Νίκη Κεραμέως για και σχολικό έτος: «Υπάρχουν εναλλακτικά σενάρια», «ποιο θα ακολουθήσουμε εξαρτάται από τις συστάσεις των επιστημόνων», «δεν θα χαθεί η σχολική χρονιά, ούτε το ακαδημαϊκό εξάμηνο», τόνισε η υπουργός Παιδείας.

Τα εναλλακτικά σενάρια που εξετάζονται για να αναπληρωθεί το χαμένο έδαφος από το λόγω , εξήγησε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως στον ΣΚΑΪ και στον Γιώργο Αυτιά. Σε κάθε περίπτωση δήλωσε κατηγορηματικά ότι «δεν θα χαθεί η σχολική χρονιά, ούτε το ακαδημαϊκό εξάμηνο».

Τα τρία σενάρια, Επέκταση του σχολικού έτους, Μετακύλιση της ημερομηνίας έναρξης των , Μείωση της εξεταστέας ύλης

Ιδιαίτερα για τις πανελλαδικές διευκρίνισε ότι στόχος είναι «να μείνουμε όσο πιο κοντά στην σταθερή ημερομηνία έναρξης».

Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, πρώτος γνώμονας είναι η προστασία της δημόσιας υγείας και γι’ αυτό τον λόγο η απόφαση που θα ληφθεί θα εξαρτηθεί από τις συστάσεις των επιστημόνων τους οποίους όπως είπε «ακούμε με πολύ μεγάλη πειθαρχία».

Η κ. Κεραμέως τόνισε ότι η εξ’ αποστάσεως διδασκαλία έχει γίνει δεκτή με ενθουσιασμό από την εκπαιδευτική κοινότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη με εκπαιδευτικούς «συμμετείχαν 110%», δηλαδή ακόμη και εκπαιδευτικοί που δεν είχαν προσκληθεί να συμμετάσχουν.

Σχέδια για την επόμενη ημέρα στην παιδεία, που περιλαμβάνουν παράταση του σχολικού έτους και μετάθεση της ημερομηνίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τα τέλη Ιουνίου – αρχές Ιουλίου ή ακόμα και τον Σεπτέμβριο, επεξεργάζεται η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως μαζί με το επιτελείο της σε συνάρτηση με τις εξελίξεις στην πανδημία του κορωνοϊού. Επιπλέον, αρχίζει άμεσα και εντός της εβδομάδας η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και πέραν του λυκείου.

«Θα κάνουμε ότι χρειαστεί για να μην χαθεί η χρονιά» λέει στο «Πρώτο Θέμα» η κ. Κεραμέως.

Ήδη καθηγητές και δάσκαλοι επιμορφώνονται μέσω τηλεδιασκέψεων με πολύ μεγάλη συμμετοχή, όπως διαβεβαιώνει και η ΟΛΜΕ ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν επαφή με το σχολείο μέχρι να επανέλθουν στα θρανία το οποίο είναι άγνωστο πότε θα γίνει.

Τα σχέδια που εκπονούνται προβλέπουν τα εξής, σύμφωνα με απολύτως έγκυρες πληροφορίες από το «Πρώτο Θέμα»:

1. Αναπλήρωση των χαμένων ημερών διδασκαλίας με σύντμηση των διδακτικών ωρών και μικρή παράταση ολίγων ημερών του σχολικού έτους σε περίπτωση που το κλείσιμο των σχολείων λόγω κορωνοϊού διαρκέσει μόνο τρεις έως τέσσερις εβδομάδες. Πρόκειται για το «καλό» σενάριο το οποίο αυτή τη στιγμή δεν συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες.
2. Παράταση του σχολικού έτους και μετάθεση των ημερομηνιών διεξαγωγής των εξετάσεων σε χρόνο πριν από το καλοκαίρι, με ταυτόχρονη μείωση της διδακτές και εξεταστέας ύλης για τους μαθητές, σε περίπτωση που η υγειονομική κρίση διαρκέσει μέχρι και τον Μάιο. Στην περίπτωση αυτή, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα ξεκινήσουν εντός του Ιουνίου.

3. Ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς μόνο με εξ αποστάσεως διδασκαλία και δραστική περικοπή της ύλης σε περίπτωση που η κρίση του κορωνοϊού κρατήσει κλειστά τα σχολεία μέχρι το τέλος του σχολικού έτους. Στη χειρότερη εκδοχή αυτού του σεναρίου οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα μετατεθούν για τον Σεπτέμβριο.
4 Οι Πανελλαδικές εξετάσεις θα διεξαχθούν με νέο πρόγραμμα το οποίο θα καθορισθεί από το υπουργείο Παιδείας και οι υποψήφιοι θα διαγωνισθούν σε όλα τα μαθήματα που προβλέπονται αλλά με σημαντικά μειωμένη ύλη, όπως ζητά η ΟΛΜΕ. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα γίνει περικοπή μαθημάτων αλλά μόνο ύλης.
5 Στα Πανεπιστήμια «δεν χάνεται το εαρινό εξάμηνο» λέει η υπουργός και τονίζει ότι «Μπορεί να καλυφθεί η ύλη στα ΑΕΙ μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης».

Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Σε ότι αφορά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευσης «Με ταχύτατους ρυθμούς και εντυπωσιακή συμμετοχή υλοποιείται το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, προκειμένου να διατηρηθεί η επαφή των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία» λέει η κ. Κεραμέως.

Τη Δευτέρα 23 Μαρτίου θα έχει ολοκληρωθεί η κάλυψη του συνόλου των Λυκείων της χώρας και επικεντρώνεται η υλοποίηση την ερχόμενη εβδομάδα στα Γυμνάσια. Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θ. Τσούχλος επισημαίνει ότι πρέπει να γίνουν προσπάθειες για να μην έχει προβλήματα το ιντερνετ από την στιγμή που είναι μέσα χιλιάδες μαθητές και καθηγητές ενώ επισήμανε ότι οι εκπαιδευτικοί στηρίζουν το πρόγραμμα με την συμμετοχή τους και πρέπει να αυτοί να στηριχθούν σε περίπτωση που δεν έχουν υπολογιστές Επίσης ο κ. Τσούχλος προτείνει να μην γίνουν γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στα γυμνάσια.

Αναλυτικά, το ψηφιακό σχολείο ξεκίνησε, με προτεραιότητα στους μαθητές της Γ’ Λυκείου, ως εξής: – τη Δευτέρα 16/3, σε Αχαΐα, Ηλεία και Ζάκυνθο, τους νομούς όπου είχε αρχικά ανασταλεί η εκπαιδευτική λειτουργία των σχολείων, την Τρίτη 17/3 επεκτάθηκε σε 16 επιπλέον νομούς: Δράμας, Έβρου, Ροδόπης, Λέσβου, Σάμου, Χίου, Καστοριάς, Κοζάνης, Ιωαννίνων, Καρδίτσας, Κιλκίς, Πέλλας, Δωδεκανήσου, Ευρυτανίας, Φθιώτιδας, Λασιθίου, – την Πέμπτη 19/3 σε ακόμα 20: Βοιωτίας Γρεβενών, Εύβοιας, Ημαθίας, Καβάλας, Κεφαλληνίας, Κορινθίας, Κυκλάδων, Λακωνίας, Λευκάδας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πρέβεζας, Ρεθύμνου, Τρικάλων, Φλώρινας, Φωκίδας, Χαλκιδικής και Χανίων, – την Παρασκευή 20/3 προστέθηκαν άλλοι 10: Αργολίδας, Αρκαδίας, περιοχές της Αττικής, Πιερίας, Σερρών, Αιτωλοακαρνανίας, Άρτας, Ηρακλείου, Λάρισας, Πειραιά. Τη Δευτέρα 23/3 εντάσσονται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση οι νομοί Σάμου, Θεσπρωτίας, Κέρκυρας, Θεσσαλονίκης και οι υπόλοιπες περιοχές της Αττικής.

