Η ομιλία του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Π.Ε. και Δ.Ε στο Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα «Η Εθνική Πολιτική στον Αθλητισμό»

Στο πλαίσιο του Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα «Η Εθνική Πολιτική στον Αθλητισμό» το οποίο διοργάνωσε το Εθνικό Συμβούλιο Καταπολέμησης του Ντόπινγκ (Ε.Σ.ΚΑ.Ν.) υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, μίλησε ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Π.Ε. και Δ.Ε. κ. Δημήτριος Κερερές κατά την 4η Θεματική «Η αναγκαία Εθνική Πολιτική στον Αθλητισμό».

Στην ομιλία του στο Επιστημονικό Συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 9 Μαρτίου 2018 στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ε.Κ.Π.Α. (κτήριο «Κωστής Παλαμάς»), ο κ. Κερερές ανέπτυξε το θέμα «Ο σχολικός ως μέσω υιοθέτησης υγιούς τρόπου ζωής και ορθολογικής ανάπτυξης του αθλητισμού» αναφέροντας ότι:

«Η Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής ως αρμόδιο όργανο εκπροσώπησης του σχολικού αθλητισμού στη χώρα μας και παγκοσμίως, όπως περιγράφεται στο άρθρο 1 και 35 του νέου Οργανισμού του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, έχει ως επιχειρησιακό στόχο την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής της Φυσικής Αγωγής, της Αθλητικής Παιδείας και δραστηριότητας σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.

Η Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής, λαμβάνοντας υπόψη το σημαντικό ρόλο της καθημερινής άθλησης ως αναγκαίο μέσο για τους μαθητές/τριες, καταρχάς για τη δημιουργία υγιών πολιτών όπως επισημαίνεται και στις σχετικές εκθέσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, ο οποίος αναφέρει ότι στους μαθητές και τις μαθήτριες των περισσότερων σχολείων της Ευρώπης δεν δίνεται η δυνατότητα άθλησης τουλάχιστον για εξήντα (60) λεπτά ημερησίως, θεωρεί πρωταρχικό μέλημά της την ενεργοποίηση των εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ11, μέσω του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στις σχολικές μονάδες της χώρας, με την αναθεώρηση του τρόπου και των μέσων διδασκαλίας της και την αλλαγή προσανατολισμού ώστε το μάθημα να συμβάλλει στην καλή φυσική κατάσταση και υγεία των μαθητών/τριών.

Κύριος στόχος της Φυσικής Αγωγής στη σχολική κοινότητα δεν είναι μόνο η συμμετοχή σε σχολικές αθλητικές δραστηριότητες άλλα η εμπέδωση ενός υγιούς τρόπου ζωής, η υιοθέτηση αξιών και συμπεριφορών που θα επιτρέπουν στους μαθητές και αυριανούς πολίτες να ενταχθούν και να λειτουργήσουν αρμονικά και δημιουργικά στην κοινωνία.

Η Φυσική Αγωγή πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι έχει την ίδια βαρύτητα και αξία με όλα τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης δεδομένου ότι, επιπρόσθετα, ως μάθημα συνδέεται άμεσα και καταλυτικά με την υγεία των νέων.

Τα νέα προγράμματα σπουδών οφείλουν να εκσυγχρονίζονται ακολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις της Φυσικής Αγωγής, εισάγοντας νέους, καινοτόμους τρόπους άθλησης προς όφελος των μαθητών και με την αξιολόγησή τους τόσο από τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής όσο και από τις υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης συμβάλλουν στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της συνεχούς ανατροφοδότησης».

Αναφερόμενος στις παθογένειες οι οποίες έχουν καταγραφεί όπως η κατάργηση της θεσμικής περιφερειακής δομής των Γραφείων Φυσικής Αγωγής το 2012, κατάργηση των Τμημάτων Αθλητικής Διευκόλυνσης, κατάργηση αγώνων στα Γυμνάσια, κατακόρυφη μείωση του οικονομικού προϋπολογισμού κατά 70% από το 2010, μείωση των ωρών του μαθήματος σε όλες τις βαθμίδες) επεσήμανε ότι «παρ’ όλα αυτά η Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής προχώρησε, υπό αντίξοες συνθήκες, στην υλοποίηση και εφαρμογή του αντικειμένου της κολύμβησης στο πλαίσιο του μαθήματος Φυσικής Αγωγής στους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄ Τάξης των Δημοτικών σχολείων της χώρας, από το 2016. Το μάθημα τυγχάνει ευρείας αποδοχής όχι μόνο από τη σχολική κοινότητα τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων αλλά και από την αυτοδιοίκηση, την Περιφέρεια, το Υπουργείο Εσωτερικών και την Κολυμβητική Ομοσπονδία Ελλάδας. Τονίζοντας τη σημαντική αρωγή της Γενική Γραμματείας Αθλητισμού, με την οποία συμπορευόμαστε εξ αρχής και μέσω συμφώνου συνεργασίας για την υλοποίηση του μαθήματος το οποίο το σχολικό έτος 2016-2017 υλοποιήθηκε σε 42.000 μαθητές και μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με συμμετοχή 2.200 τμημάτων και προσελήφθησαν μέσω της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και της Κολυμβητικής Ομοσπονδίας Ελλάδας διακόσιοι είκοσι (220) Πτυχιούχοι Φυσικής Αγωγής. Το τρέχον σχολικό έτος, παρόλη την καθυστέρηση στην έναρξη του μαθήματος εκτιμούμε σύμφωνα με τα μέχρι τώρα συγκεντρωτικά στοιχεία ότι ο αριθμός θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα ενώ έχουν προσληφθεί εκατό σαράντα τέσσερις (144) Πτυχιούχοι Φυσικής Αγωγής. Τα προγράμματα αθλητικών δράσεων στα Γυμναστήρια αρμοδιότητας ΥΠ.Π.Ε.Θ., ΦΩΚΙΑΝΟ και ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ συνεχίζονται για δεύτερη σχολική χρονιά, με μεγάλη επιτυχία, στο πλαίσιο των οποίων τα σχολεία πραγματοποιούν αθλητικές διδακτικές επισκέψεις και γνωριμία με νέες καινοτόμες δράσεις και αθλήματα άλλα και ταυτόχρονα γνωριμία με την ιστορία του αθλητισμού στους ιστορικούς, αυτούς χώρους. Στόχος μας είναι η διεύρυνση μέσω της υλοποίησης αντίστοιχων προγραμμάτων, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού στα Εθνικά Αθλητικά Κέντρα και Γυμναστήρια καθώς και προγράμματα με άλλους φορείς, εγκεκριμένα από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. Ήδη ένα τέτοιο πρόγραμμα υλοποιείται μέσω της Περιφερειακής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας στο Καυταντζόγλειο Στάδιο Θεσσαλονίκης.

Στις ίδιες αθλητικές εγκαταστάσεις υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Erasmus + Sport, το ευρωπαϊκό πρόγραμμα DiCoR για τους πρόσφυγες όπου είχαν την ευκαιρία νέοι άνω των δεκαπέντε ετών να συμμετάσχουν σε αθλητικές δραστηριότητες.

Ο σχολικός αθλητισμός κινείται μέσω του μαθήματος Φυσικής Αγωγής, τους ενδοσχολικούς αγώνες και τους αγώνες αθλοπαιδείας με τη μαζική συμμετοχή των μαθητών/τριών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και του αγωνιστικού αθλητισμού στον οποίο συμμετέχουν μαθητές/τριες-αθλητές/τριες που με τις διακρίσεις τους στους πανελλήνιους σχολικούς αγώνες εξελίσσονται και πρωτεύουν σε υψηλού επιπέδου διοργανώσεις.

