Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα τίθεται για μία ακόμη φορά στο μικροσκόπιο του υπουργείου Παιδείας και των επιστημόνων, αυτήν τη φορά εξαιτίας των μετριότατων αποτελεσμάτων που έφεραν οι Ελληνες μαθητές στον διαγωνισμό του . Χθες, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου ζήτησε από τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) Γεράσιμο Κουζέλη να συγκροτήσει ειδική επιστημονική επιτροπή για μελέτη των αποτελεσμάτων.


Ειδικότερα, η Ελλάδα βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση και στα τρία τεστ (σε Φυσικές Επιστήμες, Μαθηματικά και Κατανόηση Κειμένου) και κατατάσσεται στην ομάδα των χωρών (μαζί με Σλοβακία, Χιλή και Βουλγαρία, ενδεικτικά) με χαμηλότερη επίδοση από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ και με στατιστικά σημαντική διαφορά. Μάλιστα, από το 2000, οπότε έγινε ο πρώτος διαγωνισμός PISA, έως σήμερα, οι επιδόσεις της Ελλάδας και στα τρία πεδία δεξιοτήτων είναι (με δύο εξαιρέσεις) ή πτωτικές ή απόλυτα βαλτωμένες, και σταθερά κάτω από τον μέσο όρο του .

Χθες, Κ. Γαβρόγλου και Γ. Κουζέλης συναντήθηκαν για το θέμα και ανακοίνωσαν την απόφαση για «σύσταση ειδικής επιστημονικής επιτροπής η οποία θα υποβάλει τα συμπεράσματά της σχετικά με τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος και τις προτάσεις της για την αντιμετώπισή τους». Είναι η πρώτη φορά που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας κινητοποιείται τόσο άμεσα και με τέτοιο τρόπο μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του . Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», κατά το παρελθόν, επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου, είχε ζητηθεί οι επιδόσεις των Ελλήνων 15χρονων στους διαγωνισμούς PISA και ευρύτερα ο προσανατολισμός του διαγωνισμού να ληφθούν υπόψη από τους επιστήμονες που είχαν αναλάβει να σχεδιάσουν τα προγράμματα σπουδών.

Ο κ. Κουζέλης ανέφερε χθες στην «Κ» ότι «σημασία έχει να μελετήσουμε τα πρωτογενή δεδομένα του PISA αφού κάποιες από τις πλευρές του διαγωνισμού είναι σημαντικές, όπως για παράδειγμα θα ενισχύσουμε τις δεξιότητες των Ελλήνων μαθητών και θα περιορίσουμε τις ανισότητες». Ενδεικτικά, σύμφωνα με τον κ. Κουζέλη, στην υψηλή βαθμολογική κλίμακα του PISA βρέθηκαν λίγοι Ελληνες μαθητές και πολλοί στη χαμηλή βαθμολογική κλίμακα. Επίσης, οι επιδόσεις των μαθητών των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων είναι καλύτερες των δημοσίων και με μέσον όρο υψηλότερο των ιδιωτικών σχολείων που μετείχαν στον . Κάτι που, όπως δήλωσε χθες στην «Κ» η κ. Χρύσα Σοφιανοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και εθνική διαχειρίστρια του PISA στην Ελλάδα, «αποδίδεται στο υψηλότερο κοινωνικο-οικονομικό υπόβαθρο των μαθητών». Από την πλευρά του, ο κ. Κουζέλης τονίζει ότι όλες οι παράμετροι τελούν υπό εξέταση με στόχο τη βελτίωση του ελληνικού σχολείου.

Το θέμα του PISA θα συζητηθεί στη Βουλή, ύστερα από ερώτηση του βουλευτή του Ποταμιού Γιώργου Μαυρωτά προς τον κ. Γαβρόγλου. Ο κ. Μαυρωτάς αναδεικνύει και τη σημασία της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος, μιας διαδικασίας που «πολέμησε» ο ΣΥΡΙΖΑ.