Ποικίλες οι αντιδράσεις εντός και εκτός βουλής για το . Οι αντιδράσεις εστιάστηκαν κυρίως στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια και στη Γ΄ τάξη του Γενικού Λυκείου.

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης

Εκπαιδευτικός – Ερευνητής

Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

 

Θα εξετάσουμε τις επιπτώσεις των αλλαγών στην , σε ένα παραμελημένο τομέα της εκπαίδευσης, στον οποίο οι εκάστοτε υπουργοί παιδείας λεκτικά δίνουν προτεραιότητα,   αλλά δεν τολμούν να προβούν στις βαθιές τομές που απαιτούνται για την  ποιοτική και ποσοτική αναβάθμισή της.

 

Οι βασικές μας επισημάνσεις και εκτιμήσεις στο ψηφισθέν νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι οι εξής:

 

  1. Εισαγωγή αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στα ΑΕΙ

 

Πέρυσι τον Φεβρουάριο ο π. Υφυπουργός παιδείας κ. Μπαξεβανάκης δήλωσε στη Βουλή ότι θα εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση 520 μαθητές των ΕΠΑ.Λ. περισσότεροι από την προηγούμενη χρονιά, το οποίο και έγινε.

 

Φέτος με την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου η Υφυπουργός

παιδείας κ. Τζούφη δήλωσε ότι «ο αριθμός των παιδιών που εισάγονται με από τα ΕΠΑ.Λ., θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με τις προηγούμενες χρονιές».

Η προσεκτική αυτή διατύπωση εύκολα μπορεί να ερμηνευτεί ότι θα εισαχθούν λιγότεροι μαθητές, διότι ο αριθμός μαθητών ΕΠΑ.Λ. που δήλωσε συμμετοχή στις ειδικές πανελλαδικές είναι γνωστός, τα ποσοστά εισαγωγής στα είναι γνωστά, μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου.

 

Όσον αφορά  την Υ.Α., η οποία θα καθορίσει τις αντιστοιχίες και συνάφειες, εκτιμούμε  ότι θα είναι ίδια ή παρόμοια με την προηγούμενη και θα είναι ενταγμένη στο γενικότερο πολιτικό σχεδιασμό για τις μαθητικές ροές μετά το Λύκειο και κυρίως το Επαγγελματικό Λύκειο.

 

Κατά συνέπεια ο συνολικός αριθμός εισαγωγής είναι γνωστός και εάν ήταν μεγαλύτερος θα υπήρχε ανακοίνωση της Υφυπουργού για τον αριθμό των εισαγομένων όπως έγινε πέρυσι από τον κ. Μπαξεβανάκη.

 

Στο παραπάνω συμπέρασμα μπορεί να οδηγηθεί κανείς και από το γεγονός ότι τα μετατρέπονται σε πανεπιστήμια και το ποσοστό εισαγωγής 20%, διαμορφώνεται σε 5% ή 10% ή 20%.

 

Το ποσοστό 10% επί του συνόλου των θέσεων αφορά τις αντίστοιχες ή συναφείς σχολές προς τις ειδικότητες των εννέα τομέων που λειτουργούν στα ΕΠΑ.Λ.  καθώς και σε κοινή ομάδα σχολών, στις οποίες εισάγονται απόφοιτοι όλων των τομέων.

Κατ΄ εξαίρεση το ποσοστό 10% μετατρέπεται σε 5% του συνολικού αριθμού εισακτέων σε τμήματα και εισαγωγικές κατευθύνσεις πολυτεχνείων και πολυτεχνικών σχολών, σε τμήματα Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Κτηνιατρικής και Φαρμακευτικής και των τμημάτων Φυσικής, Βιολογίας και Γεωλογίας εφόσον με Υ.Α. καθοριστούν ως αντίστοιχα ή συναφή με τους τομείς από τους οποίους αποφοιτούν οι μαθητές.

Οι ρυθμίσεις αυτές εύκολα μπορεί να εκτιμηθεί ότι είναι δυσμενέστερες από τις προηγούμενες, διότι οι «τεχνολογικοί» τομείς των ΕΠΑ.Λ. που οδηγούν σε πολυτεχνεία και πολυτεχνικές σχολές (Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογίας, Δομικών) και ο τομέας «Υγείας Πρόνοιας και Ευεξίας»

είναι οι πολυπληθέστεροι τομείς και συγκεντρώνουν την πλειονότητα των μαθητών ΕΠΑ.Λ. Κατά συνέπεια οι περισσότεροι μαθητές εμπίπτουν στο  «κατ΄ εξαίρεση» 5%.

