Η χώρα μας βρίσκεται προ των πυλών μιας πανεθνικής εκπαιδευτικής τραγωδίας χωρίς ιστορικό προηγούμενο τις τελευταίες δεκαετίες επισημαίνουν επιστήμονες που παρακολουθούν την κατάσταση της ελληνικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε σύγκριση με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι και υπογραμμίζουν:
Η εικόνα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα μάς προκαλεί βαθύτατη ανησυχία για το μέλλον των νεότερων γενεών και για το ίδιο το μέλλον της χώρας, καθώς υποφέρει από την υποχρηματοδότηση, τη συρρίκνωση του μαθητικού πληθυσμού και των σχολείων, από τις σοβαρές υλικοτεχνικές ελλείψεις, τα γερασμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, τις χαμηλές επιδόσεις σε βασικά μαθήματα κ.ά.
Το δυσοίωνο πόρισμα προέρχεται από την ετήσια έκθεση του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, η οποία παρουσιάστηκε χθες με τίτλο «Η ταυτότητα της ελληνικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2002 έως το 2014».
Οπως αναφέρουν οι ερευνητές, η όξυνση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων σε συνδυασμό με την πολιτική της λιτότητας, που επιφέρει συρρίκνωση της επένδυσης στην Παιδεία, θα δημιουργήσουν ένα στρατό χιλιάδων νέων χωρίς επαρκή εκπαίδευση και κατάρτιση, με χαμηλές δυνατότητες ανταγωνισμού των Ευρωπαίων συνομηλίκων τους.
Δράση
«Μέσα σε αυτά τα προβλήματα υπολειτουργίας αν δεν ενεργήσουμε καίρια, θα έχουμε ουσιαστικά διάλυση του δημόσιου σχολείου. Για την κυβέρνηση η εκπαίδευση όπως και η υγεία αποτελούν την καρδιά του ελληνικού κράτους», τόνισε και ο υπουργός Παιδείας κ. Φίλης, που παραβρέθηκε στην παρουσίαση της έρευνας υπογραμμίζοντας: Η ανάπτυξη του ελληνικού κράτους πρέπει να μην είναι αποτέλεσμα επιλογών που θα ωφελούν τα ισχυρά και κοινωνικά συμφέροντα, αλλά αποτέλεσμα επιλογών που ικανοποιούν τις ανάγκες όλων των πολιτών.
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα σοβαρότερα προβλήματα της εκπαίδευσης σήμερα είναι τα εξής:
• Yποχρηματοδότηση. Το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως στην προσχολική εκπαίδευση, οι υποδομές της οποίας δεν καλύπτουν το σύνολο των αναγκών των νηπίων. Επίσης στο σύνολο των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παρουσιάζονται σοβαρότατα προβλήματα και ελλείψεις τόσο στις φυσικές υποδομές (κτίρια), όσο και στις υποστηρικτικές υποδομές (χώροι εστίασης, εργαστηριακές υποδομές, χώροι πολλαπλών δραστηριοτήτων) και στους εκπαιδευτικούς πόρους (κατάλληλα διδακτικά υλικά, εξοπλισμός σε διδακτικά μέσα και αναλώσιμα υλικά). Επίσης η Ελλάδα παρότι δεν παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά σχολικής διαρροής, εντούτοις εμφανίζει ραγδαία αύξηση του αριθμού των NEETs (των νέων ανθρώπων έξω από την εκπαίδευση, την εργασία και την κατάρτιση).
• Eξαρση εκπαιδευτικών – κοινωνικών ανισοτήτων. Η εφαρμογή του ακραίου, νεοφιλελεύθερου προγράμματος στον χώρο της εκπαίδευσης έχει προκαλέσει όξυνση των εκπαιδευτικών, άρα και των κοινωνικών ανισοτήτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελλάδα σημειώνει το μεγαλύτερο εύρος ανισοκατανομής πόρων ανάμεσα σε προνομιούχα (κοινωνικο-οικονομικά και πολιτιστικά) και μη προνομιούχα σχολεία. Επίσης, η χώρα μας εμφανίζεται ανάμεσα στους Ευρωπαίους «πρωταθλητές» της ανεργίας των νέων ανθρώπων με πτυχίο από την αγορά εργασίας.
• Φτωχά εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Συνάρτηση της υποχρηματοδότησης και κυρίως αναποτελεσματικών προγραμμάτων σπουδών είναι οι χαμηλές επιδόσεις της χώρας στα παραγόμενα εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Οι μαθητές των ελληνικών σχολείων καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις στην επίδοση στα βασικά γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, γλώσσα, φυσικές επιστήμες).
ΕΘΝΟΣ ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