Στις διατάξεις αρμοδιότητας του ΥΠ.Π.Ε.Θ, που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας, αναφέρθηκε στην τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης.

Οι διατάξεις αυτές αφορούν, την αντισταθμιστική εκπαίδευση, την ειδική αγωγή, ,το Ανοικτό Πανεπιστήμιο και τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Όλες οι διατάξεις διευρύνουν το δικαίωμα των Ελλήνων πολιτών -των μαθητών αλλά και των ενηλίκων- στη μόρφωση.

Επίσης, ο Νίκος Φίλης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο αποτέλεσμα μιας δημοσκόπησης που έγινε -οι εξαμηνιαίες τάσεις της MRB- όπου εμφανίζει την παιδεία σε όλες τις βαθμίδες της να είναι το πρώτο αγαθό στο οποίο δείχνουν εμπιστοσύνη σήμερα οι πολίτες της χώρα μας.

«Το 68% των ερωτηθέντων πολιτών -είναι στην κορυφή- δείχνουν εμπιστοσύνη στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας. Και αυτό συγκρινόμενο με το τι γινόταν τέτοια εποχή πέρυσι, έχουμε κατά 17% ενίσχυση της εμπιστοσύνης των Ελλήνων πολιτών» τόνισε ο Υπουργός, σημειώνοντας ότι «η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των Ελλήνων πολιτών στην εκπαίδευση –που δεν παραγνωρίζουν τα προβλήματα που υπάρχουν- γίνεται σε συνθήκες διακυβέρνησης της Αριστεράς στη χώρα μας, σε δημοσιονομικά σκληρές συνθήκες, αλλά σε συνθήκες, επαναλαμβάνω, διακυβέρνησης της Αριστεράς στη χώρα μας».

Για τα προβλήματα λειτουργίας των σχολείων ο Υπουργός ανέφερε ότι αντιμετωπίζονται με επάρκεια ενώ χαρακτήρισε ορατό το αίτημα για μόνιμους διορισμούς μετά από πέντε χρόνια. «Χωρίς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, θα είναι δύσκολη η λειτουργία των σχολείων το Σεπτέμβριο. Μιλώ για απρόσκοπτη λειτουργία το Σεπτέμβριο. Αυτή είναι η μάχη που δίνουμε ως Υπουργείο Παιδείας και ως Κυβέρνηση» υπογράμμισε ο Νίκος Φίλης.

Ο Υπουργός στάθηκε και στα προβλήματα που προκύπτουν από την προσφυγική κρίση και επισημαίνοντας ότι είναι αναγκαίο να δοθεί η δυνατότητα ένταξής των παιδιών , για όσο καιρό μείνουν στη χώρα, με μόρφωση, με χρήσιμες εκπαιδευτικές διαδικασίες στην κοινωνία μας.

Ο Νίκος Φίλης για τις αντιδράσεις στα Διαβατά δήλωσε:

«Είδαμε στα Διαβατά της Θεσσαλονίκης να πρωτοστατούν κάποιοι εκπαιδευτικοί, να κλείνουν δημοτικά σχολεία, με αίτημα να φύγουν ή να μην πάνε καθόλου πρόσφυγες και προσφυγόπουλα στην περιοχή. Δεν θέλω να αναφερθώ στο συγκεκριμένο ζήτημα. Μιλώ γενικά. Δεν έχει δικαίωμα κανείς Έλληνας πολίτης και πολύ περισσότερο κανείς εκπαιδευτικός να δημιουργεί τέτοιες καταστάσεις που αναπαράγουν τη ρητορική του μίσους, τη μισαλλοδοξία απέναντι σε ανθρώπους οι οποίοι έχουν την ανάγκη μας».

Ο Νίκος Φίλης γνωστοποίησε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα προσφέρει όλες τις δυνατές διευκολύνσεις για την ένταξη αυτών των παιδιών στο σύστημα εδώ, όσο χρειαστεί. Όμως, δεν πρόκειται να κλείσει τα μάτια στο μεγάλο πρόβλημα, δημιουργώντας εδώ στη χώρα μας καταστάσεις που δεν τιμούν την Ελλάδα. Η Μυτιλήνη δείχνει το δρόμο της αξιοπρεπούς και δημοκρατικής αντιμετώπισης των προβλημάτων που έχουμε στη χώρα μας.

Τι δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για τις διατάξεις:

Αντισταθμιστική εκπαίδευση

Αντισταθμιστική εκπαίδευση: Καταργήθηκε από τις κυβερνήσεις των μνημονίων. Την επαναφέραμε. Έχουμε καθυστερήσει για λόγους που είναι γνωστοί και έχουν να κάνουν με τις αλλεπάλληλες, νομοθετικού χαρακτήρα αναβολές που υπήρξαν. Είμαστε έτοιμοι, μόλις ψηφιστεί το νομοσχέδιο, τις αμέσως επόμενες μέρες, να προχωρήσουμε στη συγκρότηση των πεντακοσίων δεκαπέντε Κέντρων Ενισχυτικής Διδασκαλίας σε όλη την Ελλάδα, με χίλιους είκοσι τρείς αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου, με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ από τους αντίστοιχους πίνακες αναπληρωτών.

