Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,αξιότιμη κυρία Υφυπουργέ, η τρίτη φάση του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας έχει ξεκινήσει με πολλά προβλήματα για μία ακόμη φορά. Μερικά από αυτά σας παραθέτουμε παρακάτω:

ΟΛΤΕΕ

  • Σε πολλές σχολικές μονάδες, τμήματα δεν έχουν πάρει έγκριση λειτουργίας και αναγκάζονται οι μαθητευόμενοι κυρίως από την επαρχία να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις στην πλησιέστερη σχολική μονάδα όπου έχει δημιουργηθεί αντίστοιχο τμήμα.
  • Αποτράπηκε ακόμη και η μεταφορά των μαθητών σε διπλανό νομό για την παρακολούθηση του προγράμματος ακόμα και στους μαθητευόμενους που είχαν εξασφαλίσει θέση εργοδότη διότι, από ότι διαφαίνεται τα οδοιπορικά έχουν κοπεί για τους εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει την εποπτεία της μαθητείας.
  • Τα χρονοδιαγράμματα είναι πολύ πιεστικά και ο φόρτος εργασίας πολύ μεγάλος, οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν τη μαθητεία, δεν εξασφαλίζονται με το ωράριο της εποπτείας αλλά και της διδασκαλίας της μαθητείας, καθώς καθυστερεί να έρθει η απόφαση διάθεσης των εκπαιδευτικών που την έχουν αναλάβει στα Ε.Κ., με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί είναι πιεσμένοι με τη διδασκαλία των μαθημάτων του ωραρίου τους και εργάζονται μετά το πέρας λειτουργίας του σχολείου για την γραφειοκρατία της μαθητείας, η οποία είναι ιδιαίτερα μεγάλη.
  • Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στην νομοθεσία για τη λειτουργία των τμημάτων μαθητείας, όταν εμπλέκονται δύο διαφορετικές σχολικές μονάδες (ΕΠΑ.Λ. και Ε.Κ.). Ο ορισμός του υπεύθυνου εκπαιδευτικού για την υλοποίηση της μαθητείας από το ΕΠΑ.Λ. ενδέχεται να γίνετε τον Σεπτέμβριο όταν ακόμα δεν υπάρχει διευρυμένος σύλλογος Ε.Κ. και στη συνέχεια υπάρχει πιθανότητα εμπλοκής στην ανάθεση από τον διευρυμένο σύλλογο του Ε.Κ. να ανατεθεί η μαθητεία στους συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς των ΕΠΑ.Λ και στο ωράριο λειτουργίας της, καθώς η ανάθεση της από το ΕΠΑ.Λ. έγινε με συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
  • Η διαρχία με την εμπλοκή δύο διευθυντών στην υλοποίηση του προγράμματος, οι οποίοι συχνά έχουν διαφορετική αντίληψη λειτουργίας της μαθητείας, φέρνει τους εκπαιδευτικούς σε δύσκολη θέση οι οποίοι είναι στη μέση χωρίς να ξέρουν τι απόφαση να πάρουν.
  • Όπως και στις ηλεκτρονικές εγγραφές για το νέο σχολικό έτος, έτσι και εδώ τα ίδια ακριβώς προβλήματα παρατηρήθηκαν, όπου για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν λειτουργούσε η διεπαφή των σχολικών μονάδων στην πλατφόρμα e-mathiteia για την εποπτεία των δηλώσεων και τα σχολεία δεν γνώριζαν τις εγγραφές των μαθητευόμενων παρά μόνο όσων ήρθαν στις σχολικές μονάδες για να ρωτήσουν διαδικαστικά θέματα ή να δηλώσουν ότι έκαναν λάθος στην αίτηση την οποία φυσικά η σχολική μονάδα δεν μπορούσε να δει με συνέπεια να υπάρχει μια εσφαλμένη εικόνα από το υπουργείο σχετικά με τις εγγραφές.
  • Το Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα Πιστοποίησης Αποφοίτων του Μεταλυκειακού έτους – τάξης Μαθητείας καθώς και οι εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ πρέπει να οργανωθούν καλύτερα και να υπάρξει ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών πάνω στα θέματα και στις ερωτήσεις καθώς και τον τρόπο εξέτασης ώστε να υπάρχει μια βάση εκπαιδευτικών που να μπορούν να αναλάβουν υπεύθυνα τις εξετάσεις και την διδασκαλεία των 35 ωρών.

