Ως «χιτλερικό εγχείρημα» φαίνεται ότι βλέπει τα πρότυπα πειραματικά σχολεία ο υπουργός Παιδείας κ. Αριστείδης Μπαλτάς.
Ο χαρακτηρισμός ειπώθηκε κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης του κ. Μπαλτά και του γενικού γραμματέα κ. Δημήτρη Χασάπη με τη Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ), προκαλώντας σειρά αντιδράσεων και ανακοινώσεων. Από το υπουργείο, χωρίς να διαψεύσουν τον πρωτοφανή χαρακτηρισμό, μίλησαν για διαστρέβλωση των λεγόμενων του υπουργού, ενώ επεσήμαναν ότι η είδηση δεν διασταυρώθηκε πριν δημοσιευτεί.
Βέβαια, η παραίτηση και των επτά μελών της ΔΕΠΠΣ την ίδια μέρα δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για παρεξήγηση. Ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΠΣ κ. Γιάννης Αντωνίου μιλώντας στον Ελεύθερο Τύπο δεν θέλησε να σχολιάσει αυτή την φράση, τόνισε όμως ότι η συνάντηση ήταν ναυάγιο. «Υπήρξε τεράστια διάσταση απόψεων και η επικοινωνία μας με το υπουργείο, ειδικά μετά τη συνάντησή μας με τον κ. Μπαλτά, κατέρρευσε» είπε.
Σε επιστολή τους τα μέλη ΔΕΠΠΣ ανέφεραν χαρακτηριστικά: «Οι διαφαινόμενες προθέσεις της νέας πολιτικής ηγεσίας όπως αυτές αποτυπώθηκαν καταρχάς στο δημόσιο λόγο της και ακολούθως στις συναντήσεις με τη ΔΕΠΠΣ κινούνται σε μια κατεύθυνση ολοκληρωτικής απαξίωσης του όλου θεσμικού πλαισίου και της προσπάθειας για ένα καλό, ποιοτικό, καινοτόμο δημόσιο σχολείο».
Άμεση ήταν η αντίδραση της Νέας Δημοκρατίας η οποία επιτέθηκε στην ηγεσία του υπουργείου για τους καινοφανείς χαρακτηρισμούς της απέναντι στο θεσμό των πρότυπων πειραματικών σχολείων.
«Ο υπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς, απευθυνόμενος σήμερα σε εκπροσώπους των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, εκτόξευσε βαρύτατες ύβρεις, υποστηρίζοντας ότι το εγχείρημα των σχολείων αυτών “μοιάζει σχεδόν έως και χιτλερικό”. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι αυτή είναι η ιδεολογική του άποψη. Αποδεικνύεται, σήμερα, με τον πιο έμπρακτο τρόπο, ότι η συγκυβέρνηση Τσίπρα–Καμμένου, αιχμάλωτη σε χρεοκοπημένες ιδεοληψίες, ήρθε να γκρεμίσει ακόμη και θεσμούς που έχουν δικαιωθεί στο πέρασμα του χρόνου, συμπεριλαμβανομένων των πιο καταξιωμένων θεσμών στο χώρο της Παιδείας. Ενας Μπαλτάς και ένας Χασάπης στο χώρο της Παιδείας».
Η τελευταία φράση ήταν και η μόνη που προκάλεσε την αντίδραση του υπουργείου, που με προκλητική ανακοίνωση το μόνο που βρήκε να σχολιάσει ήταν: «Γελάσαμε πολύ με την ανακοίνωση της Νέας Δημοκρατίας. Φαίνεται πως μόνο με Μπαλτά και Χασάπη μπορεί να αποδιαρθρωθεί το τερατούργημα Διαμαντοπούλου».
Ερώτηση στον υπουργό υπέβαλε χθες και ο βουλευτής της Ν.Δ. και πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Θεόδωρος Φορτσάκης, ο οποίος αναρωτήθηκε μεταξύ άλλων ποια είναι η σχέση της αριστείας με το χιτλερισμό και από πότε το ομηρικό πρόσταγμα αιέν αριστεύειν αντιβαίνει την ισότητα στην Παιδεία.
Αλαλούμ με τις εξετάσεις
Συνεχίζει να παίζει με τα νεύρα μαθητών και γονιών το υπουργείο Παιδείας, καθώς ακόμα δεν είναι ξεκάθαρο τι θα γίνει με τις εξετάσεις στα πρότυπα πειραματικά σχολεία.
Η απαξιωτική συμπεριφορά απέναντι στο θεσμό αποτυπώνεται και στο αλαλούμ που έχει προκληθεί για το πότε θα καταργηθούν οι εξετάσεις για την εισαγωγή σε Γυμνάσια και Λύκεια. Για δεύτερη φορά, το υπουργείο αυτοαναιρείται διαρρέοντας ότι τελικά θα γίνουν εξετάσεις φέτος καθώς «δεν θέλουν να προχωρήσουν σε αλλαγές μεσούσης της σχολικής χρονιάς». Το ίδιο είχε γίνει και την προηγούμενη εβδομάδα, όταν ο αναπληρωτής υπουργός κ. Τάσος Κουράκης αναίρεσε τον υπουργό λέγοντας ότι οι εξετάσεις θα καταργηθούν από φέτος.