Τα πεντακόσια δεκαπέντε Κέντρα Ενισχυτικής Διδασκαλίας στο γυμνάσιο προέκυψαν ύστερα από αίτηση των διευθυντών σχολείων και με βάση τον αριθμό των μαθητών και αφορούν στα βασικά μαθήματα διδασκαλίας στο γυμνάσιο. Συνεπώς, επαναλαμβάνω ότι είμαστε έτοιμοι, παρά τις δυσκολίες και τις καθυστερήσεις, να προχωρήσουμε τις επόμενες μέρες, μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Ειδική Αγωγή

Δεύτερο θέμα, η ειδική αγωγή. Η τροπολογία που έχουμε καταθέσει, που έχει γίνει πια διάταξη, αφορά στην ανάγκη καθιέρωσης στη χώρα μας του προηγμένου και δημοκρατικά αποδεκτού παιδαγωγικά αυτή τη στιγμή σε όλη την Ευρώπη συστήματος της συμπερίληψης, της συνεκπαίδευσης στον χώρο της ειδικής αγωγής και του γενικότερου σχολείου.

Θέλω να σας πω ότι με τις προτάσεις που καταθέτουμε δεν καταργούμε τμήματα ένταξης. Απλώς, για πρώτη φορά από το 2008 ξεκινάει τώρα η διαδικασία για να ιδρυθούν και νέα τμήματα ένταξης, εφόσον προκύψουν οι ανάγκες -και υπάρχουν ανάγκες- σε πάρα πολλά σχολεία. Δεν διαλύεται η ειδική αγωγή, αλλά διαλύεται μια αντίληψη γκετοποίησης των παιδιών με ειδικές ανάγκες έξω από το σχολειό, σε μια κάμαρα δίπλα ή σε ειδικά σχολεία μακριά από τα σχολεία που υπάρχουν για τα υπόλοιπα παιδιά.

Συνεπώς, είναι μια μάχη για την ισότητα μέσα στο σχολειό. Θα επιμορφώσουμε τους δασκάλους, θα δημιουργήσουμε συνθήκες, ώστε οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής να παρεμβαίνουν με θετικό παιδαγωγικό τρόπο μέσα στην αίθουσα, όπου θα συνυπάρχουν παιδιά με μικρά και μεσαία προβλήματα και όχι βέβαια με βαριές περιπτώσεις που χρειάζονται να είναι σε ειδικά σχολεία της ειδικής αγωγής. Μέσα εκεί το παιδί θα καταλαβαίνει ότι δεν είναι στο περιθώριο και τα παιδιά που δεν έχουν προβλήματα ειδικής αντιμετώπισης θα αντιλαμβάνονται την αξία στη διαφορετικότητα. Συνεπώς, επαναλαμβάνω ότι δεν καταργούμε, αλλά αναβαθμίζουμε την ειδική αγωγή. Τα τμήματα ένταξης, όπου χρειαστεί, θα υπάρξουν και θα είναι τμήματα ένταξης και όχι απένταξης και περιθωριοποίησης των παιδιών με ειδικές ανάγκες.

Σημειώνω ότι πολλοί γονείς αρνούνται να στείλουν τα παιδιά τους στα τμήματα ένταξης, θεωρώντας ότι αυτό δημιουργεί κάποιο στιγματισμό και φέρνουν μια υπεύθυνη δήλωση. Χιλιάδες παιδιά με προβλήματα που χρειάζονται κάποια ενίσχυση από παιδαγωγούς ειδικής αγωγής, βρίσκονται έτσι μέσα σε αίθουσες χωρίς βοήθεια, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά ζητήματα που όλοι καταλαβαίνετε. Τώρα όλα τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν της αναγκαίας ειδικής αγωγής.

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Η τρίτη κατηγορία διατάξεων αφορά το Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Θα αναφερθεί αργότερα και η αρμόδια Αναπληρώτρια Υπουργός, η κ. Αναγνωστοπούλου. Στέκομαι σε ένα θέμα: Ανοίγουμε το Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Τελειώνει η ιστορία της κλήρωσης, όπως την είχαμε μέχρι τώρα. Το ανοίγουμε και ανοίγουμε και τον κύκλο των ανθρώπων που θα μπορούν να αναλάβουν τη διδασκαλία. Θα δώσουμε έμφαση στα παιδιά, στους μεταδιδακτορούχους οι οποίοι βρίσκονται σήμερα σε καθεστώς ανεργίας, με υψηλά προσόντα και θα θέλουμε να υπάρχει απλώς μια κατάσταση διπλής και τριπλής επαγγελματικής αξιοποίησης των ήδη υπηρετούντων πανεπιστημιακών δασκάλων.

Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας

Τέταρτον, είναι τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, τα οποία θέλουν να λειτουργήσουν παντού. Στις φυλακές ήδη υπάρχει μια πολύ καλή εμπειρία, αλλά όχι μόνο εκεί, αλλά και όπου αλλού νομίζουμε ότι αυτό το πράγμα είναι αναγκαίο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025