Πολύ συζήτηση έγινε τις προηγούμενες μέρες γύρω από τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα από το υπουργείο Παιδείας. Αυτό που δεν πρέπει να φεύγει όμως από την προσοχή, είναι ότι αυτά που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός αποτελούν το μέρος του 4ου μνημονίου που αφορά την Παιδεία. Για άλλη μια φορά, δηλαδή, φαίνεται ότι η ατζέντα της κυβέρνησης και στον τομέα της Παιδείας είναι πλήρως εναρμονισμένη με τη στρατηγική του κεφαλαίου και παίρνει την έγκριση των «θεσμών».
Ετσι, το τριετές σχέδιο για το οποίο έκανε λόγο ο πρωθυπουργός, έχει περιληφθεί ως δέσμευση της κυβέρνησης μέσα στο κείμενο του 4ου μνημονίου (που διέρρευσε σε γερμανικές εφημερίδες), όπου συγκεκριμένα σημειώνεται: «Το σχέδιο θα δημοσιευθεί καταλλήλως σε επίσημο κυβερνητικό χώρο (σ.σ. αυτό έκανε ο Αλ. Τσίπρας με τις εξαγγελίες στο υπουργείο Παιδείας) και θα υλοποιηθεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά του, επιτρέποντας παράλληλα την ευελιξία να ενσωματώσει τις απαραίτητες προσαρμογές του σχεδίου βάσει του αποτελέσματος της εκπαιδευτικής έκθεσης του ΟΟΣΑ». Να σημειωθεί ότι η επικαιροποίηση της έκθεσης του ΟΟΣΑ προβλεπόταν από το 3ο μνημόνιο και είναι μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη, με ορίζοντα να δοθεί τον Ιούλη μια αρχική έκθεση και το σχέδιο τελικής έκθεσης να ολοκληρωθεί μέχρι τον ερχόμενο Νοέμβρη. Γενικότερα, το 4ο μνημόνιο δίνει συνέχεια και επικαιροποιεί αυτά που προβλέπονταν για την Παιδεία και στο 3ο μνημόνιο, που από κοινού ψήφισε η κυβέρνηση με τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι.
Πιάνοντας το νήμα λοιπόν από το 3ο μνημόνιο, στη νέα συμφωνία της κυβέρνησης με το κουαρτέτο περιλαμβάνεται με έμφαση ο στόχος της επέκτασης της μαθητείας. «Ξεκινήσαμε με στόχο να καλύψουμε 1.200 μαθητές, καλύψαμε πάνω από 3.000. Στόχος να ξεκινήσουμε τον επόμενο Σεπτέμβρη με 3.000 μαθητές. (…) Πήραμε συγχαρητήρια και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα το συνεχίσουμε», είπε ο Αλ. Τσίπρας, χωρίς να κρύψει ότι οι μαθητευόμενοι αποτελούν στην ουσία πάμφθηνο εργατικό δυναμικό για τους εργοδότες, αφού από τα 17 ευρώ που παίρνει ένας μαθητευόμενος, μόλις «τα 9 βάζει η επιχείρηση και τα υπόλοιπα χρήματα επιδοτούνται από προγράμματα».
Ακόμα, με τη συμφωνία η κυβέρνηση δεσμεύεται να ετοιμάσει άμεσα «μια ολοκληρωμένη έκθεση σχετικά με τις ανάγκες των πόρων των σχολείων και των πανεπιστημίων», κάτι που έχει βάλει ήδη στα σκαριά με τη δημιουργία της Επιτροπής για τα Οικονομικά της Εκπαίδευσης και που ουσιαστικά θα δεσμεύσει για χρόνια τη χρηματοδότηση στα μέτρα του κάθε μνημονιακού «κόφτη».
Στην ατζέντα της κυβέρνησης και στο μνημόνιο περιλαμβάνεται ακόμα νόμος «για την αξιολόγηση του στελεχικού προσωπικού της Εκπαίδευσης, την αυτοαξιολόγηση των σχολείων και την ορθολογική χρήση των πόρων έως τον Ιούνιο του 2017» και μάλιστα σημειώνεται ότι «η αξιολόγηση θα είναι σύμφωνη με το γενικό σύστημα αξιολόγησης της Δημόσιας Διοίκησης».
Συμφωνημένος με τους «θεσμούς» και ενταγμένος στο μνημόνιο είναι και ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για «νόμο για την αναβάθμιση των τελευταίων δύο τάξεων του Λυκείου και τον επανασχεδιασμό πανεπιστημιακών εξετάσεων που θα τεθεί σε εφαρμογή το 2019-2020», αλλά και ο νόμος για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που θα δοθεί σε διαβούλευση στις 25 Μάη και το μνημόνιο ορίζει να έχει ψηφιστεί μέχρι το Σεπτέμβρη. Σχετικά με αυτά, το μνημόνιο αναφέρει ότι «οι αρχές θα συμφωνήσουν με τα θεσμικά όργανα όλες τις δημοσιονομικές πτυχές κάθε αλλαγής στην οργάνωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και την είσοδο στο πανεπιστήμιο».
Με το 4ο μνημόνιο ανοίγει, επίσης, θέμα διευθέτησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών και της αναλογίας μαθητών ανά τμήμα (σ.σ. το ανώτερο 22 μαθητές εξήγγειλε ο πρωθυπουργός), σύμφωνα με «τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, που πρέπει να επιτευχθούν έως τις αρχές του 2018 – 2019».
Τέλος, στο 4ο μνημόνιο ανοίγει και πάλι το ζήτημα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση κάνει πίσω ακόμα και από τα όποια θετικά είχε νομοθετήσει πέρσι σχετικά με τις απολύσεις ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Και απ’ όλες τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει η κυβέρνηση με το 4ο μνημόνιο, αυτή αποκτά προτεραιότητα, αφού έσπευσε να την εντάξει στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της «αξιολόγησης», που συζητιέται από χτες στις Επιτροπές της Βουλής.
Γ. Σ.
rizospastis.gr
Υπ. Παιδείας: «Εξετάσεις εισαγωγής σε σχολές με μεγάλη ζήτηση»
Γαβρόγλου: «H παραπαιδεία καταβρόχθισε το θεσμό του Λυκείου»