 

Σημειώνουμε ότι και στις δύο περιπτώσεις του 10% και του 5% οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. δεν γνωρίζουν σε ποιες σχολές των ΑΕΙ θα εισαχθούν διότι δεν έχει εκδοθεί η σχετική Υ.Α. για την συνάφεια και την αντιστοιχία.

Οι μαθητές δεν γνωρίζουν επίσης τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν, ούτε τους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων διότι δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση και όλα αυτά ένα μήνα πριν την έναρξη των εξετάσεων!!!

 

Η ΑΣΠΑΙΤΕ η οποία ιστορικά θεωρείται ακρογωνιαίος λίθος της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης διατηρεί το ποσοστό 20%, αλλά δεν μετατρέπεται σε πανεπιστημιακό ίδρυμα, δεν ενσωματώνεται σε κάποιο πανεπιστήμιο και είναι άγνωστη η τύχη της.

 

  1. Το ποσοστό του ΠΑΔΑ 10% το οποίο ίσχυσε για το τρέχον έτος, μετατρέπεται σε 5%.

 

Στο ΠΑΔΑ, το οποίο προέρχεται από τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, είχε πρόσβαση μεγάλος αριθμός μαθητών ΕΠΑ.Λ., κυρίως της Αττικής, και το μεγάλο έλλειμμα θέσεων που εμφανίζεται θα πλήξει τους μαθητές του λεκανοπεδίου, οι οποίοι προέρχονται συνήθως από εργατικές – λαϊκές οικογένειες, οι περισσότερες των οποίων δεν είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν σε φοιτητικά έξοδα στην επαρχία.

 

  1. Κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας.

 

Με την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου καταργήθηκε το άρθρο 13 του 4186/2013 το οποίο προέβλεπε συντελεστές βαρύτητας 1,5 για 2 Μαθήματα γενικής παιδείας και 3,5 για δύο μαθήματα ειδικότητας.

 

Η κατάργηση των δια νόμου καθορισμένων συντελεστών βαρύτητας, οι οποίοι στο εξής θα ορίζονται με Υ.Α., προοιωνίζει μείωση των συντελεστών στα μαθήματα ειδικότητας.

 

Εάν συμβεί αυτό θα βλάψει τον «τεχνολογικό» χαρακτήρα του ΕΠΑ.Λ., διότι οι καταργηθέντες συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα ειδικότητας ήταν συμβατοί με την πρόσβασή τους στα ΑΕΙ, δεδομένου ότι οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. δεν έχουν δικαίωμα να πηγαίνουν παντού, αλλά μόνο σε σχολές και τμήματα αντίστοιχα ή συναφή με τις ειδικότητες των  τομέων  σπουδών τους.

 

Η προπαιδεία την οποία αποκτούν οι μαθητές από τους τομείς και τις ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ., είναι πολύτιμη για τις σπουδές τους σε

αντίστοιχες ή συναφείς ειδικότητες των ΑΕΙ.

Μπορεί οι εισαγόμενοι από τα ΕΠΑ.Λ. να εμφανίζουν στα πρώτα εξάμηνα αδυναμίες στα γενικά μαθήματα, στη συνέχεια όμως υπερτερούν στα μαθήματα ειδικότητας και τα εργαστήρια.

 

Ένας άλλος σημαντικός παράγων για την πρόοδο των μαθητών ΕΠΑ.Λ. στα ΑΕΙ, αποτελεί το γεγονός ότι εισάγονται σε μεγάλο βαθμό στην σχολή πρώτης προτίμησης, διότι έχουν επιλέξει την αντίστοιχη ειδικότητα από το  λύκειο και το γεγονός ότι οι επιλογές των σχολών είναι περιορισμένες, σε αντίθεση με τις επιλογές που έχουν οι μαθητές του Γενικού Λυκείου, οι οποίοι όμως δεν εισάγονται κατά 80% στη σχολή πρώτης προτίμησης.

