Τα Γυμνάσια έχουν κι αυτά καταντήσει εξεταστικά κέντρα. Αφενός υπάρχει καταιγισμός ωριαίων διαγωνισμάτων στα δύο πρώτα τρίμηνα, αφετέρου κλείνουν ένα μήνα νωρίτερα εξαιτίας των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων σχεδόν σε όλα τα μαθήματα.
Η βασική παρέμβαση σε αυτή την κατεύθυνση θα είναι ο δραστικός περιορισμός των μαθημάτων που θα εξετάζονται στη λήξη της σχoλικής χρονιάς, ώστε να παραταθεί ο χρόνος διδασκαλίας τουλάχιστον μέχρι το τέλος του Μαΐου. Για να αλλάξει βέβαια η φυσιογνωμία των Γυμνασίων δεν αρκεί αυτό. Πρέπει να αναμορφωθεί το πρόγραμμα σπουδών, καθώς και ο τρόπος διδασκαλίας. Ως πρώτο βήμα θα δούμε, λοιπόν, από Σεπτέμβριο έναν εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης. Θα επανεξεταστεί δηλαδή η σειρά προσέγγισης φαινομένων και εννοιών, θα αφαιρεθούν περιττές λεπτομέρειες ή αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ μαθημάτων ή τάξεων. Ο εξορθολογισμός αυτός θα μειώσει την έκταση της ύλης, ώστε να είναι εφικτή η εμβάθυνση στα σημαντικά της σημεία και κυρίως να είναι εφικτή η διδασκαλία με ενεργητική συμμετοχή των παιδιών. Είναι προφανές ότι η μάθηση με ενεργητική εμπλοκή των μαθητών και των μαθητριών απαιτεί περισσότερο χρόνο από τις διαλέξεις των εκπαιδευτικών. Αυτόν τον επιπλέον χρόνο θέλουμε να εξασφαλίσουμε. Έτσι θα γίνει το μάθημα και ελκυστικότερο και αποδοτικότερο.
Η βασική παρέμβαση σε αυτή την κατεύθυνση θα είναι ο δραστικός περιορισμός των μαθημάτων που θα εξετάζονται στη λήξη της σχoλικής χρονιάς, ώστε να παραταθεί ο χρόνος διδασκαλίας τουλάχιστον μέχρι το τέλος του Μαΐου. Για να αλλάξει βέβαια η φυσιογνωμία των Γυμνασίων δεν αρκεί αυτό. Πρέπει να αναμορφωθεί το πρόγραμμα σπουδών, καθώς και ο τρόπος διδασκαλίας. Ως πρώτο βήμα θα δούμε, λοιπόν, από Σεπτέμβριο έναν εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης. Θα επανεξεταστεί δηλαδή η σειρά προσέγγισης φαινομένων και εννοιών, θα αφαιρεθούν περιττές λεπτομέρειες ή αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ μαθημάτων ή τάξεων. Ο εξορθολογισμός αυτός θα μειώσει την έκταση της ύλης, ώστε να είναι εφικτή η εμβάθυνση στα σημαντικά της σημεία και κυρίως να είναι εφικτή η διδασκαλία με ενεργητική συμμετοχή των παιδιών. Είναι προφανές ότι η μάθηση με ενεργητική εμπλοκή των μαθητών και των μαθητριών απαιτεί περισσότερο χρόνο από τις διαλέξεις των εκπαιδευτικών. Αυτόν τον επιπλέον χρόνο θέλουμε να εξασφαλίσουμε. Έτσι θα γίνει το μάθημα και ελκυστικότερο και αποδοτικότερο.
* Άρα φέτος δεν θα δοθούν βαθμοί στο τρίμηνο;
Φέτος θα λειτουργήσουν τετράμηνα στο Γυμνάσιο και όχι τρίμηνα. Είναι και αυτό ένα μέτρο που θα περιορίσει τον εξεταστικό φόρτο. Γιατί, ενώ μέχρι και τον Φεβρουάριο έπρεπε με το σύστημα των τριμήνων να έχουν πραγματοποιηθεί δύο ωριαία διαγωνίσματα ανά γνωστικό αντικείμενο, τώρα θα προβλέπεται μέχρι τον Ιανουάριο μόνο ένα. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν περισσότερο χρόνο για να γνωρίσουν τους μαθητές και τις μαθήτριές τους πριν καταθέσουν επίσημη βαθμολογία. Έτσι φέτος είναι εφικτό να προωθήσουμε την περιγραφική αξιολόγηση, πιλοτικά βέβαια, σε ορισμένα σχολεία, καθώς απαιτείται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και δοκιμή στην πράξη του συστήματος περιγραφικής αξιολόγησης που θα προτείνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Πρέπει όμως να συζητήσουμε κι άλλες αλλαγές. Όπως για παράδειγμα αν βοηθάει στο Γυμνάσιο τα παιδιά το να κάνουν πιο πολλές ώρες Αρχαία Ελληνικά στο πρωτότυπο κείμενο από Νέα Ελληνικά. Βοηθάει αυτό τους μαθητές στη διατύπωση των νοημάτων τους; Γιατί τα παιδιά δεν μπορούν να εκφραστούν ορθά; Γιατί επιβιώνει ο λειτουργικός αναλφαβητισμός; Ποιες είναι οι συνέπειες από το πολυπολιτισμικό -πολύγλωσσο περιβάλλον, αλλά κυρίως από την κυριαρχία της εικόνας, του λεγόμενου οπτικού πολιτισμού; Τέτοια και άλλα ερωτήματα θα απασχολήσουν τον επόμενο χρόνο έναν νέο δημόσιο διάλογο για τη γλωσσική διδασκαλία, ενώ στη συνέχεια ο διάλογος θα επεκταθεί και στην Ιστορία, τα Μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες.