Σε αλλαγές στη διδακτέα ύλη από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο, τροποποίηση ωρολογίων προγραμμάτων στα ΕΠΑΛ και ανακατατάξεις στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα προχωρήσει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μέσα στο 2016.

Στις προτεραιότητες βέβαια είναι και η διοικητική αναδιάρθρωση που θα ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβρη με… επιλογές και διαδικασίες ΣΥΡΙΖΑ .
Το όραμα για την Παιδεία, έτσι όπως αποτυπώνεται από την ηγεσία του υπουργείου αλλά και τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, σκοντάφτει πάνω στις μνημονιακές δεσμεύσεις και ειδικότερα στις προτάσεις του ΟΟΣΑ που θα πρέπει μέχρι την άνοιξη να έχουν επικαιροποιηθεί. Ζητήματα όπως μείωση της χρηματοδότησης στην εκπαίδευση, αξιολόγηση, δεύτερο σχέδιο Αθηνά II, σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας είναι μόνο μερικά από αυτά που θα πέσουν στο τραπέζι και στα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ, ως κυβέρνηση πλέον, γιατί ως αντιπολίτευση τα κατακεραύνωνε, θα πρέπει τώρα να δώσει μια δεύτερη ευκαιρία .
Χαρούμενη νότα στις αλλαγές που φέρνει το νέο’ έτος είναι οι διαβεβαιώσεις ότι εντός των δύο επόμενων χρόνων η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε συνολικά 20.000 προσλήψεις, όπως διαρρέουν από τον ΣΥΡΙΖΑ, με τις πρώτες 10.000 να γίνονται μέσα στο 2016.
Οσον αφορά βέβαια λεπτομέρειες για τις αλλαγές, η κυβέρνηση παραπέμπει στον Εθνικό Διάλογο που μόλις ξεκίνησε και κρατάει χαμηλούς τόνους για τη μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που σχεδιάζει σε μια προσπάθεια να μαζέψει τις διαρροές αλλά και αυτούς που τις κάνουν είτε πρόκειται για άμεση διεύρυνση των ολοήμερων σχολείων είτε για ρηξικέλευθες ανατροπές στις Πανελλαδικές και γενικότερα στο εισαγωγικό σύστημα. Άλλωστε η ηγεσία αλλά και οι συμμετέχοντες στο διάλογο έχουν προχωρήσει κάθε τόσο σε τοποθετήσεις φωτιά , όμως στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με πληροφορίες τραβάνε διακριτικά το αφτί επισημαίνοντας ότι για το νέο σχολικό έτος μάς ενδιαφέρει μόνο να μπει μια τάξη στο δημόσιο σχολείο .
Οι προτεραιότητες
Το φετινό φιάσκο με τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς να συμπληρώνουν αιτήσεις για πρόσληψη την ίδια μέρα που άνοιγαν τα σχολεία ακόμα το φυσάει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, γι’ αυτό το λόγο άλλωστε οι μοναδικές πληροφορίες που δόθηκαν με σιγουριά στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής είναι ότι μέσα στο 2016 θα γίνουν οι μόνιμοι διορισμοί 10.000 εκπαιδευτικών με προτεραιότητα στην ειδική αγωγή (σ.σ.: στην οποία συνολικά οι μόνιμες προσλήψεις είναι λιγότερες από 1.000) και ότι θα ολοκληρωθεί η αναδιάρθρωση της διοικητικής δομής σε καίρια εκπαιδευτικά πόστα. Ήδη, 1η Φεβρουαρίου θα τοποθετηθούν στις θέσεις τους οι 110 νέοι διευθυντές Εκπαίδευσης με διαδικασίες εξπρές και επαναφορά της πελατειακής, όπως την είχε χαρακτηρίσει ο ΣΥΡΙΖΑ στο παρελθόν συνέντευξης και στη συνέχεια, αν και δεν είναι γνωστό ακόμα το καθεστώς ορισμού, την 1η Σεπτέμβρη θα τοποθετηθούν οι νέοι σχολικοί σύμβουλοι, η θητεία των οποίων έχει πάρει ακόμα μία παράταση μέχρι το τέλος του Αυγούστου 2016.
