Μ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ
Αλλαγές «μεγατόνων» αναμένονται εφέτος στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας, με το δεδομένο ότι το μηχανογραφικό αλλάζει και δεκάδες τμήματα καταργούνται ή απορροφώνται από άλλα. Ωστόσο, το ίδιο το εξεταστικό σύστημα, όπως έχει ξεκαθαρίσει ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, σε αυτή τη φάση «δεν το αγγίζει», οπότε η διαδικασία εισαγωγής δεν αναμένεται να αλλάξει τα επόμενα δύο χρόνια.
Αυτό που αλλάζει είναι το «που»· σε ποιο τμήμα, σε ποια σχολή και σε ποια πόλη θα γίνει η εισαγωγή, γρίφος που δεν έχει λυθεί πλήρως ακόμα, επαυξάνοντας την αγωνία χιλιάδων υποψηφίων. Οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις τμημάτων, που θα συνοδεύσουν τις εφετινές πανελλαδικές, δεν έχουν μέχρι σήμερα οριστικοποιηθεί.
Σε αυτό το περιβάλλον θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις εφέτος είναι «θολό» τοπίο. Αναμένοντας τον …άνεμο που θα το καθαρίσει, ο εκπαιδευτικός και φροντιστής Γιώργος Χατζητέγας υπενθυμίζει όσα γνωρίζουμε μετά βεβαιότητος σήμερα και απαριθμεί τις δέκα αλλαγές στην εφετινή εξεταστική διαδικασία.
– Νέο Μηχανογραφικό Δελτίο: Το νέο Μηχανογραφικό Δελτίο αναμένεται να έχει λιγότερες Σχολές και Τμήματα. Ακριβής εκτίμηση του αριθμού των Σχολών που θα περιλαμβάνει δεν είναι εφικτή αυτή τη στιγμή καθώς δεν έχει κατατεθεί η ολοκληρωμένη μορφή του σχεδίου «Αθηνά», το οποίο στην αρχική του μορφή προβλέπει -μέσω καταργήσεων και συγχωνεύσεων- μείωση του αριθμού των Τμημάτων κατά 100. Οι υποψήφιοι μπορούν να δηλώνουν από τη Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου και μέχρι την Τρίτη 5 Μαρτίου 2013 την συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2013, αγνοούν όμως τις επιλογές τους στο νέο Μηχανογραφικό Δελτίο, η ανακοίνωση του οποίου προοιωνίζεται στα μέσα Απριλίου.
– Μείωση αριθμού εισακτέων: Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Παιδείας για μικρή μείωση του αριθμού των εισακτέων, με την ακριβή προσμέτρησητων Τμημάτων που συγχωνεύει ή καταργεί η «Αθηνά», ο κ. Χατζητέγας κρίνει ότι προκύπτει σημαντική μείωση των θέσεων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η οποία θα υπερβεί τις δέκα χιλιάδες (10.000).
– Άνοδος των βάσεων: Η μείωση του αριθμού των εισακτέων αναπόφευκτα οδηγεί σε άνοδο των βάσεων εισαγωγής, ιδίως στις χαμηλόβαθμες σχολές του 2ου, 4ου και 5ου επιστημονικού πεδίου. Στις Πανελλαδικές του 2013 δεν θα διαπιστώσουμε, στη γενική σειρά τουλάχιστον, βάσεις εισαγωγής της τάξεως των 6.000 και 7.000 μορίων. Πρέπει να τονίσουμε, ωστόσο, ότι η μείωση του αριθμού των εισακτέων αφορά πρωτίστως τμήματα χαμηλής ζήτησης στην ελληνική περιφέρεια, στα οποία η συντριπτική πλειοψηφία των εισακτέων, πέρα από την τυπική εγγραφή, δεν παρακολουθούσε τις σπουδές. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ακόμα ότι, πέρα από τον αριθμό των εισακτέων, οι βάσεις εισαγωγής επηρεάζονται από τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων. Εφέτος αναμένεται η θεματολογία των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων να είναι ανάλογου βαθμού δυσκολίας με αυτή των δύο τελευταίων ετών. Υπενθυμίζεται ότι τα δύο τελευταία χρόνια η προτροπή προς τις επιτροπές των θεμάτων υπήρξε σαφής με στόχο την καλύτερη δυνατή διαβάθμιση των υποψηφίων. Να θυμίσουμε ακόμα ότι σε ορισμένα επιστημονικά πεδία, όπως στο 1ο και στο 3ο, λόγω των περιορισμένων θέσεων και της μεγάλης ζήτησης, οι βάσεις εισαγωγής των πλέον χαμηλόβαθμων τμημάτων είναι πάνω από τα 11.000 μόρια.