Ενδεικτικά στοιχεία της αθρόας συμμετοχής εκπαιδευτικών και μαθητών: – Την Τρίτη, 17/3, εκπαιδευτικοί δημιούργησαν 1996 ψηφιακές τάξεις και παρέδωσαν διαδικτυακά μαθήματα, ενώ την Τετάρτη, 18/3, πραγματοποιήθηκαν 4198 ψηφιακές τάξεις. – Στις τηλεδιασκέψεις που απευθύνονταν στις ομάδες υποστήριξης των σχολείων, διευθυντές-καθηγητές πληροφορικής και εκπαιδευτικούς με ευχέρεια χρήσης τεχνολογικών μέσων, υπήρξε πάνω από 100% συμμετοχή, π.χ. με 1200 συμμετέχοντες την Πέμπτη όταν οι προσκεκλημένοι ήταν 1130, οι οποίοι προσκάλεσαν με τη σειρά τους και συναδέλφους τους από άλλες περιοχές. – Στις ενημερωτικές τηλεδιασκέψεις συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων απομακρυσμένων και ακριτικών περιοχών της χώρας, όπως Καστελόριζο, Φούρνοι, Νίσυρος, Τήλος, Ανάφη, Σουφλί.

Όπως δήλωσε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως: «Το είπαμε, το κάναμε. Εν μέσω μίας πρωτόγνωρης για τη χώρα μας κατάστασης, προχωρήσαμε άμεσα στο σχεδιασμό και την υλοποίηση μίας καινοτόμου για τα ελληνικά δεδομένα εφαρμογής, που δεν υποκαθιστά τη δια ζώσης εκπαίδευση, αλλά διατηρεί στενή την επαφή των μαθητών με τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο».

Τι κάνουν τα Πανεπιστήμια

Όπως αναφέρει ο Πρύτανης του ΕΜΠ Ανδρέας Μπουντουβής: «Η εξ αποστάσεως διδασκαλία προσφέρεται ως η μόνη εκπαιδευτική δυνατότητα για την περίοδο των έκτακτων μέτρων λόγω COVID-19. Η τεχνολογία προσφέρει λύσεις για σύγχρονη (synchronous) και ασύγχρονη (asynchronous) τηλε-διδασκαλία σε μαθήματα που είναι επιδεκτικά».

Η κάλυψη μέρους των μαθημάτων με εξ αποστάσεως διδασκαλία μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στη διαθεσιμότητα πρόσθετου εκπαιδευτικού χρόνου, ακόμα και όταν αποκατασταθεί η κανονικότητα, για διάφορα μαθήματα (π.χ. εργαστηριακά) με στόχο τη μείωση της συνολικής απώλειας χρόνου και συνακόλουθα της παράτασης του τρέχοντος εξαμήνου. Με τη σύγχρονη διδασκαλία, διδάσκων και φοιτητές είναι σε ζωντανή επικοινωνία μέσω δικτύου, χρησιμοποιώντας και οι δύο πλευρές κατάλληλο λογισμικό ανταλλαγής ήχου, εικόνας και συνοδευτικού υλικού (π.χ. webex/Cisco, teams/Microsoft). Τέτοιου είδους λογισμικό, που είναι εύκολο στη χρήση και σε αρκετές περιπτώσεις δωρεάν, μπορεί να αξιοποιηθεί με χρήση υπολογιστή (laptop ή desktop) ή έξυπνων συσκευών (π.χ. tablet, smart phone) οι οποίες πλέον φέρουν κατά κανόνα κάμερα, μικρόφωνο και ηχεία ενσωματωμένα.

Μέσω συστημάτων ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (π.χ. mycourses για το ΕΜΠ, Moodle, eClass κ.α.), ο διδάσκων αναρτά υλικό σε ιστοσελίδα του μαθήματος (βιντεοσκοπημένες διαλέξεις, ασκήσεις, σημειώσεις κ.λπ.), το οποίο είναι προσπελάσιμο και αξιοποιήσιμο από τους φοιτητές. Οι φοιτητές, από την πλευρά τους, μπορούν να ανεβάζουν υλικό με αποδέκτη τον διδάσκοντα. Προφανώς, οι δύο τύποι διδασκαλίας μπορεί να συνδυάζονται για το ίδιο μάθημα, δηλαδή η σύγχρονη (ζωντανή) διδασκαλία να συνοδεύεται από ασύγχρονη (υποστηρικτική) διαδικασία. Ήδη, τα αντανακλαστικά στο ΕΜΠ έχουν λειτουργήσει και έχει ξεκινήσει η σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία σε μερικά μαθήματα, συγκεκριμένα στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών και τη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών.

