Τη Μεγάλη εβδομάδα επέλεξε το ΥΠΕΘ για να δημοσιεύσει τον σχεδιασμό του και τις αποφάσεις του για το Δημοτικό Σχολείο. Ντυμένες με τα φανταχτερά λόγια περί καινοτομιών, του προεδρεύοντος του «διαλόγου» κ.Λιάκου και με τις ωδές περί ευελιξίας του προέδρου του ΙΕΠ κ. Κουζέλη. Αν υποθέσουμε ότι η χρόνος που συμβαίνει ένα γεγονός ενέχει ισχυρότατο συμβολισμό, τότε οι εξαγγελίες αρμόζουν στην Εβδομάδα των Παθών, που λέει ο λαός μας.
Η απόσυρση της τροπολογίας για τους αναπληρωτές, σημαντική νίκη του εκπαιδευτικού κινήματος….
Τη Μεγάλη Τρίτη ο Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την απόσυρση της διάταξης της τροπολογίας για τον τρόπο πρόσληψης των αναπληρωτών μετά τις μεγάλες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών. Όσο κι αν προσπάθησε το υπουργείο να διασπάσει τους αναπληρωτές δημιουργώντας ψεύτικα διαφορετικά συμφέροντα δεν το κατάφερε. Σε πείσμα της ηγεσίας του κυριάρχησε το αίτημα για μαζικούς μόνιμους διορισμούς, το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία.
…..ωστόσο αμέσως μετά φάνηκε «η γύμνια του βασιλιά»
Αποδείχτηκε με τον πλέον περίτρανο τρόπο η προσχηματικότητα του λεγόμενου «Εθνικού Διαλόγου». Οι αποφάσεις του ΥΠΕΘ δεν συζητήθηκαν με κανέναν, πέραν των συμβούλων του Υπουργού, υπό τις διαρκείς υποδείξεις του ΟΟΣΑ-ΕΕ και με τους στατιστικολόγους του 6ου ορόφου να αναλύουν δεδομένα, να κόβουν μηδενικά από τους αριθμούς τους, αγνοώντας ότι πίσω τους βρίσκονται εκπαιδευτικοί και μαθητές. Για μια ακόμη φορά αποδείχτηκε ότι η χρήση του «διαλόγου» έχει στόχο να νομιμοποιήσει ειλημμένες αποφάσεις και να ρίξει στάχτη στα μάτια όσων δεν έχουν άμεση σχέση με την κατάσταση της παιδείας, αλλά ενημερώνονται από τους τηλεοπτικούς δέκτες. Με αυτό τον τρόπο μια σταθερή μικρή ομάδα συμβούλων, «ειδικών» και τεχνοκρατών, παίζοντας παιχνίδια επικοινωνίας, κατέληξε σε προτάσεις και σχεδιασμούς για την παιδεία. Τελικά οι μόνοι που συμμετείχαν στο διάλογο ήταν η ΕΕ και ο Σόιμπλε δια του επιτετραμμένου του υπουργού οικονομικών και ο ΟΟΣΑ δια των υποχρεώσεων που έχουν υπογράψει όλες οι κυβερνήσεις. Υποχρεώσεις που απορρέουν από την έκθεση που συνέταξε ο ΟΟΣΑ κατά παραγγελία της Άννας Διαμαντοπούλου.
Σύμφωνα λοιπόν με την υπουργική απόφαση:
- · καταργείται η πρωινή ζώνη του ολοήμερου (7-8π.μ.)
- · καταργείται ο δάσκαλος του ολοήμερου. Η ώρα της σίτισης και της Μελέτης θα καλύπτεται από τις πλεονάζουσες ώρες των δασκάλων της πρωινής ζώνης.
- · μειώνονται οι ώρες των ειδικοτήτων (Αγγλικά, Μουσική, Θεατρική Αγωγή, Φυσική Αγωγή, Πληροφορική)
- · κόβονται γνωστικά αντικείμενα (Θεατρική Αγωγή και Ευέλικτη Ζώνη στην Ε’ και στη Στ’).
- · μειώνονται οι ώρες που διδάσκει ο δάσκαλος στην κάθε τάξη κατά 2 ώρες σε όλες τις τάξεις των ΕΑΕΠ, 2 ώρες στην Α και Β τάξη και 5 ώρες από τη Γ τάξη και πάνω στα κλασικά ολοήμερα με τη μείωση των ωρών σε γνωστικά αντικείμενα.
