Σύμφωνα με τον ισχύοντα Νόμο 4521/2018 αλλά και τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, που εκδόθηκε στις 25/4, δικαίωμα εγγραφής έχουν οι μαθητές και οι μαθήτριες που την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 4 ετών. Πιο συγκεκριμένα, για το σχολικό έτος 2018-2019 εγγράφονται στα Νηπιαγωγεία τα νήπια 4-6 ετών που έχουν γεννηθεί τα έτη 2014 και 2013 αντίστοιχα. Οι ημερομηνίες των εγγραφών είχαν οριστεί στις 2-18 Μαίου.
Μαρία Σπανού
Νηπιαγωγός ΠΕ60
Πρόεδρος του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών
Ωστόσο, οι εγγραφές μπορούν να πραγματοποιηθούν και μετά το πέρας της προθεσμίας, με την έγκριση της αρμόδιας Διεύθυνσης ΠΕ. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας όλες οι εγγραφές νηπίων 4 -6 ετών γίνονται δεκτές.
Με την Υπουργική Απόφαση, η οποία εκδόθηκε στις 5/8/2016, ορίζεται οτι όλα τα Νηπιαγωγεία είναι ολοήμερα, με ωράριο λειτουργίας 8:15- 16:00 (8:15-13:00 Υποχρεωτικό ωράριο και 13:00- 16:00 Προαιρετικό ωράριο), με δυνατότητα πρόωρης προσέλευσης των μαθητών στις 7:45. Για τη φοίτηση των μαθητών στο ολοήμερο- προαιρετικό πρόγραμμα, καθώς και για την πρόωρη προσέλευσή τους στο Νηπιαγωγείο απαιτείται η υπεύθυνη δήλωση των γονέων. Το ολοήμερο- προαιρετικό πρόγραμμα εφαρμόζεται εφόσον συμπληρωθεί ο ελάχιστος αριθμός των προνηπίων και νηπίων, δηλαδή 5 μαθητές για τα 1/θέσια, 10 μαθητές για τα 2/θέσια και 14 μαθητές για τα 3/θέσια Νηπιαγωγεία.
Σήμερα όλο και περισσότερο αναγνωρίζεται διεθνώς ότι η εκπαίδευση που παρέχεται στα παιδιά του Νηπιαγωγείου παράγει αντισταθμιστικά οφέλη. Τα οφέλη αυτά, ιδιαίτερα για τα παιδιά που προέρχονται από μη προνομιούχα κοινωνικά στρώματα, είναι καθοριστικά για τη μετέπειτα σχολική αλλά και ενήλικη ζωή τους. Η διετής φοίτηση είναι σημαντική, καθώς δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να ολοκληρώσουν τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος και να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν επιτυχώς στις απαιτήσεις του Δημοτικού Σχολείου. Μέσα από τη διετή φοίτηση, διασφαλίζεται η δυνατότητα εντοπισμού, πρόληψης και αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών και να επιτευχθεί η πρώιμη παρέμβαση.
Στο νηπιαγωγείο λειτουργούν δομές ΕΑΕ – τμήματα ένταξης (ΤΕ) και Ειδικά Νηπιαγωγεία – οι οποίες στηρίζουν την εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία. Σύμφωνα με τον ισχύοντα Νόμο 3699/2008 τα Ειδικά Νηπιαγωγεία είναι ο κατεξοχήν θεσμοθετημένος χώρος πρώιμης παρέμβασης σε νήπια που χρήζουν εξειδικευμένης υποστήριξης, με φοίτηση που φτάνει μέχρι τον 7ο χρόνο της ηλικίας τους. Συνεπώς, η παραμονή των προνηπίων Ε.Ε.Α. στους Παιδικούς Σταθμούς, οι οποίοι δε δύνανται να παρέχουν τις παραπάνω υπηρεσίες, δρα ανασταλτικά στην έγκαιρη διάγνωση, παρέμβαση και αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν αυτά τα παιδιά και συνεπώς παρεμποδίζεται η δυνατότητα ανάπτυξης των γνώσεων και δεξιοτήτων τους.
Το Νηπιαγωγείο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του εκπαιδευτικού συστήματος. Όπως ισχύει για όλες τις σχολικές μονάδες, έτσι και για το Νηπιαγωγείο προβλέπεται η περίοδος διακοπών. Το ίδιο άλλωστε ισχύει και στα εκπαιδευτικά συστήματα όλων των χωρών, όπου η περίοδος των διακοπών τους εξαρτάται από διάφορους παράγοντες (κλίμα, πολιτισμικά στοιχεία, κτλ). Επίσης, για τους δύο μήνες διακοπών κατά την καλοκαιρινή περίοδο, υπάρχουν τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ) και οι Παιδικές Κατασκηνώσεις, όπου προσφέρουν δημιουργική απασχόληση στους μαθητές και εξυπηρετούν τους γονείς.