Η εισαγωγή των μαθητών στην Α’ τάξη του Γυμνασίου στα (ΔΗΜ.Ω.Σ.), καθώς και στην Α’ τάξη του Λυκείου ΔΗΜ.Ω.Σ., πραγματοποιείται ύστερα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων ή με συνδυασμό και των δύο.

Σύμφωνα με το άρθρο 5 του νομοσχεδίου για τα Ωνάσεια σχολεία που κατατέθηκε στη Βουλή, η διαδικασία επιλογής μαθητών στα νέα αυτά Πρότυπα είναι πολυεπίπεδη και βασίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια.

Δείτε επίσης

Ωνάσεια σχολεία: Πώς θα επιλέγονται οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί

Οι βασικοί άξονες της διαδικασίας περιλαμβάνουν:

Αξιοκρατία και Δικαιοσύνη
Η διαδικασία θα διεξάγεται μέσω εξετάσεων ή ηλεκτρονικού τεστ δεξιοτήτων ή και τα δύο, εξασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες για όλους τους υποψηφίους. Τα θέματα θα καταρτίζονται από ανεξάρτητη επιτροπή, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια και η αμεροληψία.

Ακαδημαϊκά Κριτήρια
Οι μαθητές θα εξετάζονται σε βασικά μαθήματα όπως η γλώσσα, τα μαθηματικά και οι φυσικές επιστήμες, ανάλογα με την εκπαιδευτική βαθμίδα. Η αξιολόγηση θα βασίζεται στη συνολική τους απόδοση.

Κοινωνικά και Οικονομικά Κριτήρια
Προτεραιότητα θα δίνεται σε μαθητές από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα ή ειδικές κοινωνικές συνθήκες. Το μέτρο αυτό στοχεύει στην προώθηση της κοινωνικής ισότητας.

Συνέντευξη και Δραστηριότητες
Στο τελικό στάδιο, οι υποψήφιοι θα συμμετέχουν σε προσωπικές συνεντεύξεις ή άλλες δημιουργικές δραστηριότητες, προκειμένου να αξιολογηθούν οι προσωπικές δεξιότητες και η προσαρμοστικότητά τους.

Ο ρόλος του κοινωφελούς Ιδρύματος Ωνάση

Το Ίδρυμα Ωνάση αναλαμβάνει καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία των σχολείων, παρέχοντας την απαραίτητη χρηματοδότηση και τεχνογνωσία. Στο πλαίσιο της σύμβασης, το Ίδρυμα δεσμεύεται να υποστηρίζει:

Τη διαμόρφωση σύγχρονων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Την παροχή υποτροφιών για άριστους μαθητές.
Την οργάνωση δράσεων για την προώθηση της πολιτιστικής καινοτομίας.

Δείτε αναλυτικά τι προβλέπεται για την επιλογή του διδακτικού προσωπικού

Άρθρο 4 Διδακτικό προσωπικό

1. Το διδακτικό προσωπικό των Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων (ΔΗΜ.Ω.Σ.) αποτελείται από εκπαιδευτικούς όλων των κλάδων και ειδικοτήτων της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίοι επιλέγονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.

2. Με προκήρυξη της Διοικούσας Επιτροπής Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων (Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ.), η οποία αναρτάται στις ιστοσελίδες: α) του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, β) της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. και γ) της οικείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και εκδίδεται έως τις 31 Ιανουαρίου κάθε σχολικού έτους, καλύπτονται οι κενές θέσεις των εκπαιδευτικών. Με την προκήρυξη καθορίζεται και κάθε άλλο θέμα σχετικά με τη διαδικασία επιλογής του διδακτικού προσωπικού.

