Στη Βουλή με τη διαδικασία του επείγοντος κατατέθηκε προς συζήτηση και ψήφιση το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, της Εθνικής βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις», με αλλαγές στο Κρατικό Πιστοποιητικό, την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας (ΕΒΕ) και τις δημόσιες βιβλιοθήκες αλλά και στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείο Παιδείας
Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας
Με το σχέδιο νόμου θεσμοθετείται η ηλεκτρονική εξέταση για τη χορήγηση Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των διενεργούμενων έως τώρα εξετάσεων με έντυπα μέσα, προκειμένου να συνεχιστεί η παροχή έγκυρης πιστοποίησης με χαμηλά εξέταστρα για τους υποψηφίους.
Επιπρόσθετα, να μπορέσει το εθνικό σύστημα πιστοποίησης της γλωσσομάθειας να ανταγωνιστεί τα αντίστοιχα ξένα συστήματα πιστοποίησης, τα οποία έχουν αρχίσει ήδη να περνούν στην ηλεκτρονική μορφή και να αξιοποιούν την τεχνολογία για την οργάνωση των εξετάσεων και την προετοιμασία των υποψηφίων.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, το κέρδος των πολιτών από τη συμμετοχή τους στις ηλεκτρονικές εξετάσεις για το ΚΠΓ θα είναι πολλαπλό, αφού έχει ήδη προβλεφθεί μέσα στο σχολείο η προετοιμασία των μαθητών/τριών (για την οποία η μέση ελληνική οικογένεια ξοδεύει περίπου 700 εκατομμύρια ετησίως), και παράλληλα έχει αναπτυχθεί το ηλεκτρονικό σχολείο του ΚΠΓ για να υποβοηθήσει την προετοιμασία των μαθητών-υποψηφίων.
Τέλος, προβλέπεται η ανάπτυξη -με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ- ενός ηλεκτρονικού φροντιστηρίου για την υποστήριξη της ατομικής προετοιμασίας των υποψηφίων, δωρεάν.
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος και δημόσιες βιβλιοθήκες
Όπως είναι γνωστό, η λειτουργία της Εθνικής Βιβλιοθήκης, αλλά και των δημόσιων βιβλιοθηκών της χώρας, εν όψει της μεταφοράς και λειτουργίας της ΕΒΕ στο κτίριο του Πολιτιστικού Κέντρου «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος», θα τεθεί σε νέες βάσεις. Έτσι, το παρόν νομοσχέδιο, υλοποιεί τους όρους που προβλέπει η σύμβαση δωρεάς (μεταξύ του Ιδρύματος «Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος», του ελληνικού Δημοσίου, της ΕΒΕ, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της ΑΕ με την επωνυμία «Ολυμπιακά Ακίνητα» και της ΑΕ με την επωνυμία «Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου») και καθιστά έτσι δυνατή τη η μετεγκατάσταση της ΕΒΕ στις νέες της υποδομές.
Επιπλέον, καθορίζεται ο τρόπος σύστασης και ανάπτυξης του Εθνικού Δικτύου Βιβλιοθηκών, το οποίο με συντονιστή την ΕΒΕ, θα έχει ως στόχο να αποτελέσει το μέσο ανταλλαγής πληροφοριών, γνώσης και επαγγελματικής επικοινωνίας ανάμεσα στις βιβλιοθήκες, να αναλάβει πρωτοβουλίες επιμορφωτικών προγραμμάτων για τους υπαλλήλους των βιβλιοθηκών, να σχεδιάζει και να οργανώνει πανελλήνιες και διεθνείς δράσεις, όπως εκστρατείες ή συνέδρια, και να προσφέρει διαρκή υποστήριξη και ενημέρωση στις βιβλιοθήκες-μέλη του.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι η ανάπτυξη ενός εθνικού δικτύου για τις βιβλιοθήκες της χώρας, αποτελούσε πάγιο αίτημα των δημόσιων βιβλιοθηκών, κυρίως της περιφέρειας.
Ρυθμίσεις για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας ρυθμίζονται και ζητήματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία αφορούν τους μαθητές και την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Eνιαίος Αριθμός Μαθητή στα σχολεία
Βάση διάταξης του νομοσχεδίου, στο πλαίσιο των ρυθμίσεων θεμάτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθιερώνεται ο Ενιαίος Αριθμός Μαθητή (ΕΑΜ), στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η θέσπιση του ΕΑΜ θα διευκολύνει την ταυτοποίηση και παρακολούθηση της πορείας του κάθε μαθητή στα σχολικά έτη φοίτησης, ανεξάρτητα από τις μονάδες ή τις γεωγραφικές περιοχές στις οποίες φοιτά, «με απόλυτο σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα». Ταυτόχρονα, θα γίνεται έλεγχος για τυχόν εγγραφή μαθητή την ίδια σχολική χρονιά σε περισσότερα από ένα σχολεία, καθώς και για ταυτοποίηση των αλλοδαπών μαθητών όταν ζητούν αλλαγή στοιχείων (αλλαγή ονόματος, πατρώνυμου κλπ).
