ΡΕΠΟΡΤΑΖ – ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΜΙΝΑ avgi.gr
Στην εβδομάδα που πέρασε ανήκουν τα δύσκολα της Έκθεσης, των Αρχαίων Ελληνικών και των Μαθηματικών για τις φετινές πανελλαδικές. Λίγες μέρες έμειναν έως την 1η Ιουνίου, που οι εξετάσεις ολοκληρώνονται για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων. Οι υποψήφιοι των Επαγγελματικών Λυκείων κλείνουν τα βιβλία στις 6 Ιουνίου.
Φυσική και Ιστορία είναι τα δύσκολα που μένουν για τους υποψήφιους Γενικών Λυκείων και των δύο συστημάτων – το ένα λόγω των παραδοσιακά δύσκολων θεμάτων, το άλλο λόγω της αποστήθισης. Αύριο εξετάζονται και τα δύο μαθήματα, ενώ για όσους δίνουν με παλιό σύστημα, απαιτητική έχει αποδειχθεί και η Λογοτεχνία της Θεωρητικής Κατεύθυνσης, αφού το ποσοστό αναβαθμολογήσεων είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Για τη Φυσική
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις που ελέγχουν τη γνώση της θεωρίας.
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις για την κατανόηση της θεωρίας και την κριτική ικανότητα των υποψήφιων, τις νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων στο μάθημα.
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από μια άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, που απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και αρχών.
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μια άσκηση που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και ανάπτυξη στρατηγικής.
Η βαθμολογία κατανέμεται ισομερώς (από 25 μονάδες) στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.
Για την Ιστορία
α) Στην πρώτη ομάδα θεμάτων περιλαμβάνονται δύο θέματα που μπορούν να αναλύονται σε ερωτήσεις που ελέγχουν τις ιστορικές γνώσεις των υποψήφιων.
β) Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται τουλάχιστον δύο θέματα που απαιτούν σύνθεση ιστορικών γνώσεων και κριτική ικανότητα (αξιολογήσεις ιστορικών γεγονότων ή ιστορικών προσώπων, ανάλυση αιτιών ή συνθηκών που συντέλεσαν στη διαμόρφωση και εξέλιξη σημαντικών ιστορικών φαινομένων κ.λπ.). Μπορούν να χρησιμοποιούνται και ερωτήσεις επεξεργασίας ιστορικού υλικού, το οποίο δίνεται σε φωτοτυπία.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 50% ανά ομάδα ή διαφοροποιείται κατά τη διατύπωση των θεμάτων.
Στράτος Στρατηγάκης, εκπαιδευτικός αναλυτής:
“Δεν ισχύουν όσα ακούμε για τις βάσεις”
Ευκολότερα είναι, μέχρι στιγμής, τα θέματα των Πανελλαδικών σε σχέση με τα περσινά, όπως σχολιάζει στην “Α” ο Στρ. Στρατηγάκης, εκτιμώντας μάλιστα ότι είναι θέματα για αριστούχους. Όσο για τις βάσεις, διαφωνεί με τις πρόωρες εκτιμήσεις, αναλύοντας ποιοι παράγοντες θα παίξουν ρόλο. “Ακούμε διάφορα, όπως ότι ο προφορικός βαθμός που δεν προσμετράται έδινε 600 μόρια, άρα οι βάσεις θα πέσουν 600 μόρια. Πρόκειται για προχειρότητα” λέει χαρακτηριστικά
* Οι υποψήφιοι έχουν ήδη εξεταστεί σε Έκθεση, Αρχαία Ελληνικά, Μαθηματικά. Η γενική εικόνα σε σχέση με πέρυσι πώς είναι;
Τα θέματα είναι πολύ πιο εύκολα και πιο λογικά. Ήταν, δηλαδή, θέματα ώστε να ξεχωρίσουν οι πολύ καλοί από τους άριστους. Η παγίδα είναι στους πολύ καλούς, που μπορούν να γράψουν και 17, και 18 ή 19.
Στα Μαθηματικά είναι πολύ θετικό ότι στηρίχτηκαν τα θέματα στο σχολικό βιβλίο. Προηγούμενες χρονιές είχαμε επιδόσεις κάτω από τη βάση ώς και 70%. Φέτος πιστεύω ότι, λόγω θεμάτων, θα έχουμε συσσώρευση μαθητών σε βαθμούς ανάμεσα στο 10 και το 13. Βαθμοί πάνω από το 16 θα πιάσουν πιο καλοί μαθητές.