Οι Πανελλήνιοι Αγώνες ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. βρίσκονται σε εξέλιξη, (21 αθλήματα, 66.000 μαθητές σχ. Έτος 2016-2017) στους οποίους συμμετέχουν μαζικά οι μαθητές και οι μαθήτριες των Λυκείων ενώ παράλληλα διακρίνονται μέσα από τη διεξαγωγή των αγώνων και εκείνοι οι μαθητές και οι μαθήτριες –αθλητές /τριες με υψηλές επιδόσεις οι οποίοι μοριοδοτούνται επιπλέον για την εισαγωγή τους σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Παράλληλα, η χώρα εκπροσωπείται με τις νικήτριες ομάδες και μαθητές/τριες-αθλητές/τριες σε Παγκόσμιους Σχολικούς Αγώνες. Στο πλαίσιο της ενημέρωσης και πρόληψης του ντόπινγκ η υπηρεσία μας είναι σε συνεργασία με το ΕΣΚΑΝ και τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού για την από κοινού ανάληψη δράσεων στα σχολεία και ελέγχου κατά τη διεξαγωγή των Πανελλήνιων Σχολικών Αγώνων Λυκείων.

Η διασύνδεση του σχολικού αθλητισμού με τον πανεπιστημιακό επιτεύχθηκε και με εισήγησή μας, εντάσσοντας τις αθλητικές δραστηριότητες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μέσω του νέου Οργανισμού του ΥΠ.Π.Ε.Θ., στη Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής, δίνοντας την ευκαιρία να δράσουμε σε ένα νέο πεδίο και εξαρτάται από τη δική μας συνεργασία και έμπρακτη στήριξη να επιτύχουμε εκείνα τα αποτελέσματα ώστε κάθε μαθητής και μαθήτρια, κάθε νέος και νέα, να υιοθετήσουν έναν υγιή τρόπο ζωής, μέσω της άθλησης.

Παράλληλα, έχουμε εισηγηθεί και πρόκειται να ενσωματωθεί στις νέες Δομές Εκπαίδευσης, ο ορισμός υπευθύνων Φυσικής Αγωγής και Σχολικού Αθλητισμού προκειμένου να εξασφαλισθεί θεσμικά η λειτουργία των Ομάδων Φυσικής Αγωγής ανά Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την υλοποίηση των σχολικών αθλητικών δραστηριοτήτων και αγώνων.

Η άμεση συνεργασία της υπηρεσίας μας με τις Αθλητικές Ομοσπονδίες οι οποίες υπάγονται και εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και η από κοινού αποδοχή ενός νέου, ορθολογικού πλαισίου τόσο για τη διευκόλυνση των μαθητών/τριων –αθλητών/τριων όσο και του αναπτυξιακού προγράμματος διασύνδεσης με το σχολικό αθλητισμό, θέτει τις προϋποθέσεις οι οποίες απαιτούνται για την ανάπτυξη του υγιούς αθλητισμού».

Ο κ. Κερερές αναφερόμενος στον στόχο για μια εθνική πολιτική για τη Φυσική Αγωγή και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Διεύθυνσης ανέφερε τις προτάσεις προς αυτή την κατεύθυνση οι οποίες είναι:

  1. 1. Ο εκσυγχρονισμός των αναλυτικών προγραμμάτων Φυσικής Αγωγής, με έμφαση στη βελτίωση της φυσικής και κινητικής κατάστασης των νέων και την επιστημονική παρακολούθηση της ανάπτυξης τους, κάτι το οποίο ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη,
  2. 2. Η επανένταξη της Φυσικής Αγωγής στη ζωή του σχολείου, με ικανό χρόνο στο ωρολόγιο πρόγραμμα, κάλυψη των κενών σε καθηγητές Φυσικής Αγωγής, παρακολούθηση από ειδικευμένους επιστήμονες και προληπτικό έλεγχο της υγείας των μαθητών,
  3. 3. Η θεσμοθέτηση εναλλακτικών μορφών Φυσικής Αγωγής, σύνδεση με τα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας και άλλων φορέων, αξιοποίηση αθλητικών εγκαταστάσεων της σχολικής μονάδας και σύνδεσης με τη τοπική αυτοδιοίκηση και τον εξωσχολικό αθλητισμό,
  4. 4. Το επιστημονικό σύστημα καταγραφής και μέτρησης όλων των μαθητών/τριών, έχει ήδη ενσωματωθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα myschool η αθλητική μαθητική ταυτότητα για τους μαθητές/τριες των Λυκείων και βρίσκεται σε επεξεργασία η δημιουργία νέων πεδίων για την ηλεκτρονική καταχώρηση στοιχείων αθλητικού περιεχομένου και η δημιουργία δικτύου διευκόλυνσης των μαθητών/τριων –αθλητών/τριων,
  5. 5. Η σύνδεση του σχολείου με τους αθλητικούς χώρους προκειμένου να υλοποιούνται αθλητικά προγράμματα και δράσεις, ρητή απαγόρευση δημιουργίας νέων σχολικών μονάδων χωρίς αθλητικές εγκαταστάσεις. Ήδη σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού έχει ξεκινήσει πρόγραμμα βελτίωσης και διαμόρφωσης των αύλειων χώρων των σχολικών μονάδων.

