Για το υπουργείο Παιδείας η περιβαλλοντική εκπαίδευση αποτελεί ένα πάρα πολύ κρίσιμο και ουσιαστικό ζήτημα και είναι δεδομένο ότι εγγράφεται στις προτεραιότητές μας η βούληση για αναβάθμιση των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης αλλά και για την ισχυροποίηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ως ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό αντικείμενο.
Κατά συνέπεια δεν τίθεται απολύτως κανένα θέμα κατά την αντίληψή μας περιορισμού της λειτουργίας του, όπως δεν τίθεται και κανένα θέμα περιορισμού της λειτουργίας των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ολόκληρης της χώρας.
Θα ήθελα εντούτοις να τονίσω ότι ο ρόλος των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης δεν είναι να ενισχύουν την επισκεψιμότητα των πολιτών σε έναν τόπο, αλλά να ευαισθητοποιούν την εκπαιδευτική κοινότητα των περιοχών εμβέλειάς τους. Φαντάζομαι ότι σ’ αυτό συμφωνούμε.
Σ’ αυτή, λοιπόν, την κατεύθυνση έχουν δοθεί σχετικές οδηγίες από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας στις οποίες θα αναφερθώ αναλυτικά στη δευτερολογία μου.
Ακούγοντας με προσοχή τις παρατηρήσεις του αξιοτίμου συναδέλφου, θα ήθελα να υπογραμμίσω και να επαναλάβω ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει ως μοναδικό και απαρέγκλιτο στόχο του τη στήριξη και αναβάθμιση της λειτουργίας των Κέντρων Περιβαλλοντολογικής Εκπαίδευσης. Έχουμε πολλά να κάνουμε ακόμα, αγαπητέ κύριε συνάδελφε. Και στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να εκφράσω δημοσίως τη διάθεση του Υπουργείου να συνεχίσει να συζητά διεξοδικά με όλους τους φορείς περιβαλλοντολογικής εκπαίδευσης, όπως άλλωστε πράττει από την πρώτη ημέρα, και να παρεμβαίνει, όπου κρίνεται αναγκαίο, στην κατεύθυνση της ισχυροποίησης των δομών αυτών.
Γνωρίζουμε ότι αυτή τη στιγμή λειτουργεί στη χώρα μας ένα σημαντικό πλέγμα δομών περιβαλλοντολογικής εκπαίδευσης κι εδώ θέλω να πω ότι αυτό προφανώς το πλέγμα δεν είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της σημερινής Κυβέρνησης. Είναι μια πολύχρονη προσπάθεια που, βεβαίως σε συνεργασία και με τις τοπικές κοινωνίες, έχει αναβαθμίσει και είναι κόσμημα πραγματικά η λειτουργία αυτών των κέντρων.
Προφανώς, επομένως, επιθυμούμε τη διεύρυνσή του, αλλά και την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σύνδεσή τους με την εκπαιδευτική κοινότητα και τις τοπικές κοινωνίες. Έτσι, λοιπόν, με αυτήν την αντίληψη, δεν υπάρχει κάποια εξαίρεση στην αντιμετώπιση του Κέντρου Περιβαλλοντολογικής Εκπαίδευσης του Παρανεστίου Δράμας. Οι κατευθύνσεις που δίνονται από τις υπηρεσίες του Υπουργείου κινούνται αποκλειστικά στους άξονες που προανέφερα κι όπως υπογραμμίστηκε και στην αρχική μου τοποθέτηση, η λειτουργία των Κέντρων Περιβαλλοντολογικής Εκπαίδευσης καλύπτει ευρύτερες γεωγραφικές περιοχές, όπως αυτές περιλαμβάνονται στις διοικητικές περιφέρειες της χώρας.
Από αυτές τις διοικητικές περιφέρειες άλλες έχουν λιγότερους κατοίκους, άλλες έχουν περισσότερους κατοίκους. Έτσι είναι τα πράγματα. Αυτό υπαγορεύεται από το πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των Κέντρων και δεν μπορούμε να το παραβλέψουμε.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί σε ό,τι αφορά τους στόχους της περιβαλλοντολογικής εκπαίδευσης που παρέχεται από τα Κέντρα. Ο στόχος τους δεν είναι να προωθήσουν -και θα ήθελα να το επαναλάβω αυτό- την επισκεψιμότητα μιας πόλης, αλλά να συμβάλλουν στην εκπαιδευτική διαδικασία στην περιοχή εμβέλειάς τους.
Θα ήθελα αυτό να γίνει κατανοητό, ώστε να μην συγχέονται οι εκπαιδευτικοί στόχοι με τη διάθεση για ενίσχυση της επισκεψιμότητας και της οικονομίας μιας περιοχής, η οποία είναι βεβαίως θεμιτή και προβληματίζει τους κατοίκους. Μπορεί να επιτευχθεί με πολλούς άλλους τρόπους, αλλά ο σκοπός των Κέντρων Περιβαλλοντολογικής Εκπαίδευσης είναι πολύ συγκεκριμένος, όσον αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία και την αλλαγή της νοοτροπίας.
Επανέρχομαι στο σημείο αυτό, διότι αποτελεί ένα από τα βασικά θέματα που εγείρετε στη γραπτή ερώτησή σας σε συνέχεια της οποίας καταθέσατε την επίκαιρη που συζητούμε σήμερα.
Εάν, λοιπόν, το Κέντρο Περιβαλλοντολογικής Εκπαίδευσης Παρανεστίου στόχευε στην προσέλκυση επισκεπτών από άλλα μέρη της Ελλάδας στην πόλη, τότε ίσως να υπήρχε απόκλιση από τους εκπαιδευτικούς στόχους.