Όταν οι εκπαιδευτικοί μετατρέπονται σε “πολυεπιστήμονες”, κατ’ εφαρμογή του νόμου 4547/2018 για τις Νέες Δομές!Να μη συμπληρωθούν τα έντυπα των ΚΕΣΥ!

Συλλόγων Εκπαιδευτικών Π.Ε. Γ΄ Αθήνας

Πρόταση προς τα Δ.Σ. ΣΥΛΛΟΓΩΝ και ΕΛΜΕ

Σε πλήρη εξέλιξη, αν και με διαφορετικές ταχύτητες από ΚΕΣΥ σε ΚΕΣΥ, προχωρά η υλοποίηση του νόμου για τις Νέες Δομές, που δίνει ακόμα ένα χτύπημα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, με επίκεντρο τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Έτσι, στάλθηκαν στα σχολεία, από κάποια ΚΕΣΥ (1ο Γ’ Αθήνας, Έβρου, Ηρακλείου), πολυσέλιδα έντυπα με τίτλο “Παιδαγωγικές Περιγραφικές Εκθέσεις”, καλώντας τους εκπαιδευτικούς να τα συμπληρώσουν προκειμένου να παραπέμψουν κάποιο παιδί στο ΚΕΣΥ για περαιτέρω αξιολόγηση και διερεύνηση των δυσκολιών του.

Από το πνεύμα συγκρότησης των εντύπων επαναβεβαιώνεται η συνολική στόχευση του νόμου, δηλαδή να μετατραπούν οι εκπαιδευτικοί σε “πολυεπιστήμονες” και το γενικό σχολείο να επιφορτιστεί όλη την αναγκαία επιστημονική παρέμβαση χωρίς τις αναγκαίες υλικές και έμψυχες προϋποθέσεις.

Ενδεικτικό του πειραματισμού, που εκτυλίσσεται σε βάρος των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, είναι ότι το κάθε έντυπο είναι εντελώς διαφορετικά δομημένο ως προς τις ερωτήσεις, τα σταθμισμένα κριτήρια, την αξιολογική κλίμακα, δηλαδή ακόμα και εάν το συμπλήρωνε ο ψυχολόγος θα έπρεπε να επιμορφωθεί για να το κάνει, γιατί πίσω από κάθε εργαλείο υπάρχει μια ορισμένη επιστημονική θεώρηση και δεν μπορεί να αποτιμάται ο μαθητής με “το κιλό”. Κι όμως καλείται να το κάνει ο εκπαιδευτικός αυτό για να τεκμηριώσει την παραπομπή του παιδιού στο ΚΕΣΥ!

Εκτιμάμε λοιπόν ότι τα έντυπα που στάλθηκαν, με επικίνδυνο τρόπο ξεπερνούν, κατά πολύ, την επιστημονική ειδίκευση του εκπαιδευτικού, επικαλύπτοντας και υποκαθιστώντας  άλλους επιστημονικούς κλάδους, όπως των ψυχολόγων, των κοινωνικών λειτουργών, των εργοθεραπευτών, των λογοθεραπευτών. Καλείται, λοιπόν, ο εκπαιδευτικός σαν ειδικός να καταγράψει, να σταθμίσει τη δυσκολία και όλα αυτά σε ένα κουτάκι με την ανάλογη δοσολογία!

Μα, ακόμα και οι επιστημονικές ειδικότητες, που καλούνται να κάνουν γνωμάτευση, το κάνουν με διεπιστημονικό τρόπο, αφού πρώτα έχουν κάνει ατομικά ραντεβού με παιδί και οικογένεια, και σε συλλογικό διεπιστημονικό πλαίσιο καταλήγουν για το είδος της δυσκολίας.

