Σημεία της ομιλίας του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Γαβρόγλου στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Δυτικής Ελλάδας – Τους κεντρικούς άξονες της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης, σε όλες τις βαθμίδες, ανέπτυξε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, από το βήμα του Αναπτυξιακού Συνεδρίου για την Ανασυγκρότηση της Δυτικής Ελλάδας που πραγματοποιείται στην Πάτρα.
Αναφερόμενος στην αναμόρφωση του Λυκείου και στην εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε:
«Έχουμε συναινέσει ως κοινωνία σε μια παθογένεια. Κάθε φουρνιά όσων δίνουν εξετάσεις κοστίζει στην ελληνική οικογένεια 2 δισ ευρώ και μόνο το 30%, δηλαδή 1 στους 3, σπουδάζει αυτό που έχει βάλει στις 10 πρώτες επιλογές του. Καταφέραμε ως κοινωνία να κάνουμε έναν κερδοσκοπικό οργανισμό – που είναι τα φροντιστήρια και η παραπαιδεία- μέρος της δημόσιας παιδείας. Και αυτά είναι προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν ως σύνολο. Ή θα αποκτήσουμε εμπιστοσύνη στη δημόσια εκπαίδευση -με τα πολλά καλά και τα αρνητικά- ή θα πούμε ότι άλλοι θεσμοί σιωπηλά θα αντικαταστήσουν τη δημόσια εκπαίδευση.
Σίγουρα, χρειάζεται κυρίως μια αλλαγή νοοτροπιών στην κοινωνία και αυτό είναι το πιο δύσκολο. Η κοινωνία έχει μετατρέψει τις όντως αδιάβλητες πανελλαδικές εξετάσεις σε παιδαγωγικά αξιόπιστες. Κι όμως, έχει χαθεί πλήρως η αξιοπιστία, όταν είναι υπαρκτό το φαινόμενο των αιώνιων φοιτητών και όταν υπάρχει σημαντικός αριθμός φοιτητών που κόβονται στο 1ο εξάμηνο.
Τι προτείνουμε, λοιπόν, για το Λύκειο: Στην Γ’ Λυκείου βάζουμε λιγότερα μαθήματα και περισσότερες ώρες για να εμβαθύνουν οι μαθητές και για να μπορούν και οι εκπαιδευτικοί να ανοίγουν «παρενθέσεις» γνώσης και επικοινωνίας με τους μαθητές. Αυτό, μαζί με τις 2ετείς δομές μέσα στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ -στις οποίες θα φοιτούν κατά προτεραιότητα οι μαθητές των ΕΠΑΛ- θα αποτελέσει ένα σύστημα που θα αποδραματοποιήσει τις εξετάσεις.»
Ως προς την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ο Υπουργός είπε:
«Στις πλάτες των ΤΕΙ έχει παιχτεί ένα από το πιο άγρια πολιτικά παιχνίδια των τελευταίων δεκαετιών. Παρόλα αυτά, υπάρχουν πολλά ΤΕΙ και τμήματα που -ενώ τα αγνόησε η πολιτεία- κατάφεραν και έγιναν da facto πανεπιστημιακά τμήματα. Εμείς λέμε τα τιμήματα αυτού του επιπέδου να βρουν τρόπους συνεργειών με τα πανεπιστημιακά τμήματα.
Αυτό μπορεί να είναι η ενσωμάτωσή τους με πανεπιστημιακά τμήματα, μπορεί να είναι να ενταχθεί το τμήμα του ΤΕΙ στο Πανεπιστήμιο, όπως η Νοσηλευτική στην Ιατρική Σχολή, ή να βρούμε άλλους τρόπους συνεργασίας. Και αφού πάνε με διαδικασίες κρίσης στο Πανεπιστήμιο, να μπορέσουμε να δούμε τι θα κάνουμε στα υπόλοιπα. Κανείς δεν είναι στη λογική να τα κλείσουμε ή να τα αναθεματίσουμε.
Αλλά να συμφωνήσουμε ότι δεν θα πάμε σε λύσεις που ενισχύουν τα σουβλάκια και τα rooms to let. Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με μάτι αποκλειστικά στην οικονομία μιας συγκεκριμένης περιοχής είναι μια αδιέξοδη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Αρχίζουμε συζητήσεις και, όταν τα πράγματα ωριμάσουν, φτιάχνουμε ομάδα εργασίας με ακαδημαϊκά κριτήρια που προτείνει λύσεις. Τις προτάσεις αυτές τις παίρνει το Υπουργείο και κρίνει τι δυνατότητες υλοποίησης υπάρχουν, άμεσες κι για το μέλλον.
Εξαιρετικά σημαντικό βήμα είναι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής που δεν είναι ενοποίηση των δύο ΤΕΙ, αλλά σε αυτό θα υπάρχουν και νέα προγράμματα σπουδών και τμήματα. Είναι, επίσης, αυτό που κάνουμε στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και στο ΤΕΙ Ηπείρου, αυτό που κάνουμε στη Θεσσαλία και αυτό που αυτή την εβδομάδα θα αρχίσουμε να κάνουμε στην Πάτρα και στην Δυτική Ελλάδα. Δηλαδή η συγκρότηση της ομάδας εργασίας που θα μελετήσει αυτό το ζήτημα. Στην πορεία αυτή δεν πρέπει να υπάρχουν ανταγωνισμοί. Οι συνάδελφοι από το Πανεπιστήμιο Πατρών και από το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας έχουν δείξει υποδειγματική υπευθυνότητα.
Όλοι –στα Γιάννενα, στη Θεσσαλία, στο Ιόνιο, στην Αθήνα- αισθάνονται ότι ως κοινωνία είμαστε στα πρόθυρα μιας νέα πορείας. Και ο καθένας προσπαθεί να έχει μια ιδιόμορφη συμβολή και θέλω να χαιρετίσω αυτό που έχει γίνει από το Πανεπιστήμιο Πατρών και το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
Θα ήταν λάθος να πούμε σήμερα πολύ συγκεκριμένες προτάσεις. Αυτό δουλειά της ομάδας εργασίας. Αλλά, σε γενικό επίπεδο, προτείνεται στον Νομό Αιτωλοακαρνανίας να υπάρχει σχολή Γεωπονικών Επιστημών και Θαλασσίων Επιστημών και στον Νομό Ηλείας να υπάρχει σχολή Πολιτιστικής Διαχείρισης. Η λογική είναι να μπορέσουμε να φτιάξουμε πανεπιστημιακά τμήματα –ορισμένα θα είναι η εξέλιξη των υπαρχόντων, σε ορισμένα θα δώσουμε πρόσθετες θέσεις- ώστε να αναδείξουν το θετικό πρόσημο που έχουν ως προς αυτές τις δυνατότητες.»