Σημειώνουμε ότι η συνέχιση σπουδών των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στα ΑΕΙ δεν έχει μόνο ακαδημαϊκό χαρακτήρα αλλά κυρίως  χαρακτήρα επαγγελματικής ανέλιξης.

Σημειώνουμε επίσης ότι στην Γ΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. αυξάνονται τα μαθήματα ειδικότητας και ελαχιστοποιούνται τα γενικά μαθήματα. Εάν λοιπόν οι συντελεστές των γενικών μαθημάτων αυξηθούν, τότε είναι πολύ πιθανόν να  παρουσιαστεί η ανάγκη και οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. να καταφύγουν στην παραπαιδεία και η Γ΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. θα κινδυνεύσει να περιέλθει στην κατάσταση της  Γ΄ τάξης ΓΕ.Λ.

Σε ότι αφορά τις πανελλαδικές εξετάσεις των ΕΠΑ.Λ., την απόδοση των μαθητών, τα εξεταζόμενα  κ.λ.π. κυκλοφορούν διάφοροι μύθοι από άγνοια μερικών ή από επικριτική διάθεση απέναντι στο θεσμό των Επαγγελματικών Λυκείων και θα θέλαμε να καταθέσουμε τις σχετικές μας απόψεις.

Μύθος 1ος: Τα εξεταζόμενα μαθήματα των μαθητών ΕΠΑ.Λ. είναι ευκολότερα από εκείνα που εξετάζονται οι μαθητές των Γενικών Λυκείων.

Σε ότι αφορά τα γενικά μαθήματα Νέα Ελληνικά και Μαθηματικά τα οποία έχουν συντελεστές βαρύτητας 1,5 είναι πράγματι ευκολότερα, διότι τα μαθήματα αυτά δεν αποτελούν αυτοσκοπό όπως στο Γενικό Λύκειο, και η επιτυχία στις ειδικές πανελλαδικές των μαθητών ΕΠΑ.Λ. εξαρτάται κυρίως από τα μαθήματα ειδικότητας τα οποία έχουν συντελεστές 3,5.

Εάν μελετήσει κανείς τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών των μαθημάτων ειδικότητας θα διαπιστώσει ότι δεν είναι καθόλου εύκολα και δεδομένου ότι τα μαθήματα αυτά τα συναντούν οι μαθητές για πρώτη φορά στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου τότε είναι φανερό ότι δεν είναι καθόλου εύκολα.

Μύθος 2ος: Οι επιδόσεις των μαθητών ΕΠΑ.Λ. στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι συγκρίσιμες, με τις επιδόσεις των μαθητών ΓΕ.Λ. στις πανελλαδικές, όπως φάνηκε από τις τελευταίες  εξετάσεις.

 

Αυτό είναι αληθές εάν λάβουμε υπόψη τις βαθμολογίες, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει ο ίδιος βαθμός δυσκολίας των εξεταζομένων μαθημάτων.

Τα γενικά μαθήματα στα οποία εξετάζονται οι μαθητές ΓΕ.Λ. περιλαμβάνουν μεγάλη εξεταστέα ύλη, υπάρχει βαθμοθηρία, απομνημόνευση κ.λ.π. με αποτέλεσμα τα εξεταζόμενα μαθήματα τεχνητά να γίνονται δυσκολότερα.

 

Το πρόβλημα λοιπόν δεν το έχει το ΕΠΑ.Λ., το οποίο θα πρέπει να αυξήσει αδικαιολόγητα τον βαθμό δυσκολίας των εξεταζομένων μαθημάτων, διότι τότε θα αρχίσουν να εμφανίζονται όλες οι παρενέργειες ΓΕ.Λ.

 

Μύθος 3ος: Οι μαθητές ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. πρέπει να εξετάζονται στα ίδια μαθήματα για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ διότι αυτό είναι το δίκαιο.

 

Αυτό ουσιαστικά αποτελεί ουτοπία, διότι οι μαθητές των ΓΕ.Λ. δεν μπορούν να εξεταστούν σε μαθήματα ειδικότητας διότι δεν τα διδάσκονται. Εάν όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι γενικής παιδείας τότε ακυρώνεται ο θεσμός των Επαγγελματικών Λυκείων και θα πρέπει τα σχολεία αυτά να καταργηθούν.