Τι κάνει το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Το Πανεπιστήμιο προτείνει για την παροχή μαθημάτων μέσω τηλεδιασκέψεων τη χρήση της πλατφόρμας Google Meet (). Για τη χρήση της συγκεκριμένης πλατφόρμας θα παρέχεται υποστήριξη από το Κέντρο Υπολογιστών και Δικτύων. Οι διδάσκοντες έχουν τη δυνατότητα χρήσης και άλλων εργαλείων εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης εφόσον το επιθυμούν. Σε αυτήν την περίπτωση, ωστόσο, θα πρέπει να μεριμνούν οι ίδιοι για την εγκατάσταση και παροχή οδηγιών στους φοιτητές. Ως κατ’ εξοχήν τρόπος παροχής μαθημάτων θεωρείται η σύγχρονη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Η ασύγχρονη εκπαίδευση (π.χ. προβολή βιντεοδιαλέξεων) μπορεί και συστήνεται να αξιοποιηθεί επικουρικά, αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις τηλεδιασκέψεις. Τα μαθήματα που διεξάγονται μέσω τηλεδιασκέψεων θεωρούνται για την τρέχουσα περίοδο ισοδύναμα προς τα μαθήματα με δια ζώσης διδασκαλία και κατά συνέπεια προσμετρώνται στις 13 εβδομάδες διδασκαλίας κάθε εξαμήνου. Η διεξαγωγή των διαλέξεων δεν απαιτεί την φυσική παρουσία του διδάσκοντος στο Πανεπιστήμιο, μόνον όμως εφόσον αυτός διαθέτει την απαραίτητη υποδομή σε άλλον προτιμώμενο από αυτόν τόπο.

Εικόνες από τις τάξεις της επόμενης εβδομάδας

Για τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού (Α, Β, Γ τάξεις)

Υπάρχουν οι κατηγορίες των βιβλίων: α. πρώτων γνώσεων, β. ιστοριών με εικονογράφηση που αφορούν σε συναισθήματα ή κοινωνικές καταστάσεις και συμπεριφορές (κοινωνικές ιστορίες), γ. των παραμυθιών/μύθων με εικονογράφηση.

Για μεγαλύτερα παιδιά του Δημοτικού (Δ, Ε, ΣΤ τάξεις)

Υπάρχουν οι κατηγορίες των βιβλίων: α. γνώσεων ιστορίας, φυσικής κ.λ.π, β. απόδοσης έργων «κλασικής λογοτεχνίας» για παιδιά, γ. νεανικής λογοτεχνίας.

Για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Γυμνασίου

Υπάρχουν οι κατηγορίες: α. νεανική και εφηβική λογοτεχνία, β. graphicnovels γ. έργα που απευθύνονται και σε ενήλικους αναγνώστες (με μια προσοχή στο περιεχόμενό τους, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι είναι κατάλληλο παιδαγωγικά και εναρμονίζεται με την αναγνωστική ηλικιακή ικανότητα των μαθητών: μυθιστορήματα, νουβέλες, ποιητικές συλλογές, συλλογές διηγημάτων, θεατρικά έργα, ημερολόγια, απομνημονεύματα, μαρτυρίες.

Αναλόγως της ηλικιακής κατηγορίας και του είδους του αναγνώσματος μπορούμε να ενθαρρύνουμε και να παρακολουθούμε την ανάγνωση με διάφορες τεχνικές.

Δημιουργικές δραστηριότητες- εργασίες

Οι δημιουργικές εργασίες – δραστηριότητες, ιδιαίτερα στις παρούσες συνθήκες, είναι δυνατόν να αποτελέσουν σημαντικό παιδαγωγικό εργαλείο που θα ευνοήσει έστω και εξ αποστάσεως την οικοδόμηση της κοινότητας μάθησης, τη δημιουργία συνεργατικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών, την καλλιέργεια των δεξιοτήτων αξιοποίησης της βιβλιοθήκης (libraryskills) και την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών.(βλ.περισσότερα στον . )

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025