Μία από τις οκτώ προτεραιότητες του υπουργείου παιδείας, όπως ανακοινώθηκε, είναι και ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Ο χαρακτηρισμός «ουσιαστικός» προοιωνίζει ριζικές αλλαγές οι οποίες δεν έχουν βέβαια ανακοινωθεί.
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Ο ΣΕΠ, την χρησιμότητα του οποίου κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει, έχει αλλάξει επανειλημμένα μορφές με πτωχά αποτελέσματα για τους μαθητές και τελικά καταργήθηκε!
Η επαναφορά του ΣΕΠ στα σχολεία είναι βεβαίως αναγκαία, αλλά θα πρέπει να υπάρξουν ουσιαστικές αλλαγές, ώστε να είναι εξαιρετικά ωφέλιμος για τους μαθητές.
Οι αλλαγές αυτές θα μπορούσαν να είναι κατά τη γνώμη μας οι εξής:
- Ίδρυση Διεύθυνσης Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στην Κ.Υ του υπουργείου παιδείας.
Παλαιότερα και επί μία δεκαετία, λειτουργούσε στην Κ.Υ του υπουργείου παιδείας η αντίστοιχη Διεύθυνση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠΕΔ) η οποία μετασχηματίστηκε σε τμήμα αυτοτελές και στη συνέχεια καταργήθηκε το 2013.
Η προτεινόμενη νέα Διεύθυνση ΣΕΠ θα υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
- Εφαρμογή του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στις Β΄ και Γ΄ τάξεις του Γυμνασίου και στην Α΄ τάξη του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείων ως μονόωρο βαθμολογούμενο μάθημα.
Η εμπειρία της διδασκαλίας του ΣΕΠ ως μη βαθμολογούμενο μάθημα (δημιούργησε και την εντύπωση ότι δεν είναι μάθημα) είχε αρνητικά αποτελέσματα διότι δεν προσέλκυε το ενδιαφέρον των μαθητών λόγω της ιδιαιτερότητάς του σε σχέση με τα άλλα μαθήματα και της μη βαθμολόγησής του.
- Η ανάθεση διδασκαλίας του μαθήματος του ΣΕΠ να γίνεται κατά προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι κατέχουν σχετικούς τίτλους ή έχουν επιμόρφωση εκατοντάδων ωρών.
Το φαινόμενο της συμπλήρωσης ωραρίου μόνο με μαθήματα του βασικού πτυχίου του εκπαιδευτικού και η διδασκαλία του μαθήματος ΣΕΠ να γίνεται από εκπαιδευτικούς χωρίς σχετικό τίτλο ή επιμόρφωση, απλά για συμπλήρωση ωραρίου, θα υπονομεύσει οποιαδήποτε προσπάθεια αναβάθμισης του ΣΕΠ.
- Διοργάνωση ενημερωτικών σεμιναρίων προς τους γονείς μαθητών πάνω σε θέματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ανεργίας των νέων, επαγγέλματα κορεσμένα και επαγγέλματα με ευοίωνες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης κ.λ.π.
Τα σεμινάρια αυτά θα είναι προαιρετικά για τους γονείς, θα διεξάγονται απογευματινές ώρες από τους καθηγητές οι οποίοι διδάσκουν ΣΕΠ και οι ώρες διδασκαλίας θα συνυπολογίζονται για συμπλήρωση ωραρίου ή και σαν ώρες υπερωριακής απασχόλησης.
Η αναγκαιότητα ενημέρωσης των γονέων είναι πρωταρχικής σημασίας διότι αυτοί έχουν κατά νόμο την ευθύνη για τις σπουδές των παιδιών τους τα οποία είναι ανήλικα.
- Επισκέψεις με ομιλίες προς τους μαθητές, εκπροσώπων κοινωνικών εταίρων ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΒ κ.λ.π.
Οι εκπρόσωποι αυτοί θα επιλέγονται από τους κοινωνικούς εταίρους και το Υπουργείο Παιδείας, θα έχουν γνώση της σχολικής πραγματικότητας, του αναπτυξιακού περιβάλλοντος της χώρας αλλά και των τοπικών αναγκών, με απώτερο σκοπό να βοηθήσουν, κατά το δυνατόν, τους μαθητές να επιλέξουν το επάγγελμα που τους ταιριάζει και το οποίο θα έχει ευνοϊκές προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης.
- Ο ΣΕΠ ως διεπιστημονικός και διαθεματικός θεσμός ο οποίος προετοιμάζει τους νέους για εκπαιδευτικές, επαγγελματικές επιλογές και ενισχύει τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, εκτός της εισαγωγής του σαν μάθημα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι αναγκαίο να εφαρμόζεται και με τη μορφή διαφόρων δράσεων σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης.
- Η αναγκαιότητα εισαγωγής του μαθήματος της Επιχειρηματικότητας είναι δεδομένη αλλά δεν έχουμε επί του παρόντος ολοκληρωμένη πρόταση να καταθέσουμε.
Δεν γνωρίζουμε εάν θα επιτύχουν οι αλλαγές στην παιδεία τις οποίες εξαγγέλλει η νέα κυβέρνηση.
Εκείνο το οποίο γνωρίζουμε είναι ότι επί χάρτου όλα φαίνονται υλοποιήσιμα, δε συμβαίνει όμως το ίδιο και στην εφαρμογή.
Σε κάθε περίπτωση και εφόσον ο ΣΕΠ είναι στις προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας ο κάθε καλοπροαίρετος παρατηρητής των θεμάτων της εκπαίδευσης οφείλει να ευχηθεί καλή επιτυχία στην προσπάθεια, όταν αυτή αρχίσει.
Ίδωμεν.