3. Οι αρχικοί πίνακες κατάταξης των υποψηφίων, ανά κλάδο και ειδικότητα, καταρτίζονται με αξιολογική σειρά, ύστερα από εκτίμηση των κριτηρίων επιλογής της παρ. 6 από το Εποπτικό Επιστημονικό Συμβούλιο (ΕΠ.Ε.Σ.) της οικείας σχολικής μονάδας του Δικτύου, σε συνεργασία με τον Σχολικό Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, ανά ειδικότητα μαθημάτων. Οι αρχικοί πίνακες διαβιβάζονται από το οικείο ΕΠ.Ε.Σ. στη Δ.Ε. Δ ΗΜ.Ω.Σ. μαζί με τις αιτήσεις και τους φακέλους των υποψηφίων. Κατά του αρχικού πίνακα κατάταξης οι υποψήφιοι δύναται να ασκήσουν ένσταση μέσα σε αποκλειστική προθεσμία τριών (3) ημερών από την ανάρτησή του στην οικεία σχολική μονάδα του Δικτύου. Η Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ., ύστερα από την αξιολόγηση των ενστάσεων, καταρτίζει τους τελικούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης υποψηφίων, ανά κλάδο και ειδικότητα, και επιλέγει τους εκπαιδευτικούς που θα τοποθετηθούν στις προκηρυχθείσες θέσεις. Με απόφαση της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. κυρώνονται οι τελικοί πίνακες, οι οποίοι ισχύουν μέχρι τη λήξη του τρίτου σχολικού έτους, από το σχολικό έτος στη διάρκεια του οποίου κυρώνονται.

4. Για όλες τις θέσεις διδακτικού προσωπικού των σχολικών μονάδων του Δικτύου δύναται να υποβάλουν αίτηση μόνιμοι εκπαιδευτικοί της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την επικράτεια, με τουλάχιστον τετραετή διδακτική προϋπηρεσία στη δημόσια ή ιδιωτική εκπαίδευση. Η αίτηση υποψηφιότητας για τις θέσεις του διδακτικού προσωπικού δύναται να υποβληθεί ηλεκτρονικά για όσες σχολικές μονάδες του Δικτύου ΔΗΜ.Ω.Σ. επιθυμούν, με σειρά προτίμησης, μέσα στην προθεσμία που τίθεται στην προκήρυξη. Η αίτηση συμμετοχής πρέπει να συνοδεύεται από τα αναγκαία δικαιολογητικά. Στην αίτησή τους οι υποψήφιοι δηλώνουν ότι αποδέχονται ανεπιφύλακτα τους Όρους Λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ. και την υποχρεωτική συμμετοχή τους στους Ομίλους και τα Σύνολα, πέραν του κανονικού ωρολογίου προγράμματος

5. Με απόφαση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού τοποθετούνται οι εκπαιδευτικοί των ΔΗΜ.Ω.Σ. έως το τέλος κάθε σχολικού έτους. Η θητεία των εκπαιδευτικών είναι τετραετής και δύναται να ανανεώνεται.

Τέλος, οι υποψήφιοι θα λαμβάνουν μέρος σε ειδική διαδικασία αξιολόγησης των δεξιοτήτων τους. Η αξιολόγηση δύναται να περιλαμβάνει συνεντεύξεις, παρουσίαση δειγμάτων διδασκαλίας ή και γραπτές εξετάσεις, έτσι ώστε να διαπιστώνεται το επίπεδο των παιδαγωγικών και διδακτικών τους ικανοτήτων. Η γενική συγκρότηση και προσωπικότητα του υποψηφίου, αξιολογείται με προφορική δομημένη συνέντευξη ενώπιον της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. Όσον αφορά στη διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια και απόδοση των υποψηφίων, αυτή προκύπτει με βάση τις εκθέσεις αξιολόγησης από τους οικείους Συμβούλους Εκπαίδευσης, τους προσωπικούς φακέλους τους και από την παρατήρηση στην τάξη. Ειδικότερα, σε σχέση με τη διδακτική επάρκεια των εκπαιδευτικών αξιολογείται η απόδοση των μαθητών των υποψηφίων με βάση τους στόχους του προγράμματος σπουδών, η ανάπτυξη καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων, η χρήση νέας τεχνολογίας και η αξιοποίηση ποικίλου υλικού και πηγών στη διδασκαλία, η γνώση ξένων γλωσσών, η εφαρμογή διαφοροποιημένης παιδαγωγικής στη διδακτική πράξη, η ανάπτυξη συνεργατικών δράσεων στο σχολείο και την κοινότητα, η οργάνωση ή συμμετοχή σε έρευνα δράσης, το επιστημονικό έργο, η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα με συνέργειες ή δίκτυα σχολείων εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και η συμμετοχή ή οργάνωση λειτουργίας Ομίλων, Συνόλων ή εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων. Συνεκτιμάται, ακόμη, η κατάρτιση και εξοικείωση με τις σύγχρονες μορφές ψηφιακής τεχνολογίας με ελάχιστο επίπεδο γνώσης Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών την Πιστοποίηση Επιμόρφωσης Β’ Επιπέδου.