 

  1. Διετή τμήματα

 

Ο Υπουργός παιδείας στην πρωτολογία του για το πολυνομοσχέδιο  κατά την συζήτηση που έγινε στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων τόνισε επτά σημεία το πρώτο εκ των οποίων αφορά τα διετή τμήματα των ΑΕΙ. «Έχουμε από τα πανεπιστήμιά μας μέχρι σήμερα πάνω από 130 αιτήματα για διετή προγράμματα σπουδών για τα οποία έχουμε και τις πιστώσεις».  

Με την αναφορά του αυτή, είναι προφανές ότι προσπάθησε να απαλύνει το δυσμενές κλίμα που δημιουργείται στα ΕΠΑ.Λ. με την μετατροπή του 20% σε 5% και ταυτόχρονα να προωθήσει υποψήφιους φοιτητές προς τα διετή τμήματα.

 

Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι εμφανίζει τα πανεπιστήμια να επιθυμούν την ίδρυση  διετών τμημάτων, ότι υπάρχουν οι πιστώσεις κ.λ.π., πλην όμως  δεν λειτουργεί σε κανένα πανεπιστήμιο διετές τμήμα και είναι σίγουρο ότι ο νέος αυτός θεσμός θα συναντήσει σοβαρά εμπόδια διότι τα ΑΕΙ μέχρι σήμερα δεν έχουν ιδρύσει ακαδημαϊκές μονάδες Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

 

Ένα σοβαρό κενό που δημιουργείται είναι ότι δεν έχει  ρυθμιστεί ο τρόπος συνέχισης σπουδών μετά τα διετή στα πανεπιστήμια (με πιστωτικές μονάδες, κατατακτήριες εξετάσεις ή κάτι άλλο). Τα  ΚΕΕ τα οποία αποτελούν ακαδημαϊκές  μονάδες των πανεπιστημίων και βάση

του νόμου δεν προσφέρουν κατάρτιση αλλά εκπαίδευση, άρα είναι ενταγμένα στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα  και πρέπει να έχουν συνέχεια σπουδών.

 

Μπορεί τα ΚΕΕ ως νέος θεσμός και μάλιστα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης να δικαιούνται γενναίας κοινοτικής επιδότησης, αλλά μέχρι σήμερα ο θεσμός παρουσιάζει σοβαρά κενά με αποτέλεσμα, όπως εκτιμούμε, οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. να μη θελήσουν να αποτελέσουν αντικείμενα πειραματισμού.

 

Να επισημάνουμε ότι στο πολυνομοσχέδιο ψηφίστηκε διάταξη η οποία ορίζει: «Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Συμβουλίου του Κ.Ε.Ε., μπορεί να αποσπώνται στο Κ.Ε.Ε., για πενταετή θητεία, που μπορεί να ανανεώνεται, εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι έχουν διατελέσει Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας ή Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και Συντονιστές Εκπαίδευσης Εξωτερικού ως Οργανωτικοί Συντονιστές των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης. Οι Οργανωτικοί Συντονιστές ασκούν καθήκοντα συντονισμού των προγραμμάτων και μεριμνούν για τη διασύνδεσή τους με τη Δευτεροβάθμια και, ιδίως, την Δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση, καθώς και με τις τοπικές και περιφερειακές αναπτυξιακές ανάγκες, την οικονομία και την αγορά εργασίας για την επιλογή των Οργανωτικών Συντονιστών, συνεκτιμάται η εμπειρία στην επαγγελματική εκπαίδευση ή στη διοίκηση και εποπτεία της. Στους Οργανωτικούς Συντονιστές καταβάλλεται επιμίσθιο, το ύψος του οποίου καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Οικονομίας και Οικονομικών».

Με την ψήφιση του μέτρου αυτού δημιουργείται πλήθος ερωτημάτων για την επιτυχία του, αν λάβουμε υπόψη ότι τα καθήκοντα που θα αναλάβουν οι αποσπούμενοι, απαιτούν βιωματική γνώση και εμπειρία στο χώρο της  Επαγγελματικής Εκπαίδευσης η οποία δεν έχει αποκτηθεί π.χ. από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ή την εκπαίδευση εξωτερικού όπου δεν υπάρχει Επαγγελματική Εκπαίδευση.

 

Εάν λάβουμε υπόψη επίσης ότι το Συμβούλιο του ΚΕΕ αποτελείται από πανεπιστημιακούς οι οποίοι δεν έχουν επίσης βιωματική γνώση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης  τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο θεσμός είναι μετέωρος.

 

 

Στο πολυνομοσχέδιο το οποίο ψηφίστηκε (Μέρος Γ΄ άρθρα 74 έως 97) περιλαμβάνονται διατάξεις που αφορούν τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία.

Στο άρθρο 75 ορίζονται ως Πειραματικά σχολεία Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια, Επαγγελματικά Λύκεια και Σ.Μ.Ε.Α.Ε.

Ακολουθεί κατάλογος κάθε είδους Πειραματικών σχολείων, πλην των Πειραματικών ΕΠΑ.Λ. διότι δεν υπάρχει κανένα.

 

Οι αιτίες της μη εφαρμογής του θεσμού των Πειραματικών ΕΠΑ.Λ., τα οποία νομοθετήθηκαν από το 2011 αλλά ποτέ δεν λειτούργησαν, δεν έχουν εξαλειφτεί με την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου.

 

Για τον θεσμό των Πειραματικών ΕΠΑ.Λ. θα αναφερθούμε σύντομα με ξεχωριστό άρθρο.

 

  1. Για το Έτος – Τάξη Μαθητείας του ΕΠΑ.Λ. (άρθρο 214) δεν αναφέρονται ρυθμίσεις βελτίωσης του θεσμού προκειμένου να γίνει ελκυστικός για τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος σήμερα συμμετέχει με πολύ μικρό ποσοστό.

 

Η μικρή συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα έχει σαν αποτέλεσμα τις ελάχιστες περιπτώσεις επαγγελματικής αποκατάστασης των αποφοίτων της τάξης μαθητείας.

 

Δεν αναφέρονται επίσης ρυθμίσεις για επέκταση της μαθητείας στη ναυτιλία.

 

Δεν αναφέρονται επίσης ρυθμίσεις για μαθητεία με αμοιβή μέσω του προγράμματος Erasmuspro, το οποίο χρηματοδοτείται και με κοινοτικούς πόρους.

Το πρόγραμμα Erasmuspro είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση διότι προβλέπει εκπαίδευση σε φορείς ΕΕΚ ή και εταιρείες του εξωτερικού από 3 μέχρι και 12 μήνες (long-term mobility).

 

Παρά την αδιαφορία του ΥΠΠΕΘ και του ΙΚΥ για την μαθητεία μέσω του προγράμματος Erasmuspro, κάποιοι απόφοιτοι ΕΠΑ.Λ. με τη συνδρομή των σχολείων αποφοίτησής τους έχουν εκπαιδευτεί επί ένα εξάμηνο ή τρίμηνο σε εταιρείες του εξωτερικού χωρίς όμως ο χρόνος αυτός να αναγνωρίζεται για την κατάταξη υπό προϋποθέσεις στο επίπεδο 5.

Οι εκπαιδευθέντες όταν επέστρεψαν δήλωσαν με ενθουσιασμό στα σχολεία αποφοίτησής   τους, ότι το πρόγραμμα κάλυψε όλα τα έξοδά τους, πλην της διατροφής, ότι είχαν μηνιαία καθαρή αμοιβή 1.000€, ασφάλιση και ότι επέστρεψαν με γνώσεις νέας τεχνολογίας και τα περισσότερα από τα χρήματα της αμοιβής τους.

Σε αυτά εάν προσθέσουμε τις γλωσσικές και πολυπολιτισμικές δεξιότητες που απέκτησαν είναι προφανές ότι τα προγράμματα  Erasmuspro είναι  δελεαστικά για τους απόφοιτους ΕΠΑ.Λ.

 

Σας κοινοποιούμε το link για να ακούσετε δηλώσεις μαθητών που έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο, οι οποίοι έκαναν πρακτική άσκηση σε Ισπανία και Πορτογαλία.

Καθοριστικό στοιχείο για την προώθηση της μαθητείας αυτής θα αποτελέσει η αναγνώριση του χρόνου μαθητείας στο εξωτερικό, ώστε να υπολογίζεται για την ισοτιμία με την μαθητεία του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας του ΕΠΑ.Λ.

 

Για το σοβαρό αυτό θέμα δεν προβλέπει τίποτα το πολυνομοσχέδιο.

 

  1. Συνεχίζεται ο αποκλεισμός των μαθητών ΕΠΑ.Λ. από την εισαγωγή τους στις σχολές αξιωματικών των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας.

 

Σύντομα θα γίνουν 3.243 προσλήψεις σε Ένοπλες Δυνάμεις, Λιμενικό και Πυροσβεστική με τις εξής ποσοστώσεις για τους αποφοίτους ΕΠΑ.Λ.

Ένοπλες Δυνάμεις

Σχολές Αξιωματικών Όπλων και Σωμάτων 0%

Σχολές Υπαξιωματικών                                8%

Λιμενικό

Σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων                     0%

Σχολές Δοκίμων Λιμενοφυλάκων                  6%

Πυροσβεστική

Σχολή Ανθυποπυραγών                                0%

Σχολή Πυροσβεστών                                     5%

Ο αποκλεισμός των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. από τις Σχολές Αξιωματικών, δεν είναι μόνο παράλογος, διότι οι απόφοιτοι ΕΠΑ.Λ. διαθέτουν απολυτήριο Λυκείου ισότιμο με το απολυτήριο του ΓΕ.Λ. και επιπλέον πτυχίο ειδικότητας, αλλά μπορεί να χαρακτηρισθεί και αντισυνταγματικός διότι αντιβαίνει στην αρχή της ίσης μεταχείρισης.

 

Να σημειωθεί επιπλέον ότι οι Σχολές αυτές δεν είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ακαδημαϊκού χαρακτήρα, αλλά παραγωγικές Σχολές «τεχνολογικού» χαρακτήρα συμβατού κυρίως με την Επαγγελματική Εκπαίδευση.

 

Τα ποσοστά που αφορούν τους αποφοίτους ΕΠΑ.Λ. αντιστοιχούν σε λίγες

δεκάδες εισακτέων επί συνόλου 3.243

 

Όλες αυτές οι εκκρεμότητες ή κάποιες από αυτές θα μπορούσαν να είχαν ρυθμιστεί, αλλά ως φαίνεται, ο σημερινός Υπουργός παιδείας, όπως  και όλοι σχεδόν οι προηγούμενοι, έχει στραμμένο το ενδιαφέρον του στις πανελλήνιες, στα πανεπιστήμια σε θέματα δηλ. που συγκεντρώνουν το δημοσιογραφικό ενδιαφέρον και το ενδιαφέρον μεγάλου μέρους του εκλογικού σώματος.

 

Συχνά ο Υπουργός αναφέρεται με επιφύλαξη στις δεξιότητες και τονίζει ότι το πανεπιστήμιο είναι για να μορφώνει.

Δεν αναφέρεται όμως στο γεγονός ότι τα πανεπιστήμια εκδίδουν ακαδημαϊκούς τίτλους με ειδικότητες, οι οποίες παρέχουν επαγγελματικά δικαιώματα και ότι με τις σπουδές τους οι φοιτητές αποκτούν ποικίλες  δεξιότητες, εξειδικευμένες γνώσεις, απαραίτητες για την ένταξη στην αγορά εργασίας.

 

Ο ρόλος συνεπώς των πανεπιστημίων είναι διττός, να μορφώνουν και να παρέχουν ποικίλες δεξιότητες, ειδίκευση και βιοποριστικά εφόδια για επαγγελματική ένταξη και μάλιστα το δεύτερο είναι αυτό που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των υποψηφίων φοιτητών εάν λάβουμε υπόψη τις προτιμήσεις τους στα μηχανογραφικά.

 

Το σύστημα πάντως με τις πανελλαδικές και τον αριθμό των εξεταζόμενων μαθημάτων, αφού έκανε έναν κύκλο πολλών ετών, ξαναγύρισε στις δέσμες των τεσσάρων μαθημάτων, με τη διαφορά ότι τώρα η κατάσταση είναι πιο εκρηκτική.

 

Δεν φαίνεται επί του παρόντος προοπτική για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος και σύγκλισή του με τον εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό ευρωπαϊκό χώρο, διότι  δεν υπάρχει συναίνεση των πολιτικών κομμάτων και επιπλέον απαιτούνται οραματισμός, ορθολογισμός, τόλμη και συναίνεση.

 

Ίσως κάποτε στο μέλλον να υπάρξουν.

 

Ίδωμεν