Ζητάμε

Να δοθεί η δυνατότητα έκδοσης σπουδαστικής ταυτότητας στους μαθητευόμενους, όπως στα Ι.Ε.Κ. για έκπτωση στις μετακινήσεις από και προς τις επιχειρήσεις, με τα ΜΜΜ των μαθητευομένων μιας και η αποζημίωση για την εργασία είναι ελάχιστη και τα έξοδα της μετακίνησης πολλά.

  • Σε κάθε Διεύθυνση να διασφαλιστεί η λειτουργία όλων των ειδικοτήτων των τμημάτων μαθητείαςκαι να μην υπάρχει αποκλεισμός μαθητευομένων λόγω μη λειτουργίας ειδικοτήτων.
  • Την αύξηση της αποζημίωσης των μαθητευομένων με το μισθό του εξειδικευμένου τεχνίτη μιας και είναι πτυχιούχοι και όχι ανειδίκευτοι εργάτες.
  • Να θεσμοθετηθεί η ασφαλιστική κάλυψη των εκπαιδευτικών (σε περίπτωση ατυχήματος) κατά την μετάβασή και αναχώρησή τους στον τόπο εποπτείας .
  • Να αποπληρωθούν άμεσα οι εκπαιδευτικοί που δούλεψαν στην πιλοτική φάση και υπήρχε αποζημίωση για αυτούς καθώς και τα οδοιπορικά και οι υπερωρίες όλων των εκπαιδευτικών που απασχολήθηκαν στις προηγούμενες φάσεις της μαθητείας.
  • Να υπάρχει άμεση πρόσβαση των σχολικών μονάδων στην πλατφόρμα, ώστε να γίνεται σωστή εποπτεία των εγγραφών και άρα κατάλληλη και αποτελεσματική οργάνωση των τμημάτων για την σωστή λειτουργία της μαθητείας, οπότε θα διευκολυνθούν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, αλλά θα ικανοποιηθούν και οι εργοδότες.
  • Να μεταφερθεί η πλήρης αρμοδιότητα λειτουργίας του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας αποκλειστικά στα Εργαστηριακά Κέντρα. Τα ΕΠΑ.Λ. είναι επιφορτισμένα με πολλή γραφειοκρατία και η διαρχία, που υπάρχει, προκαλεί πολλά προβλήματα λόγω διαφορετικής αντίληψης στο τρόπο λειτουργίας του προγράμματος. Ως παράδειγμα να αναφέρουμε πως την αναπλήρωση των ωρών την αποφασίζει ο διευθυντής μιας άλλης σχολικής μονάδας, για την εφαρμόσουν εκπαιδευτικοί και σχολείο που δεν είναι της αρμοδιότητάς του, και δεν γνωρίζει την λειτουργία του. Επιπρόσθετα τα Ε.Κ. με την ισχύουσα νομοθεσία έχουν την αρμοδιότητα του ορισμού του επόπτη εκπαιδευτικού, των διδασκόντων των μαθημάτων αφού είναι αποκλειστικά εργαστηριακά, την τήρηση των απουσιών και του αναλυτικού προγράμματος αλλά και την πλήρη οργάνωση και εποπτεία του Προπαρασκευαστικού Προγράμματος Πιστοποίησης των Αποφοίτων, και την διεξαγωγή των εξετάσεων πιστοποίησης.

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025