Η διαδικασία της επιλογής του εκπαιδευτικού προσωπικού θα γίνεται αποκλειστικά μέσω της προκήρυξης θέσεων στους επίσημους ιστότοπους του Υπουργείου Παιδείας και άλλους έγκυρους εκπαιδευτικούς φορείς (της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. και της οικείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης) καθώς και μέσω της ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεών τους, οι οποίες θα συνοδεύονται από αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα και τα σχετικά έγγραφα ή βεβαιώσεις.

Σε πρώτο επίπεδο, τα προσόντα και η εμπειρία των υποψηφίων θα αξιολογούνται από μία ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα αποκλείουν εκείνους που δεν συγκεντρώνουν τις βασικές προδιαγραφές. Όσοι εκπαιδευτικοί περάσουν στην επόμενη φάση, θα προσκαλούνται σε συνέντευξη, στο πλαίσιο της οποίας θα γίνεται αξιολόγηση της προσωπικότητας, της παιδαγωγικής τους αντίληψης και των επικοινωνιακών τους δεξιοτήτων ενώ παράλληλα, θα κληθούν να παρουσιάσουν ένα δείγμα διδασκαλίας.

Η επιλογή Ψυχολόγων, Κοινωνικών Λειτουργών, Σχολικών Νοσηλευτών και Επιστημόνων Πληροφορικής

Οι Ψυχολόγοι, Κοινωνικοί Λειτουργοί, Σχολικοί Νοσηλευτές και Επιστήμονες Πληροφορικής, που υπηρετούν στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση επιλέγονται από τη Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. σύμφωνα με τα ακόλουθα κριτήρια:

Απαιτείται η επιστημονική κατάρτιση, τα ακαδημαϊκά και λοιπά πιστοποιημένα προσόντα και η εμπειρία των υποψηφίων στο γνωστικό τους αντικείμενο, η επιτυχής παρακολούθηση προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης, η συμμετοχή σε μορφές παιδαγωγικής καθοδήγησης και η προϋπηρεσία σε σχολικές μονάδες του Δικτύου Πρότυπων Δημόσιων Σχολείων. Επιπλέον, απαιτείται επαγγελματική επάρκεια ενώ η απόδοση των υποψηφίων, προκύπτει από τις εκθέσεις αξιολόγησης, τους προσωπικούς φακέλους τους και από την παρατήρηση στην τάξη, από τους οικείους Συμβούλους Εκπαίδευσης.
Για την επιλογή τους, απαραίτητη είναι, ακόμη, η αξιολόγηση της προσωπικότητας και της γενικής συγκρότησης του υποψηφίου, όπως αξιολογούνται κατά την προφορική συνέντευξή του ενώπιον της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ..

Ο ρόλος της αξιολόγησης

Ένα βασικό χαρακτηριστικό των Ωνάσειων Σχολείων είναι η συνεχής αξιολόγηση του διδακτικού προσωπικού. Στόχος είναι η διατήρηση υψηλών προτύπων και η συνεχής βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου. Η αξιολόγηση θα γίνεται σε δύο επίπεδα:

Τακτική αξιολόγηση: Περιλαμβάνει επισκέψεις στην τάξη, ανατροφοδότηση από μαθητές και γονείς, καθώς και αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Αυτοαξιολόγηση: Οι εκπαιδευτικοί θα ενθαρρύνονται να αξιολογούν οι ίδιοι τη διδασκαλία τους, εντοπίζοντας τα δυνατά και αδύναμα σημεία της πρακτικής τους.

Κίνητρα και επαγγελματική ανάπτυξη

Για να προσελκύσουν τους καλύτερους εκπαιδευτικούς, τα Ωνάσεια Σχολεία προσφέρουν σημαντικά κίνητρα:

Ανταγωνιστικές αμοιβές: Οι εκπαιδευτικοί θα λαμβάνουν υψηλότερες αμοιβές από τον μέσο όρο, αντανακλώντας την απαίτηση για αριστεία.

Προοπτικές εξέλιξης: Θα παρέχονται ευκαιρίες για ανέλιξη σε διοικητικές θέσεις ή συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα του εξωτερικού.

Επιμόρφωση: Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση σε εξειδικευμένα σεμινάρια και συνέδρια.

Δείτε επίσης