Το καλοκαίρι για τους περισσότερους φοιτητές συνεπάγεται το τέλος του έτους και την έναρξη των διακοπών. Για λιγοστούς, όμως, σημαίνει συμμετοχή σε διεθνείς επιστημονικούς διαγωνισμούς. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκει η ομάδα του Μαθηματικού Τμήματος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποτελούμενη απο τρεις φοιτητές, ταξίδεψε μέχρι το Μπλαγκόεβγκραντ της Βουλγαρίας, για να συμμετάσχει στον 26ο διεθνή Μαθηματικό Φοιτητικό Διαγωνισμό IMC (International Mathematics Competition), από τις 28 Ιουλίου μέχρι 3 Αυγούστου.
Ένα χρυσό και δύο αργυρά μετάλλια ήταν η συγκομιδή για την ομάδα, η οποία συνολικά κατέλαβε την 24η θέση, ανάμεσα σε 77 ομάδες.
«Οι διακρίσεις μας είναι συνεχείς από το 2008, που για πρώτη φορά το τμήμα μας συμμετείχε στον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Έτσι, παύουν σιγά-σιγά να είναι είδηση», είπε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αριστείδης Κοντογεώργης, καθηγητής στο τμήμα Μαθηματικών και συντονιστής της επιτροπής που επιλέγει κάθε χρόνο εκείνους που θα εκπροσωπήσουν το τμήμα στους διεθνείς διαγωνισμούς.
Από τις ειδικές μνείες της πρώτης συμμετοχής, στα αργυρά και χάλκινα μετάλλια και από το πρώτο χρυσό το 2009, στο δεύτερο χρυσό φέτος, δέκα χρόνια αργότερα, οι καθηγητές του τμήματος, σε συνεργασία και με την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, παρά την υποχρηματοδότηση και τις αντιξοότητες που επιφέρει αυτή, δεν πτοούνται.
«Οι πόροι από την χρηματοδότηση του πανεπιστημίου δεν αρκούν, παρά για τα βασικά. Ό,τι κάνουμε, το κάνουμε χωρίς επιπλέον αμοιβή, με βάση το φιλότιμο», σχολίασε ο κ. Κοντογεώργης και συμπλήρωσε ότι χρειάζεται να κρατούνται ισορροπίες στο ποιοι θα συμμετέχουν κάθε φορά, ώστε όσο το δυνατόν περισσότεροι φοιτητές να έχουν την εμπειρία συμμετοχής σε έναν διεθνή διαγωνισμό.
Οι φοιτητές που για φέτος αποτέλεσαν την ομάδα του τμήματος και που διακρίθηκαν είναι οι: Κυπριανός-Ιάσων Προδρομίδης (χρυσό), Σωτήρης Αρμενιάκος (αργυρό) και Γιώργος Κοντογεωργίου (αργυρό).
Από τις τρεις επιδόσεις, αξιοσημείωτη είναι εκείνη του Προδρομίδη που, αν και πρωτοετής φοιτητής, κατάφερε να κατακτήσει χρυσό μετάλλιο, συναγωνιζόμενος φοιτητές μεγαλύτερων ετών, σε ύλη που περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα σπουδών μεγαλύτερων ετών.
Για τον Ιάσονα, ήταν η πρώτη φορά που συμμετείχε ως φοιτητής σε διαγωνισμό Μαθηματικών. «Είχα, βέβαια, την εμπειρία από αντίστοιχους διαγωνισμούς που συμμετείχα όταν ήμουν στο λύκειο», είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. «Το χρυσό μου έδωσε μεγάλη χαρά και είναι μια δικαίωση για μένα, γιατί όλα αυτά τα χρόνια διαβάζω αρκετά και θέλω να φτάσω σε υψηλό επίπεδο», συμπλήρωσε.
Στα πλάνα του, να τελειώσει τη σχολή και να συνεχίσει τις σπουδές του σε μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο. Για εκείνον τα μαθηματικά είναι, όπως λέει, ένα αντικείμενο που τον έλκει από όταν ήταν μικρός. «Αφιερώνω αρκετές ώρες σε αυτό, με εξαίρεση όταν βρίσκομαι σε διακοπές», ανέφερε, «δεν είναι θέμα σχολής, για μένα είναι θέμα ευρύτερου διαβάσματος».
Το προφίλ του Ιάσονα ταιριάζει απόλυτα με εκείνο που περιέγραψε ο καθηγητής Κοντογεώργης για το ποιοι φοιτητές συνήθως συμμετέχουν στους διαγωνισμούς. «Έχουμε φοιτητές, οι οποίοι από τη στιγμή που γεννήθηκαν ήθελα να γίνουν μαθηματικοί. Είναι 15-20 παιδιά, ο ένας καλύτερος από τον άλλον. Δεν έχεις να τους πεις κάτι, είναι από μόνοι τους φτασμένοι και έχουν συνέχεια ακαδημαϊκή. Είναι παιδιά που το θέλουν. Είναι ταλέντα μοναδικά», τόνισε.
Λίγα λόγια για τον διαγωνισμό
Ο διαγωνισμός IMC είναι ο μεγαλύτερος παγκόσμιος μαθηματικός διαγωνισμός για φοιτητές και διοργανώνεται από το University College London. Οι φοιτητές διαγωνίζονται δύο ημέρες σε 5 προβλήματα την ημέρα. Διεξάγεται από το 1994 και εφεξής, με τη συμμετοχή κορυφαίων πανεπιστημίων των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Οι φοιτητές του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών συμμετέχουν από το ακαδημαϊκό έτος 2007-08 μέχρι και σήμερα, έχοντας σημαντικές επιτυχίες κάθε έτος.
Κάθε έτος, παραδίδονται μαθήματα προετοιμασίας στους ενδιαφερόμενους φοιτητές, υπό την εποπτεία της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας. Το κύριο βάρος της προετοιμασίας αυτής έχουν αναλάβει μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Οι φοιτητές διαγωνίζονται δύο ημέρες σε 5 προβλήματα την ημέρα, τα οποία είναι διατυπωμένα στα Αγγλικά και αφορούν την ύλη των μαθημάτων: Απειροστικός Λογισμός, Γραμμική Άλγεβρα, Βασική Άλγεβρα, Θεωρία Ομάδων, Θεωρία Πιθανοτήτων, Πραγματική Ανάλυση, Μιγαδική Ανάλυση, Συνδυαστική, Θεωρία Αριθμών και Θεωρία Γραφημάτων.