Πριν από την έναρξη του σχολικού έτους 2016 2017 η ηγεσία θα φέρει νομοσχέδιο για την πρόσληψη των 10.000 εκπαιδευτικών, το οποίο θα εντάσσει ρύθμιση και για τους εκπαιδευτικούς της ειδικής αγωγής (σ.σ.: δεν υπάρχει νομοθετική ρύθμιση για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό ΑΣΕΠ). Οι όροι πρόσληψης είναι ακόμα αντικείμενο επεξεργασίας, όμως σύμφωνα με πληροφορίες έχει αποκλειστεί ο διαγωνισμός ΑΣΕΠ λόγω έλλειψης χρόνου.
Ξεκαθαρίζεται βέβαια ότι όποια διαδικασία κι αν ακολουθηθεί θα γίνει υπό την αιγίδα του ανεξάρτητου φορέα. Παράλληλα, μικρές πιθανότητες έχει να εφαρμοστεί και το έτοιμο σύστημα πρόσληψης που άφησε η προηγούμενη ηγεσία Αριστείδη Μπαλτά Τάσου Κουράκη το οποίο έδινε βαρύτητα στην προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών. Όπως επισημαίνουν καλά πληροφορημένες πηγές, το εν λόγω σύστημα δεν είναι σίγουρο αν θα ανταποκριθεί σε τόσο μεγάλο κύμα προσλήψεων, καθώς είχε συνταχθεί για λίγες χιλιάδες άτομα.
Από τον Σεπτέμβρη του 2016 αναμένονται αλλαγές στη διδακτέα ύλη και στα προγράμματα σπουδών, ενώ αμέσως μετά το τέλος του διαλόγου, την άνοιξη, θα τεθεί και το ζήτημα της αλλαγής των σχολικών εγχειριδίων.
Οι μνημονιακές δεσμεύσεις προηγούνται οποιουδήποτε οράματος για την Παιδεία, γι’ αυτό το λόγο από τα πρώτα νομοσχέδια που θα έρθουν στη Βουλή, το αργότερο μέσα στον Απρίλιο, θα είναι αυτό για την Τεχνική Εκπαίδευση. Ο Ελεύθερος Τύπος είχε παρουσιάσει αποκλειστικά τα σημαντικότερα σημεία του νομοσχεδίου. Αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα αλλά και στις Πανελλαδικές, κατάργηση των ΣΕΚ και ρυθμίσεις για το τέταρτο έτος της μαθητείας είναι μερικά από τα σημεία του νομοσχεδίου. Οι θεσμοί έχουν ρίξει το ενδιαφέρον τους στο συγκεκριμένο τομέα, ειδικότερα στο κομμάτι της μαθητείας κυρίως λόγω των κοινοτικών κονδυλίων που θα αντλήσουν.
Από Σεπτέμβρη υπάρχει και η δέσμευση για διεύρυνση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου σε όλες τις σχολικές μονάδες. Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης υποστήριξε ότι γίνεται ένα αθόρυβο έργο αυτή την περίοδο από τις υπηρεσίες του υπουργείου ώστε να εξαλειφθούν τα πλασματικά κενά και παράλληλα η πρόσληψη εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με τον εξορθολογισμό του ήδη υπάρχοντος προσωπικού, όπως ισχυρίζεται, είναι το δίπολο που θα μπορέσει να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες του ολοήμερου.
Με 10.000 εκπαιδευτικούς υπόσχεται η κυβέρνηση να στελεχώσει τα σχολεία το νέο έτος. Δέσμευση έχει γίνει να ολοκληρωθούν και όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές μέχρι τον Ιούνιο, ώστε να τοποθετηθούν εγκαίρως οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία. Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια, παρά τις κατά καιρούς υπουργικές υποσχέσεις, κάθε χρόνο τα σχολεία ανοίγουν με τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό.
Μέχρι και τον Αύγουστο του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί η διοικητική αναδιάρθρωση με την τοποθέτηση σχολικών συμβούλων. Οι διαδικασίες ακόμα αναζητούνται, ενώ από 1η Φλεβάρη θα αναλάβουν οι νέοι διευθυντές Εκπαίδευσης. Ολοκληρώνεται η διοικητική αναδιάρθρωση με… ημετέρους Υποσχέσεις για 20.000 προσλήψεις εκπαιδευτικών σε δύο χρόνια .
Ελεύθερος Τύπος
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ Η ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΕ ΟΛΟΗΜΕΡΑ

