Με λύπη και αγανάκτηση πληροφορηθήκαμε τις νέες αναθέσεις μαθημάτων Γυμνασίου – Γενικού Λυκείου (ΦΕΚ Β’ 1544 /4.05.2018) και Επαγγελματικού Λυκείου (ΦΕΚ Β’ 1509 /2.05.2018), σύμφωνα με τις οποίες οι Χημικοί Μηχανικοί (ΧΜ) κυριολεκτικά διώκονται αδικαιολόγητα και άδικα από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΔΕ), με αλλαγές που δε στηρίζονται σε κανενός είδους τεκμηρίωση. Συγκεκριμένα:
Κίνηση Εκπαιδευτικών Χημικών Μηχανικών ΠΕ85 Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
α) Σχετικά με το μάθημα της Χημείας
1) Στα Γυμνάσια: Οι ΧΜ δεν έχουν καθόλου ανάθεση τη Χημεία!
2) Στα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ): Οι ΧΜ δεν έχουν καθόλου ανάθεση τη Χημεία!
3) Στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ): Οι ΧΜ έχουν τη Χημεία Β’ ανάθεση.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ως ΧΗΜΙΚΟΙ Μηχανικοί δεν θα έχουμε πλέον το δικαίωμα να διδάξουμε Χημεία στα σχολεία, ενώ μέχρι και φέτος και επί σειρά ετών, την έχουμε ως Α΄ ανάθεση σε Γυμνάσιο, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, όπως εύλογα προκύπτει από το πενταετές πρόγραμμα των διεθνώς αναγνωρισμένων και παγκοσμίου κύρους σπουδών μας. Υπηρετούμε σε σχολεία σε όλη τη χώρα, διδάσκοντας κυρίως Χημεία, και καλούμαστε κάθε χρόνο ως εξεταστές και βαθμολογητές στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Υπηρετούμε επίσης και ως Υπεύθυνοι των Σχολικών Εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών (ΥΣΕΦΕ).
Επισημαίνεται, ότι όλα αυτά συμβαίνουν όταν οι ΔΥΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΕΝΤΕ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ των σχολικών βιβλίων Χημείας ΓΕΛ και ΕΠΑΛ είναι συνάδελφοί μας ΧΗΜΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ (Δ. Γάκης, Δ. Θεοδωρόπουλος). Είναι παράλογο να διδάσκονται βιβλία Χημείας, από συγγραφείς Χημικούς Μηχανικούς και ταυτόχρονα να τους αφαιρείται το δικαίωμα να διδάσκουν το μάθημα αυτό. Ο αποκλεισμός μας από τη διδασκαλία της Χημείας αποτελεί «ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ».
β) Σχετικά με τα υπόλοιπα μαθήματα των Φυσικών και Περιβαλλοντικών Επιστημών
Έως και φέτος, έχουμε σε Α΄ Ανάθεση το μάθημα επιλογής της Διαχείρισης Φυσικών πόρων. Σύμφωνα με το νέο ΦΕΚ το έχουμε ως Γ’ Ανάθεση! Μια γρήγορη έρευνα στα προγράμματα σπουδών του Πανεπιστημίου, δείχνει ότι οι ΧΜ διδάσκονται πολλά μαθήματα σχετικά με τη Φυσική και το Περιβάλλον. Είναι προφανές ότι αποκλειόμαστε από τη διδασκαλία τους αδικαιολόγητα.
