Σημεία της συνέντευξης του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου στον ρ/σ «Πρακτορείο 104,9 FM» – «Για πρώτη φορά, έπειτα από πολλά χρόνια, έχουμε μια γενναιόδωρη αύξηση 45% της οικονομικής επιχορήγησης των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Επίσης, ενισχύουμε τα Ιδρύματα και με νέους επιστήμονες, μέσω του ΕΣΠΑ, που θα έχουν τη δυνατότητα για διδασκαλία, ενισχύουμε τη χρηματοδότηση των υποψηφίων διδακτόρων, άρα ενισχύεται σημαντικά και ο αριθμός των ατόμων που θα εμπλακούν στη διδασκαλία, προφανώς και στην έρευνα. Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα να απορροφήσουμε έναν αρκετά μεγάλο αριθμό πρόσθετων εκπαιδευτικών».
Για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών
«Είναι αρνητικό γεγονός ο μεγάλος αριθμός των αναπληρωτών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς αυτός φτάνει στο 20% των μόνιμων, γεγονός που προκαλεί αρνητικές επιπτώσεις στη διδασκαλία. Όπως έχω πει, τον Οκτώβριο θα ανακοινώσουμε και τον ακριβή αριθμό και το ακριβές σύστημα προσλήψεων. Γιατί ξέρετε ότι είναι ένα εξαιρετικά περίπλοκο σύστημα αυτό και πρέπει να υπάρχει συναίνεση και με τις Ομοσπονδίες και με διάφορους άλλους φορείς ως προς το πώς ακριβώς θα προσληφθεί αυτός ο κόσμος. Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τα καταφέρουμε. Το βασικό είναι να ολοκληρώσουμε τις συνεννοήσεις μας με τους θεσμούς, διότι από εκεί εν πολλοίς εξαρτάται ο τελικός αριθμός».
Για το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ
«Έχει ανακοινωθεί ο πυρήνας του συστήματος αυτού, που είναι ότι το απολυτήριο πρέπει να παίζει έναν καθοριστικό ρόλο στην εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, και αναμένεται να εφαρμοστεί για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2020. Θα πρέπει να δούμε και πολλές λεπτομέρειες και κυρίως να κάνουμε τις απαραίτητες συζητήσεις. Ξέρετε, υπάρχει και μία αδράνεια στην κοινωνία, η οποία έχει επενδύσει πάρα πολύ στον συγκεκριμένο τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ο οποίος είναι αδιάβλητος. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό σε μία χώρα που οι πολίτες δεν έχουν και πολύ εμπιστοσύνη στο αδιάβλητο των διαδικασιών, σε διάφορες κοινωνικές και πολιτικές διεργασίες. Είναι αδιάβλητος, δεν είναι όμως αξιόπιστος εκπαιδευτικά. Ξέρετε ότι πάρα πολλά παιδιά μπαίνουν σε τμήματα που είναι η 30η τους επιλογή άλλων είναι η 58η επιλογή. Αυτό δεν είναι ένα πράγμα το οποίο μπορεί να συνεχιστεί με την έννοια ότι δεν μπορεί να έχεις βάλει διάφορες επιλογές και να πας να σπουδάσεις στην 30η ή στην 55η. Να φανταστείτε ότι μόνο το 30% σπουδάζει στα τμήματα που έχει βάλει, τα 10 πρώτα τμήματα που έχει βάλει στο μηχανογραφικό. Εδώ υπάρχει μία ανωμαλία γενικότερη. Να μην σας πω ότι κοστίζει 2 δισ. ευρώ στις ελληνικές οικογένειες, άλλα ότι έχουμε κάνει ένα σύστημα σχολικό στο οποίο η Γ’ Λυκείου δεν υπάρχει. Είναι ανύπαρκτη η Γ΄ Λυκείου. Εντάξει, αυτά είναι παθογένειες που ένα καινούργιο σύστημα πρέπει σιγά σιγά να μπορεί να τις θεραπεύσει. Δεν μπορεί να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη. Και εμείς νομίζουμε ότι αν το απολυτήριο παίξει τον σημαντικό ρόλο που πρέπει να παίζει ένα απολυτήριο, τότε σιγά σιγά το σχολείο θα ξαναπάρει τον ρόλο που πρέπει να έχει σε μία κοινωνία».
Για την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των αθλητών
«Η απόφαση ήταν έκπληξη, γιατί πρόκειται για νόμο του 1992. Ένας νόμος, ο οποίος έχει ευνοήσει την εξέλιξη και την ανάπτυξη του ερασιτεχνικού αθλητισμού -προφανώς κάποιος γονέας έχει προσφύγει εναντίον αυτού του νόμου- δεν είναι μία πρωτοβουλία που παίρνει το Συμβούλιο της Επικρατείας μόνο του, παρ’ όλα αυτά δημιουργεί ένα εξαιρετικά κοινωνικό πρόβλημα. Διότι εμείς θεωρούμε ότι τα παιδιά τα οποία διακρίνονται στον ερασιτεχνικό αθλητισμό πρέπει να έχουν κάποια προνόμια. Θα προσπαθήσουμε να λύσουμε αυτό το πρόβλημα, περιμένουμε την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για να δούμε τι θα κάνουμε. Πάντως, είναι σαφές ότι για φέτος δεν αλλάζει τίποτα και θα δούμε τι ρυθμίσεις θα κάνουμε για να παραμείνει αυτό το σύστημα. Υπάρχουν προφανέστατα και προβλήματα και διάφορες σκιές σε όλο το φάσμα του ερασιτεχνικού αθλητισμού. Αυτό είναι όμως μιας άλλης τάξης πρόβλημα που προφανώς και με τα αντίστοιχα υπουργεία προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε».
Για τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση
«Οι διαδικασίες ως προς την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης θα ολοκληρωθούν σε τρία χρόνια. Ήδη, από τον Σεπτέμβριο σε 200 δήμους έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε αυτή τη ρύθμιση και σιγά σιγά θα πηγαίνουμε και στους υπόλοιπους δήμους. Και βεβαίως, αυτό σημαίνει μια πολύ έντονη προετοιμασία των δήμων για τους παιδικούς σταθμούς και μία προτροπή στους δήμους και στις οικογένειες να στέλνουν τα μικρά παιδιά στους παιδικούς σταθμούς. Η κοινωνικοποίηση των παιδιών από μικρή ηλικία είναι ένας τρόπος να χτυπηθούν οι ανισότητες και ξέρουμε ότι αυτά είναι πολύ θετικά στοιχεία σε μία δημοκρατία».