– Το χρονοδιάγραμμα των εξετάσεων: Οι Πανελλαδικές δοκιμασίες του 2013 αναμένεται να ξεκινήσουν την Δευτέρα 20 Μαΐου με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, όπως συνήθως συμβαίνει. Να θυμίσουμε ότι την Παρασκευή 26 Απριλίου τα Λύκεια θα κλείσουν για τις διακοπές του Πάσχα και θα ξεκινήσουν εκ νέου την τελευταία τυπική εβδομάδα της λειτουργίας τους την Δευτέρα 13 Μαΐου. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι της Γ΄ Λυκείου αποχαιρετούν το σχολείο από τις αρχές Απριλίου, καθώς συνηθίζεται να εξαντλούν τον επιτρεπόμενο αριθμό απουσιών αντικαθιστώντας το πρωινό σχολείο με πρωινή μελέτη στο σπίτι. Οι Πανελλαδικές δοκιμασίες θα ολοκληρωθούν στις αρχές Ιουνίου για να επακολουθήσουν οι ενδοσχολικές εξετάσεις και τα ειδικά μαθήματα. Εκτός απροόπτου, η έκδοση των βαθμολογιών θα πραγματοποιηθεί μετά τις 20 Ιουνίου και η ηλεκτρονική διαδικασία υποβολής των Μηχανογραφικών Δελτίων θα ολοκληρωθεί μέχρι την Παρασκευή 5 Ιουλίου. Τα αποτελέσματα αναμένονται κατά τα ειωθότα το τελευταίο δεκαήμερο του Αύγουστου, με υπαίτιες της καθυστέρησης τις επιπρόσθετες δοκιμασίες των Στρατιωτικών και Αστυνομικών Σχολών.
– Οι Στρατιωτικές Σχολές: Η μεγάλη μείωση των θέσεων επιφέρει θεαματική άνοδο τον βάσεων εισαγωγής σε αυτές τις Σχολές. Το ακαδημαϊκό έτος 2013-2014 ο συνολικός αριθμός των εισακτέων στις Στρατιωτικές Σχολές θα είναι 819, δηλαδή μειωμένος σε ποσοστό 30% σε σχέση με τους 1170 εισαχθέντες στις ίδιες σχολές το ακαδημαϊκό έτος 2012-2013. Με δεδομένη τη ζήτηση των Στρατιωτικών Σχολών που οδηγούν σε άμεση επαγγελματική αποκατάσταση, η άνοδος των βάσεων σε αυτές αναμένεται να είναι θεαματική. Η εγκύκλιος για την υποβολή των δικαιολογητικών για τις Στρατιωτικές Σχολές αναμένεται να εκδοθεί στις αρχές Απριλίου.
– Οι Αστυνομικές Σχολές: Αναδεικνύονται στον άγνωστο Χ των Πανελλαδικών. Ερωτηματικά και ανησυχία έχει προκαλέσει ο χειρισμός του θέματος των εισακτέων στις Σχολές των Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας και των Αστυφυλάκων. Η αρχική ανακοίνωση ανέφερε ότι οι παραπάνω σχολές δεν θα δεχθούν εισακτέους για τα δύο επόμενα χρόνια. Η ανακοίνωση μάλιστα επέφερε αλλαγές και στις προτιμήσεις πολλών υποψηφίων, οι οποίοι μετεστράφησαν από τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας στο μάθημα της Βιολογίας. Όμως, μία δεύτερη ανακοίνωση, μετά την παρέλευση μερικών εβδομάδων, ανέφερε ότι τελικώς οι Αστυνομικές Ακαδημίες θα δεχθούν υποψηφίους, οι οποίοι όμως θα ξεκινήσουν τις σπουδές και την εκπαίδευσή τους μετά την παρέλευση διετίας. Με δεδομένο ότι η εγκύκλιος για την υποβολή δικαιολογητικών στις Αστυνομικές Σχολές βγήκε πέρυσι τον μήνα Ιούνιο, μετά δηλαδή την λήξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων, κάθε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη. Όπως λέει οκ. Χατζητέγας, αν τελικώς οι Αστυνομικές Ακαδημίες δεχθούν υποψηφίους, εκτιμάται ότι ο αριθμός των εισακτέων σε αυτές θα είναι εξαιρετικά χαμηλός.