Στα Αρχαία Ελληνικά αντιστοίχως τα θέματα ήταν καλύτερα από τα περσινά, τα οποία κυριολεκτικά “τσάκισαν” τους μαθητές. Συνήθως, πάνω από 18 έγραφε το 1,5-5,5%. Πέρυσι μόλις το 0,98%.
Ήθελα να προσθέσω, πάντως, πως, αν οι βαθμοί έχουν καλύτερη κατανομή από πέρυσι, τότε δικαιώνονται οι αλλαγές στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Κάθε χρόνο, βέβαια, ανανεώνεται ένα τμήμα της, ώστε να υπάρχει η λογική της συνέχειας. Οι βαθμοί είναι μετρήσιμο στοιχείο, οπότε όσα ακούγονται για την Επιτροπή θα φανούν στην πράξη.
* Ενστάσεις ακούστηκαν κυρίως για το πότε έγιναν οι αλλαγές και με ποιους όρους…
Ορθώς η όποια αλλαγή γίνεται με αδιαφάνεια. Δεν πρέπει και δεν είναι σωστό να ανακοινώνονται όσοι την απαρτίζουν, ούτε πώς επιλέγονται. Σημασία έχει αν η νέα σύνθεση ανταποκρίθηκε καλύτερα στο ρόλο της.
“Παγίδα η Φυσική”
* Ποιο μάθημα της επόμενης εβδομάδας θεωρείται “παγίδα”;
Η Φυσική μένει που είναι δύσκολη, αφού εδώ σημειώνονται, χαμηλές επιδόσεις κάθε χρόνο. Τα Λατινικά και η Ιστορία έχουν στάνταρ απαντήσεις από τα βιβλία και μεγάλο ποσοστό αριστούχων. Δεν είναι μαθήματα που χρειάζονται υποδομή γνώσης από προηγούμενα χρόνια. Σημασία έχει να μπουν, λοιπόν, στην Φυσική θέματα χωρίς αμφισημίες, ώστε να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να γράψουν.
* Ευσταθούν οι εκτιμήσεις για τις βάσεις;
Δεν υπάρχει τίποτα αξιόπιστο όσον αφορά τις βάσεις αυτή τη στιγμή. Καθορίζονται από τρία μεγέθη, τον αριθμό των εισακτέων, τις επιδόσεις των μαθητών, που είναι άγνωστες, και τις προτιμήσεις τους, που επίσης είναι άγνωστες. Φέτος δε, υπεισέρχεται και ένας τέταρτος παράγοντας, η μεταβολή του συστήματος εξετάσεων, που αλλάζει τα δεδομένα στον τρόπο υπολογισμού μορίων.
Πέρυσι, λόγου χάρη, τα παιδιά έδιναν στην Τεχνολογική Κατεύθυνση Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Πληροφορικής, που παραδοσιακά τους έδινε 20άρια. Όπως και στις Θετικές Σπουδές, το μόνο εύκολο που μένει είναι η Χημεία. Αν τα θέματα συνολικά είναι εύκολα φέτος, το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι δεν θα έχουμε μεγάλες αποκλίσεις. Για τις Ιατρικές, από την άλλη, έφυγαν τα Μαθηματικά, όμως έτσι κι αλλιώς οι αριστούχοι, για να μπουν Ιατρική, τόσο έγραφαν, άρα πάνω – κάτω οι βάσεις θα είναι στα ίδια. Για τις οικονομικές σχολές δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα, αφού οι υποψήφιοι εξετάζονταν σε επτά μαθήματα και φέτος σε τέσσερα.
* Πάντως, ακούμε και για μεγάλες πτώσεις στις βάσεις…
Ακούμε διάφορα, όπως ότι ο προφορικός βαθμός που δεν προσμετράται έδινε 600 μόρια, άρα οι βάσεις θα πέσουν 600 μόρια. Πρόκειται για προχειρότητα. Τους αριστούχους, για παράδειγμα, ο προφορικός βαθμός τους επηρέαζε λιγότερο από 100 μόρια. Οι μόνες σωστές εκτιμήσεις που μπορούν να γίνουν είναι μετά την ανακοίνωση των βαθμών ή, πολύ καλύτερα, μετά την κατάθεση των μηχανογραφικών, για να μην επηρεαστεί κανείς υποψήφιος εκ των προτέρων.