«Έως το 2022 θα έχει ολοκληρωθεί η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών», ανακοίνωσε με θριαμβευτικό ύφος η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Πρόκειται για μια πολύ φτηνή εξαγγελία σαν αυτές που έκαναν κάθε τόσο οι υπουργοί του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. για χιλιάδες διορισμούς εκπαιδευτικών και για την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων – και φυσικά αυτό που συνέβη ήταν το απόλυτο τίποτα.
Του Νίκου Τσούλια Γραμματέα του Τομέα Παιδείας του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
Και έτσι μετά τον κραταιό και διάχυτο λαϊκισμό του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. θα βιώνουμε εφεξής την άνευ ορίων ρητορική προπαγάνδα της Ν.Δ., που θα στοχεύει στην τόνωση του κομματικού της ακροατηρίου – ενώ η εκπαιδευτική πραγματικότητα θα βρίσκεται σε κατάσταση τέλματος. Πρόκειται για την παλιά γνωστή συνταγή της Ν.Δ.
Εξαγγελίες ξανά και ξανά – και έτσι οι ψηφοφόροι μας θα μένουν ικανοποιημένοι. Άλλωστε, πώς θα καταλάβουν ότι οι εξαγγελίες δεν γίνονται πράξη, αφού δεν θα έχουν γνώση των εκπαιδευτικών εξελίξεων;
Και να γιατί δεν πρόκειται να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί μέχρι το 2022, όπως προκλητικά ισχυρίζεται το Υπουργείο Παιδείας.
1. Δεν υπάρχουν θεσμοί και δομές για να υλοποιήσουν ένα τέτοιο πρόγραμμα. Χωρίς δομές δεν εφαρμόζεται τίποτα στην εκπαίδευση. Τα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα (ΠΕΚ) καταργήθηκαν με το Ν.4547/2018. Μόνο αυτά είχαν τις προϋποθέσεις για μαζική επιμόρφωση, ενώ τα πανεπιστήμια και τα σχολεία μόνο ως συμπληρώματα στη βασική δομή και λειτουργία των ΠΕΚ είχαν προστεθεί και το αποτέλεσμά τους ήταν οριακό.
2. Έχουν βρεθεί μερικά Πανεπιστήμια και τα οποία θα ξεκινήσουν πιλοτικά προγράμματα. Το πότε είναι άγνωστο – ίσως την επόμενη σχολική χρονιά. Η δυναμική τους σε προγράμματα και σε πρόσωπα αντικειμενικά είναι εξαιρετικά περιορισμένη για την κλίμακα των δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
3. Τα σχολεία ως φορείς επιμόρφωσης έχουν αντικειμενικά περιορισμένες δυνατότητες και σχεδόν καθόλου εμπειρία.
4. Δεν υπάρχουν επιμορφωτές σε τέτοια κλίμακα και με τα σχετικά επιστημονικά εφόδια, έτσι ώστε να γίνει μια τόσο μεγάλης έκτασης μαζική επιμόρφωση σε διάστημα δύο χρόνων. Άραγε πώς υπολογίζουν, ότι οι όποιοι επιμορφωτές – πολλαπλασιαστές θα είναι της τάξεως των χιλιάδων;
5. Δεν έχει γίνει – και δεν πρόκειται να γίνει μέχρι το τέλος της χρονιάς – επιμόρφωση των επιμορφωτών για τις θεματικές που θα επιμορφώσουν.
6. Δεν υπάρχουν τα βασικά στοιχεία για την αλλαγή της σχολικής λειτουργίας, τα σχολικά βιβλία! Την επόμενη σχολική χρονιά 2020 – 2021 δεν θα υπάρχει ούτε ένα νέο σχολικό βιβλίο. Προφανώς υπάρχουν επιμέρους θεματικά πεδία, αλλά αυτά είναι συμπληρώματα. Εδώ αναφέρεται ακόμα και η σεξουαλική αγωγή. Αν είναι ποτέ δυνατόν να εφαρμόσει η Ν.Δ. ένα τέτοιο πρόγραμμα, όταν είναι ιδεολογικά προσδεδεμένη σε μη κοσμικά στοιχεία. Αλλά οι εξαγγελίες είναι δωρεάν…
7. Δεν υπάρχουν σχολικοί σύμβουλοι, οι οποίοι είχαν σημαντική αρμοδιότητα και ευθύνη για την επιμόρφωση. Αλλά και το άγχος και ο προσανατολισμός του Υπουργείου στο θέμα αυτό είναι η δημιουργία σχολικών συμβούλων με κύρια ευθύνη όχι την επιμόρφωση αλλά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
8. Η απορροφητικότητα των χρημάτων από το σχετικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ είναι φοβερά χαμηλή – σύμφωνα με το ίδιο το Υπουργείο – στο 5%. Η όλη διαδικασία από τον προγραμματισμό μέχρι τη διαμόρφωση των σχετικών Τεχνικών Δελτίων Ενέργειας (ΤΔΕ) και την εφαρμογή τους δεν είναι καθόλου εύκολη. Ακόμα και το επιμέρους εθνικό οικονομικό μέρος για τη διαμόρφωση των ΤΔΕ δεν είναι δεδομένο.
9. Στη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου αναφέρεται ορθώς ότι «οι δράσεις που προγραμματίζονται και υλοποιούνται, εντάσσονται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020». Εδώ με δεδομένο ότι το πρόγραμμα λήγει το 2020 και οι προεκτάσεις και οι «γέφυρες» που μπορεί να γίνουν είναι οριακές, ομολογείται ότι η προοπτική του δεν είναι ούτε επιχειρησιακά ούτε οικονομικά δεδομένη.
10. Το στελεχιακό δυναμικό του Υπουργείου και κυρίως των εποπτευόμενων φορέων του είναι «φτωχό», ολιγαρκές και χωρίς τα απαραίτητα προσόντα για να σχεδιάσει ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης στο πεδίο της εφαρμοσμένης πολιτικής. Δυστυχώς το δόγμα για τη σχετική στελέχωση ήταν το παραδοσιακό: «να φύγουν οι συριζαίοι και να έρθουν οι δικοί μας».
Υπάρχει μια «ελπίδα». Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να ονομάσει ως επιμόρφωση τη διανομή είτε σχετικών φακέλων είτε ψηφιακού υλικού (που είναι συμπληρωματικά στοιχεία στην επιμόρφωση) ως υλοποίηση της επιμόρφωσης! Με τον τρόπο αυτό μπορεί να μην επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί ούτε στα αστικά κέντρα (που ο μαζικός αριθμός τους είναι απόλυτα περιοριστικός) ούτε στις δύσκολες ορεινές και νησιωτικές περιοχές της χώρας, θα έχουν όμως πάρει κάποιο φάκελο! Μαγική εικόνα!
Νίκη Κεραμέως: Θα συνυπολογίζεται ο βαθμός όλων των τάξεων του Λυκείου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