Εκατοντάδες μέλη ΔΕΠ λένε «όχι στην παράκαμψη του άρθρου 16» – Πάνω από 150 μέλη από το Διδακτικό και Ερευνητικό Προσωπικό (ΔΕΠ) υπογράφουν μέσω ανακοίνωσής τους .

Τονίζουν ότι «Η ακαδημαϊκή κοινότητα συνολικά, όπως και όλη η κοινωνία,. Παίρνουμε θέση ενάντια στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, υπέρ της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης».

Και καταλήγουν ότι «, αλλά γενναία στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου με χρηματοδότηση, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, επαρκείς εγκαταστάσεις και επιστημονικό εξοπλισμό».
Αναλυτικά η ανακοίνωση

Η σύγκρουση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση κλιμακώνεται. Πάνω από 160 σχολές τελούν υπό κατάληψη, δεκάδες χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες ψηφίζουν στις Γενικές Συνελεύσεις και παίρνουν αγωνιστικές αποφάσεις, ενώ συλλογικοί φορείς της ακαδημαϊκής κοινότητας στηρίζουν τις κινητοποιήσεις και απαιτούν να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο. Η αντίθεση του συνόλου της πανεπιστημιακής κοινότητας έχει εκφραστεί ήδη, όπως και της πλειοψηφίας της νεολαίας.

Η ακαδημαϊκή κοινότητα συνολικά, όπως και όλη η κοινωνία, θα δεχθεί τεράστιο πλήγμα από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Παίρνουμε θέση ενάντια στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, υπέρ της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης. Δεν θα αφήσουμε τα πανεπιστήμια στο έλεός τους!

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 16

Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι επίκειται η κατάθεση νομοσχεδίου που θα δίνει τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Συνιστά μία κίνηση που παραβιάζει ευθέως τη συνταγματική επιταγή του άρθρου 16, σύμφωνα με την οποία η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση και η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται. Η ευθεία παράκαμψη του συντάγματος εγείρει σοβαρά ζητήματα για τη δημοκρατία, καθώς θα δημιουργήσει προηγούμενο, σύμφωνα με το οποίο οι κυβερνήσεις θα νομοθετούν παραβιάζοντας το ίδιο το Σύνταγμα.

Τα δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα και το διδακτικό τους προσωπικό ανταποκρίνονται εδώ και δεκαετίες στο καθήκον τους, διακρινόμενα για το υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό και ερευνητικό τους έργο και τα υψηλά προσόντα των αποφοίτων τους. Η προσφορά των δημόσιων ΑΕΙ μάλιστα λαμβάνει χώρα, παρά τις αντιξοότητες που έχουν να αντιμετωπίσουν διαχρονικά. Η μειούμενη χρηματοδότηση, οι ελλείψεις σε ακαδημαϊκό και σε διοικητικό προσωπικό είναι προβλήματα που ταλανίζουν το δημόσιο πανεπιστήμιο και συνεχώς αναδεικνύονται από την πανεπιστημιακή κοινότητα. Η εξαγγελία ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων αναδεικνύει τις προτεραιότητες της κυβέρνησης, που δυστυχώς δεν είναι η υπεράσπιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά η μετατροπή της σε πεδίο κερδοφορίας.

Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα έχει σοβαρές συνέπειες εις βάρος των δημοσίων. Η εισαγωγή διδάκτρων σε προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, ο κατακερματισμός προγραμμάτων σπουδών, η εισαγωγή της έννοιας της ανταποδοτικότητας στη λειτουργία του πανεπιστημίου είναι στοιχεία που πρόκειται να επικαθορίζουν το λειτούργημα των ακαδημαϊκών, αναιρώντας την ακαδημαϊκή ελευθερία, ενώ μπορούν να οδηγήσουν σε συγχώνευση – κατάργηση τμημάτων, ιδιαίτερα αυτών της περιφέρειας, προκαλώντας μία συνεχή αστάθεια στον ακαδημαϊκό χάρτη, υπονομεύοντας εν γένει τα δημόσια πανεπιστήμια. Επιπλέον, είναι δεδομένος ο αποκλεισμός χιλιάδων μαθητών από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, για οικονομικούς λόγους.

Τα προγράμματα σπουδών των δημόσιων πανεπιστημίων προσφέρουν στους αποφοίτους τους πολύ υψηλά ακαδημαϊκά και επαγγελματικά προσόντα. Η φοίτηση μάλιστα στα δημόσια πανεπιστήμια, είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Η δυνατότητα παροχής τίτλων σπουδών ισότιμων ακαδημαϊκά και επαγγελματικά από ιδιωτικούς φορείς επί πληρωμή, ανοίγει τον δρόμο για παροχή τίτλων σπουδών αμφιβόλου ποιότητας.

Ως ακαδημαϊκοί, εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και τον τρόπο που επιχειρείται να θεσπιστούν μέσω της παράκαμψης του συντάγματος. Ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας του πανεπιστημίου διασφαλίζει την ποιότητα των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων, την υψηλή ποιότητα του ερευνητικού έργου, την ανεξαρτησία των ακαδημαϊκών ως δημόσιων λειτουργών, αλλά και τις υπηρεσίες που το πανεπιστήμιο και οι απόφοιτοί του παρέχουν στην κοινωνία. Η Ελλάδα δεν χρειάζεται ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά γενναία στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου με χρηματοδότηση, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, επαρκείς εγκαταστάσεις και επιστημονικό εξοπλισμό.