- · Σε κάθε τμήμα ολοήμερου, θα εναλλάσσονται εβδομαδιαία μέχρι και δέκα διαφορετικοί εκπαιδευτικοί (δάσκαλοι και ειδικότητες)!!
Το υπουργείο παιδείας γενικεύει το σχολικό μοντέλο του κατακερματισμού της γνώσης και των αντικειμένων, κομμένο και ραμμένο στα όρια των μνημονιακών περιορισμών.
Με ποια κριτήρια ασκεί εκπαιδευτική πολιτική η κυβέρνηση και το ΥΠΕΘ; Το πρώτο κριτήριό τους είναι οι μνημονιακές οικονομικές δεσμεύσεις που έχουν υπογράψει. Δηλαδή οι περικοπές σε σχολεία, εκπαιδευτικούς, μαθητές και χρηματοδότηση. Κριτήριό τους δεν είναι οι ανάγκες των μαθητών, αλλά οι ανάγκες των δανειστών. Κριτήριό τους δεν είναι η σταθερή εργασία, αλλά η εργασιακή ευελιξία και ομηρία. Κριτήριό τους δεν είναι το σχολείο όπου αμβλύνονται οι κοινωνικές και ταξικές ανισότητες, δεν είναι το σχολείο της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, αλλά το πολυδιασπασμένο φθηνό και ευέλικτο σχολείο της αγοράς. Άρα πίσω από τα λόγια περί παιδείας και των μεγαλοστομιών περί «ποιότητας», το συγκεκριμένο σχέδιο περιλαμβάνει:
- · 6.500 λιγότερους εκπαιδευτικούς στα Δημοτικά Σχολεία για την επόμενη χρονιά, λόγω των εκτεταμένων περικοπών στην Πρωινή Ζώνη, στις ώρες του Ολοήμερου και στα τμήματα του Ολοήμερου, με την προοπτική της κατάργησης και των υπαρχόντων οργανικών θέσεων που καλύπτουν αυτές τις θέσεις.
- · χιλιάδες λιγότερους μαθητές στα ολοήμερα τμήματα, αφού προϋπόθεση εγγραφής με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, θα αποτελεί η αποδεδειγμένη εργασία και των δύο γονέων.
- · 100.000.000 ευρώ λιγότερες δαπάνες για εκπαιδευτικό προσωπικό. Προετοιμασία της μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης για τις σχολικές μονάδες, μέσω των εξαγγελιών, δια στόματος Λιάκου, για αυτονομία των σχολείων σε προγράμματα και πόρους…
- · Χιλιάδες περικοπές στην παράλληλη στήριξη και την Ειδική Αγωγή.
- · Εκτεταμένες υποβαθμίσεις, συμπτύξεις, συγχωνεύσεις σχολείων και νηπιαγωγείων.
Με λίγα λόγια το πρώτο κριτήριό τους είναι οι περικοπές. Περικοπές σε τέτοιο βαθμό που δεν είχαν τολμήσει να κάνουν ούτε οι πιο νεοφιλελεύθεροι προκάτοχοί τους στο Υπουργείο Παιδείας. Οι περικοπές αυτές θα δημιουργήσουν τη βάση για εκτεταμένες μετακινήσεις εκπαιδευτικών τον Σεπτέμβριο, εντός και εκτός ΠΥΣΠΕ, θα μηδενίσουν τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις, θα ελαχιστοποιήσουν τις προσλήψεις αναπληρωτών. Και όλα αυτά ενώ μέχρι πριν μερικές εβδομάδες μιλούσαν για…..20.000 διορισμούς. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της εφαρμογής των πολιτικών των μνημονίων, της Ε.Ε. και του ΔΝΤ. Αν συνυπολογίσουμε τις περικοπές εκπαιδευτικών στην παράλληλη στήριξη, τις περικοπές στη Ββάθμια εκπαίδευση και τις περικοπές στην προσχολική Αγωγή, τότε μιλάμε για τουλάχιστον 10.000 εκπαιδευτικούς λιγότερους την επόμενη χρονιά.