γ) Σχετικά με τα μαθήματα ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ
Σύμφωνα με τις νέες αναθέσεις, ως ΧΜ δεν θα έχουμε σε Α΄ ανάθεση κανένα μάθημα (με εξαίρεση το μάθημα “Συντήρηση και επισκευή εγκαταστάσεων καύσης υγρών και αερίων καυσίμων” της ειδικότητας Τεχνικός θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού αερίου του τομέα Μηχανολογίας). Ένα ακόμη παράδοξο αποτελεί το μάθημα “Στοιχεία Τεχνικής Θερμοδυναμικής – Εφαρμογές”, που θα είναι πλέον σε Β΄ ανάθεση, παρόλο που διδασκόμαστε πλήθος σχετικών μαθημάτων κατά τη διάρκεια των σπουδών μας. Επισημαίνουμε, ότι παρόλο που οι σπουδές περιλαμβάνουν πληθώρα μαθημάτων σχετικά με τα τρόφιμα, το περιβάλλον, τα δομικά υλικά, τα καύσιμα, κλπ., αποκλειόμαστε από τη διδασκαλία τους στα ΕΠΑΛ, σε αντίθεση με άλλες ειδικότητες.
Ο άδικος, ξαφνικός και αδικαιολόγητος αυτός διωγμός συμπληρώνεται με τον αποκλεισμό μας από τη στελέχωση των Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) και των Περιφερειακών
Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.), όπως προβλέπεται από το Νόμο για την Αναδιοργάνωση των Δομών Υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Επιπρόσθετα, η αφαίρεση της Α΄ ανάθεσης της διδασκαλίας της Χημείας από τους Χημικούς Μηχανικούς, θα οδηγήσει σε μια επιπλέον επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού για την πρόσληψη επιπλέον αναπληρωτών Χημικών, με σκοπό την κάλυψη των επιπλέον κενών που θα δημιουργηθούν στα σχολεία.
Εν κατακλείδι, οι αποφάσεις αυτές αποτελούν κατάφωρη αδικία, απειλούν την ύπαρξή μας και καταβαραθρώνουν τα επαγγελματικά και συνταγματικά μας δικαιώματα, όπως αυτά κατοχυρώνονται από πλήθος νόμων και αποφάσεων. Για τους λόγους αυτούς απαιτούμε:
• την άμεση δημιουργία υποκατηγορίας κλάδου ΠΕ 85.01 για τους Χημικούς Μηχανικούς, όπως συνέβη στους κλάδους ΠΕ 87.01, ΠΕ 88.01 και ΠΕ 89.01
• την άμεση τροποποίηση των αναθέσεων του μαθήματος της Χημείας σε Α΄ ανάθεση στους ΧΜ, ως ΠΕ 85.01, σε όλες τις βαθμίδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (όπως ισχύει έως σήμερα ως ΠΕ 12.08 σε κοινή ανάθεση με τους ΠΕ04.02)
• την άμεση τροποποίηση των αναθέσεων του μαθήματος της Φυσικής σε Β΄ ανάθεση στους ΧΜ, ως ΠΕ 85.01, σε όλες τις βαθμίδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (όπως εύλογα προκύπτει από τις σπουδές μας)
• την Α’ ανάθεση του νέου μαθήματος των Φυσικών Επιστημών του Θετικού προσανατολισμού στους ΧΜ, ως ΠΕ 85.01, σε όλες τις βαθμίδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (όπως εύλογα προκύπτει από τις σπουδές μας)
• την άμεση αλλαγή σε Α΄ ανάθεση του μαθήματος των Στοιχείων Θερμοδυναμικής-Εφαρμογές και του μαθήματος Αρχές Μηχανολογίας στην Α΄ ΕΠΑΛ στους ΧΜ, ως ΠΕ 85.01, καθώς και του μαθήματος της Διαχείρισης των Φυσικών Πόρων (όπως ισχύει έως σήμερα)
• τη γενικότερη αναθεώρηση όλων των αναθέσεων στα ΕΠΑΛ, ώστε να ανατεθούν στους ΧΜ μαθήματα της ειδικότητάς τους (π.χ. περιβάλλον, τρόφιμα, καύσιμα) (όπως εύλογα προκύπτει από τις σπουδές μας).
• την άμεση τροποποίηση, ώστε να μας δοθεί η δυνατότητα στελέχωσης των νέων δομών Ε.Κ.Φ.Ε. και ΠΕ.Κ.Ε.Σ (όπως δίνεται σε όλους τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς).