Άγνωστοι συντελεστές στις Πανελλήνιες 2022, αξιολόγηση σχολείου και εκπαιδευτικών, αλλαγές στα Δημόσια ΙΕΚ και εξορθολογισμός του ακαδημαϊκού χάρτη, είναι μερικά από τα «ανοιχτά» θέματα που καλείται να διαχειριστεί τη νέα χρονιά το Υπουργείο Παιδείας.
Ελπίδα Οικονομίδη –iPaidia.gr
Με πολλές «υποχρεώσεις» ξεκινάει για το υπουργείο Παιδείας η νέα χρονιά, καθώς οι επόμενοι μήνες είναι κρίσιμοι για την υλοποίηση των εξαγγελιών τους.
Μετά από δύο χρόνια με «πλούσιο» νομοθετικό έργο, το οποίο βέβαια συνάντησε πλείστες αντιδράσεις και έντονη κριτική από την αντιπολίτευση, το Υπουργείο Παιδείας καλείται εντός του 2022 να εφαρμόσει όλα όσα ψήφισε τους προηγούμενους μήνες.
Οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελλαδικών 2022 δεν γνωρίζουν ακόμα σημαντικές πληροφορίες για την διενέργεια των εξετάσεων, στα σχολεία αναμένονται κρίσεις στελεχών που συνδέονται άμεσα με την αξιολόγηση, ενώ και οι συζητήσεις με τα ΑΕΙ για την «τύχη» πανεπιστημιακών τμημάτων βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη.
Πανελλήνιες 2022
Η πλήρης εφαρμογή του συστήματος των Πανελληνίων, όπως ψηφίστηκε πέρσι σε νόμο αναμένεται φέτος με τον υπολογισμό νέων συντελεστών βαρύτητας αλλά και τη δεύτερη εφαρμογή της ΕΒΕ.
Ο νόμος ορίζει, όμως, και τη συμπλήρωση ενός ακόμη μηχανογραφικού, ως «δεύτερης ευκαιρίας» για όσους δεν πέτυχαν την εισαγωγή τους στο πρώτο μηχανογραφικό. Αυτό αναμένεται να αλλάξει ακόμα και την ανακοίνωση των βάσεων, φέρνοντας την ημερομηνία λίγο πιο νωρίς εντός του Αυγούστου, ώστε να πραγματοποιηθεί η συμπλήρωση του δεύτερου μηχανογραφικού και η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στους χρόνους που ίσχυαν τα προηγούμενα χρόνια.
Σύμφωνα με το νόμο, η πρώτη συμπλήρωση του μηχανογραφικού προβλέπει περιορισμένες επιλογές που ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο, δεν θα ξεπερνούν τις 20. Εφόσον κάποιος δεν καταφέρει να εισαχθεί σε κάποια σχολή, του δίνεται η ευκαιρία να συμπληρώσει δεύτερο μηχανογραφικό χωρίς περιορισμό στις επιλογές του και αν καλύπτει το όριο της ΕΒΕ να έχει μια δεύτερη ευκαιρία να περάσει σε κάποιο τμήμα.
Ο παραπάνω σχεδιασμός, αν και έχει ψηφιστεί, είναι πολύ πιθανό να ανατραπεί. Το Υπουργείο Παιδείας έχει δεύτερες σκέψεις για την εφαρμογή τους καθώς, όπως αναφέρουν στο iPaidia.gr υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, πέρσι η ΕΒΕ ικανοποίησε την επιθυμία του Υπουργείου Παιδείας για πιο «στοχευμένες επιλογές» από τους υποψηφίους.
Ειδικότερα, το 93% των υποψηφίων εισήχθησαν σε μία από τις πρώτες επιλογές τους.
Εντός των επόμενων μηνών το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να τοποθετηθεί επίσημα για το αν τελικά θα προχωρήσει το σχέδιο για το διπλό μηχανογραφικό.
Παράλληλα, αναμένεται και αύξηση των θέσεων και των ειδικοτήτων στα Δημόσια ΙΕΚ μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να έχουν περισσότερες επιλογές. Πέρσι, 8.000 θέσεις διατέθηκαν στους απόφοιτους ΓΕΛ σε 52 ειδικότητες.
Στελέχη εκπαίδευσης και αξιολόγηση
Με τη διαδικασία της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου να έχει κλονίσει τη σχέση Υπουργείου Παιδείας και μερίδας εκπαιδευτικών, με τους δεύτερους να έχουν αντιδράσει έντονα τους προηγούμενους μήνες, η επερχόμενη αξιολόγηση εκπαιδευτικών αναμένεται εξίσου έντονη.
Στα σχολεία τους επόμενους μήνες θα προχωρήσουν οι κρίσεις στελεχών, καθώς πρόκειται για τα άτομα-κλειδιά που θα είναι οι αξιολογητές των εκπαιδευτικών, με τα πρώτα αποτελέσματα να αναμένονται το καλοκαίρι του 2023.
Τα άτομα που θα επιλεγούν ως Στελέχη Εκπαίδευσης θα αξιολογηθούν και θα υποστούν κυρώσεις σε περίπτωση μη θετικής αξιολόγησης, ακόμα και με απομάκρυνση από τη θέση τους και αντικατάστασή τους. Κυρώσεις θα υπάρξουν και σε περίπτωση που αρνηθούν να αξιολογήσουν, καθώς προβλέπεται οκταετής αποκλεισμός από τη διεκδίκηση θέσης Στελέχους Εκπαίδευσης.
Υπενθυμίζεται ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προβλέπει τρεις άξονες αξιολόγησης με δύο ή και τρεις αξιολογητές ανάλογα την ειδικότητα, σε διάστημα από δύο έως τέσσερα χρόνια. Η αρνητική αξιολόγηση εκπαιδευτικού δεν περιλαμβάνει κυρώσεις, όμως σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης μοριοδοτείται σε περίπτωση διεκδίκησης θέσης ευθύνης.
Πανεπιστήμια
Συνεχίζονται οι συζητήσεις μεταξύ των Πανεπιστημίων και του Υπουργείου Παιδείας για το μέλλον του ακαδημαϊκού χάρτη. Η εξίσωση έχει αποδειχθεί πολύ σύνθετη, καθώς πρόκειται για «δύσκολες» αποφάσεις που καλείται να λάβει η πολιτική ηγεσία, με αρκετούς πρυτάνεις να μην επιθυμούν να «χάσουν» μεγάλο μέρος των τμημάτων τους.
Η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη συνδέεται άμεσα με τα αποτελέσματα της ΕΒΕ, τη σύνδεση των τμημάτων με την αγορά εργασίας και ποιοτικά χαρακτηριστικά όπως οι υποδομές και ο ρυθμός αποφοίτησης.
Οι διοικήσεις των τμημάτων επεξεργάζονται τις τελικές τους προτάσεις, καθώς οποιαδήποτε απόφαση δεν επηρεάζει μόνο τους υποψηφίους για τις πανελλήνιες αλλά και την χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πολύ πιθανό εντός του 2022 να ανακοινωθούν οι αλλαγές, αλλά να μην εφαρμοστούν εντός της χρονιάς.
Μαθητής επέστρεψε στο σχολείο μετά από 3,5 μήνες -Οι γονείς του αντιδρούσαν στα μέτρα