Πραγματικά, τι ζητάνε από τον εκπαιδευτικό; Να συμπληρώσει εάν υπάρχει ψυχοκοινωνικές ανάγκες στην οικογένεια (1ο ΚΕΣΥ Γ’ Αθήνας)! Να συμπληρώσει κουτάκι που να μετράει τη  βλεμματική επαφή του παιδιού με τον συνομιλητή (σπάνια, μερικές φορές, συχνά)! Αυτό είναι απαράδεκτος πειραματισμός με τα παιδιά και οδηγεί τον εκπαιδευτικό στα επικίνδυνα μονοπάτια του άκρατου υποκειμενισμού και του εμπειρισμού, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των ερωτήσεων ξεπερνούν το επιστημονικό πεδίο ευθύνης του.

Μάλιστα, στην έκθεση του ΚΕΣΥ Γ’ Αθήνας καλείται ο εκπαιδευτικός, αφού απαντήσει και προσδιορίσει τη δυσκολία, να αναφέρει τη συμπεριφορά του ίδιου, τις αντιδράσεις των άλλων και τις ενέργειες του σχολείου, μετακυλίοντας ουσιαστικά την αποκλειστική ευθύνη για την παρέμβαση στο γενικό σχολείο.

Με βάση τα παραπάνω, θεωρούμε ότι τα έντυπα, που έχουν σταλεί, ζητούν από του εκπαιδευτικούς να υποκαταστήσουν, με επικίνδυνο και αντεπιστημονικό τρόπο, όλες τις αναγκαίες ειδικότητες, σε βάρος των ίδιων των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όχι μόνο, δηλαδή ο εκπαιδευτικός να αντικαταστήσει τη διεπιστημονική

επιτροπή αξιολόγησης των παιδιών με ειδικές ανάγκες!

Στην ουσία, κάτω από το βάρος των αντιδράσεων και των αποφάσεων ΣΥΛΛΟΓΩΝ και ΕΛΜΕ να μη συγκροτήσουν οι εκπαιδευτικοί των γενικών σχολείων τις Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης, το Υπ. Παιδείας, δια μέσου των διαφόρων φορμών των ΚΕΣΥ, επιχειρεί να περάσει μέσα από την περιγραφική έκθεση του εκπαιδευτικού όλα όσα έπρεπε να κάνει το ΚΕΣΥ ή η ΕΔΕΑΥ ή η Ομάδα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης, που λόγω αντίστασης δε συγκροτείται! Δηλαδή έχουμε τρία σε ένα!!!

Δε θα πειραματιστούμε με τις ανάγκες των μαθητών μας!

  • Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να συνεχίσουν να κάνουν αυτό, που έτσι κι αλλιώς έκαναν από τη θέση ευθύνης τους, μια γενική περιγραφική έκθεση, με την καθημερινή παρουσία του παιδιού μέσα στην τάξη και όχι να προχωρήσουν σε αξιολογική διαδικασία, σε τομείς που αφορούν άλλα επιστημονικά πεδία και αντικείμενα.
  • Συνολικά είναι ανάγκη να εντείνουμε τη συλλογική διεκδίκηση ενάντια στους σχεδιασμούς του υπουργείου να υποβαθμίσει παραπέρα την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, πράγμα που αποκαλύπτεται καθημερινά, με τα στάδια εφαρμογής του νόμου 4547/2019. Απαιτούμε κατάργησή του.
  • Να διεκδικήσουμε μόνιμη πρόσληψη όλων των αναγκαίων επιστημονικών ειδικοτήτων, ώστε να λάβει το γενικό σχολείο και οι μαθητές του την απαιτούμενη επιστημονική στήριξη.
  • Ταυτόχρονα να υπάρξει αναβαθμισμένη μέριμνα για τον τομέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με την ίδρυση και στελέχωση όλων των αναγκαίων δομών Ειδικής Αγωγής με μόνιμους διορισμούς, ώστε να μπορεί κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες να έχει έγκαιρη διάγνωση και άμεση εκπαιδευτική υποστήριξη, στη δομή του δημόσιου σχολείου που έχει ανάγκη.

 

Σαν εκπαιδευτικοί νοιαζόμαστε για το παρόν και το μέλλον των μαθητών μας και δεν μπορούμε να κάνουμε πίσω από αυτό που πραγματικά έχουν ανάγκη!

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025