ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟ ΚΡΙΣΗΣ: ΤΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Του Ανδρέα Παπαδαντωνάκη
«Στο πόδι βγάζετε και τη Λογοτεχνία. Γιατί να βγάλετε τη Λογοτεχνία όταν αυτή τη στιγμή θέλουμε τις τέχνες και τον πολιτισμό να έχουν ένα αυξημένο βάρος για να αντισταθμίσουν την επέλαση του τεχνολογικού πολιτισμού;»
Αυτά έλεγε τον Νοέμβριο του 2014, στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, ο τότε συντονιστής του τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Τάσος Κουράκης λίγο πριν από την ψήφιση του νόμου με τον οποίο η τότε κυβέρνηση κατάργησε το μάθημα από τα Πανελλαδικά εξεταζόμενα.
Λίγους μήνες μετά, ως αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, όχι μόνον δεν επανέφερε το μάθημα, αλλά μείωνε τις ώρες διδασκαλίας του στη Γενική Παιδεία, από 2 σε 1 ανά εβδομάδα.
Τι είχε αλλάξει;
Όχι η – μάλλον ειλικρινής- πρόθεσή του, αλλά η ανάγκη αντιμετώπισης (από κυβερνητική θέση πλέον) της σκληρής πραγματικότητας των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό.
Και για την αντιμετώπιση αυτών των ελλείψεων, το Υπουργείο χρησιμοποιεί τα μόνα δημοσιονομικά ουδέτερα εργαλεία που διαθέτει: την αλλαγή των ωρολογίων προγραμμάτων και τις αναθέσεις μαθημάτων.
Αυτή την τακτική ακολουθεί και η τωρινή κυβέρνηση, με ιδιαίτερη μάλιστα ένταση, μετά από το ναυάγιο των υποσχέσεων για 20.000 διορισμούς εκπαιδευτικών.
Η διαφορά, –αν θέλει κάποιος να την εντοπίσει-, είναι ότι οι ενέργειες της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας στην κατεύθυνση της «εξοικονόμησης» προσωπικού, βαφτίζονται αναβάθμιση, ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης, συνταγματική επιταγή, μείωση ύλης, ελάφρυνση εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματοςκ.ά.
Η αλήθεια είναι –όσο και αν την επενδύσει κανείς- ότι με τις νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου το τελευταίο δίμηνο, (κατάργηση σχολείων με ΕΑΕΠ, συγχωνεύσεις και καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, αλλαγή ωρολογίων προγραμμάτων Γυμνασίου, κατάργηση τρίωρου απασχόλησης για τα σχολικά εργαστήρια, ρυθμίσεις για τα νηπιαγωγεία) έχουν ήδη «κερδηθεί» χιλιάδες θέσεις εκπαιδευτικών, ο ακριβής αριθμός των οποίων θα φανεί από τις προσλήψεις αναπληρωτών την επόμενη σχολική χρονιά.
ΟΙ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΩΡΩΝ ΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Κεντρικό σημείο των αλλαγών στα ωρολόγια προγράμματα Γυμνασίου –Λυκείου τα τρία τελευταία χρόνια, ήταν – μεταξύ άλλων- και η σταδιακή αλλά σημαντική μείωση των ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων.
Στη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών είχαμε:
- Εξοβελισμό του μαθήματος των Λατινικών από την κατεύθυνση ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών στη Β Λυκείου, το 2014
- Μείωση ωρών Ιστορίας στη Γ Γυμνασίου από 3 σε 2 εβδομαδιαίως, το 2014.
- Μείωση ωρών Νεοελληνικής Γλώσσας στην Α’ Γυμνασίου από 3 σε 2, το 2014.
- Κατάργηση Αρχαίων Γ.Π. (επιτάφιος) από τη Γ Λυκείου, το 2015.
- Μείωση ωρών Λογοτεχνίας Γ.Π. στη Γ λυκείου από 2 σε 1, το 2015.
- Μείωση ωρών Αρχαίων από 3 σε 2 στη Β και Γ Γυμνασίου, το 2016. (επίσης και στην Α΄ τάξη, εκεί όμως με παράλληλη αύξηση των ωρών Ν.γλώσσας από 2 σε 3)
Η μείωση των ωρών διδασκαλίας των γλωσσικών ειδικά μαθημάτων δεν έχει να κάνει με θεωρητικές προσεγγίσεις για την γλωσσική ανάπτυξη ή με αντιμαχόμενες ομάδες αρχαιοπληξίας από τη μία και αρχαιογνωσίας από την άλλη. (σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Φίλη)
Υπηρετεί την ανάγκη διαχείρισης των εκπαιδευτικών πόρων στην περίοδο της κρίσης.
Αυτή είναι η αλήθεια που δεν λέει ο Υπουργός ….
Ανδρέας Παπαδαντωνάκης