοποιήσει ένα σύνολο φορέων απέναντι σε ένα διάταγμα που για πρώτη φορά δικαίωνε και μάλιστα ούτε κατά το ένα δέκατο, χιλιάδες εκπαιδευτικούς πολλοί από τους οποίους θα έπρεπε να είχαν μονιμοποιηθεί ήδη από το 2002!

Τελικά το έμπειρο συνδικαλιστικό όργανο κατάφερε να βρει την λύση και με μία πραγματικά αριστοτεχνική κίνηση, προσπάθησε να γενικεύσει το περιεχόμενο των κινητοποιήσεων, προσθέτοντας δεκάδες άλλων ζητημάτων άσχετων με το διάταγμα, όπως οι μαζικοί διορισμοί, τα νηπιαγωγεία, το συνταξιοδοτικό και άλλα παρόμοια θέματα. Ο στόχος της ΟΛΜΕ δεν ήταν άλλος από το να κρύψει ανάμεσά στα γενικά αυτά ζητήματα την πραγματική της στόχευση που ήταν η άρση του διατάγματος και συγκεκριμένα το πλαφόν των 16,80 μορίων στις προϋπηρεσίες, σε συνδυασμό με την μοριοδότηση επιτυχιών ΑΣΕΠ, κάτι που θα ήταν άκρως απαγορευτικό αν τα διεκδικούσε μεμονωμένα. Η επικοινωνιακή της πολιτική δε ήταν τόσο επιδέξια, ώστε έπειτα από λίγο καιρό δεν ήταν και λίγοι οι επιτυχόντες ΑΣΕΠ που άρχιζαν να πιστεύουν ότι υποστηρίζοντας το διάταγμα Φίλη θα οδηγούσαν ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα στην καταστροφή!

Οι επιτυχόντες ΑΣΕΠ θέλουν να πιστεύουν ότι το ΠΑ.Μ.Ε. εκπαιδευτικών έπεσε θύμα αυτής ακριβώς της καλά οργανωμένης προσπάθειας της ΟΛΜΕ να αποπροσανατολίσει και να εκμεταλλευτεί το εκπαιδευτικό κίνημα προκειμένου να χτυπήσει αποτελεσματικότερα το διάταγμα Φίλη. Σε κάθε άλλη αιτιατή περίπτωση το ΠΑ.Μ.Ε. κατά την δική μας άποψη κινδυνεύει να κριθεί αυστηρότατα στο πέρασμα του χρόνου από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Με κάθε σεβασμό στους αγώνες και την ηθική του κορυφαίου αυτού εργατικού κινήματος προτείνουμε:

1. Να υποστηρίξει τις θέσεις των επιτυχόντων ΑΣΕΠ για αποκατάσταση των μακροχρόνιων αδικιών που υπέστησαν, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα το διάταγμα Φίλη το οποίο αποτελεί ένα πρώτο ελάχιστο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση.

2. Να διαχωρίσει την θέση του στις κινητοποιήσεις της ΟΛΜΕ-ΔΟΕ, μη συνδέοντας το εν λόγο διάταγμα με τα υπόλοιπα φλέγοντα ζητήματα της εκπαίδευσης.

3. Να προχωρήσει άμεσα σε κάποια δημόσια διορθωτική δήλωση υπέρ των επιτυχόντων ΑΣΕΠ.

Το ΠΑ.Μ.Ε. εκπαιδευτικών αποτέλεσε και αποτελεί έναν φάρο αξιοκρατίας, μία ισχυρή κοινωνική δύναμη που επιδιώκει ανιδιοτελώς την δημοκρατικότητα και την αξιοκρατία στην εκπαίδευση. Ελπίζουμε σύντομα να συμπορευθούμε κάτω από την σημαία των κοινών μας επιδιώξεων.