Με αυτό τον τρόπο προετοιμάζει το δρόμο στον επερχόμενο Μητσοτάκη, ώστε (κατά την προσφιλή πρακτική τύπου ΕΡΤ) να καταργήσει εν μία νυκτί 10.000 οργανικές θέσεις, να αυξήσει το ωράριο, να συγχωνεύσει σχολεία και νηπιαγωγεία, να μετακινεί όπου και όπως θέλει χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Το νομοθετικό πλαίσιο θα το έχει έτοιμο. Του το ετοιμάζει βήμα – βήμα ο συνεργάτης του κ. Φίλης. Αντίστοιχα οι «αντιπολιτευτικές» κορώνες της ΝΔ στη Βουλή δεν αποτελούν παρά το πρόσχημα των βαθύτατων ευχαριστιών προς την εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης. Να μη γίνουν όμως και ρεζίλι φιλώντας τους σταυρωτά…
Οι αριθμοί έχουν τη δική τους γλώσσα….
Σε ένα 12θεσιο σχολείο ΕΑΕΠ, με το νέο πρόγραμμα μειώνονται οι ώρες των δασκάλων κατά 29 στο πρωινό πρόγραμμα (12 τμήματα επί 2 ώρες = 24 ώρες + 5 ώρες της πρωινής ζώνης). Στην απογευματινή ζώνη, στην περίπτωση που θα λειτουργεί μόνο ένα τμήμα – που απ’ ότι φαίνεται αυτό είναι στις προθέσεις του Υπουργείου με βάση και τους αυστηρούς περιορισμούς που βάζει για την εγγραφή των μαθητών στο ολοήμερο – από 15 ώρες του δασκάλου πάμε στις 10 ( 5 ώρες σίτιση + 5 ώρες μελέτη) που θα καλύπτονται από τις πλεονάζουσες ώρες των δασκάλων του πρωινού προγράμματος. Οι ώρες των ειδικοτήτων μειώνονται κατά 36 (12 ώρες Αγγλικά, 8 ώρες Γυμναστική, 8 ώρες Πληροφορική, 4 ώρες Μουσική, 4 ώρες Θεατρική Αγωγή). Από αυτές οι 5 θα διατεθούν στο ολοήμερο πρόγραμμα, άρα πάμε στις 31. Σύνολο ωρών που θα «περισσεύουν» 50!
Σε ένα 6θεσιο κλασικό ολοήμερο, οι ώρες των δασκάλων στο πρωινό πρόγραμμα μειώνονται κατά 29 ( Α τάξη -2, Β τάξη -2, από -5 σε Γ,Δ,Ε και Στ = -24. Με τις 5 ώρες της πρωινής ζώνης πάμε σε -29). Παίρνοντας όμως υπόψη ότι στα κλασσικά ολοήμερα οι δάσκαλοι του ολοήμερου κάλυπταν από 20 διδακτικές ώρες, η κατάργησή τους σημαίνει μείωση τουλάχιστον 10 ωρών (για τα σχολεία που υπήρχε μόνο ένα τμήμα ολοήμερου). Οι ώρες των ειδικοτήτων αυξάνονται κατά 24 (2 Αγγλικά, 6 Πληροφορική, 4 Θεατρική Αγωγή, 4 Φυσική Αγωγή, 8 ώρες Εικαστικά). Η αύξηση αυτή όμως αντισταθμίζεται και με το παραπάνω με την αντίστοιχη μείωση ωρών στα πρώην ΕΑΕΠ. Στα παραπάνω πρέπει να συνυπολογίσουμε τη δυνατότητα που δίνεται να διδάσκουν Φυσική Αγωγή και Αισθητική Αγωγή οι ΠΕ70 στην περίπτωση αδυναμίας κάλυψης του αντικειμένου από τον αντίστοιχο εκπαιδευτικό ειδικότητας
ΕΣΠΑ: Η «ευλογία» που έγινε κατάρα….
Όλες οι προσπάθειες «αναμόρφωσης» των προγραμμάτων από τη Διαμαντοπούλου και μετά δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένα σχολείο ακριβό στα χαρτιά και φτηνό στην υλοποίησή του. Και το λέμε αυτό, γιατί οι αλλαγές αυτές διαρκούν όσο και η χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ. Όσο κι αν προσπαθούσαν οι κυβερνήσεις και οι παρατάξεις που τις στήριζαν να παρουσιάσουν τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις ως «ευλογία» αποδείχθηκε πολύ γρήγορα ότι ήταν η υπογραφή της εργασιακής θανατικής καταδίκης για χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι: από τα 340 εκατομμύρια ευρώ που προβλέπονται στο ΕΣΠΑ 2014-2020 για τις προσλήψεις αναπληρωτών, ήδη έχουν δαπανηθεί τα 160 εκατομμύρια. Με άλλα λόγια: προβλέπονται μόλις 190 εκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα 4 χρόνια. Για τη σχολική χρονιά 2016-17, μιλάμε για πάνω από 7.000 λιγότερες προσλήψεις μέσω ΕΣΠΑ. Το Υπουργείο Παιδείας λοιπόν στην «κοπτοραπτική» του πήρε υπόψη του και αυτό το δεδομένο. Η «σύμπτωση» των αριθμών, το πόσοι εκπαιδευτικοί λιγότεροι χρειάζονται με το νέο πρόγραμμα και το πόσες λιγότερες προσλήψεις αναπληρωτών μπορούν να κάνουν, δεν είναι τυχαία. Τα κομπιουτεράκια και τα Excel πήραν φωτιά για να «βγουν τα νούμερα». Οποιαδήποτε επίκληση σε παιδαγωγικούς λόγους είναι παραμύθια της Χαλιμάς.
Αντί επιλόγου
Το «Ενιαίο» Ολοήμερο Σχολείο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ αποτελεί συνέχεια της συντηρητικής αναδιάρθρωσης στην εκπαίδευση των προκατόχων τους. Αποτελεί πλήρη ευθυγράμμιση των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ, που θεωρούν ότι το δημόσιο σχολείο πρέπει να έχει «αποτελέσματα» με όσο το δυνατόν λιγότερο οικονομικό κόστος. Αποτελεί πλήρη ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις των «θεσμών» για ακόμα μεγαλύτερες περικοπές στο δημόσιο, αφού μετά την ψήφιση του αντιασφαλιστικού εκτρώματος θα υπάρξουν νέα μέτρα ύψους 5,2 δις με βασική αιχμή τη διάλυση του δημόσιου τομέα. Ας μην ξεχνάμε ότι το «Νέο Σχολείο» της Διαμαντοπούλου και στη συνέχεια του Αρβανιτόπουλου που με τόσο πάθος υπερασπίζονται η ΔΑΚΕ και η ΠΑΣΚΕ ήταν το σχολείο της περικοπής των δαπανών, των συγχωνεύσεων, της αξιολόγησης, της διαθεσιμότητας, του κατακερματισμού των γνώσεων.
Είναι απολύτως φανερό ότι το υπουργείο Παιδείας βαθαίνει-επεκτείνει αντιδραστικά το φτηνό, ευέλικτο, κατακερματισμένο σχολείο της αγοράς της Διαμαντοπούλου και του Αρβανιτόπουλου, πετώντας σα στυμμένη λεμονόκουπα τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων και τους δασκάλους/νηπιαγωγούς ώστε να ταιριάζει γάντι στην Παιδεία των περικοπών και των μνημονίων! Επαναφέρει όλες τις αντιδραστικές εγκυκλίους των υπουργών παιδείας όλων των μνημονιακών κυβερνήσεων (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και όλων των συνδυασμών τους) και μάλιστα δίνοντάς τους ανελαστικό χαρακτήρα!
Στο σχολείο του Φίλη, όπως και στο σχολείο της Διαμαντοπούλου και του Αρβανιτόπουλου, η ελαστική εργασία, οι απολύσεις και η διαρκής κινητικότητα μέσω των υπεραριθμιών και των μετακινήσεων είναι οργανικό κομμάτι του. Το σχολείο αυτό, όποιο όνομα κι αν έχει, «γεμίζει» με ό,τι είναι διαθέσιμο από διδακτικά αντικείμενα και προσωπικό ανάλογα με τις πιστώσεις ΕΣΠΑ και τον κρατικό προϋπολογισμό. Βασίζεται στην ελαστική εργασία σε βάρος της μόνιμης και σταθερής. Είναι «αριστοτεχνικά» φτιαγμένο ώστε να λειτουργεί τη μια χρονιά με 30 εκπαιδευτικούς και την επόμενη με τους μισούς που κάνουν τις ώρες των υπολοίπων!
Τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, όσο κι αν προσπαθεί η κυβέρνηση να μας πείσει για το αντίθετο, δεν μπορούν να ικανοποιούνται με χιλιάδες λιγότερους εκπαιδευτικούς, με ουσιαστική διάλυση της ειδικής αγωγής, με συγχωνεύσεις και καταργήσεις νηπιαγωγείων, με ανυπαρξία υποστηρικτικών και αντισταθμιστικών δομών.
Συνάδελφοι –ισσες
Αν δεν αγωνιστούμε τώρα ενάντια στις περικοπές, διεκδικώντας μόνιμους, μαζικούς διορισμούς, οργανικές θέσεις για τις ειδικότητες, διαφύλαξη των εργασιακών και επαγγελματικών δικαιωμάτων, θα βρεθούμε σε ένα τοπίο εργασιακής κινητικότητας, ομηρίας και ανεργίας.
Κάθε εκπαιδευτικός που δεν επαναπροσλαμβάνεται τη νέα χρονιά, αντιστοιχεί, για το εκπαιδευτικό κίνημα, με ΑΠΟΛΥΣΗ! Απόλυση δεν είναι μόνο να διώχνεις μόνιμους αλλά και να μην επαναπροσλαμβάνεις όσους υπηρετούν το δημόσιο σχολείο με οποιαδήποτε σχέση εργασίας! Ειδικά αυτή την εποχή όπου η ανεργία έφτασε στο 28% και στους νέους ως 35 ετών στο 60%, είναι καθήκον κάθε ταξικού σωματείου να υπερασπιστεί με απόλυτο τρόπο χωρίς αποσιωπητικά, το πιο βαριά πληττόμενο τμήμα των εργαζομένων, τους ελαστικά εργαζόμενους!
Διεκδικούμε:
- · Άμεση απόσυρση της Υπουργικής απόφασης και όλων των εγκυκλίων και τροπολογιών για τα νηπιαγωγεία, την ειδική αγωγή, την κατάργηση ενισχυτικής διδασκαλίας
- · Μαζικούς , μόνιμους διορισμούς για την κάλυψη όλων των αναγκών/ Δημιουργία οργανικών θέσεων για τις ειδικότητες εκπαιδευτικών
- · Καμιά απόλυση – κανένας αναπληρωτής χωρίς δουλειά. Διορισμός όλων των αναπληρωτών
- · Καταργηση του 3848
- · Μείωση της αναλογίας των μαθητών ανά τμήμα
- · Καμιά συγχώνευση – κατάργηση τμήματος σχολείου και νηπιαγωγείου
- · Υπερασπιζόμαστε τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από το βασικό πτυχίο. Υπερασπιζόμαστε την ενότητα των εκπαιδευτικών και των εργασιακών τους δικαιωμάτων.
- · Λέμε όχι στο μνημονιακό σχολείο είτε με την παλιά είτε με τη νέα του μορφή. Όχι στο φθηνό και ευέλικτο σχολείο της αγοράς, του κατακερματισμού της γνώσης και των αντικειμένων, των ταξικών φραγμών.
- · Αγωνιζόμαστε για δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και ενιαίο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό δωδεκάχρονο σχολείο, για το σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών. Με στόχο τη βαθιά και ολοκληρωμένη γνώση, την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης κόντρα στις δεξιότητες και τον κατακερματισμό της γνώσης. Με δυνατότητα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης, συνεργατικής διδασκαλίας και συνδιδασκαλίας, με αντισταθμιστική εκπαίδευση (ενισχυτική διδασκαλία, Τάξεις υποδοχής, Τμήματα Ένταξης, παράλληλη στήριξη). Με τη λειτουργία δημιουργικών δραστηριοτήτων (χορωδία, αθλητική, εικαστική, θεατρική ομάδα, εργαστήριο πληροφορικής κ.ά.) ώστε να καλύπτονται ολόπλευρα οι ανάγκες των μαθητών και όλοι οι εκπαιδευτικοί να μείνουν στο σχολείο, να αποκτούν ουσιαστική σχέση με αυτό και με τους μαθητές του.