Ο Βουλευτής Θ. Φορτσάκης με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή καλεί τον υπουργό Παιδείας να απαντήσει:
1. Από ποια αξιολόγηση προέκυψε ότι η συνεισφορά των προτύπων -πειραματικών σχολείων στη χώρα μας είναι συνολικά αρνητική;
2. Από ποια ιδεολογία απορρέει ότι η αριστεία είναι εξοβελιστέα από το εκπαιδευτικό μας σύστημα;
3. Από που προκύπτει ότι το ομηρικό πρόσταγμα «αιέν αριστεύειν», το οποίο αποτέλεσε και αποτελεί οδηγό για γενεές διαπρεπών Ελλήνων, εντός και εκτός συνόρων, αντιβαίνει στην επιταγή της ισότητας στην παιδεία;
4. Από που προκύπτει και ποιό είναι το περιεχόμενο της έκφρασης «εξισωτική παιδεία», στην οποία αναφέρεται ο κύριος Υπουργός;
5. Ποιά είναι, αν υπάρχει, η σχέση της αριστείας με το χιτλερισμό;
6. Πως προάγει η προς τα κάτω ισοπέδωση τα ιδεώδη της παιδείας μας;
Στην ερώτησή του ο κ. Φορτσάκης τονίζει τα εξής:
Όπως έχει ήδη γίνει ευρέως γνωστό, σήμερα, Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2015, πραγματοποιήθηκε συνάντηση του Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων κυρίου Αριστείδη Μπαλτά με εκπροσώπους των πρότυπων πειραματικών σχολείων. Κατά τη συνάντηση αυτή, ο κύριος Υπουργός επανέλαβε τις γνωστές απόψεις του ως προς τη χρησιμότητα της λειτουργίας των εν λόγω σχολείων, την οποία αμφισβήτησε, απαξιώνοντας την υποστήριξη και ανάδειξη της αριστείας στην παιδεία μας. Φέρεται μάλιστα να χαρακτήρισε τα πρότυπα σχολεία ως «εγχείρημα χιτλερικό». Απέδωσε την τοποθέτησή του αυτή στην «ιδεολογία του». Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου κύριος Δ. Χασάπης τοποθετήθηκε κατά τρόπο παρεμφερή και μάλιστα επιτέθηκε κατά των εκπροσώπων των σχολείων. Αντιδρώντας, τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων υπέβαλαν την παραίτησή τους.
Τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία αποτελούν θεσμό με μακρά ιστορία στην Ελλάδα. Η λειτουργία τους υπήρξε ανέκαθεν αξιοκρατική και η συμβολή τους σημαντική στην ανάπτυξη και εφαρμογή εκπαιδευτικών καινοτομιών, καθώς και στην πρακτική άσκηση εκπαιδευτικών. Από αυτά αποφοίτησαν σημαντικές προσωπικότητες, αλλά και ηγετικές φυσιογνωμίες της Ελλάδας. Η ιδιαίτερα σημαντική θέση των σχολείων αυτών στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και κατ’ επέκταση στην κοινωνία μας είναι ευρύτατα αναγνωρισμένη. Σχετικά με το θεσμικό πλαίσιό τους υπενθυμίζεται ότι τα ιστορικά πρότυπα σχολεία καταργήθηκαν με το Ν. 1566/1985 και μετατράπηκαν σε πειραματικά, ενώ ο θεσμός αναμορφώθηκε εκ νέου με το Ν. 3966/2011, ο οποίος εισήγαγε τα πρότυπα πειραματικά σχολεία.
Οι ως άνω πρωτοφανείς δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας για τα πρότυπα πειραματικά σχολεία προκαλούν σοβαρούς προβληματισμούς και ανησυχίες όχι μόνο για το δικό τους μέλλον, αλλά και γενικότερα για το μέλλον της παιδείας μας.
Οι θέσεις της ΟΛΜΕ 11/2014
ΘΕΜΑ: Σχετικά με την τροπολογία για τα Πρότυπα – Πειραματικά Σχολεία
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες, Κύριοι Βουλευτές,
Θυμίζουμε ότι η ΟΛΜΕ είχε συνολικά διαφωνήσει με τη μετατροπή των παλαιότερων Πειραματικών Σχολείων σε Πρότυπα Πειραματικά, θεωρώντας ότι με την καθιέρωση μιας αυστηρής διαδικασίας επιλογής του μαθητικού δυναμικού τους δημιουργούνται σχολεία με ελιτίστικο χαρακτήρα, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα σχολεία «των πολλών». Το αποτέλεσμα είναι, αφενός να ενισχύονται οι εκπαιδευτικές, και κατά συνέπεια και οι κοινωνικές ανισότητες, και αφετέρου ο χαρακτήρας τους ως προτύπων σχολείων να ακυρώνει ουσιαστικά τον πειραματικό τους χαρακτήρα, καθώς δεν θα μπορούν να αντιπροσωπεύουν ένα “μέσο” δημόσιο σχολείο της χώρας. Η εκτίμησή μας αυτή, άλλωστε, επιβεβαιώνεται και από την τρίχρονη λειτουργία τους.
Με την τροπολογία που κατέθεσε το Υπ. Παιδείας μπορεί να δημιουργούνται Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων.
Θεωρούμε ότι αυτό είναι αντιεκπαιδευτικό, αντιδεοντολογικό και μη λειτουργικό για το ίδιο το σχολείο και ζητάμε της απόσυρση της τροπολογίας
Για το ΔΣ της ΟΛΜΕ