Η αναφέρει σε ανακοίνωση της πως ξεκινάει μια εφιαλτική χρονιά με τραγικές εργασιακές σχέσεις και μαζικές αποχωρήσεις.

Η ανακοίνωση

Μια εφιαλτική χρονιά για την ιδιωτική εκπαίδευση, η χειρότερη ίσως από το 1955, το έτος μισθολογικής ισοτίμησής μας με τους δημόσιους εκπαιδευτικούς, ξεκινά. Ο Ν. 4713/2020, γνωστός κι ως Νόμος Κεραμέως, έχει δημιουργήσει συνθήκες τρομοκρατίας και ανασφάλειας σε πάρα πολλά ιδιωτικά σχολεία, ενώ στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία η κατάσταση είναι πλέον ανεξέλεγκτη.

Ακόμη κι ο ΟΟΣΑ, ένας συντηρητικός θεσμός που έχει στηρίξει την αντιδραστική παλινόρθωση στο χώρο της εκπαίδευσης, αναφέρει στην τελευταία του έκθεση ότι το καλό σχολείο ωριμάζει μαζί με τους εκπαιδευτικούς του. Πολλοί, όμως, ιδιοκτήτες στην εγχώρια ιδιωτική εκπαίδευση με τις πλάτες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας άδραξαν την ευκαιρία που τους έδωσε ο νόμος και ξεκίνησαν την μετατροπή των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων σε «κέντρα διερχόμενων εκπαιδευτικών» και σε «πρατήρια» γνώσης με πρωτόγνωρες, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα στο χώρο της Παιδείας, εργασιακές σχέσεις. Πλέον σε πολλά ιδιωτικά σχολεία:

·         Απολύονται σωρηδόν, και φυσικά χωρίς καμιά αιτιολογία, εκπαιδευτικοί, συχνά με πολυετή προϋπηρεσία, ώστε να «ελαφρυνθεί» το εργασιακό κόστος εις βάρος της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

·         Απολύονται εκδικητικά όλοι όσοι τόλμησαν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους και να απαιτήσουν την τήρηση της στοιχειώδους νομιμότητας στα ιδιωτικά σχολεία.

·         Η πλειονότητα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών εργάζονται περισσότερες ώρες από όσες προβλέπει το ωράριό τους, παρέχοντας …«εθελοντικά» τις υπηρεσίες τους. Η μαύρη εργασία και η φοροδιαφυγή θριαμβεύουν.

·         Πολλοί συνάδελφοί μας υποχρεώνονται να παρέχουν υπηρεσίες, χωρίς αμοιβή φυσικά, που δεν έχουν καμιά σχέση με το λειτούργημά τους. Χρησιμοποιούνται για συνοδείες σε σχολικά λεωφορεία, για καθαρισμό κήπων και τουαλετών, ως μάγειρες/μαγείρισσες κ.λπ.

·         Σε πολλά ιδιωτικά σχολεία δεν καταβάλλονται οι νόμιμες αποδοχές.

·         Την προηγούμενη χρονιά με τις δυσκολίες της τηλεκπαίδευσης και την άγρια εργασιακή εκμετάλλευση, σημειώθηκαν τα πρώτα, στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, περιστατικά εργασιακού burn out ακόμη και με νοσηλείες (!) συναδέλφων!

·         Τα περισσότερα ιδιωτικά νηπιαγωγεία λειτουργούν υπό τέτοιες μεσαιωνικές συνθήκες, που δεν καταστρατηγούνται απλώς τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, αλλά τίθεται σε κίνδυνο η υγεία και η ασφάλεια των παιδιών.

Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η πανδημία που ακόμη μαίνεται θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στα ιδιωτικά σχολεία. Στα περισσότερα από αυτά, τα τμήματα φθάνουν στο μέγιστο δυνατό αριθμό παιδιών (σχεδόν 30 ανά τάξη) καθώς πολλοί ιδιοκτήτες γεμίζουν τις τάξεις ώστε να μην πληρώσουν επιπλέον εκπαιδευτικό προσωπικό και, φυσικά, υπάρχει συνωστισμός στα σχολικά λεωφορεία.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, είναι απολύτως λογικό εκατοντάδες (στην κυριολεξία) συνάδελφοι να φεύγουν τρέχοντας από πολλά ιδιωτικά σχολεία, παραιτούμενοι ακόμη και από την υπερπολύτιμη προϋπηρεσία τους, μην αντέχοντας τις συνθήκες εργασίας. Αν έχουν το θάρρος οι του Συνδέσμου των σχολαρχών (που διαμαρτύρονται για τη μαζική φυγή συναδέλφων), ας δημοσιεύσουν τη λίστα με τις αποχωρήσεις και θα αποκαλυφθεί σε όλο του το μεγαλείο σε ποια ιδιωτικά εκπαιδευτήρια οι συνθήκες εργασίας είναι αφόρητες. Διότι σε εκείνα τα ιδιωτικά σχολεία που τηρείται σε γενικές γραμμές η νομιμότητα, που δίδονται κίνητρα ηθικά και οικονομικά, που υπάρχει σεβασμός στην προσωπικότητα και στην εργασία του εκπαιδευτικού, οι αποχωρήσεις είναι ελάχιστες.

Εμείς ευχόμαστε σε όλες και όλους, μαθητές, συναδέλφους και γονείς, μια δημιουργική χρονιά χωρίς προβλήματα. Καλούμε, δε, τους εκπροσώπους και τις διοικήσεις των ιδιωτικών σχολείων που λειτουργούν με στοιχειώδη υπευθυνότητα να αναλογιστούν, αν έχει φθάσει ο καιρός να επιχειρηθεί κάθαρση στο χώρο τους. Η παρουσία των (πολλών, δυστυχώς…) «πειρατών» στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης καταστρατηγεί τον υγιή ανταγωνισμό. Από τις άθλιες εργασιακές σχέσεις, την εκμετάλλευση, την αδήλωτη εργασία, την φοροδιαφυγή, δεν πληττόμαστε μόνο εμείς… Κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς ήδη οι σειρήνες της εισόδου ξένων funds στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, υπό άγνωστες συνθήκες, ακούγονται ηχηρά. Και ο νοών νοείτω…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025