02-08-16 O Nίκος Φίλης για την εκπαίδευση των προσφύγων
Ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα των προσφύγων και της εκπαίδευσής τους έκανε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, τονίζοντας ότι έχουν εξασφαλιστεί τα απαραίτητα κονδύλια: Άφησα τελευταίο το σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου ζήτημα αυτής της εποχής, που είναι το προσφυγικό και η προσπάθεια με τρόπο έγκυρο, παιδαγωγικά ορθό να υποδεχθούμε τα παιδιά των προσφύγων στα ελληνικά σχολεία. Πρόκειται για 22.000 προσφυγοπούλα από ενός μηνού έως 18 ετών. Ξέρω ότι τα παιδιά των 15,16,17, και 18 οι έφηβοι πολέμου είναι περιπτώσεις που χρειάζονται μια ειδική μεταχείριση και ψυχοκοινωνική υποστήριξη, μέρος της οποία είναι η εκπαίδευση. Είμαστε σε επικοινωνία με τις διεθνείς οργανώσεις και τις ΜΚΟ αλλά και τις επίσημες οργανώσεις του ΟΗΕ και της Ε.Ε.. Έχουμε εξασφαλίσει κονδύλια προκειμένου να προχωρήσουμε ένα σχέδιο το οποίο έχει μια πολυμορφία, μια ευελιξία.
Ο Νίκος Φίλης αναφέρε ότι η βασική κατεύθυνση είναι σταδιακά τα προσφυγόπουλα να μπουν στη τάξη των σχολείων στην τυπική εκπαίδευση και αυτό απαιτεί προετοιμασία και δε μπορεί να γίνει ξαφνικά. Αυτός είναι κια λόγος που θα λειτουργήσουν τάξεις υποδοχής, με προσωπικό που θα προσλάβει το ΥΠΠΕΘ. Στις τάξεις υποδοχής οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να μάθουν τα παιδιά ένα γλωσσικό πρόγραμμα πολιτισμού, να μάθουν ελληνικά, μια ξένη γλώσσα γιατί τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά και οι γονείς τους θέλουν να φύγουν από την Ελλάδα.
Άλλος ένας στόχος του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων είναι η ενίσχυση της γνώσης των παιδιών των προσφύγων γύρω από την μητρική τους γλώσσα είτε αυτά είναι Φαρσί είτε αραβικά. “Πιστεύουμε ότι αποτελεί πολιτιστικό κεφάλαιο για τον μετανάστη, αναπαλλοτρίωτο πρέπει να το σεβαστούμε η μητρική του γλώσσα συν τα υπόλοιπα. Η ιστορία των παιδιών που θα πηγαίνουν σε τάξεις υποδοχής στα δημοτικά σχολεία, στην αρχή μετά τα μαθήματα του υπόλοιπου σχολείου, σιγά-σιγά με συνύπαρξη στο προαύλιο παιδιών που θα μπορούν να παίζουν να κάνουν γυμναστική, να κάνουν μουσική, καλλιτεχνικά μαθήματα, να μιλάνε με τη γλώσσα του σώματος που τα παιδιά ξέρουν” δήλωσε ο Νίκος Φίλης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, προσθέτοντας και τα ακόλουθα:
Είναι μια προσπάθεια πολύ σύνθετη, η οποία καθοδηγείται με ένα τρόπο πολύ ουσιαστικό παιδαγωγικό από την επιστημονική επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας. Υπάρχει ένα άλλο κομμάτι σημαντικό, παιδιά προσφύγων τα οποία βρίσκονται σε μεγάλα camp μακριά από τους οικιστικούς χώρους, από τις πόλεις και η μεταφορά τους δεν είναι εύκολη. Είμαστε αναγκασμένοι σε ορισμένα να ιδρύσουμε σε πρώτη φάση σχολικές μονάδες μέσα στο χώρο των camp. Θα ήθελα να σας πω ότι στην προσπάθεια αυτή, είμαστε σε συνεννόηση με τις περιφέρειες, τους δήμους, ένα μέρος από τις 22.000 παιδιά για να μεταφέρεις είναι μεγάλη προσπάθεια. Η μεταφορά των παιδιών υπολογίζεται σε κόστος να είναι της τάξης των 9.500.000, επαναλαμβάνω από ξένους πόρους που αφορούν τους πρόσφυγες.
Τέλος, ο Νίκος Φίλης αναφέρθηκε και στην αναγκαιότητα υπάρξης εκπαιδευτικού υλικού για τους πρόσφυγες σημειώνοντας :είναι σαφές ότι θα χρειαστεί εκπαιδευτικό υλικό κυρίως όμως, είμαστε σίγουροι ότι θα πετύχει το πρόγραμμα αυτό όχι μόνο γιατί εμείς κάνουμε ότι μπορούμε για να πετύχει αλλά γιατί υπάρχει η προσφορά των εκπαιδευτικών, αυτών που ήξεραν και δώσανε τη μάχη πριν 15-20 χρόνια στο δημόσιο σχολείο και φρέναραν το ρατσισμό και το νεοφασισμό στα σχολεία.
Είναι αυτοί που γνωρίζουν να αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ισότιμο τρόπο και να τα εντάσσουν στην κοινωνία μας, είναι αυτοί οι εκπαιδευτικοί που σήμερα, σε μεγάλο βαθμό, ανταποκρίνονται στο μεγάλο κύμα αλληλεγγύης, συμπάθειας και αγάπης του ελληνικού λαού προς τους μετανάστες και τα παιδιά τους.
Σ’ αυτή ακριβώς την λαϊκή εντολή είμαστε υποχρεωμένοι να ανταποκριθούμε. Δεν θέλω περαιτέρω να συνεχίσω και κυρίως δεν θα ήθελα να αρχίσω τη συζήτησή μας με αντιπαραθέσεις, οι οποίες συν τω χρόνω μπορούν να ωριμάσουν και να δημιουργήσουν από το σημερινό πλαίσιο, κάποιες συνεννοήσεις.
Απλώς θέλω να πω, ότι καταθέτουμε τις νομοτεχνικές βελτιώσεις.