Διεύθυνση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης υπό το υπουργείο Παιδείας
Η σύσταση Διεύθυνσης Ιδιωτικής Εκπαίδευσης στο υπουργείο Παιδείας, προβλέπεται από σχετική διάταξη, προκειμένου το σύνολο των ζητημάτων που αφορούν στην ιδιωτική εκπαίδευση, «να αντιμετωπίζεται ενιαία, με ολιστικό και αποτελεσματικό τρόπο για όλα τα ενδιαφερόμενα μέλη (ιδιοκτήτες/επιχειρηματίες, εκπαιδευτικούς, μαθητές)».
Είχε παρατηρηθεί ότι η μέχρι σήμερα διάχυση αρμοδιοτήτων σχετικά με ζητήματα ιδιωτικής εκπαίδευσης σε πολλές οργανικές μονάδες του υπουργείου, αφενός δυσχεραίνει τον συντονισμό των απαιτούμενων ενεργειών και άρα την επιτυχή αντιμετώπιση των προκυπτόντων ζητημάτων, αφετέρου προξενεί ειδικότερα θέματα σύγκρουσης/επικάλυψης αρμοδιοτήτων. Περαιτέρω, σύμφωνα με σχετικές εισηγήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών, είχε παρατηρηθεί η ύπαρξη ζητημάτων, για την διεκπεραίωση των οποίων δεν είναι αρμόδια καμία οργανική μονάδα του υπουργείου, σύμφωνα με τους στρατηγικούς της στόχους, όπως χαρακτηριστικά είναι η αρμοδιότητα επί των πειθαρχικών παραπτωμάτων των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων.
Έτσι, το υπουργείο με τη σύσταση της Διεύθυνσης αυτής στοχεύει στον εξορθολογισμό των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών του υπουργείου αναφορικά με την εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, την διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε αυτά, τον χειρισμό θεμάτων του προσωπικού και των ιδιοκτητών αυτών, καθώς και την εποπτεία της λειτουργίας των ξένων σχολείων, των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών.
Αναγνώριση προϋπηρεσίας, μαθητεία και πανελλαδικές
Στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε, προβλέπονται επίσης, η αναγνώριση προϋπηρεσίας μετά τον διορισμό από ελεύθερο επάγγελμα ή εξαρτημένη εργασία και εν γένει θέματα υπηρεσιακής κατάστασης των εκπαιδευτικών.
Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα να ξεκινήσει το «Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας» και η «Πιλοτική Τάξη Μαθητείας» στα ΕΠΑΛ κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2016-17 και να ολοκληρώσει τους υποχρεωτικούς εννέα (9) μήνες μαθητείας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2017-18. Η ρύθμιση αυτή κρίνεται απαραίτητη, δεδομένου ότι για την πρώτη γενική εφαρμογή των τμημάτων του «Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας» και της «Πιλοτικής Τάξης Μαθητείας» στα ΕΠΑΛ απαιτείται η έκδοση νέου κανονιστικού πλαισίου (ΚΥΑ, ΥΑ), καθώς και η δημιουργία των τεχνικών δελτίων έργου στο ΕΣΠΑ.
Εξάλλου, αναφορικά με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ρυθμίζεται οριστικά το δικαίωμα διεκδίκησης νέας θέσης εισαγωγής σε ποσοστό 10%. Έτσι, με την εν λόγω ρύθμιση, δεν θα απαιτείται πλέον να τροποποιείται καθ’ έτος η εν λόγω ρύθμιση. Συγκεκριμένα, με βάση το νομοσχέδιο θεσπίζεται οριστικά ότι δικαίωμα εισαγωγής με το 10% θα έχουν οι υποψήφιοι έως και δύο χρόνια μετά το έτος που έδωσαν Πανελλήνιες.
Επίσης, στην ειδική κατηγορία εισακτέων χωρίς εξετάσεις, καθ’ υπέρβαση του αριθμού εισακτέων σε ποσοστό 5%, προστίθενται και άλλες παθήσεις, αφαιρέθηκε μία και θεσπίσθηκαν κάποιες επιπρόσθετες προϋποθέσεις σε ήδη προβλεπόμενες ασθένειες. Ωστόσο, οι νέες προϋποθέσεις θα ισχύσουν από το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019, «προκειμένου μαθητές και γονείς να ενημερωθούν εγκαίρως και να μην αιφνιδιαστούν σχετικά με τις προαναφερθείσες μεταβολές των παθήσεων», όπως αναφέρει σχετικά η αιτιολογική έκθεση.
Ανώτατη Εκπαίδευση και θέματα Έρευνας
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου δίνει τη δυνατότητα στους επί πτυχίω φοιτητές των ΑΕΙ να εξετάζονται στα μαθήματα και των δύο εξαμήνων σπουδών (εαρινό – χειμερινό), έπειτα από απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος ή της Σχολής. Σημειώνεται, ότι φέτος, είχε θεσπιστεί και ισχύσει μόνο για την τρέχουσα εξεταστική περίοδο (χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2016-17) το σχετικό μέτρο.
Ακόμη, προβλέπεται η ίδρυση τμήματος Τουριστικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο Πειραιώς, τμήματος Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού στο πανεπιστήμιο Αιγαίου, καθώς επίσης, ιδρύεται Πολυτεχνική Σχολή στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Τέλος, μετονομάζεται η σχολή Κοινωνικών, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του πανεπιστημίου Κρήτης σε σχολή Κοινωνικών Επιστημών.
Πηγή: News.gr