Με πέντε βασικά σημεία αιχμής, στα οποία βασίζει τη σκληρή θέση της κατά των νέων προγραμμάτων σπουδών της Ιστορίας, η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) ζητεί την απόσυρσή τους από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου. Η ΠΕΦ υποστηρίζει ότι, μεταξύ άλλων, τα νέα προγράμματα ιδεολογικοποιούν την Ιστορία και άρα δεν είναι αντικειμενικά.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», τα προγράμματα –συνολικά περίπου 500 σελίδες για τις τάξεις από την Γ΄ Δημοτικού έως και την Α΄ Λυκείου– βρίσκονται σε φάση επεξεργασίας και ενιαίας μορφοποίησης από την ομάδα των έξι ιστορικών που τα συνέταξαν και τους συνεργάτες τους, ώστε να δοθούν στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και εκείνο με τη σειρά του να τα δημοσιοποιήσει.
Ειδικότερα, η ΠΕΦ ζητεί την απόσυρση του προτεινόμενου σχεδιασμού για τα νέα προγράμματα της Ιστορίας, καθώς:
• Δεν λαμβάνει υπόψη του την επιστημονική αξιοποίηση των ιστορικών πηγών.
• Αρνείται την ιστορική συνέχεια.
• Υποβαθμίζει την ιστορική σημασία των παλαιότερων περιόδων (Αρχαιότητας και Βυζαντίου) διογκώνοντας υπέρμετρα την προσέγγιση της Νεότερης Ιστορίας.
• Αποδομεί τον ελληνικό ιστορικό κορμό, δίνοντας βάρος στο έλασσον έναντι του μείζονος και προβάλλοντας τα επιμέρους και τα περιφερειακά έναντι των βασικών ιστορικών ζητημάτων.
• Οδηγεί στην ιδεολογικοποίηση της Ιστορίας.
Πιο συγκεκριμένα, η ΠΕΦ θεωρεί «απαράδεκτη την εγκατάλειψη της ιστορικής συνέχειας κατά τη διδασκαλία ιστορικών περιόδων. Υποστηρίζουμε ως παιδαγωγικά αναγκαία τη γραμμική χρονικά διάταξη της ύλης από το απώτατο παρελθόν προς τη σύγχρονη εποχή, επειδή η μέθοδος αυτή παρουσιάζει αδιάσπαστη την ιστορική συνέχεια, διευκολύνει την κατανόηση του χρόνου από τους μαθητές, συμβάλλει στη συνειδητοποίηση της ελληνικής ταυτότητας σε συνδυασμό με τον σεβασμό και την αποδοχή της ιστορίας των άλλων λαών, και συνεισφέρει στην καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης».
Δηλώνει απολύτως αντίθετη «στον κατακερματισμό της ιστορικής γνώσης σε επιμέρους θεματικές ενότητες που οδηγεί στη σύγχυση και στην αδυναμία εξήγησης των ιστορικών φαινομένων από τους μαθητές». Μάλιστα, θεωρεί ότι θα προκαλέσει σύγχυση στους μικρούς μαθητές η ταύτιση του νοήματος της ιστορίας με την –προβλεπόμενη στο σχέδιο– αφήγηση της ιστορίας της οικογένειάς τους. Και καταλήγει: «Διαφωνούμε με τη δημιουργία θεματικών φακέλων, οι οποίοι έχουν παιδαγωγική και μαθησιακή αξία, μόνο εάν λειτουργούν επικουρικά στη διδασκαλία. Θεωρούμε από παιδαγωγική άποψη αναποτελεσματική την προβλεπόμενη στο σχέδιο ανάθεση στον εκπαιδευτικό επιλογής και αναδιάταξης της ιστορικής ύλης, επειδή αποδυναμώνει τη χρήση του σχολικού εγχειριδίου και οδηγεί ενδεχομένως σε επιλογές σύμφωνες με προσωπικές ιδεολογικές και πολιτικές απόψεις».
Πάντως, από την πλευρά του υπουργείου υπάρχει η διαβεβαίωση προς την ομάδα των έξι ιστορικών, ότι τα προγράμματα σπουδών θα υλοποιηθούν ξεκινώντας από το δημοτικό κατά το σχολικό έτος 2019-2020, και ότι αμέσως μετά τη δημοσιοποίησή τους στο ΙΕΠ θα προχωρήσει η δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.