Η κυβέρνηση έκανε χειρότερο το πρόγραμμα φιλοξενίας παιδιών σε παιδικούς σταθμούς ΕΣΠΑ επισημαίνει ο Αντιπρόεδρος της ΝΔ
Το πρόγραμμα για τη φιλοξενία παιδιών σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, μέσω ΕΣΠΑ, με παρεμβάσεις της κυβέρνησης αντί να γίνει καλύτερο έγινε χειρότερο. Αυτό τονίζει ο Αντιπρόεδρος της ΝΔ, βουλευτής Β΄ Αθηνών, Κωστής Χατζηδάκης σε ερώτησή του προς τους αρμόδιους υπουργούς Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη και Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Παναγιώτη Κουρουπλή.
Ο κ. Χατζηδάκης, μεταξύ των άλλων, αναφέρει ότι στο φετινό πρόγραμμα 37.000 παιδιά έχουν μείνει εκτός προγράμματος, ενώ περίπου 17.000 παιδιά βρίσκονται στον αέρα, γιατί ενώ έχουν voucher δεν βρίσκουν βρεφονηπιακό ή παιδικό σταθμό ΕΣΠΑ να τους φιλοξενήσει. Επίσης, για πρώτη φορά το ποσό των vouchers θεωρείται εισόδημα και οι μητέρες “δικαιούχοι” θα φορολογηθούν.
Επιπλέον, ανακύπτει σοβαρό ζήτημα διαφάνειας για τα κριτήρια επιλογής των παιδιών από τους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς ΕΣΠΑ σε επίπεδο Νομού. Ακόμη το voucher μπορεί να γίνει αντικείμενο οικονομικής συναλλαγής ανάμεσα στη “δικαιούχο” μητέρα και τη δομή, ενώ έχει δημιουργηθεί τεράστιο διαχειριστικό κόστος για το πρόγραμμα καθώς πλέον υπογράφουν συμβάσεις οι ίδιες οι μητέρες, αντί για τις δομές.
Αναλυτικότερα, ο Αντιπρόεδρος της ΝΔ στην ερώτησή του επισημαίνει τα ακόλουθα:
– 37.000 παιδιά έμειναν εκτός δομών.
– Εκτιμάται ότι άλλα 17.000 περίπου παιδιά βρίσκονται στον αέρα, αν και έχουν επιλεγεί. Διότι με βάση το “νέο” σύστημα τα vouchers δόθηκαν σε επίπεδο Χώρας και όχι Νομού, με αποτέλεσμα οι γονείς των παιδιών αυτών να μην βρίσκουν διαθέσιμη θέση σε δομή της περιοχής τους, αφού σε επίπεδο Νομού σε πολλές περιπτώσεις έχουν δοθεί περισσότερα vouchers από τις προσφερόμενες θέσεις.
– Η εξατομίκευση του Voucher ανά ωφελούμενη μητέρα εντάσσει αυτήν στα αναφερόμενα στο άρθρο 13 του ν. 4172/2013. Συνεπώς, για κάθε μητέρα (που ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, που δουλεύει σε επισφαλή θέση εργασίας ή που μεγαλώνει παιδί με αναπηρία), το ποσό του voucher θα θεωρείται εισόδημα και θα κληθεί η ίδια να πληρώσει τον αναλογούντα φόρο.
– Δημιουργείται σοβαρό ζήτημα διαφάνειας ως προς την επιλογή των παιδιών από βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς σε επίπεδο Νομού. Δεν διασφαλίζεται καν η εισαγωγή της πρώτης μητέρας με τα περισσότερα μόρια στη φθίνουσα σειρά κατάταξης, αφού δεν υπάρχει υποχρεωτική σύζευξη, δηλαδή τοποθέτηση παιδιού σε θέση συγκεκριμένου σταθμού/δομής με βάση τη σειρά κατάταξης της μητέρας (με το προηγούμενο πρόγραμμα υπήρχε σύζευξη). Επίσης, δεν υπάρχουν σαφή κριτήρια για την επιλογή των παιδιών σε Νομό όπου έχουν δοθεί περισσότερα vouchers από τις διαθέσιμες θέσεις.
– Το voucher αποκτά “οικονομική αξία” και δύναται να αποτελέσει αντικείμενο συναλλαγής, ανάμεσα στη “δικαιούχο” μητέρα και τη δομή.
– Έχει δημιουργηθεί τεράστιο διαχειριστικό κόστος από το γεγονός ότι τις συμβάσεις πλέον τις υπογράφουν οι μητέρες ως “δικαιούχοι” του voucher ( 80 χιλ. συμβάσεις) και όχι οι δομές στις οποίες τοποθετούνται τα παιδιά όπως γινόταν μέχρι πέρυσι ( περίπου 350 συμβάσεις).
Ο Κωστής Χατζηδάκης ζητάει να πληροφορηθεί από τους αρμόδιους υπουργούς για τον αριθμό των δικαιούχων που έχουν voucher, αλλά δεν έχουν καταφέρει να βρουν θέση σε βρεφονηπιακό ή παιδικό σταθμό και πώς σκοπεύουν να αντιμετωπίσουν το συγκεκριμένο πρόβλημα.
Επίσης ρωτάει αν η κυβέρνηση σκοπεύει να προχωρήσει σε διορθωτική κίνηση ώστε να μην φορολογηθεί το ποσό του voucher ως πρόσθετο εισόδημα για τις μητέρες “δικαιούχους”.
Τέλος, κ. Χατζηδάκης ζητάει να ενημερωθεί για τις προθέσεις της κυβέρνησης ως προς τα 37.000 παιδιά που έμειναν εκτός προγράμματος. Θα διαθέσει η κυβέρνηση πρόσθετους πόρους για τη φιλοξενία μεγαλύτερου αριθμού παιδιών σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς και αν ναι, από πού θα προέλθουν αυτοί οι πόροι;