– Τα μαθήματα επιλογής: Αυτά θα προκαθορίσουν τον ανταγωνισμό σε επιστημονικά πεδία και Σχολές. Οι επιλογές των υποψηφίων στο 6ο μάθημα της αρεσκείας τους, αλλά και οι επιλογές των ειδικών μαθημάτων (ξένες γλώσσες, αθλητικές δοκιμασίες, ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, μουσικές δοκιμασίες) καθορίζουν τον ανταγωνισμό σε συγκεκριμένες σχολές και επιστημονικά πεδία. Έχει παρατηρηθεί ότι τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότεροι υποψήφιοι επιλέγουν να εξεταστούν στις ξένες γλώσσες και σε άλλα ειδικά μαθήματα με στόχο, εφόσον υπερβούν τη βάση του 10 που υπάρχει σε αυτά, να πολλαπλασιάσουν τις πιθανότητες της επιτυχίας τους. Η βασική πάντως «αναμέτρηση» γίνεται ανάμεσα στη Βιολογία Γενικής Παιδείας και τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας και το αποτέλεσμα θα είναι γνωστό μόλις ολοκληρωθούν οι δηλώσεις συμμετοχής των υποψηφίων στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις την Τρίτη 5 Μαρτίου.
– Το ενδοσχολικό Απολυτήριο: Τα τελευταία χρόνια ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων βαίνει πάντως μειούμενος, καθώς μερικές χιλιάδες υποψηφίων επιλέγουν να εξεταστούν ενδοσχολικά σε όλα τα μαθήματα και να εξασφαλίσουν το λεγόμενο «ενδοσχολικό Απολυτήριο» , το οποίο δεν οδηγεί όμως στις Σχολές της Τριτοβάθμιας.
– Οι μετακινήσεις Σχολών: Η τελική μορφή του Μηχανογραφικού Δελτίου λόγω των καταργήσεων και των συγχωνεύσεων, θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε μετακινήσεις Σχολών από το ένα επιστημονικό πεδίο στο άλλο. Δεδομένη μέχρι στιγμής πάντως είναι η μετακίνηση του Τμήματος της Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά, το οποίο τοποθετείται πλέον ως κοινό τμήμα του 2ου και του 5ου επιστημονικού πεδίου.
– Μετεγγραφές και ειδικές κατηγορίες: Το τι ακριβώς θα ισχύσει για τις μεταγραφές, οι οποίες καταργήθηκαν αλλά επανήλθαν μεσούσης της ακαδημαϊκής χρονιάς, δεν μπορεί κανένας επακριβώς να προβλέψει. Αν ισχύσουν ξανά οι μεταγραφές τότε είναι εξαιρετικά πιθανό να αναθεωρηθούν στο σύνολό τους οι ειδικές κατηγορίες των υποψηφίων (τριτέκνων, πολυτέκνων, κοινωνικών κριτηρίων, κ.ά.). Το τοπίο εδώ εμφανίζεται εξαιρετικά ομιχλώδες και ουδείς γνωρίζει τι πραγματικά θα συμβεί.
Και ένας βασικός κανόνας
«Μέσα στην αβεβαιότητα των παραμέτρων που διαμορφώνονται εφέτος, ως τελική οδηγία προς τους υποψηφίους που ολοκληρώνουν την προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές δοκιμασίες θα πρέπει να τονίσουμε ότι η επιτυχία τους σε αυτές θα καθοριστεί από το βαθμό της προσωπικής προσπάθειας και από την συστηματική εξάσκηση με διαγωνίσματα προσομοίωσης, τα οποία φέρνουν πιο κοντά τους διαγωνιζόμενους στην πραγματικότητα των εξετάσεων», συμβουλεύει ο κ. Χατζητέγας.