Οι αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης

Της Χαράς Καλημέρη

Ανατροπές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης προωθεί η κυβέρνηση. Μετά το «ξήλωμα» του νόμου Διαμαντοπούλου για τα ΑΕΙ, με την επιστροφή των «αιώνιων» φοιτητών, την αποδυνάμωση του ρόλου των Συμβουλίων και την επαναφορά της συμμετοχής των φοιτητών στις εκλογές για την ανάδειξη των πρυτανικών αρχών, σχεδιάζονται ριζικές αλλαγές στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Οι αλλαγές θα γίνουν «βήμα – βήμα και σε βάθος χρόνου», όπως δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, θέτοντας ως άμεση προτεραιότητα την μετατροπή όλων των δημοτικών σχολείων της χώρας σε ολοήμερα. Πόσο ρεαλιστικός είναι ο στόχος αυτός δεδομένου ότι, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, ο τελευταίος διαγωνισμός ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών στα σχολεία έγινε το 2008; Ο κ. Φίλης εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι από την επόμενη σχολική χρονιά (2016-2017), η κυβέρνηση θα είναι σε θέση να προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς χιλιάδων εκπαιδευτικών. «Θα υπάρξει συνεννόηση με την τρόικα γιατί τα οικονομικά πάνε καλά», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Φιλοδοξία του υπουργείου Παιδείας αποτελεί, επίσης, η καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής. Σήμερα, η υποχρεωτική εκπαίδευση στη χώρα μας περιορίζεται, με βάση το Σύνταγμα και τους νόμους, σε 9 χρόνια, δηλαδή μόνο στο απολυτήριο γυμνασίου με το ποσοστό «διαρροής» να είναι υψηλό. Είναι ενδεικτικό ότι το 2011 υπήρχαν 579.038 άνδρες και γυναίκες ηλικίας 20-49 ετών που δεν είχαν ολοκληρώσει το γυμνάσιο. Από αυτούς, οι 481.697 είχαν τελειώσει μόνο το δημοτικό, ενώ υπήρχαν και 56.581 αναλφάβητοι, καταδεικνύοντας ότι δεν αρκεί να θεσπίζονται μόνο νόμοι, αλλά και να εφαρμόζονται.

Εκτός εξετάσεων

Την ίδια ώρα, «στοίχημα» αποτελεί η αλλαγή της δομής του Λυκείου και της συνακόλουθης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η πρόταση που έχει ρίξει, ήδη, στο «τραπέζι» ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, Αντώνης Λιάκος αφορά στην απελευθέρωση όσο το δυνατόν περισσότερων σχολών χαμηλής ζήτησης από την «αρπάγη» των εξετάσεων. «Οι όποιες εξετάσεις θα υπάρχουν είτε αυτές αφορούν στη γνώση γύρω από το λύκειο είτε άλλα ζητήματα, όπως είναι για παράδειγμα η γλωσσομάθεια ή τεστ ωριμότητας, τα οποία θα εξετάσουμε με ειδικούς επιστήμονες, θα διεξάγονται από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων με τρόπο αντικειμενικό και αμερόληπτο» έχει διαβεβαιώσει ο κ. Λιάκος με συνέντευξή του στην «Η».

Ο ίδιος έχει τονίσει ότι το λύκειο πρέπει να «αναπνεύσει» και να έχει τρεις βασικούς άξονες: α)την ανθρωπιστική παιδεία, τη φιλοσοφία και την πολιτική, β) τη μελέτη της επιστήμης, του περιβάλλοντος και του σώματος και γ)τη τέχνη και τον πολιτισμό. Προϋπόθεση για την αλλαγή της δομής του Λυκείου είναι η ελάφρυνση των προγραμμάτων σπουδών, καθώς και ενοποίηση των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών. Σήμερα, στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα υπάρχουν σήμερα 117 ειδικότητες εκπαιδευτικών οι οποίες μαζί με τις υποειδικότητες φθάνουν τις 157. Πρόκειται για «ρεκόρ» ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, την ώρα που στη Γερμανία, για παράδειγμα, δεν ξεπερνούν τις 28.

Και ο υπουργός Παιδείας, πάντως, έχει χαρακτηρίσει αναγκαία τη συνολική αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος και των βιβλίων στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. «Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε ανοιχτά για τον τεράστιο όγκο της διδακτέας ύλης, που οι μεν δάσκαλοι και καθηγητές αδυνατούν να διδάξουν, τα δε παιδιά αδυνατούν να αφομοιώσουν», έχει υποστηρίξει ο κ. Φίλης. Ειδικότερα, για τα γυμνάσια, ο υπουργός Παιδείας έχει ήδη προαναγγείλει τη θεσμοθέτηση νέων τρόπων αποτίμησης της γνώσης με μείωση του χρόνου των εξετάσεων προς όφελος του διδακτικού χρόνου.

Επίσης, μεταξύ των ζητημάτων που θα τεθούν στο πλαίσιο του διαλόγου για την Παιδεία είναι η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η αναμόρφωση της ειδικής αγωγής μέσω του συστήματος της συνεκπαίδευσης, ο νέος στρατηγικός σχεδιασμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αλλά και ο τολμηρός ανασχεδιασμός πανεπιστημίων, σχολών και τμημάτων. Ο κ. Λιάκος έχει κάνει λόγο για «χαώδη» κατάσταση σήμερα, υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει να υπάρξει ένας εξορθολογισμός τμημάτων -σχολών και πανεπιστημίων, ενώ η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου έχει εκφράσει την προσωπική θέση ότι είναι θετικό βήμα η μετεξέλιξη των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών ή η Ενοποίηση του Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο κάποια τεχνολογικά ιδρύματα ενδεχομένως να ενωθούν με τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά και άλλα θα απορροφηθούν.

Νέο εξεταστικό σύστημα το 2016

Στη «σκιά» του διαλόγου για την Παιδεία, οι φετινοί μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα «εγκαινιάσουν» το 2016 νέο εξεταστικό σύστημα το οποίο θυμίζει τις παλιές «δέσμες» καθώς προβλέπει πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα ή σε πέντε εφόσον οι υποψήφιοι επιθυμούν να «ξεκλειδώσουν» περισσότερα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Πρόσφατα, μάλιστα, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε αλλαγές στο σύστημα, με σημαντικότερη την κατάργηση του «μπόνους» με έως 600 μόρια που έως και πέρυσι έδινε ο προφορικός βαθμός. Πλέον, η σχολική επίδοση αποσυνδέεται από την εισαγωγή στα ΑΕΙ και θα υπολογίζεται μόνο η βαθμολογία των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.

Επίσης, εξαιτίας της μείωσης από φέτος των εξεταζόμενων μαθημάτων από 6 σε 4, το μάθημα αυξημένης βαρύτητας το οποίο έχει συντελεστή 1,3 ισχυροποιείται ακόμη περισσότερο. Κι αυτό, διότι θα προσμετράται σε ποσοστό 33% στην τελική βαθμολογία έναντι 24% πέρυσι.

Σημειώνεται ότι αλλαγές προβλέπονται και στον τρόπο υπολογισμού των μορίων των υποψηφίων. Το άθροισμα των γραπτών βαθμών στην εικοσάβαθμη κλίμακα των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο κάθε υποψήφιος, πολλαπλασιάζεται επί δύο. Στη συνέχεια, στο γινόμενο αυτό προστίθενται τα γινόμενα των γραπτών βαθμών των δύο μαθημάτων με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην ομάδα προσανατολισμού του κάθε υποψηφίου. Το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται με το εκατό.

Σε περίπτωση που ο υποψήφιος εξεταστεί πανελλαδικά και σε ένα πέμπτο μάθημα προκειμένου να έχει πρόσβαση σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο, τότε ο υπολογισμός των μορίων του για κάθε ένα από τα δύο επιστημονικά πεδία που έχει δικαίωμα να δηλώσει προτίμηση γίνεται με βάση τα αντίστοιχα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.