Ο κ. Κερερές ολοκληρώνοντας την ανάπτυξη της θεματολογίας του ανέφερε:

«Είναι αυτονόητο ύστερα από τις τόσες μελέτες και καταγραφές της επιστημονικής κοινότητας, ότι η αύξηση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης ακόμη και σε καθημερινή βάση αν ήταν δυνατό, θα ήταν επιβεβλημένη πρωτίστως για λόγους ΥΓΕΙΑΣ.

Οι τρείς φορές εβδομαδιαίως, σύμφωνα με την εισήγηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αποτελούν το ελάχιστο ερέθισμα για να θεμελιωθούν καρδιαγγειακές και μεταβολικές προσαρμογές στον ανθρώπινο οργανισμό, ρύθμιση του σωματικού βάρους και καταπολέμηση της παχυσαρκίας η οποία παρουσιάζει επικίνδυνα αυξητικές τάσεις στους νέους, τα τελευταία χρόνια.

Είμαστε σε άμεση συνεργασία πρωτίστως με το Ι.Ε.Π., προκειμένου και η αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων να εναρμονιστεί με κατεύθυνση την προαγωγή υγείας, αλλά και με άλλους αρμόδιους φορείς, ώστε η διάθεση των ωρών για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής να ακολουθεί και τις ανάγκες της κοινωνίας μας μέσω ποικίλων αθλητικών δραστηριοτήτων.

Με βάση το συνολικό χρόνο σχολικών μαθημάτων θα κριθεί και η θέση του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, το οποίο σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να υλοποιείται από τους Καθηγητές Φυσικής Αγωγής ως και η μοναδική ειδικότητα που εκπαιδεύεται σε πανεπιστημιακό επίπεδο για να προσφέρει αποτελεσματικά για την ευρωστία του ατόμου προπονητικά ερεθίσματα (καρδιαγγειακή αντοχή, ευλυγισία, μυϊκή ενδυνάμωση) με ασφάλεια και χωρίς τραυματισμούς σύμφωνα με τις εισηγήσεις του Ι.Ε.Π.

Όλα όσα ανέφερα αποτελούν το βασικό κορμό και τη δική μας κατεύθυνση για εθνική πολιτική στο σχολικό αθλητισμό και τον αθλητισμό γενικότερα στη σύγχρονη Ελλάδα, με προνομιακή στήριξη από την πολιτεία η οποία οφείλει να είναι αρωγός του αθλητισμού στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, με σύγχρονες, ασφαλείς και προσβάσιμες σε όλους υποδομές.

Θεωρούμε κοινωνικό δικαίωμα κάθε πολίτη, να έχει ίσες ευκαιρίες για συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες και μάλιστα χωρίς διακρίσεις με βάση το φύλο, το χρώμα, την εθνική καταγωγή, τις θρησκευτικές πεποιθήσεις, την οικονομική κατάσταση κλπ. Αυτός ο αθλητισμός πρέπει να αναπτύσσεται εκεί που βρίσκονται οι άνθρωποι και ιδίως οι νέοι και προς αυτή την κατεύθυνση προσανατολιζόμαστε μέσω του σχολικού αθλητισμού σε συνεργασία με όλους του εμπλεκόμενους φορείς (Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, ΕΣΚΑΝ, ΣΕΦΑΑ της χώρας, Αθλητικές Ομοσπονδίες, Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, Υπουργείο Υγείας, Αυτοδιοίκηση κ.ά)».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025